pangkin semakin kosong




Ketawa bersama teman-teman sangat menghiburkan.Apa saja topik yang dibawa ke dalam perbualan menjadi suatu yang meleret-leret ke topik yang lain.Tidak putus-putus.Malah ada kisah-kisah yang lepas juga dijadikan bahan lelucon.Tanpa gurauan ianya akan menjadi satu perbualan yang hambar.Ada masa menjadi senyap kesemuanya namun senyuman masih lagi terukir pada setengah orang.Barangkali tengah berfikir apa lagi kisah yang mahu dibualkan atau mungkin saja sudah terlalu capek ketawa.


Kita tidak selamanya begini..suatu masa nanti kita akan tinggalkan setiap detik ini dengan bergelak tawa bersama orang lain.Detik itu juga tidak sama.Ketawa juga tidak sama.Hidup juga tidak sama.Kita mencipta kenangan yang baru untuk mengaburi kenangan lama.Oh tidak,kita cuma mencipta yang baru untuk mengingati yang lama.Semuanya akan bercampur.Diasingkan oleh masa.Dengan jiwa yang lama.


Teman-temanku adalah kekasihku...
Sama macam kekasihku yang selalu meninggalkan aku selepas mencipta kenangan.



119 comments:

Silent said...

ya.kita akan ditinggalkan

Nveil said...

no.2!

| Larasephia | said...

paling tidak yang menciptakan kita itu tidak akan pergi tinggalkan kita
walau separuh kehidupan,kita terdorong meninggalkan DIA.

JIJI YU said...

tak selamanya kita dapat bergelak keta bersama mereka..

Cik Ungu Kamila said...

kenangan itu senantiasa diingati :)

Hansyitake~ said...

sebab tu kita perlukan muhasabah. supaya kita tak terlalu alpa mengecapi kehidupan di dunia yg sementara ini.. :)

gabanMorka said...

ayat terakhir tu macam sadis saje ghost?

Encik MamaT said...

dunia adalah permainan dan senda gurau.. :D

Inspirationalefeks said...

sy tetap akn main dota untk terus hilangkn kenangan lam .. hikhik

Liyana Zahim said...

Ketawalah, seisi dunia akn ketawa bersama mu.. Mengislah, menangislah kamu sndirian..

Sca Ndx said...

sekarang ni aku dah rasa hilang. bye2 kawan2. mereka ada hidup gak

delarocha said...

sahabat dan kekasih

memang jauh berbeza

cik ciput said...

kenangan..ada yang indah, tak kurang juga yang oahit, kelat..

apa pun, semua bentuk kenangan lah yang menjadikan kita lebih dewasa dan pandang ke depan.

*teringat zaman stadi.. =)

HEROICzero said...

Teman-temanku adalah kekasihku...


*senyum*

ada benar nya.

Dale said...

aku nak jadi kekasih kau boleh?

Cik Bidadari said...

hurmmm... jasad masih sama... cuma jirim sedang menarik jasad kamu seiring dengan hati... agar jasad dan jirim dapat memandu akal yang dibekalkan ilahi...

*aku suka entry kamu yg ini... ada kena mengena 'aku' cuma diadaptasikan ke penghidupan 'inti' mu

Sasa Al-Sharif said...

aku sgt rindukan teman2ku yg dulu. skg semua sibuk, kami tidak semeriah dulu lg

Mutiara Bernilai said...

Perenggan terakhir. Mutiara suka.

^__^

ada yang tak pernah pergi. DIA.

april said...

hurm..

kawan.
mungkin mereka tak dapat bersama kita 24/7

tapi
apa yang pernah mereka tinggalkan dalam hidup kita itu,lebih penting.

well ghost,mungkin kita tidak akan terus begini sampai ke akhir,
tapi terima kasih kerana sudi jadi teman maya,di sini
:)

Pijahh' de-Arr said...

lelucon = ketawa ke..??

knpa prnggn y terakhir bunyinya mcm..sob.. . sob..

heheeeeee..~

Ain Zulaikha said...

emm biasalah , bila dah jumpa tentu akan berpisah and jadi kenangan kan?

Raihana Izzati said...

saya sayang chipsmore saya :)

Pijahh' de-Arr said...

pangkin semakin kosong..


heheeee..~~

kalini mmg phm..ayat kamu dah tak buta huruf mcm dulu..

=D

.sweet-ants. said...

hari ini kita ketawa dan bahagia, berharap esok dan lusa mcm tu juga. tp takdir mennetukan kita berpisah pada saat mana, tangis atau ketawa.

.sweet-ants. said...

hari ini kita ketawa dan bahagia, berharap esok dan lusa mcm tu juga. tp takdir mennetukan kita berpisah pada saat mana, tangis atau ketawa.

FAR said...

kenangan.suka duka.warnai hidup.

white rose said...

salam biskut...
arrgghh...ghost...

aku merindui kamu...
kamu dan kamu serta kamu...

dan kamu lagi...

apa khabar kamu disana?

emieysandra said...

nikmati la masa & ruang yg ada, biar jadi kenangan.

teman pergi tapi persahabatan tetap kekal, hubungan ini xkn ada noktah.

Kepala Manchiss said...

ahhh...yang ini tak kosong...sesekali pun tak.

Amalina said...

kau selalu tinggalkan aku tergamam lepas baca post kau.benci!eh!bukan..sebenarnya aku jeles.

faiz said...

kenangan kita sentiasa silih berganti..

nurHeart said...

‎"The wrong people give us so many things to learn, while the right ones give us so many things to remember."

selamat mlm.. :)

asip محمد said...

sebelum ditinggalkan.. lebih baik berpada2.. tiada yg dinamakan teman dalam dunia ni.. kah3

nub said...

kebahagiaan bukan sesuatu yang boleh dijanjikan akan berkekalan..

pemerintah kuku besi said...

"wishing to be friends is quick word, but friendship is a slow ripening fruit" -aristotle

"teman-temanku adalah kekasihku" - ghost writer

mahal betul quote tu.

Dark Half said...

teman2 datang dan pergi
kenangan pahit indah silih berganti. semua itu sedikit sebanyak membentuk kita hari ini

ghost writer said...

1 Silent |tau...tapi kita masih mau punya teman.

2 Nveil | :)

3 | Larasephia | siyes..aku terlupa tentang ini.mekasih.

4 JIJI YU |adat dunia..pasti ada yg berubah.

5 Cik Ungu Kamila |bukan kenangan kalau tak diingati.

6 Hansyitake~ |kita akan perlukan muhasabah bila kita terasa sesuatu.

7 gabanMorka |yeah..u know that.

8 Encik MamaT |main sepuasnya dan berhenti bila letih.

9 Inspirationalefeks |ko memang giler dan pakar dota bro...haha

10 Liyana Zahim |aku pernah baca quote tuh...

Gayahspears said...

kadang2 kita tak menyedari bahawa hidup ni bukan hny utk ketawa.. adakala perlu serius utk sesuatu keadaan~

ghost writer said...

1 Sca Ndx |kita akan biarkan mereka dengan hidup mereka suatu masa nanti.

2 delarocha |kalau kita mau bezakan memang jauh.

3 cik ciput |dan masa untuk mengenangnya juga mendewasakan kita.

4 HEROICzero |senyum juga untuk kau heroic... :)

5 Dale |haha...dari kau saja..

6 Cik Bidadari |ya cik angel,tentu saja ia dari inti hidup aku..

7 Sasa Al-Sharif |susah nak dapatkan masa tuh semula..kalau jadi pun secara tidak disangka.tapi pasti tidak sama.

8 Mutiara Bernilai |aku takut kalau DIA tinggalkan aku..

9 april |kita akan beranjak dari satu pangkin kepada pangkin yg lain..memenuhikan dan mengosongkannya semula.

mekasih juga untuk april.

10 Pijahh' de-Arr |lelucon ialah suatu yg melucukan.

sengaja dibuat begitu untuk sealir dgn emosi.

adan said...

wah.. suka dengan entri ni.. walaupun kawan silih berganti mereka adalah penghibur hati..

ghost writer said...

1 Ain Zulaikha |yin dan yang...

2 Raihana Izzati |hehe...its deadbiscuit..

3 Pijahh' de-Arr |nak penuhkan semula pangkin tuh tak?

4 .sweet-ants. |aku akui kalau kita akan temukan sesuatu yg berlainan dari apa yg kita rasa sekarang...

5 FAR |semakin berwarna-warni dan kita tetap pilih antara hitam dan putih.

6 white rose |ouh WR..long time no see..mekasih atas kerinduan tuh.welcome back.

7 emieysandra |ternoktah ketika tiada apa lagi mau diingatkan...

8 Kepala Manchiss |baguslah...maknanya ia penuh.haha

9 Amalina |penulisan kita sama sajer amalina da souza...aku jeles dgn blog kau.

10 faiz |datang baru dan lama tersimpan...

ghost writer said...

1 nurHeart |dan kita akan ingat sampai bila-bila.selamat malam madam..

2 asip محمد |ya kau seorang teman yang baik dan prihatin.

3 nub |kebahagiaan itukan infiniti.suka aku ulangi hal ini.

4 pemerintah kuku besi |tapi ia tidak semahal aristotle.

5 Dark Half |malah kita lebih teliti tentang itu..

6 Gayahspears |tau,tapi kita seharusnya mengingati suatu yg indah.

7 adan |selain dari hati sendiri yg hiburkan kita...

vampire's lovex said...

kena tinggal,pastu di cari..memang lumrah hidup..huuu..gelak selagi mmpu,jgn lupa daratan sudeyy..kan?

Mehmed - said...

kau sepi? atau kenangan datang bertubi-tubi? aku juga terlewat untuk itu..

EL MARIACHI said...

ghost - itulah misteri MASA ghost...

tieykah said...

saya tetap akan cuba mencari teman untuk dijadikan kekasih.

Fontonk said...

FOB, nais.

Yelah, zaman skolah dalam kelas selalu la borak macam2. lepas satu2. berkait2.

bila masing2 dah berppisah, jarang jumpa. rindu gampang..

Ismail N said...

setuju tu... bila dah start ketawa. perbualan jadi mcm hangat dan payah berhenti.. cuba suasana diam jer dan terlalu official, semuanya check time mahu pulang aje ehhh..

Cik Anita said...

teman untuk bergelak ketawa itu sentiasa ada bisk. tp teman untuk sama-sama menangis kebarangkalian untuk ada sangat sedikit...

p[A]n[A]d[O]L said...

walopun detik itu tidak sama
ketawa juga x sama
hidup juga x sama
tapi ianya tetap akn jadi kenangan..

choirul said...

teman memang tak bisa dilupakan..... bercanda apa saja....

PK said...

aik kenapakah komen gua tara masuk ni?

ghost writer said...

1 vampire's lovex |nasib baik aku tidak tinggal di lautan...hihi

2 Mehmed - |aku tak sepi,tapi aku tahu kalau aku akan sepi nanti..

3 EL MARIACHI |harap aku tdk membongkar misteri masa..tentu saja aku akan tertinggal jauh.

4 tieykah |cari lah selagi punya kesempatan.

5 Fontonk |zaman sekolah berbeda bro..ini zaman di mana kita perlu lebih pantas.

6 Ismail N |perbualan pasti saja tercipta bila bersama dengan kawan2.

7 Cik Anita |diakui dan sangat-sangat diakui.

8 p[A]n[A]d[O]L |tapi kenangan yang tidak sama.

9 choirul |selagi hati masih mau berhibur..

10 PK |mungkin ada kesilapan tuh bro..

.m y z. said...

kenangan yang mula-mula tu paling susah nak lupa..

juliam said...

aku rindukan saat ber-ketawa bersama-sama kawan dan bercerita sampai meleret hinggat tiada topik tapi masih ketawa.kau tahu aku selalu mahukan tapi sukar entah kenapa.

cipta kenangan tu senang tapi bila kau nak dapatkan kenangan kemali, susah

kenapa ye ghost?
tak adil kan

fre da said...

Berbaik sangka dgn Sahabat pasti selamanya Akan kekal.kekasih mudah diburu emosi.hilang tetap pasti.

~Nabilah~ said...

btol la..klau dh start smbng ngn kwn,mcm x bleh brhenti jer...bnyk topik yg dbncangkn...hehehe

Republic Aku said...

itu kehidupan yang harus di lalui oleh setiap insan ...mesti teranjak jua...

diana said...

kenangan lama tu banyak yang pahit la bisk..
sebab tu akak terpaksa mencipta kenangan baru..
alhamdulillah sekarang sudah lupa macam mana bunyi gelak ketawa yang dulu..:
rasanya dulu jarang sekali bergelak ketawa..:p

Seroja Jingga said...

hidup adalah tntang pertemuan dan perpisahan..bila puas kita mnciptakan kenangan..mereka akan pergi..atau kita akn pergi dari mereka..dan semua nya hilang..jiwa yg berubah..hidup yang berubah..dan yang tinggal hanya cebisan kenagan yg kekal smapai bila bila

kay masingan said...

itu kan sudah lumrah. ketawa dan bergembira. lalu bila sudah rasa tawa itu hambar, maka kita akan ditinggalkan dan juga akan meninggalkan.

L said...

kerna kekasih di dalam kubur bukanlah seorang yang bernama manusia..tetapi takwa.. :)

W i e d e s i g n a r c h said...

anda benar sekali...

meninggalkan selepas kita mencipta kenangan...

mirisss...

dill said...

jika dill kesepian, akan datang mengganggu gugat hidup ghost :)

sahabat tidak mudah dijumpai. berjaya ditemui, jaga sampai mati :)

dill.

Sang Cerpenis bercerita said...

tertawa itu sehat lho

Berto said...

habis madu sepah dibuang

Meera said...

friends come and go :)

Pijahh' de-Arr said...

gw..apa kata drpada penuhkan pangkin dgn berbual kosong tu..baik buat keje y berfaedah..

ada juga faedah kan..

=D

=D

kan mista ghostt..=p

Cikli said...

kenangan ok jika tidak disesalkan

Miss Shikio said...

Shikio datang mencipta kenangan kita berdua

hahah~

DuniakuAbstrak said...

mencipta kenangan atau mengulang kenangan

manis dan duka dlm ingatan

nur hafizah said...

aku kekasih yang setia

nur hafizah said...
This comment has been removed by the author.
Silent said...

jangan bertemu untuk tak ditinggalkan.haha

Benjy said...

Perbualan ngan member kalau tiada yang lawak2 mana maunyaaa... tambah sikit upat-mengupan bos bertambah lah best cerita tu ..

Benjy said...

Tetapi kekang terhenti juga seketika ketika bercerita memikirkan apa yang mahu di ceritakan ... ternyata semua topik yang diceritakan ada unsur2 gurau dan upat mengupat ...

Benjy said...

Tetapi belum pernah lagi b3njy di tinggalkan kekasih kerana dialah yang satu sehingga sekarang ... mungkin ada yang kecewa di tinggalkan selepas b3njy mencipta kenangan bersama mereka ... jahatkah aku ni ? ... isk..isk..isk ...

Fiq Vertigo said...

kalau begitu..
aku adalah kekasihmu, yang bezanya aku dengan 'kekasihmu' yang lain, aku bukanlah seorang bekas.

bukan seorang yang mudah meninggalkan.

Fiq Vertigo said...

kalau begitu..
aku adalah kekasihmu, yang bezanya aku dengan 'kekasihmu' yang lain, aku bukanlah seorang bekas.

bukan seorang yang mudah meninggalkan.

Asrul "iLham" Sany said...

kekadang sedih pun ada rasa nikmatnya

;D

Encik Psychopath said...

kene ingat masa sentiasa bergerak meninggalkan. diri perlu bersedia mengalami perubahan.

ghost writer said...

1 .m y z. |eh,tapi aku sudah terlupa...siyes.

2 juliam |dunia tidak pernah adil julie...kalau ia adil ia tidak pada kita.

3 ~Nabilah~ |yang mengarut pon dibualkan jugak..

4 Republic Aku |nampaknya aku sudah lalui berulang kali...

5 diana |sedikit pon sudah memadai untuk kak diana ingatkan...

6 Seroja Jingga |dan rindu yang sentiasa berkunjung datang...

7 kay masingan |ya ia begitu lumrah dengan kehidupan.

8 L |ouh L-zha...aku fikir aku belum memperolehinya.

9 W i e d e s i g n a r c h |agar ada yang kita seret sepanjang hidup kita.

10 dill |tapi adakah dia akan jaga sampai mati?

ghost writer said...

1 Sang Cerpenis bercerita |juga penawar duka..

2 Berto |haha..mau disimpan mana hampasnya To?

3 Meera |yerp!

4 Pijahh' de-Arr |baiklah,aku akan menebas rumput bersama kawan2 yg asyik memandang pangkin kosong...

5 Cikli |biasanya pasti ada kesalan..

6 Miss Shikio |ini pertama kali bukan...hihi

7 DuniakuAbstrak |diasingkan untuk kepentingan hati...

8 nur hafizah |baguslah..maknanya kekasihmu bukan setia.

9 Silent |aku akan usaha untuk mengelak pertemuan..arghh..pasti agagl.

10 Benjy |beruntung kau Benjy..ternyata istrimu orang yg paling beruntung.

ghost writer said...

1 Fiq Vertigo |dan karma yg kau akan dapat suatu yang cukup baik..yg mana tiada siapa yg akan meninggalkan kau Fiq..

2 Asrul "iLham" Sany |kalau kau mau manipulasikannya..

3 Encik Psychopath |ya aku ingat dan aku turut ubahnya..

Fiq Vertigo said...

karma akan membalas dengan kebaikkan... hurm..

gw kau bikin aku malu2 di entri sana. :P

aku cuma curious. itu ja..

tehr said...

baris akhir tu...
mengapa selalu begitu ya, ghost?
adakah hanya sekadar mahu mengajar kita erti kenangan?

e. indah said...

kenapa adakalanya tulisan kamu cukup tepat membunuh rasa aku yg baca...

kadang2 aku malas sudah mahu memumuk kenangan kasih dan teman-teman sebab selalunya mereka akan hilang bila aku sudah sayang ..

maka inilah alasannya hari ini, aku tidak perlukan siapa siapa untuk memperdayakan aku dengan gelak ketawa manis ..aku melakar khidupan sendiri dan mementingkan diri

adakah ini lebih baik? ...ya tiada yang akan tinggalkan aku, no more sad goodbye...

but, turn right, turn left..
this silent, r sad also ...


...

ama said...

''Kita tidak selamanya begini..suatu masa nanti kita akan tinggalkan setiap detik ini dengan bergelak tawa bersama orang lain.''

Setuju yang ini. heh

cLinaku said...

kenapa susah nak lupa kenangan yg lama. heh.

Sutera_suci said...

eh?

KHRLHSYM said...

memori aku ramai teman, tapi harini rasa sedikit sahaja. mungkin juga salah aku. :(

blog-tips-kurus said...

sebelum jadi kekasih, mestilah kawan2 dulu. dalam berkawan untuk mengenal hati budi tu, mungkin tak jadi 'kekasih' w/pon bukan 'musuh' yang dicari..

Ries Lee said...

teringat pasal bila kita rancak berbual dengan rakan2, tiba2 masing2 membisu tanpa punca.

malaikat tengah lalu lah tu.

pembaris said...

kadang2 tegok siput babi pun boleh ketawa berdekah2 kalau ada kenangan

Aimi dan Pakcik Hashim said...

mcm tu lah hiduup berteman
ada yg kekal
ada yg hilang

broken_nigina said...

manusia datang,manusia pergi.

qamarguyz said...

salam ziarah..
sesungguhnya kita akan meninggal & ditinggalkan..kek0songan akan tiba, melainkan kita sediakan isinya =)

zacky ~786~ said...

kenangan2 silam.. :)

alexa yussida said...

bertemu berpisah itu lumrah hidup..:)

niee said...

Seperti kata pepatah,, ada pertemua dan ada perpisahan..
Bahkan ketika kita berjumpa dengan seseorang dari waktu lampau gak akan sama lagi suasananya untuk sekarang kan yak! :D

S..U..D..@..I..S said...

ghost
kenapa sllu tertinggal untuk jadi kenangan.....
biarlah kenangan itu yang dinanti2...sukakan

intan.maisarah said...

teman ibarat air
yang sentiasa mengalir,
:)

ghost writer said...

1 Fiq Vertigo |meski cuma curious tapi aku masih percaya kalau itu dari hati kau..

2 tehr |mungkin,itu saja untuk buat kita percaaya kalau kenangan itu ada yg sangat memilukan.

3 e. indah |mungkin kita punya fikiran sama,tapi aku tak fikir aku patut serik dengan semua tuh..aku masih perlukannya.

4 ama |simpannya ama...bagitau pada kawan2.

5 cLinaku |no answer...hihi

6 Sutera_suci |eh?

7 KHRLHSYM |sedikit tapi masih mampu memberi kesan.

8 blog-tips-kurus |tapi ini bukan soal kekasih cik blog tips..hihi

9 Ries Lee |haha..selalu jadi macam tuh..

10 pembaris |betul tuh.apa saja kalau ianya sudah ada kenangan melucukan pasti diingat semuanya.

~* chirpy_chummy *~ said...

tanpa sedar, bukan saja teman yg meninggalkan kita.

mungkin kita juga.

tanpa di sedari.

ya, mungkin.

bila masa semakin mencemburui.

masing-masing dengan hidup sendiri.

suatu hari nanti.

percayalah, kita akan merindui

kenangan itu pasti.

-kawan-

ghost writer said...

1 Aimi dan Pakcik Hashim |dan kita menerima keadaan itu.

2 broken_nigina |ia seperti telah direncana..

3 qamarguyz |ia berulang-dan terus berulang.

4 zacky ~786~ |segar dalam ingatan :)

5 alexa yussida |ya lumrah hidup.

6 niee |iya...ia pengulangan tapi tetap tidak sama.

7 S..U..D..@..I..S |haha...kalau lah boleh begitu,tapi ya mustahil kalau aku menantikan kenangan.

8 intan.maisarah | yang berubah cuma warna...

ghost writer said...

~* chirpy_chummy *~ | seperti puisi untuk seorang teman..

buat masa sekarang aku sedar kalau bukan aku yg meninggalkan.

~* chirpy_chummy *~ said...

dan mungkin juga utk mengingatkan diri sendiri
:
:
:
:
nanti.

SYARIFF HAIKAL said...

hargailah kegembiraan yg dinikmati hari ini kerna ia x tidak kekal..

deAnza-wAnda said...

sudah selalu di tinggalkan..

Siti Nurhayati Dollah said...

Ya, seperti seorang teman bicara dan telingkahku dulu, meninggalkan aku untuk bersama teman-teman yang lain kini


:)

eiffel said...

dan aku selalu merindui masa lalu lantas sering terlupa di dpn mata.

kay_are said...

so ape yang boleh kite buat ialah hargai setiap mase yang diberikan .. bukan mengenang kisah lalu kan..

Qaseh dalia adelia said...

setiap masa berlalu membawa kenangan yg berbeza .. sedih bila teringat kenangan lama yg sedih .. wpun benda dah berlalu tapi tetap mengusik jiwa.. kenangan yg gembira buatkan kita tersenyum sendirian .. kenangan yg lalu biarkan ia berlalu bro ... hari ni kita jadikan hari terakhir dan hari esok yg kita tak tahu .. biar ia hadir sendiri .. semua tu buatkan kita punya pengalaman ~

Schubert Serenade said...

memories are the most precious thing ever:))

btterfly79 said...

aku rndu tmn2 ku...semua tggl kenangan.. tapi nie semua salah ku kerana aku terlalu igin sendiri dan terus sendiri..melayan perasan yang sentiasa gundah dan sepi... apakah erti tnpa teman... sunyi... ku ingin mencari teman yg mampu membuatku tersenyum lagi....

Nasz said...

Kenapa ayat akhir itu sedikit menangkap hati aku..? Tapi kenangan itulah apa yang kita ada sekarang ini meski mereka sudah tiada bersama. (:

suha said...

dan inilah yang dipanggil kehidupan (^_^)

Gayahspears said...

keindahan hanyalah sementara...

Cik Hati said...

ini rupanya yg kamu maksudkan itu... setelah kuselami... akhirnya kufahami di sebaliknya... :) terima kasih ghost writer...