harum dara



....................buat si Nirwana yang meletakkan bulan di mata...................................

Kelmarin,si Rhodes pura-pura malu menyatakan sesuatu padaku.Katanya dia mau menulis surat cinta untuk kamu.
Aku kasihan sama si Rhodes kalau dia itu tidak tahu..Dia tidak tahu kalau kamu itu milik si Pilus yang bakal jadi pemanah handalan.Jagoan seluruh daerah Keamanan selama hampir tiga musim panas.

Berjumpalah dengan si Rhodes...Letakkan kedua tanganmu di bahunya.Renung matanya dalam-dalam.Berbicaralah dengan bibirmu yang basah.Katakan padanya...

"Aku ini perempuan buta.Bunuh lah si Pilus pada musim panas yang ketiga.Siram lah darahnya di mataku..dan aku akan telanjang untukmu.Tapi ingat,letak dulu bulan di atas kuburan".

Tugasku usai dengan sonder dusta.Kulepaskan pelukanku sebelum kapal-rapat.


84 comments:

cik ayin said...

kat umah ada sorg nama PILUS..ngeh3 :)


gurau je

e. indah said...

kalau dia perempuan buta' milik si pilus,dan buatkan rhodes jatuh cinta ...
jadi siapa kamu yang bercerita? adakah kau juga mangsa cupid yg memanah anak panahnya tertulis nama si perempuan buta yang kamu tegar bercerita tentangnya ....

gabanMorka said...

ok, yang ni aku kurang paham

Al said...

2nd!

itu sje yg mampu ku komen

Al said...

haha

ak yg slalu tlewat..

noraliza said...

macam izwan PILUS pulak..haha

KHRLHSYM said...

macam meminta orang yang lebih hebat daripada sipilus. banyak bait tidak difahami. nanti akan cari maknanya.

Liyana Zahim said...

Antu, mlm ni aku tetibe bengap taley phm ko tls ni..

Prince Halilintar said...

err...agak mendalam maksud cite ni ghost..sukar utk ku memahami plot citenya..lagipon fikiran ku gah rungsing ni..mls nk pikir dlm2..hehe

toyolkiut said...

please help me!
mmg x paham sungguh ni!
pening la..
apa kiasan yg nk d sampaikn gadis tu..

Cikli said...

nick rhodes duran duran

EZAN IDMA said...

okey kurang paham. tp suke bace!hehe

KHRLHSYM said...

aku faham ia seperti tidak mahu mengecewakan orang? =.="

Cik Anita said...

aku kurang memahami la gsohhtt T__T

Nveil said...

perlukan masa untuk habiskan penulisan dalam blog kamu, baru faham. :)

delarocha said...

curious

juliam said...

selalu buat kening aku berkerut-kerut. heha

dill said...

teringat penolakan Puteri Gunung Ledang terhadap Sultan Melaka. memberi pelbagai syarat mustahil utk diturut. malang, tidak difahami. akibat, disumpah hidup sendiri.

risau mahu tulis pemahaman dill. salah garap, maksud lari :)

dill.

JIJI YU said...

hurm2..aku tak paham ni..betol ni..maaf ek..

Pijahh' de-Arr said...

e r k. . .

itu saja mampu aku komen *tiru al


dara tu darah ke.. ?

Sca Ndx said...

aku berkerut fikir.
pemahaman aku.
kalau bukan cinta, takda korban.

intan.maisarah said...

Mai tak puas membaca..
mahu lagi
kisah begini

Kepala Manchiss said...

terimakaseh cupid.

faiz said...

bro..entry ni mmg menguji pemahaman aku..hehe

nurHeart said...

bizarre love triagle.. it could turns into something terrible..

gudnite, ghost~

Pijahh' de-Arr said...

gw bila aku baca balik..

knapa aku tak phm lagii..=.="


sonder = ?

heeee~

dn knapa aku slu jadi pengomen no 20 ..e rk

Cik Bidadari said...

eeeeeeee... dah baca 3x...

p/s: terangkan... tak kira...

Inspirationalefeks said...

mana nak jumpa si pilus ?

Silent said...

yes!


rhodes hanya perlu pergi kepadaku.takpayah renung mata dah!

white rose said...

sukar berada dlm keadaan begini...
aku tak mahu...

tak mahu semua ini...
tapi mana mungkin, 1 hari nanti aku akan mengalaminya...

ghost...
sila tidur dengan lena ye...

republik n9 said...

hai bisk maaf kerna gua lama tak berkunjung ke sini akibat kesibukan yang melampau...

p/s: bab telanjang tu gua kena highlight kah3....

ghost writer said...

cik ayin

e. indah

gabanMorka

Al

noraliza

KHRLHSYM

Cik Anita

Nveil

Prince Halilintar

Liyana Zahim

toyolkiut

Cikli

EZAN IDMA

delarocha

juliam

dill

JIJI YU

Pijahh' de-Arr

Sca Ndx

intan.maisarah

Kepala Manchiss

faiz

nurHeart

Cik Bidadari

Inspirationalefeks

___________________________________

Baiklah oleh kerna semua bukan sekadar tidak jelas(malah tidak tau apa) maka aku berikan klu tentang kisah nih,aku harap 'mana sikana' tidak mengkritik aku kerna harus menjelaskannya.haha.

kisah ini perlambangan pada suatu keselingkuhan,soal hubungan 4 dimensi.setiapnya ada metaphora yg menunjukkan suatu tarikan dan kemustahilan.penipuan dan pengorbanan.aku dalam watak ini bukan si cupid,tapi orang yg terkait dalam hubungan nih.

maaf,kerna meyukarkan kalian.aku gagal dalam memudahkan kisah.

asip محمد said...

dah macam baca analogis si dewa dewi.. dewa perang itu aku kayaknya.. yg menghunus pedang cahaya ke dada kiri zeus.. haha

ghost writer said...

Silent |sila tunggu si rhodes di kuburan.

white rose |pertahankan kesetiaan..atau mungkin perlu alami untuk mengetahui.

republik n9 |its ok bro..ko leh datang bila-bila jer ok.hihi

ghost writer said...

asip محمد | maka kau akan diburu oleh dewa setia zeus...

SYARIFF HAIKAL said...

ghost apakah ini??.kamasutra ke??.hhaaha

Johan "Champ" Radzi said...

Aku rasa, ini semacam cerita mitos greek. bukan?

Encik Psychopath said...

sailang la ni.

ctpayong said...

'mana sikana' pelik sedikit.

cinta itu pengorbanan > terkorban, berkorban dan mengorbankan.

Cik Bidadari said...

keh keh keh... esok kita komen bebetul ya...

p/s: thanks reply...

Silent said...

sapa yang bujang daalm cerite ni ni......












gagal komsas waktu menengah.heh.

ghost writer said...

1 SYARIFF HAIKAL |haha..tak sangka kau baca buku tips tuh.

2 Johan "Champ" Radzi |aillar,citer greek yang aku tahu cuma troy dan alexander..hihi

3 Encik Psychopath |sailang takde..tapi kalau sailan(sri lanka) ada.haha.

4 ctpayong |mana sikana itu penulis dan sasterawan kak CT.

5 Cik Bidadari |ok cik angel..take ur time.

6 Silent |watak saya dan rhodes.nak kenal?hihi

Pena Marhaen said...

dalam percintaan memang kadangkala ada rasa berbagi jiwa dalam pengagihan kasih sayang kerana nafsu itu selalu saja ingin lebih.

perselingkuhan dan cinta tiga segi kadangkal buat kita terfikir terlalu sukar buat keputusan untuk memilih cinta yang mana untuk di pertahankan dan mana pula jadi korban.

aku tak ingin senasib Si Pilus..

ukhti syikin said...

huhu... kali ni betul2 taleh nak komen pakai mata.. apetah lagi hati :|

KHRLHSYM said...

aku teka itu pada mulanya tapi perkataan "sonder" itu mematikan aku daripada interperasi itu. kehkehkeh.

mungkin aku tak faham sonder dusta, aku ingatkan ia adalah tidak berdusta.

Pijahh' de-Arr said...

tak puas hatii..

kmi baca lagii..

prmpun buta tu mau sembuhkan mata..ke?
kejam caranya..

heheee~

Pijahh' de-Arr said...
This comment has been removed by the author.
Mehmed - said...

nasib baik kau telah terangkan..kalau tidak aku bergelap..Ahakas!

Seroja Jingga said...

sulit.ah sulit.tak mahu aku berada dlm situasi ini

kamu tetap punye cerita yang penuh makna ghost

diana said...

cinta 3 segi la ni ye bisk..??
kesian rhodes..
tapi sebaiknya jangan la jumpa rhodes..
takut dia buat apa2 pulak..
simbah asid ke..
bahaya oi!!
hehhe

ghost writer said...

Pena Marhaen |seorang penyair macam kau pasti mampu merungkainya..

ukhti syikin |sudah bagi klu bukan...hihi

KHRLHSYM |ya itu memang maksudnya..tapi kau sudah jelas bukan...hihi

Pijahh' de-Arr |haha..bukan lah dia itu buta sebenarnya..ia cuma mengingatkan.

Mehmed - |aku dah pasang lampu..tinggal kau nak onswitch jer..hihi

Seroja Jingga |ya aku harap kau tidak ditambah derita lagi dengan situasi macam nih.

diana |4 segi kak diana..hihi.jangan risau rhodes takkan tau punya..

Amalina said...

boleh tak kau bogelkan penulisan kau ni? kau seperti memakaikan purdah kepadanya, ia sangat melampau sebab kau mempertontonkan tapi menutup hampir keseluruhannya.mungkin mata aku yang terlampau jahil untuk menembus isinya.

EL MARIACHI said...

entahlah ghost...kalau kau dah permudahkan pun aku tak dapat ikut juga...sebab aku ni suka memiliki secara total atau lansung tak payah...

~Nabilah~ said...

waa...pening2...hahaha

PK said...

Nama rhodes dan pilus ni macam pernah gua dengar. seperti ada dalam sebuah filem.

ukhti syikin said...

tapi ghost... harap kamu paham yang ini... kadang2... si "aku" ... mungkin hati perempuan yang penuh belas,tak mungkin melakukan seperti itu,mungkin ia akan cuba menenangkan hati si rhode , dan si pilus walaupun jagoan.. ada kelemahannya.. bagi si rhode mudah selagi ia mampu memancing hati si "aku" ... dan bagi si pilus,mengaharapkan kesetian dan keluhuran si "aku" .... hahaha.... tapi jika aku pilus,aku bunuh si rhode sampai pecah kepalanya,aku tak suka hak aku dijeling sekalipun apetah lagi di ganggu ... kejam bukan aku.. kerna itu aku tidak diberi peluang sebegitu...



aku masih berharap... ada manusia seperti si "aku" .. mampu menahan semua itu dari terus menganggu ..

EL MARIACHI said...
This comment has been removed by the author.
Amni said...

hem... tak tau nak kesian kat sapa...

Syuxer said...

sumpah bro...aku x paham untuk entri ni..mintak pencerahan ye..

emm tpi aku rasala kan..

setakat yang aku faham..

ada gak perempuan yang sanggup wat pe saje untuk dapatkan "girl" yang dicintai..lesbian kot..hahaha aku dah blur ar bro..

W i e d e s i g n a r c h said...

rhodes....
perkasa...
membutuhkan...
merindu...
tapi ujungnya...
bertekad kuat ^^...

[sepotong isi kepalaku tentang posting ini]

deAnza-wAnda said...

izwan pilus ker?? erkk... heee...

Fyqa said...

eerrr "(-_-)

nur hafizah said...

macam mana nak renung mata rhodes dalam-dalam kalau perempuan itu buta?

catherine- said...

==" baca komen je lah...

bisk,..

Sang Cerpenis bercerita said...

wah, mau dibunuh..kejaam

Mutiara Bernilai said...

ah. cinta bersegi2, memberi harapan ttp mematikannya dgn permintaan yg bukan2.

encek ghost, kamu bkn begitu kan? kan?

^__^

Miss Shikio said...

puitis kah ini? hehehe~

ehem2.. mendalam sungguh maksudnya pada anggapanku :p

Ain Zulaikha said...

adakah maksudnya kalau nak amik dara kena pijak mayat dia dulu? huhu

april said...

adakakah rhodes berjaya membunuh pilus untuk perempuan buta itu ?

lukisanlangit said...

jadi ini cerita bersambung ya? :D

niee said...

kok aku kurang paham sama puisinya yak! *garuk2dengkul* mungkin kalimatnya terlalu indah sampe sangat luar biasa tersirat >.<

emieysandra said...

kisah cinta yg selingkuh ke?erm..maaf ghost klu slh^^


esok emiey exam, mohon maaf klu ada slh silap spnjang perknalan ;)

cik ciput said...

jap2, dia buta..pastu bila siram dengan darah nnti boleh jadi celik eh ghost?siap nak telanjang segala bagai..

Fiqas said...

salam Bisk,

fikiran aku kosong, tak dapat mentafsir apa tersirat coretan ini...



rindu deh dengan coretan kamu...

- elina - said...

aku suka membaca .

walaupun tidak memahami .

heh.

saljihitam said...

nirwana <-- aku baca nirvana. hehehe

kau ni misteri betul kan. puitis banget. hehe

tehr said...

sukar aku nak memahaminya, ghost
yang aku pasti, suatu ketika dulu aku pernah menonton filem bulan di atas kuburan

Siti Nurhayati Dollah said...

Kenapa kisah cinta perlu ada bersegi-segi. Biarlah kisah cinta itu wujud dengan hanya 1 segi.

Aku benci segi-segi sebenarnya hehe

.sweet-ants. said...

tinggi bahasa ni... mmg kene baca byk kali baru paham. ini pasal cinta yg dicurangi kah?

Gayahspears said...

hanya penulis yang asal memahami maksud yang hendak disampaikan... aku suda membacanya namun.. secelit keraguan di situ... termenung~~~

kay_are said...

seriesly aku x faham maksud entri yang ini.. em..

alexa yussida said...

its better to keep my mouth shut and appear stupid than to open it and remove all doubt..

=p

Qaseh dalia adelia said...

"Aku ini perempuan buta.Bunuh lah si Pilus pada musim panas yang ketiga.Siram lah darahnya di mataku..dan aku akan telanjang untukmu.Tapi ingat,letak dulu bulan di atas kuburan".

mana mungkin mengambil bulan .. xkan mungkin terjadi semua itu~

Gayahspears said...

** Ada sesautu yang tidak kena di sini...(dapat rasakan)