orang turki bilang:'uyum endişe'



Mengenali Onur di dalam ruang galle sebuah kapal angkutan barang yang menyandarkan perjalanan mereka seketika di pelabuhan kecil Sahabat,bikin aku tidak perlu banyak bertanya,kerna dia lebih suka menerangkan pada aku setiap apa yang dia lakukan.Ada pelajaran unformal di sini.Tentang budaya dan sivik.Tentang tabiat dan Turki.Tentang cara dan kemesraan.Dengan pertuturan inggris aku yang agak miskin dan pertambahan dengan bahasa isyarat yang jelek,bukan alasan untuk kami tidak ketawa bersama.Dia orang Turki.Dia tukang masak.


Onur dan Turki punya roti yang sangat bagus.Sedikit tawar dengan keputihan tepung halus di atasnya.Juga agak keras.Punya bentuk yang panjang dan melebihi paras bakul rotan.Aku tersenyum ketika mula belajar tentang quote yang sinis."Setiap orang bisa memasak,namun tidak semua bisa jadi tukang masak".Dia punya pisau yang tajam.Katanya dia tidak gunakan untuk memotong benda lain.Pisau itu khas untuk rotinya.Roti dengan pisaunya harmoni.Roti tidak mengadu sakit,pisau tidak banyak mengadu sukar.


Pernah kita terdengar dan terbaca bahwa manusia itu biasanya dinilai dari cara dia melakukan sesuatu sebagai cerminan kepada karakter dia.Justeru,Onur suka menyatakan kalau perlunya keserasian kita pada apa yang kita lakukan.Ia akan memberi tindakbalas yang terbaik pada keberhasilan dari itu.Ia bukan tentang kepuasan tapi ia tentang keprihatinan kita meski kita cuma berhadapan dengan benda.



110 comments:

bloghok said...

sedap jugak roti ni..nsib baik aku puasa..

BonekadalamChermin said...

itu namanya chemistry ghost

PK said...

oh... happy go lucky, pada siang. Malam, jadi menyendiri, serius, sedih.

karekter macam mana ini?

roti...

roti...

lapar...

Wanz Mejuez said...

Bila memasak dengan kasih sayang, masakan itu jauh lebih sedap.. bila masak dengan penuh kemarahan, masakan itu mungkin tak sedap..

seni memasak perlu di belai macam kucing dengan penuh manja.. Berikan dia nikmat rasa secukupnya.... baru sedap..

>_<

aku kos culinary...

s.u.h.a said...

itu memang sudah sebati kan. dinilai dari apa yang kita lakukan.

John Terro said...

betul ... intinya adalah proporsi meletakkan sesuatu untuk bisa menjadi profesional :)

ORLANDO AHMAD said...

serasi bersama... kalaulah ade...

ENCIK TIKUS said...

passion ?

catherine- said...

"Setiap orang bisa memasak,namun tidak semua bisa jadi tukang masak".

kamu pandai masak kan` bisk?

:)

SYARIFF HAIKAL said...

hahha..keserasian buatkan manusia lebih bersemangat melakukan sesuatu kerja..dan keikhlasan itu bnyak tika itu.

hanaahmad said...

semuanya perihal kimia. untuk apa sahaja yang kita lakukan, jika wujudnya janggal, maka tiadalah kimia.

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Memasak itu mmg satu kesenian yang sgt halus... satu jenis mskn, satu resepi tapi 100 tukang masak akan jadi 100 rasa yang berbeza...

ammie said...

iyap,,interaksi dengan benda mati terkadang lbih sensitive,,hihi,,,

Prince Halilintar said...

kene ade 'chemistry' baru sebati dengan diri org kate...hehe

H.J said...

ghost dah sampai ke turki ke??

Liyana Zahim said...

Jadi, kawenlah dgn org yg tepat.. Erkkk.. Cam tadek kne ngene je.. Hehehe~

Noraliza Eh said...

besh gak erk kalo pat g turki ..

CassiaSiamea said...

pernah juga aku terdengar tuan yg memilih alat
juga alat yg memilih tuan
bagai taming sari mencari tuan..


kepuasan!!

Pena Marhaen said...

aku rindukan roti yang empuk gebu.

ILA HonEyBuNNy said...

serasi itu lebih baik.hehe

ohh roti...terus jadi lapar la..sebab perutku berbunyi neh...ehheh

James Alexander said...

seraasi bersama walaupun sifat berbeza...

truly a perfect match...

and it really does applies in life...

Anisa Hang Tuah said...

sedang mencuba mencari pisau yg harmoni

JIJI YU said...

chemistry tu perlu ada

blog-tips-kurus said...

bagi aku, dari sistem basuh baju-sidai-lipat, semuanya seni. kadang2boleh 'baca' seseorang daripada itu..

ukhti syikin said...

manisan org turki sgt manis. tp sedap .. sudah namanya manisan... sayang... turki hancur kerana kamal Ataturk... hilang sudah nilai keislaman sebenar sayang sungguh ~ .. itu yang saya ngerti tentang turki ... aya sofea .. tp .. sayang.. nauzubillah min zalik terjadi perkara itu ke atas kita :) ...

ramadhan kareem sahabat :) .. ~ ukhti syikin & zauji :)

Encik Psychopath said...

practise make perfect.

muse said...

kalau tkder pisau takder roti?

a.samad jaafar said...

aku selalu membaca ttg roti itu melalui blog Moh Kembara..khabarnya, ia roti yg enak dan sgt mengenyangkan..

teringat cerita Spongebob pulak.. dalam satu episod tika ditanya rahsia keenakan masakannya, dia menjawab.."lakukan dgn kasih sayang.."

nurAMALLINA said...

roti = sedap!

Amalina said...

entri sebelum ini ada berbaur makanan, yang ini juga..kau lapar ke?hahah!

aku suka bau kedai roti, aku suka bau roti dan biskut dibakar.

roti keras lagi sedap dari roti lembut.(bagi aku)

faiz said...

aah...nak jadi tukang masak mesti ada bakat gak..

cik ciput said...

dulu dalam kelas bakery, lect pernah mau baling roti buku kat aku..padahal dia yg suruh aku buat roti whole grain..haish..

tieykah said...

nasib aku view post ni lepas berbuka,kalau tak confirm meleleh baca sal roti

nafsu memang sukar dikawal di bulan Ramadhan

lavender harum wangi said...

ianya tentang pisau. dan ianya tentang roti. okbai.

Inspirationalefeks said...

kita lajukan apa saja yang dilakukan pasti semuanya berlaku dengan kehidupan yang hadapan.

Fiqas said...

setiap apa yang dilakukan dengan kasih sayang, keikhlasan, pasti enak, apatah lagi kalau masak, sedap..

StellaClaire-Richard said...

fokus dlm apa yg dilakukan..menghasilkan kesempurnaan..

kay masingan said...

kalau dalam bahasa saya - spesifikasi kerja: dalami dan hayati spesifikasi kerja akan menghasikan kesempurnaan kerja. ikuti boleh dan tidak boleh, penting untuk kualiti yang lebih tinggi..

say to easy=) said...

chemistry itu pnting.bontot kuali hitam legam menunjukkan masakan itu sedap :D

Wadi AR said...

ouhh, aku mmg hantu roti.

KHRLHSYM said...

aku ada teman di kontrol histeria, dia tukang masak, namanya norman bates. kehkehkeh

~~su manje~~~ said...

bukan sekadar memasang ...meliputi segala urusan duniawi........hatta di lakukan dgn hati yg ikhlas...hasilnya pasti terbaik.....

yang menilai tau mengkritik harus dihargai kerana.........kegagalan adalah satu ketundaan untuk kejayaan...


* tidak memilih untuk di letakkan di blog yang mana....sumanje tetap bersyukur dan berterima kasih....atas kesudian......hantu....

aleen aiden said...

ade juga yg kate u are what u eat.


*ok xde kene mengena.larikkk!

ah cai said...

Tuan!

AkuMuzikFilem said...

"..cerminan kepada karekter". benar sekali ophan. semua tentang jiwa

ctpayong said...

setuju sekali. keperihatinan itu menjana keserasian.

delarocha said...

di pejabat, lihat keadaan ruang kerja mereka. apa ada di atas meja. selerak/tersusun.

dari situ sudah boleh menilai karakter mereka.

monologtinism said...

manusia dinilai dari cara dia melakukan sesuatu

bergantung kepada sekeliling
eg: friends are our mirror

cik pha said...

tengah bygkan rupa roti,mesti sedap

s a r said...

hmm.sebenarnya sangat slow nak cerna apa yang cuba disampaikan. :D

hmm, ok..
kadang2 nonverbal lebih bermakna dari verbal. ~kena mengena ke tak ni? :D
macam2 sebenarnya yang boleh menggambarkan identiti seseorang kan. :)

salam.

iKhRam said...

hasil yang baik sudah pastilah daripada usaha yang baik juga..

PENCONTENG said...

sebelum memasak, pastikan kau berselawat terlebih dahulu. dgn cara itu, pasti semua org boleh jadi tukang masak. sebab jaminan halalan tayyiba tu ada bro :)

Bella Bell said...

saya suka makan roti.. hehee..


err.. saya tak pandai memasak.. sah2 saya tak boleh jadi tukang masak.. hahaha!!~



^^

dayya said...

dalam banyak2 pisau itu, tentu ada satu yang paling harmoni. aku harap aku juga jumpa pisau itu kalau aku adalah roti. :P

Gaphe said...

saya setuju dengan pernyataan setiap orang bisa masak, tapi masalahnya nggak banyak orang yang bisa masak enak.

yah, alat masak seharusnya ditempatkan pada fungsinya.

Cikli said...

coma kita yang mengagungkan bahasa inggeris sangat-sangat.

tehr said...

selalunya tukang masak takkan sesekali pinjamkan pisau dia kepada orang lain

khas untuk dia je

~SaL IjOu~ said...

bisa melakukan sesuatu yg serasi dengan diri..pasti memberi kepuasan hati yg tidak terperi~

buDAK keCIK said...

sebab tu la kalu kita minat kt sesuatu bnda, hasilnya pasti sgt memberangsangkan...

diana said...

cerewet namanya tu bisk...
leceh!
hahahahah

Asrul "iLham" Sany said...

dalam semiotik, aku ada belajar cara menilai lelaki melalui cara mereka menyediakan makanan...

;-)p

Cikgu Jaja™ said...

manusia punya persepsi.. in different ways..could be in different manners. err...

g0m0k9enDek said...

'manusia itu biasanya dinilai dari cara dia melakukan sesuatu sebagai cerminan kepada karakter dia'

tapi manusia sering salah mengertikan aku..

A.s.t.i.n.a said...

ok baiklah saya ajar..

cara2 memotong roti atau sandwich.. tak kiralah sandwich sardin atau telur... sandwich ayam agak mahal.. daging juga...

pertama, pisau haruslah sangat tajam... dan panjang melebihi roti itu.. jgn guna pisalulipat pendel itu atau pisau pengetip kuku.. kuman bang.. kuman..

kemudian posisikan pisau di atas roti mengikut simetri yang betul sama ada segitiga atau segiempat maupun bulat... adil itu perlu... ingat, bilah tajam di atas roti, bukan sebaliknyer..

seterusnya, gerakkan pisau tanpa daya yang kuat gerakan memotong sehingga separuh potongan baru kenakan sedikit daya sehingga putus dua dengan cantik roti itu..

sekian, kisah orang Itali..

Bidadari Syurga said...

hurmmmm *bagus kamu dpt kenal onur...*

Wan85 said...

http://wanwidget
aku suker sgt apa apa pasal turki ni, music dia aku suker, hehe, pasal roti tu memang negara depa ader budaya skit

Pembunuh Tanpa Bayang said...

bagai menarik rambut dalam tepung.

ika said...

Lain bahasa dan budaya tak semestinya tak dapat berinteraksi bersama .

" Roti tidak mengadu sakit,pisau tidak banyak mengadu sukar ." - style .
yeap , bila serasi , semua boleh jadi .
:)

grOundnUt said...

cerita tentang roti, lapar la plak..huhuhuh^^

nasyrun said...

bau roti kadang2 lebih sedap daripada roti itu sendiri

alexa yussida said...

(: ..bukan ttg kepuasan tp keprihatinan..

setuju!

Qaseh dalia adelia said...

masukkan rasa kasih syg .. =)

Rain said...

bau roti itu sgt menggoda...


suka memerhati org yg baru kenal... tafsir tingkah lakunya.

sgt saiko kdg2.

Izzaty Ishak said...

Oh bukan kepuasan? Keprihatinan eh? :O Nice thought.

.sweet-ants. said...

ingatkan nk kasi resepi roti. roti yg punya rasa lain dr lain. sebab ia punya 'rasa'

Nasz said...

Minat dan juga keikhlasan. Itu penting.

^baju kurung^ said...

bukan serasi.its toleransi

| Larasephia | said...

nak belajar tentang budaya dan sivik?

sudah terlambat barangkali. Dunia sudah semakin tenat dengan manusia2 yang sudah rosak.

Amalina said...

aku sangat suka komen a.s.t.i.n.a.

hahah!macam baca buku masakan.

Ayie said...

bak mai sebijik.. hehehe

ama said...

sekarang baru 8;22 pagi. aku dah terasa lapar bila kau sebut pasal roti. heh

Jumir said...

Sume citer roti...malam ni kena ada menu roti. Hehehe....lapo.

Titisan Hujan said...

HARMONI

nice qoute

Roti tidak mengadu sakit,pisau tidak banyak mengadu sukar.like dissss

Robot | Sakti said...

gua juga punya kawan dari turki.

seorang yang baik dan sangat cool.

*tetiba teringat dekat dia.

memoriusang said...

Lazimnya begitu. Kita perlukan keserasian pada setiap benda yang dilakukan. Barulah hasilnya menjadi yang terbaik.

geeds said...

I just love the last paragraph.

Taking the small thing into the big pictures.

pembaris said...

manusia itu kadang2 dapat dinilai dari cara dia makan di khalayak ramai sebagai cerminan kepada karakter dia

si para para said...

hebat betul la kawan aku ni taip cerita..kadang kadang rasa terpesona dengan gaya bahasa...
bisk, ajarkan aku supaya jadi lebih baik..

vampire's lovex said...

selama hidup 20 tahun ni aku suka roti garnier je..lembut gebu.

pehh dah sampai turki ke ghost !!! x ajak !! haha

Miss PIJAOSIX said...

aku prefer ROTI bakar kopitiam BANGI.....

ïêmå å¢klê§ said...

bulan pose ni..
sebut roti pun dah terliur....

rinz said...

'keserasian antara kata dan perbuatan'

i like that phrase! :)

Silent said...

lapar

nurHeart said...

niat juga penting ye :)

ghost, penulisan kamu ada pesona yg tsendiri

Nveil said...

aku rasa nak buat roti esok. rasa sajalah.

http://aniesandyou.blogspot.com said...

sy suka lukisan tu! santek!

d_LA said...

hoh, tetibe rs nak gi beli roti yg gebu, empuk dan harum..

Tetamu said...

tumpang ty.. beliau guna pisau cap ape?

EZAN IDMA said...

maksud karakter yg sgt mendalam tp sebenrnya sngt tepat. ya, ia bukan tentang kepuasan :)

stuck said...

nice duh...tbe tbe nak makan roti..hahaha~

Cikli said...

semacam aku pernah mengajakmu berpuitis sebelum ini?

http://garamsicho.blogspot.com/2011/08/contest-aku-berpuisi-mereka-bertanya.html

intan.maisarah said...

melakukan sesuatu sebagai cerminan pada karekter,



diam..

diam..



*tenung diri sendiri*

Cangkul Emas said...

aku selalu masak air..

boleh jadik tukang masak an?

KoskakiUngu said...

like this posting... ^_^

~Cahaya Hati~ said...

ya...
semua bisa memasak, tapi tak semua bisa jadi tukang masak~



berusaha



pasti berjaya~

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

roti apa yang sedap di turki tapi ada jual di jepun

Siti Nurhayati Dollah said...

Jika arah fikiran itu sama, manusia lebih mudah untuk serasi. (Mungkin)

Sasa Al-Sharif said...

ringkas saja seperti mana aku dan muzik

shizuka said...

:)

HEROICzero said...

aku rasa aku kurang sensitif mungkin terhadap perkara semacam ini .