'buta huruf'



Aku ada seorang teman.Teman satu ini cukup bijak orangnya.Dia dibesarkan di rumah merpati.
Orang-orang kaya tidak suka tinggal di rumah merpati.Letih mendongak kata mereka.Ada yang punya lif dan ada juga yang cuma punya tangga.Orang-orang yang pandai membaca tahu akan kegunaan tangga.Teman aku bilang,jangan suka sangat guna lif,Urat-urat jadi pemalas.Tulang perlu banyak kalsium.Orang-orang kaya lebih banyak kolesterol dari kalsium walaupun setiap pagi minum susu lembu.


Ada satu hari itu,berlaku kebakaran di rumah merpati.Ramai yang panik.Seperti biasa pasukan penyelamat tiba saat sudah banyak yang di rumah sakit.Teman aku bilang ramai yang patah kaki..dan kebanyakkan dari mereka 'buta huruf'.






*aku teringat rumah mak aku di kampung guna tangga,dan mak aku yang buta huruf.

93 comments:

cik ayin said...

bley la pegi skolah buta huruf..ngeh3 :)

delarocha said...

klu dah panik...

lompat je

PK said...

macam teka teki.

sabtu begini otak gua lembab.

Inspirationalefeks said...

aku perlukan kalsium juga ni.. hehe

faiz said...

adakah buta hurug dlm entry ni bermaksud org sombong..hehe

KHRLHSYM said...

hmmm... berat ni nak hadam. tahu sahaja tidak mempraktiskan adalah orang buta huruf. haha. itu sahaja aku dapat hadam =.="

asip محمد said...

rumah merpati berpa tingkat tu bang?

Titisan Hujan said...

tersirat yang agak sukar dirungkai

ooh..integriti

Titisan Hujan said...
This comment has been removed by the author.
EL MARIACHI said...

buta huruf dan buta hati...

pembaris said...

anak saudara aku panggil rumah lama dia "rumah 14".masa kakak aku mengandung dia,kakak aku pernah naik tangga sampai rumah tingkat 14.masa anak dia umur setahun pun pernah.bukan calang2 orang yang pernah duduk rumah merpati.

chemay said...

rumah tinggi2.
susah nak kenal orang.
boleh jadi kera sumbang
:)

Hansyirah Takezur said...

part permulaan faham..

tapi masa part akhir tu, blurr..

mereka lompat ke?
sebab terlalu panik?

or ramai berpusu2 ke tangga & tak ikut arahan laluan kecemasan?

huhu.. =.=''

catherine- said...

lif rosak. lupa pada tangga. haihh~

bisk! kamuu... ya. biarlah aku diam.

Nveil said...

merpati, rumah tingkat? personafikasi.

Bukan Malaikat said...

'buta huruf'. apa itu tanda malas?

Aku seperti kurang memahami teman kamu itu.

Mungkin yang buta huruf itu cuma tahu untuk terjun tanpa tahu dimana tangga kecemasan.

Sca Ndx said...

ok i see,
buta huruf pada orang,
hanya celik pada diri sendiri

Prince Halilintar said...

kdg mereka ni tahu tapi xnak amik tahu...ditambah bila dlm keadaan cemas menggelabar smpi xtaw mane yg patut digunakan...

Sang Cerpenis bercerita said...

mari berantas buta huruf

Encik Psychopath said...

patah kaki sebab ? blur.

emieysandra said...

meh cikgu ajar meh^^

diana said...

kesian...
biasalah tu..
menggelabah habis..
tak boleh pikir,terjun saja la..
hahhah

Rain said...

n yang kaya2 ni jugak rmai buncit.. then kaya je sinonim ngn golf.





tingat runtuhan kondo highland tower

deAnza-wAnda said...

panik lah toh... terjun tros dats y la patah kaki...

Cikli said...

evacuation drill perlu dibuat sekali sekala.

Pijahh' de-Arr said...

rumah merpati tuu rumah apa..~~??

Bigdaddyz said...

Orang-orang yang pandai membaca tahu akan kegunaan tangga....ok ini aku faham.


Teman aku bilang ramai yang patah kaki..dan kebanyakkan dari mereka 'buta huruf'...buta hati kah atau buta matanya kah...

shatooman said...

pandai membaca tu maknanya tahu akan kegunaan tangga dikala kecemasan.. kalau asyik manja dengan lif je, mmg x tahu nk gunakan tangga..bila berlaku kebakaran, maka paniklah mereka..jd bodoh sebab x reti nk gunakan tangga. kalu guna pon, x larat sebab x biasa~

shameel Iskandar said...

jujur saya belum dapat mencerna makna buta huruf yg ingin dinyatakan.

ukhti syikin said...

wooOoohooo.. ok2 ana paham suda :|

ukhti syikin said...
This comment has been removed by the author.
ukhti syikin said...
This comment has been removed by the author.
ukhti syikin said...
This comment has been removed by the author.
Kepala Manchiss said...

rumah flet dan kesadisan..ah,,

Syuxer said...

apakah ini bermaksud

rumah merpati--rumah pangsa

kebanyakkan dari mereka 'buta huruf' bermaksud..

a)tidak mengikut langkah keselamatan bila berlaku kebakaran?
b)terjatuh kerana tidak biasa menggunakan tangga untuk menyelamatkan diri..

minta pencerahan..:)

Insan Marhaen said...

sebab itu IM sanggup berulang alik kerja dari seberang ke pulau pinang semata-mata kerana tak mahu keluarga IM duduk di rumah merpati...

nurHeart said...

saye duk umah merpati, x tinggi, cuma ada tangga, last 3 years blaku kbakaran kt tgkat bwh, nasib baik saye & anak sempat keluar, 2 minggu tumpang umah kwn - dekat & senang jenguk2 umah, umah x rosak cuma xde elektrik.. trauma - thats all i can say.. and soon we r gonna move to another place, rezeki Allah taala, alhamdulillah..

xpe klu buta huruf, jgn buta hati, buta jiwa..

april said...

bila dalam keadaan panik atau cemas,
ramai orang yang asalnya tahu menjadi tidak tahu..
adrenalin tinggi sangat.sampai susah nak berfikir.

Encik MamaT said...

ceq tak beghapa nak paham sangat.. pikiaq punya dok pikiaq setakat ni tak dapat jugak.... hahahaha... buta huruf.. hmmm.. begitu simbolik ni....

dill said...

apakah mereka tidak tahu kegunaan tangga? main lompat keluar sahaja? ya, mmg panik. dill faham. cuma, dlm satu2 keadaan perlu cuba utk waras.

God has given us 'aql. It is up to us how to use it wisely.

dill mengingatkan diri sendiri juga.

p/s: maaf jika salah garap.

dill.

toyolkiut said...

oh, yg ni TK paham..
dan TK pun kadang2 (mungkin jg selalu) "buta huruf"..
erkk..

DuniakuAbstrak said...

org-org veteren buta short form

Pijahh' de-Arr said...

aku cuba nk phmkan skli lagi..


semunya sng konflik

Seroja Jingga said...

dua kehidupan yang berbeda
sikaya dan sibuta huruf.
buta huruf itu tak bermakna mereka tidak mampu untuk hidup dan bodoh dlm kehidupan mereka dan si kaya yang bijaksana tidak bermakna mereka itu cerdik dalam kehidupan mereka.

ah mungkin tafsiran aku ini salah.
jadi gi mana ya?

e. indah said...

penulis berhnatu kegemaran saya ....

kamu serumit tulisan kamu...
entah siapa kamu ne sebenarnya di kehidupan sebenar?
sorang penyair?
sorang penulis?

kerna kamu seorang pemikir yang bijak berkata-kata aku kira ....



...

Liyana Zahim said...

Ni cita ada smbungan ka???

Kamal Hayat said...

Buta huruf banyak laa, kita bantu untuk bisa baca..?

Gaphe said...

saya baru dengar istilah rumah merpati itu seperti apa. hehehe.. maklum, saya nggak pernah tahu tentang seperti itu.

hemm ternyata buta huruf masih banyak kasus terjadinya yak?

clarky said...

aku buta huruf 'U' kerana asyik nampak huruf 'I'

Johan "Champ" Radzi said...

Sebab mereka tak reti membaca tanda amaran.

Pehh.

Dale said...

kau fikir kau punya buta huruf je? aku punya, kau tak fikir pulak?

Miss PIJAOSIX said...

biar buta huruf jangan buta HATI...

Mehmed - said...

mak aku pandai baca jawi saja..mak aku juga penginap rumah merpati,nasib baik rumah bawah daa

gabanMorka said...

kau buatkan aku teringat member aku yg buta huruf

damn, rindu lak

Dark Half said...

cuma mampu meneka je. 'buta huruf' bila kecemasan berlaku di rumah merpati hanya sbb x biasa gunakan tangga mungkin dan secara x sengaja mengabaikan tangga

Benjy said...

Rumah merpati kira murah sikit dari rumah lembu ... nun jauh di atas sana ... sedangkan lembu lepak2 ja di bawah .... hahaha

HEROICzero said...

kah kah kah. buta huruf.

dan lebih mudah jika kata,

bebal.

=)

Benjy said...

b3njy juga pernah tinggal di rumah merpati timgkat 5 tetapi tiada lif ... awal pagi gi kerja tertinggal sampah yang hendak dibuang ... lolll malas suda mo naik ke atas ...

Benjy said...

Kadang-kadang best juga tinggal di rumah merpati dapat menikmati permandang dari atas yang best ...

ichsan afriadi said...

kamu kenapa tak membuat novel ?

Benjy said...

buta huruf tu standardlah ... kekadang ada signboard tulis jangan buang sampah disini denda RM 500 pun diaorang 'buta huruf' inikan pula signboard di lif tulis 'Jangan gunakan lif jika berlaku kebakaran' lagi diaorang 'buta huruf'.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

baca tulisan ini diwaktu pagi di kala semuanya sedang beradu, membuatkan sy juga seperti org buta huruf:(

maksudnya?????

ghost writer said...

1 cik ayin |bertambah buta huruf lah kalau gi sekolah sana..haha

2 delarocha |pilihan panik..huh

3 PK |senang nak bagi cair..kalau beku lagi payah.hihi

4 Inspirationalefeks |ok lepas nih aku akan sebarkan kebaikan susu.haha

5 faiz |yes!antara yg terkandung dlm 'buta huruf'.

6 KHRLHSYM |sedangkan sudah jelas dipaparkan..cuma perlu ikut langkah2.

7 asip |rasanya 7 tingkat sip.. :)

8 Titisan Hujan |tapi rasanya TH faham kot..

9 EL MARIACHI |kedua-duanya sekali.

10 pembaris |hanya orang2 yg punya tahap kesabaran tinggi jer mampu buat.

ghost writer said...

1 chemay |selisih pon buat tak tau jer kan...

2 Hansyirah Takezur |haa..kan dah faham tuh..hihi

3 catherine- |jangan lah lama sangat..aku tunggu 'suara' mu.

4 Nveil |jumpa personafikasinya kan..hehe

5 Bukan Malaikat |aku lebih suka mengiakan apa yg kau fikirkan.

6 Sca Ndx |yes...thats right bro.

7 Prince Halilintar |itu yg kadang2 amik keputusan singkat...

8Sang Cerpenis bercerita |silakan Mba.. :)

9 Encik Psychopath |terjun....

10 emieysandra | TUNJUK AJARKU SIFU!

ghost writer said...

1 diana |lebih rela sakit dari mati terbakar..huh

2 Rain |mana standard main takraw..hihi

3 deAnza-wAnda |jangan buat macam tuh tau kalau tggl kat rumah merpati.

4 Cikli |untuk tau apa tindakan yg harus dibuat.

5 Pijahh' de-Arr |flat,pangsa atau apartment..

6 Bigdaddyz |buta hati sehingga membutakan mata mereka.

7 shatooman |kau cepat dapat catch kisah nih ek bro..

8 shameel Iskandar |tidak mengapa..suatu hari nanti ada org akan menyebutnya.

9 ukhti syikin |faham sudah ek..bagus.

10 Kepala Manchiss |kisah2 di dalamnya banyak kan..

ghost writer said...

1 Syuxer |kenapa mesti minta pencerahan kalau apa yg sudah dijelaskan oleh kamu betul..kan..hihi

2 Insan Marhaen |huh jauh tuh abang IM...

3 nurHeart |syukurlah sudah mendapat tempat yang lebih selesa.

4 april |mereka hilang arah sampai tak tau di mana ada tangga...

5 Encik MamaT |haha..awat la sampai nak pikiaq lebih2 en mamat..

6 dill |tak salah garap pon..soalnya jangan panik.

7 toyolkiut |kadang2 takpe TK,bila selalu tuh yg sakit.

8 DuniakuAbstrak |lagi2 kalau yg diurbankan..haha

9 Pijahh' de-Arr |teruskan mencuba pijah..hihi

10 Seroja Jingga |sebenarnya bila sentuh soal sikaya mereka cuma mau suatu yg meyenangkan saja,bagi yang buta huruf ia melambangkan mereka yang tidak mengetahui akan kepentingan dan kemudahan yg disediakan..

Bella Bell said...

emmmmm....rumah merpati tu rumah apa? hehe..saya ni lampi sikit...:)

tp suka baca entry ni..saya gagah dan kuat sebab tiap2 hari panjat tangga untuk ke bilik..biasa la duduk asrama yang 3 tingkat ni..huhuuu~~

ghost writer said...

1 e. indah |aku cuma orang biasa-biasa yang hidup dengan seremeh yang mungkin.

2 Liyana Zahim |tak ada..biasanya akan habis macam tuh jer.

3 Kamal Hayat |ya kalau mau bantu..pasti orang butuhkannya.

4 Gaphe |masih ada yang hidup untuk mengingatkan kita tentang itu.

5 clarky |kau memang kelly...huh

6 Johan "Champ" Radzi |haha..ya begitulah kiranya..

7 Dale |haha...aku fikir lah dale.

8 Miss PIJAOSIX |kalau buta hati baik mati kot..hihi

9 Mehmed - |samalah mak kita...tak pandai membaca tapi pandai mengira..hihi

10 gabanMorka |biar betul..takkan member seusia kau ada yg buta huruf..

ghost writer said...

1 Dark Half |iya dark..mereka terlalu mengabaikan tangga sehingga tidak tahu apa itu kegunaan tangga...

2 Benjy |rumah lembu tuh macam mana lak benjy..haha

3 HEROICzero |yes!sangat mudah kan heroic..haha

4 Benjy |suruh saja baling dari atas..haha

5 ichsan afriadi |dalam proses adi..

6 Benjy |seperti kata heroic 'bebal'..

7 FIFIEY LYCHEE MARATION |sekali lagi apa kata heroic..'bebal'.hihi

hye fifiey.

8 Bella Bell |samalah macam asrama kamu bella..cuma lebih tinggi.

alexa yussida said...

sebab terlalu dimanjai dgn kemewahan sampaikan otak membeku bila panik

~Nabilah~ said...

kna msuk sek buta hruf nie...hehehe....ssh oo klau tnggl kt umah merpati..

ctpayong said...

itu bukan 'buta huruf' tapi jatuh dalam kategori 'pendek akal'.

Kay Masingan said...

terlalu inginkan keselesaan walau dalam masa sempit. itulah kesannya.

cik ciput said...

tapi kan ghost, kalau naik lif masa kebakaran lagi bahaya la...baik lompat je..haha

zaty luvlianncezzz said...

rumah terbakar panggil bomba,bomba dtg berlumba-lumba.hahaha. .suke lagu nie =P
err.ada kaitan x

Mari menghayati di cni
new hope

Ismail N said...

teringat time tinggal di apartment dulu ehh.. lift rosak, kawe tinggal tingkat 14... turun no problemo, naik patah urat kaki.. selalu lagi tu rosak.. hu hu..

S..U..D..@..I..S said...

yg dirumah merpati mungkin buta huruf tp yg diluar rumah merpati mungkin ada yg buta mata dan hati
......

United Minds said...

tak smua orang 'buta huruf' boleh patah.....kaki diorang lagi kuat dari yang cerdik.....

Ries Lee said...

nice entri kau kali ni.
mind blowing!

Mutiara Bernilai said...

Assalamualaikum encek ghost..

^__^

kadang ketakutan dan kekalutan mampu mengubah kewarasan akal.. tangga ada, tapi memilih untuk cepat sampai ke tanah..yakni melompat..

hu.

ghost writer said...

1 alexa yussida |mungkin dengan kebakaran mampu mencairkannya..

2 ~Nabilah~ |mana tau susah,penah duduk?hihi

3 ctpayong |boleh juga kalau nak guna pendek akal.

4 Kay Masingan |tanggung lah risiko sakit sendiri...

5 cik ciput |kan tangga ada...hihi

6 zaty luvlianncezzz |lagu mana tuh zaty?

7 Ismail N |tinggallah kat rumah teres atau banglo..tak letih.

8 S..U..D..@..I..S |itu lagi teruk...lagi tak 'nampak' apa2.

9 United Minds |uitt..tuh kena tanya kawan aku.haha

10 Ries Lee |mekasih bro...

ghost writer said...

Mutiara Bernilai |bukan mengubah tapi mempengaruhi kewarasan.

tehr said...

masa naik nak cepat gina lif
masa kebakarn nak cepat turun
terjun je
hehe

nub said...

adakah maknanya tukang penyelamat salah menyelamat?

ghost writer said...

tehr |simple punya keputusan.haha

nub |haha...nub,kalau kau korek lebih banyak kau akan jumpa.bila aku sentuh sesuatu tuh,ia akan jadi begitu.

Cik Bidadari said...

hurmmm...

ps: aku suka part akhir (*) itu... betapa hebatnya seorang wanita yg menggunakan kudratnya dan juga buta huruf itu. Kirim salam buat 'mak aku' ya... kalau ada kesempatan

Gayahspears said...

suda ade kemudahan yg disediakan baik gune lif ja.. xyah susah pyh nek tangga.. penat kot.. hahaha...
agak2 nk cepat lagi.. suruh dia terjun ja.. huhu

Gayahspears said...

suda ade kemudahan yg disediakan baik gune lif ja.. xyah susah pyh nek tangga.. penat kot.. hahaha...
agak2 nk cepat lagi.. suruh dia terjun ja.. huhu

ghost writer said...

Cik Bidadari |akan disampaikan kalau punya kesempatan.. :)

Gayahspears |cik gayah,kebakaran tidak digalakkan guna lift sebab ia akan tersekat sistemnya..

Ain Zulaikha said...

adeh tak faham apa ni?

Meera said...

admire your writing :)

SYARIFF HAIKAL said...

hahahahahaha..buta huruf?? nice

Qaseh dalia adelia said...

hehe kelakar pun ada .. ramai yg patah kaki kebanyakan mereka buat huruf ~
time panik akal yg waras boleh jadi tidak waras