kering



Kolam semakin kering dan airnya kelihatan kabut...Ada masa bibir seakan melekit dan pecah-pecah.Pada malam hari juga sudah terlalu sukar untuk tidur lebih tenang,malah kala sudah subuh mulai menjenguk,masih belum ketemu nyamannya..Gawat nih.Kondisi tubuh seolah mengalami dehidrasi,keseimbangan air dalam tubuh yang tidak konsisten dengan sistem input dan outputnya.Nah,apalagi kalau siang,keringat seolah tidak mampu menyejukkan tubuh.


Mulai bertanya apa deklarasi forum antarabangsa(indigenous peoples) mendapatkan solusi dari dakwaan mereka tentang ekosistem yang semakin teruk akibat dari kesan panjang model pembangunan yang bertindih saban waktu.Diramalkan konsekuensinya akan berterusan yang membawa kepada perubahan iklim yang lebih teruk kepada ibu bumi dan generasi abad mendatang.


Bertambah percaya kalau pemanasan global bukan saja tertumpu pada tanah lembab,hutan-hutan dan wilayah lautan,tapi ia sudah mulai menyerang isi peti sejuk.Tekak semakin kering.Hati jadi hangat.Mengomel sendirian.Sadar kalau teman-temanku tidak mengerti apa itu pemanasan global.Sialan.



110 comments:

Silent said...

yes aku haus!

Silent said...

eh.aku firstlah

Pijahh' de-Arr said...

apa tuu...~???
hahahha~~

Al said...

'panas' adalah status famous fb masa kini..haha

Kay Masingan said...

tiba-tiba hati ini juga ikut panas..:)

Pena Marhaen said...

hatiku telah lama panas dan mulai kering tandus..

kini aku menderita kehausan yang teramat sangat.

Pijahh' de-Arr said...

sadar .?


everyday is sunday in malaysia..

=p

Nveil said...

tak cukup pelangi.

fre da said...

jualan air meningkat....

deAnza-wAnda said...

hurm..kalau dah isi peti sejuk pon cair tuh maknenye kene bli peti sejuk baru dear.. n jgn bli y ade cfc k.. bahaye..=)

PK said...

menunjuk ke arah warna merah paling hujung. kehkehkeh.

kalau pemanasan global itu membuatkan indigenous peoples bersidang, apa cerita pula kalau pemanasan dalaman?

dill said...

cuaca dunia tak menentu. jika kamu berkata tentang cuaca.

dunia panas dengan aksi bodoh manusia durjana. jika kamu berkata tentang lagak manusia.

bumi sedang dibunuh. our beloved earth is dying.

dill.

Seroja Jingga said...

kala ini aku seakan mahu duduk dalm peti sejuk..ade tanda tnda demam mahu kembali.ah! perit!

Siti Nurhayati Dollah said...

Bukan di sana kawasan paling banyak menerima hujan?

Alhamdulillah di sini 2-3 malam ni selalu hujan. Cukup untuk menyamankan walaupun tak mampu menyejukkan

betty said...

panas ini seolah membunuh ku

missSenget said...

minum air byk2..

xpenah puas..bertambah haus...

Cik Bidadari said...

huurmmm... gua rasa bersalah.... pasal memalam gua tidur pakai econ... hurmmm sory ya der...

*pasal gua dari kecil memang alah... tidur pakai kipas tak lut...

ctpayong said...

memang panas. panas betul. kasihan pada pokok2.

faiz said...

mmg terasa panas sejak akhir2 ni..

Amalina said...

tidak perlu fikir berat-berat, minum air cap badak saja.

Sca Ndx said...

pnas2. nak buat macam mana,
nak tunggu kutub utara cair. hee

KHRLHSYM said...

pemanasan globak. kehkehkeh.

JIJI YU said...

hijau bumi semakin lenyap..
nyaman semakin menghilang..

serenity said...

saya HOT! haha

Prince Halilintar said...

betul la..aku pon asyik nak kerap mandi je sbb panas sgt..kene byk minum air masak ni..

Gayahspears said...

panas.. bahangnyer kian terase.. tekak semakin menjerit perlukan setitis air... hahaha

Gayahspears said...
This comment has been removed by the author.
diana said...

hari ni ramai orang buat entry pasal panas..
katanye panas ni sebab kat filipina berlaku ribut tropika..

juliam said...

pemanasan global. jom kita tutup semua bahan api yang ada. nanti tak panas dah

haha

Siti Mashitah Saidin said...

btoi la... ari nih 4, 5 kali aku mandi.. panas sangt....

Siti Mashitah Saidin said...

btoi la... ari nih 4, 5 kali aku mandi.. panas sangt....

.sweet-ants. said...

nak fresh oren...wah sdpnye..

ubi masam said...

panas dalam badan,rendam dalam kolam ais boleh tak?

Dale said...

aku tak peduli pemanasan global ke apa.
yg penting aku panas ngan kau.
how can i be a writer like you?
panas ni panas!

vampire's lovex said...

panas badan xpe,jgn melarat sampai panas hati ..


hikk

fiezah91 said...

panas.semakin hari aku rasakan makin panas.. air pun tak mampu nak basahkan tekak ni.. perit

Mehmed - said...

mulakan dengan usaha yang kecil..tanamkan pokok pokok comel di pasu kecil dalam bilik..ahakss

Cik Bidadari said...

gua nak tambah bleh...?

*dah tak boleh tidur satu hal... tengok luar konon nak amik angin... tetiba tengok view tak best plak kan...? view atas tu ke...? maka bertambahlah panas ya dak...?*

p.s: komen nie gua goreng ja...

alexa yussida said...

tuhla dunia haus,tekak haus,hati ni lagi lagi la haus..

si para para said...

tekak kering..
tanah kering..
tubuh kering..
poket kering..
idea kering..
hati kering..
osman kering..

tajuk entri pun kering..
bist, tajuk kita kebetulan sama..
tapi aku tak tiru ko punya.hehe

Kepala Manchiss said...

bila panas, yang salah adalah binatang herbivor memakan tumbuhan dan menyebabkan manusia hilang pokok sebagai tempat teduh. ceh,

Raihana Izzati said...

Tiru komen aan,,

saya HOT!

cara nak bagi senang tido, selawat dan baca 3 qul banyak2 kali. saja bagi tips sebab kau selalu tak tido.mana tahu?sebab aku pun sama.hehe

Biasa lah panas.zaman moden kan.pokok semua ditebang.nampak pokok2 lampu lip lap lip lap kat tepi jalan je.

saljihitam said...

sejuk hati aku baca post ni. hehehe

asip محمد said...

tunggu laa bumi keluarkan hangat tu balik.. nescaya mati kering manusia ni.. kah3

fz said...

2,3minggu yg lepas asyik hujan,xkira pagi petang malam..aku merungut kebasahan pegi kelas..

sekarang panas,terik dan meruap..aku merungut, bberpeluh pegi kelas

yea,merungut je yg aku tahu

Anisa Hang Tuah said...

pemanasan hati.

Inspirationalefeks said...

bro, panas sini bro, best bro .. hahahaa aku nda dpt tahan sudh kepanasan di tempat aku ni ....

Amiey White said...

pahang sejuk !!!!! wiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

hihihi

ghost writer said...

1 Silent |sila dapatkan segelas air...

2 Pijahh' de-Arr |apa nya pijah?heh

3 Al |fb pon dah mula panas dah.

4 Kay Masingan |cari jalan untuk sejukkan balik...

5 Pena Marhaen |kita perlu lebih berusaha keras

hanya untuk pastikan hati kita kedinginan.

6 Pijahh' de-Arr |sadar itu sedar..hihi everday is monday for non malaysian..haha

7 Nveil |disengajakan...

8 fre da |kilang mineral water makin banyak...

9 deAnza-wAnda | peti sejuk baru lagi,yg nak kena tukar kawan-kawan kat umah.

10 PK |ceritanya diubah menjadi lebih rahsia dan berhati-hati...privacy.

ghost writer said...

1 dill |aku tengah menceritakan kedua-duanya....

2 Seroja Jingga |pastikan yang chiller ok...hihi

3 Siti Nurhayati Dollah |yup dan ia menunjukan pemanasan global semakin teruk.

4 betty |bunuh ia terlebih dahulu.

5 missSenget |dah cuba banyak kali...

6 Cik Bidadari |its ok...nak tidur dalam freezer pon ok..hihi

7 ctpayong |pokok mati tak dipersoalkan...nih kita manusia,sebelum mati pon dipersoalkan.

8 faiz |dah lama dah kot...

9 Amalina |masalahnya nanti badak lak kekeringan...haha

10 Sca Ndx |dah kutub utara cair lagi bertambah panas.

r10 said...

judulnya kering, kok terasa cocok sama fotonya :D

~Nabilah~ said...

panas panas panas!!!tlonggggggggg!!!hahaha

Cikli said...

suhu dunia terselaras dan terrasional... itu saja

FaizalSulaiman said...

cuaca panas gila weh skunk..

bujal X said...

semalam punya suhu macam kat mekah~hoih panas~

*panas luar panas dalam~~

Encik MamaT said...

badan panas... hati pun panas... panas segala...

ukhti syikin said...

baca pakai mata saja.. kali ni tamau pakai hati.. nanti letih :D...


so.. kalau baca pakai mata.. = baju2 di ampaian tu cantik.. :p ... kalau panas.. sidai kain cepat kering :D

miloais said...

panas terik
bahang sampai ke subuh

Fyqa said...

cuaca panas skrng.mudah pening kepala. errr

ika said...

manusia rakus , bumi menderita , kita terseksa !

Sang Cerpenis bercerita said...

lagi jemur baju toh?

gabanMorka said...

meh datang umah aku

ada air sungai
air kolah
kolam air panas

hahaha

catherine- said...

hai bisk~!

asal saja hati mu tidak kering bisk.

:)

choirunnangim said...

assalamu 'alaikum...
wah bang ghost pinter majang gambar yang profokator....
semua ikut kering...
back to nature...

HEROICzero said...

panas sekarang, lain macam bahang nya.


aku cuma boleh optimis dengan berkata, mungkin sekarang musim panas. sebulan dua nanti, elok la tu.

=__________________=

Hansyirah Takezur said...

penipisan lapisan ultraungu..

so, pakai lah sun screen yang tggi UV light dia yer, brader ghost.. hihi..

:D

toyolkiut said...

ghost penulis yg hot..

pemanasan global..
emm..
blaja geografi dulu ada la sebut menda2 ni..
tp x paham pe pun..
yg tahu cuaca skrg panas lain macam je..

ama said...

Malaysia pun dah ada musim 'summer'.

Ya panas kan malam nak tidur pun bahang bahang bahangg.

Zzzzzzz

Hantu Kak Limah said...

kerana panas...aku pilih yg caler merah tu...huhuhuhu.....

W i e d e s i g n a r c h said...

gemas....
ayolah sahabat...
perduli yah ^___^

tehr said...

aku nampak pakaian dalam tu makin lama makin kecil je

mungkinkah satu hari nanti langsung tak ada [dek kerana tersangat kecil?]

DuniakuAbstrak said...

jangan hati kering dan tandus sudah

StellaClaire-Richard said...

cuaca skrg mmg sgt panas.. pasang aircon ja d rumah ni

blog-tips-kurus said...

dinasihatkan jangan makan durian buat sementara waktu..
*aku baru termakan 3 ulas je tadi.. arrgghhh!!!

FAR said...

air

air


air




aku nak air!
terbako panas skrg nih..
xpelaa baru panas dunia.ye dak..agagaga

Pembunuh Tanpa Bayang said...

pemanasan global akibat dari kemajuan negara.bumi bakalan musnah kerana hayatnya sudah tidak kuat lagi untuk menampung bebanan pembangunan manusia.

dan aku salah seorang mangsa yang sedang derita dengan penyakit yang masih tidak sembuh-sembuh lagi hingga kini.semua dari gara-gara mereka-mereka yang mementingkan diri membuat pembakaran terbuka di kawasan perumahan.

aku anggapkan saja mereka haiwan yang tidak bertamadun dan bodoh-sebodohnya.

Insan Marhaen said...

baru lepas mandi pun IM kepanasan nih!

nurHeart said...

peringatan dr alam ttg kerakusan manusia, which sooner or later akan tetap blaku..

sejukkan hati dgn zikrullah~

selamat mlm :)

ghost writer said...

1 KHRLHSYM |haha...pandai kau buat lawak Karl.

2 JIJI YU |kegelisahan sepanjang hayat...

3 serenity |ya i know that..hihi

4 Prince Halilintar |tapi jangan mandi lewat-lewat malam ok..

5 Gayahspears |setetes air mana cukup cikgayah...huh

6 diana |ouh iye ker,nanti nak cari info pasal tuh..

7 juliam |takut plak ada hati yang panas.heh.

8 Siti Mashitah Saidin |banyak tuh..hari nih mandi peluh jer..

9 .sweet-ants.|kena jus tembikai lagi sedap..menyejukkan.

10 ubi masam |boleh.tak jadi masalah.

ghost writer said...

1 Dale |barangkali aku suka situasi yang panas..haha

2 vampire's lovex |nih dah tengah panas hati lar nih VL..huh

3 fiezah91 |mungkin terlalu banyak air yg dehidrasi..

4 Mehmed - |pokok kaktus boleh kot,lagipun ia tahan panas.

5 Cik Bidadari |penuh sinikal tuh pada kesan pemanasan global sebenarnya cik angel..hihi

6 alexa yussida |kehausan yg melarat sampai kepada rasa kasih sayang..hihi

7 si para para |ya tahu,dah baca gak puisi kau.

8 Kepala Manchiss |sapa yg salahkan menatang tuh memang lagi bengap.hihi

9 Raihana Izzati |kau pun sama HOT macam aan ek...bagus.tubuh dan hati kepanasan,tu yg tak dapat tidur tuh.,

10 saljihitam |tuh yg aku biar lama tuh...hihi

ghost writer said...

1 asip محمد |akan datang masa tuh asip...huh

2 fz |merungut takper lagi jangan maki tuhan sudah...

3 Anisa Hang Tuah |tau jugak kau ek..

4 Inspirationalefeks |nampaknya kau kena berpindah tempat bro...haha

5 Amiey White |besalah,pahang ada penaungnya..hihi

6 r10 |harus lah cocok..haha

7 ~Nabilah~ |terbakar ker nabilah..jauh sikit dari api tuh k..

8 FaizalSulaiman |bukan kita jer yg terasa,ramai wehh..huhu

9 bujal X |mungkin lepas nih nak tranfer ke iceland lak..

10 Encik MamaT |takde mana hal lagi yang tak panas..dalam parlimen pon semakin panas.

ghost writer said...

1 ukhti syikin |apalah hati tuh nanti cakap kalau kamu tak bagi peluang kat dia...

2 miloais |dan semakin menyukarkan peraduan..

3 Fyqa |ya mungkin air kat kepala dah mulai mengelegak..ahak!

4 ika |kita buat kita tanggung..

5 Sang Cerpenis bercerita |udah selesai jemur kainnya..hi3

6 gabanMorka |bereh deh..leh aku berendam barang 3-4 jam..

7 catherine- |masih basah oleh kerinduan.. :)

8 choirunnangim |malah ada maksudnya tersendiri tuh choi..he3.

9 HEROICzero |memang sekarang musim panas,tapi belum nampak lagi tanda2 kemarau.

10 Hansyirah Takezur |ya aku akan memakainya demi keselamatan fisik.

ghost writer said...

1 toyolkiut |tapi saya kat sekolah takde lak belajar pasal pemanasan global..hihi

2 ama |harap lepas nih ada musim luruh dan dingin lak..mana tau perubahan akan berlaku.

3 Hantu Kak Limah |angin lebih banyak kena kat kulit ye dak...makin kecil makin best..

4 W i e d e s i g n a r c h |cuma sedikit prihatin mba..

5 tehr |ye akan sampai terlalu kecil untuk dilihat,dah macam pakai tali guni jer..

6 DuniakuAbstrak |dah jadi dah pon bhai...

7 StellaClaire-Richard |ada aircon ok lah,yg pakai kipas dinding nih lagi hangat...

8 blog-tips-kurus |wah..sekarang musim durian lar..mana nak tahan.

9 FAR |masih leh tanggung lagi ye dak...

10 Pembunuh Tanpa Bayang |bumi sudah terbakar..deritanya makin tidak tertanggung lagi..wap dalam bumi sudah mulai keluar satu persatu..

aku harap penyakit mu tidak makin teruk.

ghost writer said...

Insan Marhaen |bahang dalam badan serasa masih bersisa...

nurHeart |mekasih untuk peringatan nur..selamat malam.

sha said...

global warming n al nino?

Encik Psychopath said...

tiap2 malam berpeluh. damn. pk neraka lg panas, terus redha.

Mutiara Bernilai said...

panas,

itu panas.

ini panas.

segalanya panas.

cuaca, manusia, hati, isu semasa, segalanya.

hu, saat ujan mencurah2 tiap petang last 2 weeks, sy demam.

then saat kepanasan membahang ni, sy demam jugak.

hu, mungkin yg panasnya adelah dosa sendiri. hu.



nota : lebihkan minum air masak ye encek ghost!

republik n9 said...

sejak 2 menjak ni hati ku mula sejuk bisk, cuma aksi ku makin agak panas ahhaha

Republic Aku said...

aku mula terasa kepanasan bila aircond bilik rosak...terasa celakak!

Gayahspears said...

huk3.. nk gtau demam ni :(

Sab Buenoo said...

ya. labuan pun semakin panas. =.="

ukhti syikin said...

hati sudah mati :| tidak perlu bercakap.. hati sudah mati.. sudah mati..

chemay said...

gambar tuh motif?
hehe btw dekat fesbuk semua orang nak cakap "panas"
kenapa??
:P

Ries Lee said...

banyak sanagt rumah hijau kot. alasan cliche.

april said...

ghost !
sori lama tak datang jenguk ke sini.
dehidrasi.
sama lah kita..
kekeringan sungguh di musim kemarau ni..

bykkan minum air ya..
n jaga kesihatan.
kita mungkin tak berpeluang untuk suruh setiap orang berubah dan jadi concern pada alam sekitar,
tapi kita boleh mulakan dgn diri sendiri..

Berto said...

betul punya panas Malaysia dua,tiga hari ni, tidor pon basah seluar, ingatkan apa, rupanya berpeluh

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam\
ada yang levis sipol punya kat situ

zirconia said...

memang sekarang panas terlampau. kl pun dah berjerebu. hati pun mudah jadi panas.

Faaein Talip Roy said...

pemanasan global.. yang makin lama manusia buat endah tak endah aje..

grOundnUt said...

aku juga macam kau...hari² kehausan..timbul pemanasan global adalah dari manusia sendiri...@_@'

Liyana Zahim said...

Bgini carenye.. Salu muhasabah dri ngan ayat ni.. "Neraka TUHAN lg pns"... Ni TUHAN nk bg igtnla ni.. Hehehe~

ENCIK TIKUS said...

panas gila, angin yang bertiup pon tak dapat hilangkan kepanasan aku. itu angin panas namanya..

titan said...

jadi, mari basuh baju dan sidai baju sekarang. cepat sikit kering.

e. indah said...

pemanasan global yang bukan smata2 cuaca...tapi jiwa jiwa juga sudah semakin panas ...

bagaimana , adakah cara sejukkan jiwa..atau...perlu kita masuk ke peti sejuk saja??...

skandaLdariLangit said...

ketawa. g-string tidak selesa. maka tidak disidai kerana tidak dipakai. lol



dehidrasi. minum air. buang juga. barangkali sistem tidak betul.

ghost writer said...

1 sha |kedua-duanya...

2 Encik Psychopath |fikir tapi tak rasa lagi mana terasa sangat kan..hihi

3 Mutiara Bernilai |semuanya bercampur-campur jadi kelodak yg pekat dlm tubuh.

4 republik n9 |kira dah semakin ligat lar nih.ayo!teruskan...janji hati sejuk.

5 Republic Aku |masih ada alternatif lain bro..

6 Gayahspears |tau..dan demam tuh pun dah kebah kan.

7 ukhti syikin |kenapa tak kebumikan lagi...?

8 chemay |sebab terasa panas...kalau rasa sejuk tentu kat fb semua yg sejuk2 sajer...

tak faham motifnya aper..?takper.

9 Ries Lee |eh,mmg itu salah satu penyumbang utama bro.

10 april |ye april...takper biar panas janji sihat..hihi

ghost writer said...

e. indah |nak sejukkan jiwa kena tenangkan dan rasa perlahan-lahan kenyamannya.makin liar makin nipis rasanya.

skandaLdariLangit |semakin dunia nih panas semakin perlu berbogel rasanya...haha

ukhti syikin said...

encik ghost : sudah kebumi tadik... sekarang tak punya hati.. haha(evil laugh)

ghost writer said...

ukhti syikin | aku mau mempercayai tapi tak sampai hati mau mempercayainya.siyesly.

Meera said...

byk betol terms :) btw, global warming mmg mslh yg tak dpt ditampungkan? sume org btggungjwb,tp tade sape yg amek berat