masih lagi



Perbedaan antara manusia hidup sama manusia mati,tidak punya suara.Kadang terfikir,kita tidak pernah mati-mati.Disemadikan,dibakar,diletupkan atau dipotong kepada berapa bahagian kecil pun,kita tidak bisa mati.Berkali-kali berbisik pada tuhan,kembalikan nyawa kita sekali lagi.Ada perkara belum usai,belum langsai.Hutang pada manusia lain,hutang pada tuhan.Perlu bayar.Perlu tunaikan.


...dan saat tuhan bagi kita nyawa untuk kesekian kali.Kita masih lupa.Apa beda dengan mati.



120 comments:

cik pha said...

itu lah namenya manusia y lalai pak hantu.lalai dek tugas dihadirkan didunia,





p/s:kemana menghilang? lame woo seminggu..

blog-tips-kurus said...

slang Jakartamu sangat ketara..
*hutang PTPTN banyak lagi ni. adeehhhhh!

hanaahmad said...

hutang kita dengan Tuhan masih berbaki. banyak. kamu kembali. semoga sudah sihat sepenuhnya. :)

~Cahaya Hati~ said...

aku pernah hidup.
lalu mati.
kemudian hidup kembali.
aku mahu langsaikan hutang dulu.
pada Tuhan juga manusia.
moga kekuatan milik aku.

Syakir Rahman said...

manusia mudah lupa...hahahaa

~Cahaya Hati~ said...

moga kamu baik-baik selalu ghost~

=)

s a r said...

hutang akhirat lagi banyak tak tertanggung berbanding jutaan hutang di dunia.

salam.

Titisan Hujan said...

aku pun sering lalai dimasa hayat kini


moga terus diberi ptunjuk dan hidayah

faiz said...

hutang kena cepat bayar takut xsempat nnti..

.sweet-ants. said...

dah beri peluang ke-2 masih mengharap peluang ke-3.kemudian ke-4..lumrah.. selagi belum terima sakit maha sakit begitulah

haikalblank said...

'nikmat' dan 'lupadiri' itu bersahabat baik setelah berkurun lamanya.

Hansyirah Takezur said...

selagi tidak merasai mati, selagi itu manusia sentiasa merasa lalai....

intan.maisarah said...

hutang pada tuhan perlu dilangsai..


aduh
banyak htang ni

aleen aiden said...

manusia,begitulah.skang kau buat aku cuak.aku ade hutang kat siaap lagi nih?hu3

ghost writer said...

cik pha |ada alasan yang agak tipikal.tapi masih diterima pakai untuk itu.he3.

blog-tips-kurus |hihi..ternyata ia berkesan.

hanaahmad |mekasih,kekasih gelapku.aku cuba lagi. :)

~Cahaya Hati~ |kamu akan diberi kekuatan itu selagi kamu terus meminta pada tuhan.

mekasih,CH.

s a r |indeed.nasib baik kita tak nampak,kalau nampak,kita tak layan hidup kita seperti biasa.

Syakir Rahman |kalau cakap,memang normal bukan.tapi tuh jugak yg kita suka. :)

Titisan Hujan |teruskan berdoa,TH

faiz |hihi..akan dipertanggung-jawabkan pada kita.

.sweet-ants. |ya kita selalu berfikir,kita selalu ada peluang.

Al said...

ramai yg mngaku bhawa dia msih sgt byk bhutang,tp x penah brusaha pun utk mlangsainya..cmane tuh??


p/s:hai ghost,lme x nmpk...

Anisa Hang Tuah said...

saya sengaja matikan mimpi.
tapi mati jasad itu pasti

ghost writer said...

haikalblank |mereka sekutu yang bagus.cuma kita yang gagal menjadi bagus.

Hansyirah Takezur |sudah mati,penyesalan tidak berguna lagi.

intan.maisarah |lakukan terus,mai.selagi ingat,ia pasti terlangsai.

aleen aiden |aku hutang kau banyak,aleen. :)

si para para said...

mungkin bila mati baru sedar apa yang perlu di buat di atas dunia..

broken_nigina said...

boleh pinjam nyawa?

Johan 'Champ' Radzi said...

Diberi peluang sekalian kalinya, maka terus berusara.

H.J said...

manusia sentiasa ingin berada di zon selesa

James Alexander said...

Jikalau ikutkan kehendak hati, sampai bila pun kita masih punya masalah yg perlu diselesaikan...

As always, human will never learn, not until they beg the Lord to give them more time.

a.samad jaafar said...

berdosa..menyesali..kembali mengulangi..berdosa..menyesali..kembali mengulangi..berdosa.. dan lagi...lagi..mati..menyesali..tidak berguna lagi !!!

Nveil said...

masih dalam perancangan untuk memuat turun filem ni. kau dah tonton? menarik?

dill said...

ghost! it has been a while! where have you been?

dill.

Bidadari Syurga said...

:) ada roh dihidupkan berulangkali... agar dalam satu kehidupan dia bisa 'diangkat' ke atas... kamu tahu? takda jasad yg sedar akan itu... :)

shatooman said...

manusia x kan pernah kenal erti menyesal selagi tak terlambat.. kononnya mampu bertaubat bila hampir mati sedangkan waktu itu adalah rahsia Illahi.. sungguh pun diberi peluang ke-2, manusia ttp akan mengulanginya~

Prince Halilintar said...

hai ghost lame xupdate..tertungu2 entri dari kamu..

bersyukur masih diberi kesempatan utk hidup lagi didunia ni..

gadisBunga said...

kite hidup, dimatikan, dan dihidupkan kembali.

sigh....

Pena Marhaen said...

apa guna jasad hidup jika hati mati,dan lebih rugi lagi jika mati jasad dan hati tanpa sempat merasa sesal.

WuMing said...

Betul tuu... kita selalu menghargai benda yang dah tak ada atau benda yang hilang....

Cikgu Jaja™ said...

jenis manusia tidak kenal erti bersyukur mmg begitu..

pembaris said...

dah beberapa kali hampir mati.mungkin aku ada nyawa macam kucing..

PK said...

macam lama lu tak muncul.

selagi tak mati, selagi itu tuhan masih bagi peluang.

jgn sia-sia kan lah.

Tapi biasalah, nafsu ni melangit sgt.

FaizalSulaiman said...

kesimpulannya cepat2 bertobat kalau buat2 kesalahan di dunia ni.

memikirkan mati dan meninggalkan apa yang ada ni seriau juga

SYARIFF HAIKAL said...

untuk mereka yg masih mampu mengigati hutang adalah cukup baek..dan bagaimana mereka yg x pernah kisahkan tentang hutang??.dan ak sedang berhadapan dgn kumpulan itu dan ak sgt buntu..


bro..lama hlg..hope sht...hehe

tieykah said...

menanti entry kamu ghost.aiseh.

hargai nyawa selagi kita merasai

bloghok said...

rilex3 isap okok lu

Zaujah Encik Mamat said...

Kita di hidup kan 2 kali :)..


Jika hidup pertama .. di dunia,kita lupa apa tujuan kita dihidupkan oleh Allah ... kita ingkar dan lupa kan Nya..

Maka hidup kedua kita nanti .. yang kekal itu , sama ada menanggung azab atau nikmat , apa yang kita lakukan di hidup pertama di dunia lah yang menjadi keputusannya :)


Jika kita cuba lakukan yang terbaik di hidup pertama.. ikut perintah Allah dan tinggalkan larangan Nya :) .. menitis air mata kerna takutkan neraka NYa.. adakah kita akan bergelumang dosa dan minta di hidupkan sekali lagi sedangkan akhirnya kita sudah tahu ..

Aku kurang pasti pada setiap manusia pasti berbeda..


اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَوَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil alamiin

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan seluruh alam"


Maka nya dalam hidup yang sebentar di dunia ini .. perlu di ingati 5 perkara sebelum 5 perkara ...

Maaf ya encik ghost jika komentar aku terlalu panjang :)

Wadi AR said...

kau sakit ye antu?

monologtinism said...

bila segala permintaan sudah tidak akan dilayan lagi
disana nanti.

semoga Tuhan ampunkan dosa dosa kita
supaya manusia maafkan segala kesalahan yang pernah

CassiaSiamea said...

mati??
adakah kita dah sedia??

aku masih belum..
byk hutang belum dilunaskan lg~

ammie said...

gunakan waktu yg sempit ini untuk melakukan hal-hal yg bermamfaat :) perenungan yg dalam dan tajam :)

JIJI YU said...

tak pernah menghargai peluang yang diberi akhirnya baru nak menyesali

ENCIK TIKUS said...

peluang kedua ketika kau hidup memang ada.. tapi peluang kedua untuk hidup kembali ? tidak mustahil bagi tuhan... jgn terkejut kalau kau mati esok.. lusanya kau hidup kembali... aku orang pertama percaya taw.. hehe

ORLANDO AHMAD said...

kita selalu buang masa, sebab tu selalu rasa ade je yg tertinggal

Khry Hnry said...

hidup bagai bangkai bernyawa...

lavender harum wangi said...

kau kan memang sudah
diberi peluang kedua.
kau mati sebagai manusia,
dan sekarang kau
hidup sebagai hantu.
siap ada blog lagi.
lulz, kidding . miss u,
err, i mean ur entry, heh.
okbai. :p

Asrul "iLham" Sany said...

sedangkan orang yang kononnya kuat iman pun boleh mengumpat dan mengeji orang2 yang kononnya 'bawah' dan 'hina' bagi mereka

;D

cik ciput said...

hutang pada tuhan..takut aku kalau2 ada hutang dengan tuhan yang masih belum aku bayar..jangan aku pergi menghadap Dia dalam keadaan berhutang..

*lama kau hilang..ke manakah?

delarocha said...

lupa dan tidak bersyukur itu kan sifat manusia.

L said...

manusia mudah lupa

HEROICzero said...

mati dalam berhutang .


sakit .

kay masingan said...

sudah namanya manusia Ghost. Selalu lupa.
Semoga semua hutang ku pada NYA, mampu berkurang dan menjadi kosong selagi nyawa mengalir dalam diri..

NAJ HEBAT said...

sudah namanya hutang, wajib dibayar kalau mampu.



masih ada yang belum langsai.

mati tak pernah menanti. datang sendiri.

muse said...

hutang pada along gi mana? mati jugak akhirnya....

muse said...

hutang pada along gi mana? mati jugak akhirnya....

~SaL IjOu~ said...

Saat ini aku rasakan aku diberi peluang kedua..& aku sgt menghargainya~

iKhRam said...

dari kita hidup, mati, hidup, mati kemudian dihidupkan tidak mati-mati.. disitulah hutang piutang kita dihitung dan dibentangkan..

sebagai manusia
kita tiada punya milik
melainkan menjadi hamba serta selama-lamanya berhutang..
kepadaNya Maha Pencipta.

Nadia said...

:(

zirconia said...

syukur, syukur, dan terus bersyukur.

psst, ghost, aku rindu =)

grOundnUt said...

sungguh mendalam perkataan mu...aku juge masih belum bersedia untuk kematian...syukur hidupku masih lagi berada di bumi nyata...

Gimi said...

aku mau mati dalam iman

ctpayong said...

Bismillah!

Mati itu pasti. Hidup itu insyaallah. Berdoa pada Allah agar segala apa yg ditakdirkan dapat dilaksanakan.

Hidup selepas ini adalah usaha hidup hari ini.

Wallahua'lam.

| Larasephia | said...

semoga kita sempat.

tehr said...

yang pasti
aku masih banyak hutang
termasuk hutang dengan diri sendiri

L said...

manusia selalu lalai..

sy syg awak.?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/kasih-sayang.html

Cikli said...

jangan biarkan hati mati

Puteri said...

kerana terleka dengan nikmat dunia..

Cik Anita said...

sering lupa akan perihal kematian..

nurHeart said...

pisang emas dibawa belayar,
masak sebiji di atas peti,
nape nak bawa pisang mas tu gi belayar?
klau rosak takleh mkn lg.

moral of the stori - hutang ttp hutang, jgn lupa byr, jgn risau, xde bunga/interest unless stated so

sekian.

Qaseh dalia adelia said...

emmm peluang yg ada di biarkan ..

Amalina said...

manusia mati aku rasa mereka bersuara, cuma yang hidup tak boleh mendengarnya.

@Fr!^n@ said...

Bila ingat mati baru la ingat semua hutang piutang yang belum di bayar.. sebab kalau dah merasa mati dah takkan boleh hidup semula selamanya... huuu

terima kasih atas ingatan ini..

woah.. saya punya hutang juaa..pheww

Kepala Manchiss said...

tuhan dah kata, yang tak pernah puas itu bukan lain tapi manusia.

Kepala Manchiss said...

lu bizi dekat seminggu pergi shooting filem apa?

Hantu Kak Limah said...

manusia x pernah lari dari hutang....
mati bukan care terbaik melunaskannye....
kerane ia lebih dasyat apabila dituntut 'PEMBERI' hutang itu...

S..U..D..@..I..S said...

moga dihindari dari lupa perkara itu aku sgt takut..pohon mendapat hidayah

Cangkul Emas said...

tak guna dihidupkan kembali.

Nasz said...

Kita manusia memang sering lupa pada Tuhan. Tapi bila mahu, cari Tuhan dan mintak mintakkan. Sombong sungguhkan manusia ini? Sepertinya lupa berterima kasih pada Pencipta kita.

bujal X said...

kalau mati pucuk macamana pula ceritanya abang?

diana said...

sorry bisk..
baru sempat singgah...
akak bercuti...
terima kasih sebab datng blog akak sepanjang ketiadaan...

nurAMALLINA said...

ya, ada perkara yang belum usai.

CETUSAN SEIKHLAS RASA said...

Manusia.... namanyapun manusia.

shizuka said...

kadang-kadang bila mahi berubah sering saja cakap nanti dulu.nanti dulu.padahal kalau diikutkan bila smpai ajal xmungkin tunggu2 lagi.

ika said...

word mati senang keluar dr mulut .
tp kita sedar mati tu sebenar-benarnya mati .

asop said...

Beraaat banget, saya malas mencernanya.... :D

AkuMuzikFilem said...

hati mati itu parah untuk jasad hidup

g0m0k9enDek said...

aku pernah sengaja mati. dan ak bangkit. patahkan nisan duka itu..

dayya said...

hutang pada tuhan? sangat banyak. sedikit, sedikit, menebus.

Liyana Zahim said...

Tkut kalau tdk smpat mbayar hutang apa ada yg boleh tlg bayar? Hmmmm~

Robot | Sakti said...

sama-sama kita mencuci dosa.

Encik Psychopath said...

terlalu banyak alam yang roh perlu tempuh sejak ia ditiupkan.

JOHN AL BUAYAk said...

semua hutang kena kasi settle...

Amiey White said...

amiey baru je baik accident secara jujur: tuhan sayang amiey lagi untuk perbaiki diri amiey

Mutiara Bernilai said...

tidak mati. hanya tak terlihat dan bertukar alam,,

ah. gentar hati memikirkan hutang yg tak terlangsai2,,

KhaiRin said...

bla ckp psl hutang...aduhai...pening3

maCy said...

benar hati ini mati. mati terlupakan.































bisk. ur making ur own assumption.

diana said...

hutang pada tuhan tak kan
habis sampai hari perhitungan...
**********
akak ingat akak je lama menghilang...
rupanya kamu lagi lama ye hilang...
heheheh...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

makanya...kita harus insaf sementara masih punya kesempatan...hidup cuma sekali.

btw..logo spurs tetap ada ketika aku komen...

saja bertukar rupa blog. spurs masih juga pujaan hati si gadis bola

KoskakiUngu said...

Subhanallah...sastra nya indah ^^
oya trus apa hbungannya sama gambar tuh? hihihhii

Khairul Antasha said...

kesedaran tu penting..tp selagi xpunya kesedaran smpi bila2 akan terus hanyut

Miss PIJAOSIX said...

kene saling ingat mengingati....:)

adwafarahin said...

manusia mcm tu lah
kene ade org yg slalu igtkan

noraliza said...

sedikit2 melangsaikan hutang.

WOLFMAN said...

tak semua yang benar-benar memanfaatkan peluang kedua.

Niena Pengembara Ilahi said...

Alhamdulillah.. Alhham masih bagi kte pluang utk bernafas

Selamat pagi :)
tak gi jejalan ke weekend ni :)

venus planet cinta said...

ya dan aku juga masih lagi terus leka. sedang mati kian mendekat. masih terkapai-kapai. mungkin.

Silent said...

tak mahu mati.mahu lenyap je.babai ghost!

Miscellaneous Smiles said...

NYAWA UTK HIDUP.

MATI UTK MATI ==!

AK DAH TAK MMPU HIDUP GOSS

StellaClaire-Richard said...

begini lah al-kisahnya manusia. cepat lupa daratan

fz said...

baca komen atas

اِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَوَمَمَاتِي ِﷲِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

Inna solati wanusuki wamahyaya wamamati lillahi rabbil alamiin

"Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku hanyalah kerana Allah, Tuhan seluruh alam"


tiap-tiap hari baca ni..tiap-tiap hari doa ni..tapi tak insaf2 lagi,tetap lagha

Fiq Vertigo said...

ahhhh.... hampanya aku menjadi manusia pelupa! benar tu apa beda dengan mati? kan?

tapi peratusan utk kita beransur ingat tu masih ada. aku optimis. aku percaya!

Rain said...

hidup selalu dibuai indah. indah yang tidak kekal. seronok yang maya semata.

bila mati, terjaga dari dibuai. baru sedar yang diri terlalu leka dalam buaian dunia maya

RepublicAku said...

aku tidak terlupa utk membacanya...

z a z a said...

oh yeaaa, ade ayat al-quran yg berkaitan ngan entry awak kan? kan?

muse said...

selamat hari raya maaf zahir batin ghost...

BlogS of Hariyanto said...

sebenarnya kematian itu indah dan penuh makna ..karena begitu banyak manusia yang sudah mengalami kematian dan tak ada seorangpun yang ingin meninggalkan kematiannya dan kembali ke dunia fana :)

Pencari Cinta Sejati said...

hanya roh mampu berkata, jasad terkurung kaku