tampak bagus atau benar...?



Tidak ada antara kita yang mahu kelihatan jelek,yang buruk-buruk,malah mahu kelihatan bagus,tidak ketinggalan dan mahu sentiasa keren di mata orang lain..Atas hal yang demikian maka wujud ramai orang yang lebih rela culas dan membohongi dirinya sendiri..Bahkan ia hanya lebih kepada hipokrasi.


Ada antara kita yang membuat pengakuan sebagai punya pekerjaan yang hebat tapi ternyata cuma kuli upahan,ada yang mengaku pengusaha yang kaya tapi tidak lebih cuma pedagang kecilan,ada yang mengaku terlalu sibuk dengan urusan tapi padahal seorang penganggur,ada yang mengatakan seorang penuntut ilmu yang pintar tapi ternyata hanya pada satu bidang,ada yang mencanangkan kebahagiaan hubungan tapi lebih kepada berantakan..
Berbicara hebat di hadapan khalayak meski itu cuma pembohongan,mempamerkan segala keberadaan dan kemewahan sedangkan ia cuma hasil pinjaman.Agar diri nampak bagus di mata orang maka segala kedustaan terhembus..


Mana yang harus dipilih antara tampak bagus atau benar?Memilih dengan berbuat benar adalah pilihan yang terbaik kerna saja kita tidak perlu mereka-reka dan menutupi segala pembohongan kita tentang kehebatan seterusnya...Memilih yang benar tidak akan menjadikan kita seolah menyeksa diri kita pada kemudian hari..Kerna siapa pun yang percaya pada diri sendiri pasti tahu kalau kebenaran itu sentiasa memenangi arena.



70 comments:

NAJ HEBAT said...

hai.

saya naj.

belajar.

balum jadi kuli upahan.

saya nak jadi kaya.

saya memang hipokrit.

tapi saya pasti, saya budak baik.

sekian, berkhidmat untuk masyarakat.

keh keh.



p/s: Bisk. manusia.. well~ norma hidup.. yang mahukan yang terbaik. meskipun harus berbohong. Demi kebaikan sejagat. haha

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

tampak bagus dan benar...bolehkah dapat keduanya sekali?

MATAHARI said...

berada di belakang topeng.






cakap LEBAT susah mantap


cakap RENDAH payah sudah.



hai, i'm sirius black, abang ipar.


hueheuehue

Cik Bidadari said...

hik hik hik... sabar ajalah. kalau nak dibuat calon isteri tu memang kenalah. kalau takat kawan... pandang aja sudah.

april said...

ramai yang jadi hiporkit ( atau kita sendiri pun seorang yang hipokrit ) kerna malu dengan warna asal sendiri.
mahu ditutup segala cela yang hodoh,agar kononnya dipandang sempurna.

atau mungkin kita-kita yang hipokrit ni,ingin benar jadi satu watak yang diidamkan,tapi pada hakikatnya,realiti diri kita tidak sebegitu rupa.maka diwarna warnikan lah kita ini dengan rekaan semata-mata.

hanaahmad said...

semua orang berebut mahu tampak hebat di dunia ini. lebih enak kayaknya jika kita juga berebut untuk tampak hebat pada pandangan Allah SWT. selagi masih makan gaji tidak perlu dicanang kita bagus. hidup pada satu paksi. semua hanyalah sama, bedanya amalan kita.

frwls said...

saya...macam biasa. memang pandai telan makanan

SyahadaSubri said...

Originality of yourself is perfect.
Unique is YOU.

Let it be.

Just act the way you are.

BTW,: hi!

AkuMuzikFilem said...

kurangkan bercakap. jawab bila orang tanya saja tentang kita.

REPUBLIK N9 said...

nampak hebat dengan kebenaran he3

Raja Dol Haq 2 said...

saya masih berpegang pada prinsip hipokrit..

beritahu aku siapa yg tidak hipokrit

namun aku tidak meletakkan hipokrit dalam aliran negatif yg total

Inspirationalefeks said...

sa maw dikenali dengan kemampuan sa sendiri dalam kata lain "affordable" , adakah itu yang benar ?

HEROICzero said...

penipuan yang paling pathetic adalah penipuan terhadap diri sendiri.

kasihan.

white rose said...

terlalu rendah diri pun tak bagus jugak...
adakalanya kena berlagak sikit, baru dipandang...




tu ntah ape2 punya pndangan daaa...

yg pastinya aku ngantok, nak tdo...
nite ghost...

ghost writer said...

@ NAJ HEBAT : mau yang terbaik tidak salah Naj..tapi tidak nampak kalau hipokrasi itu ade kebaikan pada sejagat...lebih kepada kepentingan diri.

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : tak boleh...

@ MATAHARI : haha...u make me laugh Sirius Black..

@ Cik Bidadari : calon isteri?who is that cik Bidadari?hihi

@ april : kita melapisi apa yang terkurang di mata kita sedang itulah kebenaran yang orang lain akan kata suatu kecukupan...sebab itu bila merujuk pada suatu permasalahan manusia maka dirujuk pada 'kita' kerna tahu kalau diri sendiri tidak berkecuali..

ghost writer said...

@ hanaahmad : hurmm..aku terlupa tentang amalan di hadapan Tuhan..maafkan aku.

@ frwls : Alhamdulillah...masih boleh.hi3

@ SyahadaSubri : setuju...let it be.?

Hi Chu..

@ AkuMuzikFilem : nice..itu lebih baik kot.

@ REPUBLIK N9 : kebenaran bukan untuk kehebatan bukan..hi3

ghost writer said...

@ Raja Dol Haq 2 : kalau kau mahu tanya siapa yang tidak hipokrit,aku akui tiada siapa yang tidak hipokrit..tapi kita tetap saja diberi pilihan..letak lar di mana pun prinsip hipokrit itu,terpulang tapi dlm masa yang sama ia tetap suatu yg menyeksa dari dalam.

@ Inspirationalefeks : ya ia bukan suatu yang hipokrit,tapi keyakinan.

@ HEROICzero : itu kewajaran yang kita dapat dari dalam..kasihan.

@ white rose : soal rendah diri itu berbeza WR..

selamat malam WR

si para para said...

topeng itu tidak dapat menyembunyikan wajahnya yang sebenar..kerana akan tiba masanya topeng itu akan di tanggalkan atau terlucut..
masa tu kita akan dapat melihat wajahnya yang sebenar.

Raja Dol Haq 2 said...

permasalahan hipokrit ni guru aku ada ajar masa kelas pendidikan jasmani

katanya manusia tetap saja hipokrit akan tetapi harusnya dalam keadaan 'halal' bagi menyesuaikan diri dgn manusia mahupun situasi waima keadaan

sekian terima kasih cikgu
kiss skit

KHRLHSYM said...

nampak benar lebih baik. kerana benar itu sudah bagus.

Fiq Vertigo said...

cakap gebang2
akhirnya mengeluh sendri.

nak menipu orang bolehlah.. nak menipu diri sendri.? heh!

| Larasephia | said...

palsu sifatnya mudah keguguran
yg asli itu sifatnya melekap, ke jiwa dan jasad bawa ke mati.

bila soal hidup yang kita pasakkan, kita dibenarkan membenarkan kebenaran lebih dari apa pun.

SyahadaSubri said...

yup..let it be...see how things goes when people are really comfortable of not being themselves...

*okey! will do. just drop by and say it when ya.

*that word really suits YOU!
you're not there but you're 'there'!
silently appear!

tc ya!

MATAHARI said...

kenapa ketawa? huehueheu, abang ipar?


ok, menukar nada serius, bermain dengan tangan, memegang paksi, paksi paksi.


ok. itu mengarut.

ghost writer said...

@ si para para : akhirnya bila ketahuan perlu cari penjelasan dan alasan lagi.

@ Raja Dol Haq 2 : cikgu pendidikan moral aku cakap masa kelas sivik..hipokrit nih macam bohong sunat jugak,tidak ada istilah yang menghalalkan hipokrit..

haha

flying kiss dari jauh...

@ KHRLHSYM : tepat pilihan tuh Karl..hi3

@ Fiq Vertigo : termasuk dalam dasar melindungi kebenaran..

mesti rasa tak enak jer kan..

@ | Larasephia | : kannnn..kebenaran itu akan menang.. :)

ghost writer said...

@ SyahadaSubri : baru jelas..hi3

u welcome Chu

@ MATAHARI : mengarut pun aku faham Luc...haha.adui

Dark Half said...

siapa yang tak mahu kelihatan hebat?
itu sifat manusia

cuma ada garis pemisah halus antara menjadi hebat dan angkuh di kalangan manusia2 saja atau hebat dan rendah diri di sisi Penciptanya

Raja Dol Haq 2 said...

mana butang untuk like komen dark half..
stuju 14 ratuih kali

ghost writer said...

@ Dark Half : macam yang aku cakap,tiada satu pun yang tidak mahu kelihatan hebat,semua orang mahu.

dan sekarang perbedaan itu tidak kelihatan kalau kita lebih tertumpu pada pembohongan kepada manusia lain,itu soalnya.garisan halus itu cuma wujud antara kita dengan Pencipta kita saat kita mulai sedar bahwa kita tidak layak untuk merasa angkuh dengan kehebatan.

@ Raja Dol Haq 2 : aku tambah jumlahnya menjadi 15 ribu kali..hihi

Sca Ndx said...

bagi aku hipokrit perlu gak.

utk menenggelamkan aib sendiri.

mungkin kalau jujur sgt,

senang ditipu, ditindas.

skandaLdariLangit said...

jadilah yang sebenar, kerana apabila yang sebenar itu terpacak di hadapan umum, hipokrasi dan pembohongan itu seakan menjadi virus yang membahayakan~

Gaphe said...

jangan bohong dan menjadi diri sendiri sepenuhnya rasanya kebih baik deh.. daripada menghalalkan cara untuk mendapatkan simpati dari orang lain : palsu

Clarky Afif said...

aku penganggur yang punya banyak urusan hidup. ok fain. aku sibuk bermimpi siang.

ehem. *tap tap tap tap tap tap tap*

FaizalSulaiman said...

kebenarang adakala menyakitkan

jadi sesetengah itu terpaksa menjadi plastik demi..mungkin nak capai self esteem sendiri

A.s.t.i.n.a said...

Serasa saya..
tak ramai yang tampak benar..
tampak bagus juga indirectly..
berkata seolah2 terlalu merendah2kan diri tapi di situ wujud reverse psiko riak yang tinggi..


baut ayat sarcastik suapaya orang tak paham..last2 saya baca sendiri pun tak paham.. muahaha

missSenget said...

biskut..

aku lagi suka mengaku aku penganggur yang tidak dihormati..

lantas aku boleh mintak orang lain blnja aku makan..

nah...gunakan kekurangan yg ada utk mempegunakan orang lain..

keren bangat lorh~

n@jwamz said...

agreed!! jadilah diri-sendiri, low-profile is better...
"benar" itu selalu menang walau dlm ape situasi.. dan hypocrite itu hanya mengusr ketenangan dan kepercayaan org lain pd kita.

**di bumi nyatakah kita berpijak?? renungkanlah.........*

Hanis Azla said...

kita boleh tipu org lain.. tp tak boleh tipu diri sendiri.. jdnya klu mahu tampak bagus, tampakkanlah yg benar terlebih dahulu..

a loqman said...

salam ..hidup ini kena berterus terang

Fiqas said...

nampak bagus itu sesuatu yang hebat mungkin.. tapi apa perlunya kalau kita menipu diri sendiri..

Benar itu walaupun sesuatu yang buruk mungkin terselit sesuatu yang manis ...

F.A.R said...

tiade yg benar melainkan yg benar belaka.
yakin dgn diri sendiri dan itulah yg terbaik.
x perlu hipokrit sbb hidup kt dunie nie hanye sementare :)
pentas semata-mata.
kalau sume nk nampak bagus, kene maintain habis habisan.
penat la mcm tu.

luna said...

berfikir dari pihak golongan ini, aku macam bersimpati. tiap hari mahu memikirkan idea baru untuk sambung menipu diri. hati kian hari kian sepi. sebab teman yang disisi hanyalah teman yang nampak seorang yang bukan diri dia.


hipokrasi itu baek utk kita mengadaptasi dengan sekeliling. tapi bila ia disalahguna, ia hanya akan mencederakan hati


bisk! adek dah restu tu. lol

Prince Halilintar said...

whether we like it or not, hypocrites are everywhere. healthy and alive!

Rina Rossoneri said...

Hipokrit kita semua hipokrit..
tapi berlagak?menipu untuk berlagak?
Tak ada faedahnya pun...
orang begini,jangan harap kita akan berborak dgn dia..

~ PIJA ~ said...

aku memilih untuk menunjukkan yang benar dari memilih untuk berada dalam kondisi yang tampak bagus tapi sebenarnya tak bagus mane...

choirul said...

kalau saya apa adanya saja... pernah saya jadi kuli bangunan, pernah kerja di toko, saya ank orang msikin.. tapi pede saja...

nyatanya sekarang saya bisa kuliah... dan mendorong adik-adik saya untuk kuliah...

cik ciput said...

tak suka dengan orang yang suka cakap besar..cakap saja lebih, tindakannya tiada..alih2 kuli2 bawahan ini juga yang terpaksa melakukan kerjanya..

Muhammad A Vip said...

kebenarannya adalah bahwa bahasa anda melayu benar. saya jadi malu nih, soalnya suka ngibul juga

♥chika_rei♥ said...

saya lebih memilih untuk tampak benar :)

ghost writer said...

@ Sca Ndx : aku tak nampak relevan alasan tuh untuk tidak ditindas.. :)

@ skandaLdariLangit : virus yang memakan sel2 asli diri kita...

@ Gaphe : pilihan itu ditangan kita Phe..

@ Clarky Afif : kalau hidup tidak diurus gimana mau hidup kan...haha

@ FaizalSulaiman : terpulang lar untuk apa,tapi ia tetap menyeksa diri sendiri..

ghost writer said...

@ A.s.t.i.n.a : saya faham lar Dayang Astina...hihi

@ missSenget : itu mengambil kesempatan namanya tuh..haha

@ n@jwamz : kita akan sedar bila semakin banyak suara bercakap soal kita..

@ Hanis Azla : betul,tampak benar itu yang patut didahulukan..

@ a loqman : biar pahit tapi takde sakit kepala nak fikir suatu alasan.

ghost writer said...

@ Fiqas : tak ada perlunya begitu..

@ F.A.R : penat kan..hari-hari kena fikir camna nak cover suatu yang semakin hari semakin jelas.kadang kita nih pelupa sangat..

@ luna : haha...dah dapat restu ek..

tapi masih fikir kalau yang diadaptasi itu cuma mahu melepaskan diri.begitu kah?

@ Prince Halilintar : ya,ia di mana-mana..semakin hari semakin bercambah..hanya yg hipokrit mengenal hipokrit..

@ Rina Rossoneri : berborak mungkin bila takde orang lain yg nak diajak berborak..hihi

ghost writer said...

@ ~ PIJA ~ : tak semestinya bagus kan Pija...

@ choirul : kesedaran begitu sangat bagus Choi..lebih memimpin.

@ cik ciput : nih kes marah dengan bos ker cik ciput..hihi

@ Muhammad A Vip : ya yalah..haha

@ ♥chika_rei♥ : nice choose Chika..

diana said...

kalau di tanya pada orang mestilah jawapannye 'saya seorang yang berterus terang akan siapa diri saya.."
siapa yang nak menampak kan buruk diri sendiri..kan??
tapi tak semua perkara la kita perlu cerita dengan terpernci.ada setengah kita perlu simpan cuma untuk diri kita..apa perlu kita ceritakan semua kalau hanya perkara2 yang mengaibkan diri kita.aib orang pun kita di larang buka,inikan pulak aib sendiri..

zaty luvlianncezzz said...

bnci owg perasan bag0sssss..huhu

ntah apapa

keyh..meh jengah cni:)
lelaki bibir merah lebey MEMIKAT??

ghost writer said...

@ diana : itu berbeza konsepnya Kak Diana..ternyata dia bukan seorang yang hipokrit.dia masih menunjukan dirinya yang sebenar.

@ zaty luvlianncezzz : bencik jugak taw,,hihi

Nasz said...

Aku sering terjerat dengan situasi begini. Jadinya aku terpaksa menipu. Menipu diri. Kadang kadang untuk buat diri menjadi kuat. Aku terpaksa menipu manusia sekeliling kerana aku mahu yang terbaik untuk mereka juga mungkin pada aku. Serius, aku tidak tahu mahu laku apa bila berhadapan dengan situasi ini.

Tiada apa yang sempurna kecuali Tuhan. Sepatutnya kita bangga pada apa yang kita ada sekarang ini.

Ati Masrif said...

berkata benar adalah lebih baik

jadilah diri sendiri dari menjadi

seorang yang hipokrit...

TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh said...

aku kuli yang bercita-cita besar mahu jadi bos satu hari nanti.

bos kepada kambing-kambing. :p

Siti Nurhayati Dollah said...

Tak ada hebatnya sanjungan dunia, walau itu yang semua mahukan. Di akhirat sana, semua pembohongan itu bakal dipersoalkan.


Dan ketika itu
kitalah yang paling hina

Insan Marhaen said...

mesti bukan setakat bagus tapi mesti tampak bagus..

ghost writer said...

@ Nasz : ya Nasz,ada yang terpaksa berhadapan dengan situasi yang serba salah,mungkin kalau cuma mau menutupi rasa kecewa dengan menunjukan rasa normal itu aku fikir di luar konsep hipokrit..

@ Ati Masrif : pilihan di tangan kita Ati.

@ TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh : semoga tercapai impian ko tuh Wee..hihi

@ Siti Nurhayati Dollah : diketahui bahwa di hadapan Tuhan kita cuma hamba.

@ Insan Marhaen : usaha dengan cara yang lebih baik..dgn cara benar.

tehr said...

hati ini sangat jahat wapau pun sebenarnya ia sangat baik

lalu
aku sering tertewas juga

ghost writer said...

@ tehr : sentiasa ada pro dan kontranya Tehr

nurHeart said...

hypocrite = a pretender

i pretend that i'm strong internally/emotionally but actually i'm not - fragile, am i a hypocrite?

deAnza-wAnda said...

manusia hipokrit hanya hidup dalam dunia fantasi tanpa menyedari realiti...

harly said...

tulisan yang bagus
makasih ya udah share..\
kunjungi jg bahan bacaan saya :
jurnal

ekonomi andalas

ghost writer said...

@ nurHeart : Nope.

@ deAnza-wAnda : aku hidup dalam dunia fantasy..

@ harly : makasih atas kunjungan sob.

eszol raar said...

persetankan hipokrit dan teruslah ber-hipokrit

ghost writer said...

@ eszol raar : done! haha