blank



Bukan mudah untuk mendapatkan kembali apa yang telah tertinggal dari sebahagian hidup kita.Mencuba untuk berada pada kondisi yang lama pasti memerlukan suatu imbangan dari segi masa.Apalagi kalau masa tidak pernah menanti kita untuk seiringan dengannya,terusan kita mengejar sehingga akhirnya kita sendiri merasa keletihan.Ah,sudah hukum masa begini,tiada apa yang perlu dipersalahkan..


Sentiasa berada dalam perjalanan yang berulang seolah menghabiskan bacaan novel yang sama setiap hari..Pada wajah-wajah, kelihatan begitu jelas ada kebosanan yang mengurung di tengah-tengahnya.Terlempar kata-kata dalam nada keluhan dan memenuhi segenap rasa dan emosi.Musik agak perlahan dan pergerakan agak lembab...membeku bagai es.Terkurung dalam semesta yang dicipta.Terpinga-pinga dan pening.


Kita sebagaimana kuat dan semangatnya kita meneruskan kehidupan, tetap ada rasa lemah pada satu-satu masa.Kadang-kadang tanpa sebab dan punca ia berlaku ke atas emosi kita..seperti membiarkan diri terbaring di tempat tidur sepanjang hari tanpa mampu berbuat apa-apa...Maafkan aku deh.



72 comments:

Siti Nurhayati Dollah said...

Ada masanya kita larut dalam emosi. Terasa lemah

Al said...

jom teroka benda baru
msih byk yg blom kita terokai bukan..

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Life is meant for living. Sebagai manusia biasa..adalah normal utk sesekali berasa lemah. but it's not the end of the world.

cacing said...

jangan putus semangat.. Tiada ape yang mampu mengubah diri kita kecuali diri sendiri...

http://cacingpanas69.blogspot.com

Amiey White said...

Amiey pulak , emosi yang berubah-ubah.

huh~

- koroe - said...

phan !

tak sorang pon sempurna.


orang lain juga kadang2 lemah. kau ingat orang lain tak lemah ke ?

mungkin kau nampak dia oke, tapi hakikatnye didalam, dia kadang2 tak oke.

haha

si para para said...

biarakan diri tenang seketika. kerana air yang tenang jangan di sangka tiada buaya.

rebahkan jasad. kejutkan minda. biarkan ia meneroka semesta. cari jalan pulang. dan mulakan kembali dengan lebih baik.


GW..jangan paksa.. biarakan ia keluar perlahan lahan. dan tarik nafas lega.lepas tu jangan lupa flush. :)

KHRLHSYM said...

aku sudah capai tempat dimana aku hampir menguasai segala, diminda. bila bangun memang betul macam baca buku novel yang tebal setiap hari.

eszol raar said...

kacip kacip

SyahadaSubri said...

senyum phan. pahit macam mana pun...senyum...igt eh!

ghost writer said...

@ Siti Nurhayati Dollah : terasa lemah untuk kembali terapung..

@ Al : ya masih banyak..serasa mau pegi scuba plak lepas nih..

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : ia cuma sebahagian dari menu harian kita..

@ cacing : bukan putus semangat,cuma mencari semangat kembali..

@ Amiey White : sama jer dengan Ghost...

Raja Dol Haq 2 said...

hentakan kepala di dinding batu
adakala berkesan membunuh blank
renung renungkan dan selamat ....

ghost writer said...

@ - koroe - : aku nampak...aku nampak aku yg sekarang nih..orang lain aku nampak jugak..tapi aku nampak apa yang ada sekarang..

@ si para para : owh...aku macam berada pada 3 tempat dalam satu masa..

@ KHRLHSYM : ada masa bersemangat utk habiskan ada masa bosan untuk membaca seperenggan pon..

@ eszol raar : aku faham bro..haha

@ SyahadaSubri : tapi tetap ade kerutnya kan Chu..

ghost writer said...

@ Raja Dol Haq 2 : aku rasa aku akan membunuh diriku kalau begitu..haha

biarkan kepalaku tunduk berapa minit..

SyahadaSubri said...

ye... tapi senyum tu kena lebih tau!

SyahadaSubri said...

btw, mau shoot bila? :P

Tuan Penasihat said...

ya masa akan tetap berlalu walaupun untuk seketul batu.
minda juga bisa menipu kerna mudah terpengaruh.
hmmmm......

A.s.t.i.n.a said...

Sesuatu itu.. apabila kita tinggalkan ia pasti tidak sama apabila kita menemuinya lagi.. dan sesuatu itu juga tidak mungkin dapat kembali apabila ia terlah berlalu.. MASA..


Tuan, r u oraittttt.. jgn tidur sebarangan yaaa..

FaizalSulaiman said...

apa yg berlaku di belakang hari, usahlah di pandang semula.jadikan ia pengajaran..

cik ciput said...

kadang2, bila terlalu penat dengan segala-galanya dlm hidup, pergilah bercuti..lapangkan minda, tenangkan hati..saya sudah buat itu di kala saya benar-benar tertekan dengan kehidupan sendiri, dan ternyata ia tak sia-sia..

**dalam usaha mencari tempat joging yang menarik kerana sudah bosan membina lemak di rumah =)

Gaphe said...

Halo Bisk, lama tak mampir.

Saya baru habis dari Malaysia loh!.

nggak apa-apa sesekali blank, asal jangan keterusan aja.

Prince Halilintar said...

come on..wake up..kite harus melangkah ke hadapan dgn penuh bersemangat setiap hari dan bijak mengawal emosi supaya xmemakan diri..

Clarky Afif said...

aku harap aku sekarang seorang gadis dalam koma.

eceh! gadis!

nurHeart said...

yup, once in a while i get bored with the same daily routines that have to be done everyday, i guess that's normal..

BUT, most of the time i enjoy doing it, plus i can treasure each & every second with my loved ones at that very moment, moment/time is precious, my fren - no 'BACKSPACE' tab in life ye :)

mengeluh kecil klu perlu, skadar melepaskan apa yg menyesakkan dada.. peaceee! (^^,)v

diana said...

terbaring sepanjang hari tanpa berbuat apa2 juga agak memenatkan...
bagi akak la..

F.A.R said...

ade masenye biar perasaan mengawal kite.
tp ade masenye kite perlu mengawal perasaan.
kalau bende yg dah lepas itu adelah sesuatu yg mendatangkan kekecewaan atau kesedihan pade mase sekarang, rasenye x perlu utk terus mengejar atau berpatah balik.
better kejar benda yg baik untuk future kite :D

- mrs koroe - said...

kadang2 kita perlu tdur sepanjang hari dan smpai satu ketika kita akan tahu masanya untuk bngun kembali .

hoedz said...

masa lemah jangan dijadikan sesuatu yang berlebih ..
blank sesekali perlu tapi jangan terlalu lama ya ..

KUREKURE COMEL said...

kalau masa mengizinkan mina utk mendapatkan apa yg tertinggal...


mina nak ???...tp..masa sgt angkuh..fuuuhhh..


so..teruskan hidup..sehabis daya..
tanpa sedikit keluhan...

sebaik baiknya...redha..huhuhu...

NAJ HEBAT said...

dejavu.

ayah selalu kata macam tu.

dejavu.

keseimbangan perlu masa.

ngeh2.

mari...

dududuududududu~ *menyanyi*

bersemangat lah bisk.

aku rindu kau.

muahaha.

sejak shoutbox aku ni rosak. aku dah lama tak sembang dgn kau.

kemesraan tak hilang pun.

(ok, ngarut)

Sang Cerpenis bercerita said...

jgn blank dong.

ctpayong said...

apa kata baca tafsiran atau terjemahan Al Quran. makin lama makin kamu beroleh kekuatan.

wallahua'alam.

ghost writer said...

@ SyahadaSubri : bila masa aku telah dipertemukan dengan kamu..perlu temujanji ker..huhu

@ Tuan Penasihat : maka biar minda yg mengawal masa..

@ A.s.t.i.n.a : ya im okay..dont be worried..hihi

@ FaizalSulaiman : kan perlu dipandang juga tuh utk dijadikan pengajaran..hihi

@ cik ciput : bukan kah sebelum nih dah dihabiskan dengan berxplorasi..

ghost writer said...

@ Gaphe : whoa..kamu dari malaysia Phe,knapa aku ngga tahu nih.aduh Phe..

owh yach Phe,sori..aku ngga dapat masuk blog kamu,ade malware..maaf Phe.

@ Prince Halilintar : aku ingat tentang itu Prince..mekasih

@ Clarky Afif : a'ah apa lah salahnya kalau jadi seorang 'gadis' ketika koma.itukan sebahagian mimpi juga..hihi

@ nurHeart : aku tercari-cari backspace di keypad lappy aku tetiba..haha.

Ya sure Nurheart..

@ diana : badan pon serasa sakit-sakit..semakin kuat urat malas ya kan..

ghost writer said...

@ F.A.R : ya tahu..sebab pasti kegagalan yang di hadapan saat kita mengundur masa kita..semakin jauh kita berundur semakin jauh kita dari masa hadapan kita...

@ - mrs koroe - : aku baru bangun sebab aku tahu ini time lunch..seperti itulah bila kita sedar ada benda lain yg perlukan kesedaran kita.

@ hoedz : rasanya cuma sekejap aja sob..

@ KUREKURE COMEL : redha membiarkan ia berlalu...usaha mendapatkan yg baru.

@ NAJ HEBAT : aku bersemangat nak menyanyi bersama... :)

tapi soraku tengelam dengan ketinggian soramu..biarkan ko nyanyi dulu lar..

aku pun kadang2 tak terfikir tntg shoutbox..dejavu jugak ker..

haha.

ghost writer said...

@ Sang Cerpenis bercerita : ngga apa-apa mba..

@ ctpayong : InshaAllah Kak Ct..

nora said...

aku nak comment
tapi....
tetiba jek aku blank

ENTRY HOT : Senyum ^_^

~ PIJA ~ said...

banyakkan berdoa moge segala dipermudahkan olehNYA..setiap kesusahan pasti ada kebahgiaan juga akhirnya..insyaAllah

Pistachio said...

hakikat tak terluah yang perlu ditelan..ahh, kunyah..! biar hancur..

skandaLdariLangit said...

perenggan kedua membuka satu cerita dalam hati.

kisah ex, dengan ex dia, dengan ex ex dia. semua keliling ska saja. rasanya? sakit.

ghost writer said...

@ nora : ok..memang entry nih utk orang yg blank..haha

@ ~ PIJA ~ : untuk mulakannya pasti sukar terlebih dahulu..tapi ya kan,takkan kita baru nak mulakan...

@ Pistachio : dan kendian hadamkan dengan berat,lepaskan jadi ringan.

@ skandaLdariLangit : persoalan..gimana mau hilangkan rasa sakit.

Ati Masrif said...

indah sekali...
cinta sendiri ke..

tulah hidup kita bagaikan roda
berpusing2 tang tu juga


^____~

Rainbow said...

'menghabiskan bacaan novel yang sama setiap hari'... rutin harian yg sama2 kdg2 sgt mbosankan.. terpikir, mcm mn mereka yg mnjadi suri rumah dan melayani kerenah anak-anak n suami.

terpikir, ibu-ibu n ayah yg ditinggalkan di rumah org2 tua mghabiskan sisa tua tanpa anak di sisi,.. sunyi bosan. terasa hidup kosong sperti kertas A4..

| Larasephia | said...

entah, aku yang selalu blank jadi semakin blank bila kau blank.

eh?

april said...

pernah dengar tentang bina kembali hidup ?
tidak semstinya harus berada pada kondisi yang lama,tapi boleh jadi juga berada pada kondisi yang lebih baik.
somehow saya juga tertanya untuk apa kita ulang hal yang sama setiap hari.misalnya ke kerja dari pagi hingga senja dan kitarannya sekitar itu cuma,untuk apa ?
untuk harta ? untuk kesenangan.ya benar.tapi harta dan kesenangan itu pula untuk apa ? bukankah semua kita ini akan mati juga ?
hidup ini untuk mati.
eh ?

Lavender Harum Wangi said...

mcm aku pagi tadi. FRUST. terus blank. haha, tapi kejap je.. now dah okie~ :D

mizzapple said...

jgn biarkan emosi menguasai diri.
apa yg berlaku biarlah berlalu, usah dikenang lagi, kelak memakan diri.

aku kdng2 pn blank.

Nasz said...

Benar. Untuk mencapai tahap equilibrium pada sesuatu kita memang perlukan masa. Cuma mungkin ada determinant lain yang mampu membuatkannya jadi cepat atau lambat. Semua itu normal. Aku juga bingung kekadang tiba tiba saja emosi jadi begitu. Walaupun tidak tahu apa sebab dan salahnya.

faiz said...

mmg sush utk kite kembalikan diri kite yg dulu tp bykkan berdoa supaya dibukakan hati..

Sasa Al-Sharif said...

sudah jadi kebiasaan. adakala jiwa kacau

deAnza-wAnda said...

terlalu penat berlari mengejar sesuatu yang x pasti memang akan membuatkan kita lemah... dari segala segi... mental dan fizikal... mengurung diri di tempat tidur adalah sesuatu yang perlu untuk melenyapkan seketika rasa yang bertandang tika itu...

ghost writer said...

@ Ati Masrif : sekejap kaki kita kat tanah kejap kepala kita plak yg terhantuk..

@ Rainbow : kita terlupa yang mereka tenang...

@ | Larasephia | : bertambah lagi orang yg telah blank...

@ april : aku tahu tentang itu,dah banyak kali aku dengar,tapi macam yang aku cakap..ia tetap akan berulang lagi pada masa akan datang..

meneruskan saja rutin harian seperti aku tidak punya rancangan apa-apa tentang hidup.terus jer..

@ Lavender Harum Wangi : bagus lah dah ok,jangan bawa sampai ke petang ok.

ghost writer said...

@ mizzapple : ingatan nih kalau leh save dlm pendrive alangkah bestnya...nak ingat cuma open file jer...

@ Nasz : tuh yang terjadi dan wujud perkataan blank tuh sebab pointnya sendiri tak jumpa..

@ faiz : aku berharap aku mampu...

@ Sasa Al-Sharif : semua benda nak buat jadi terabur dan banyak silapnya bro..

@ deAnza-wAnda : tapi tidurku tiada berteman...huhu

Insan Marhaen said...

bagus point ni. nanti IM nak guna untuk beri tazkirah kat grup usrah kawan IM sat g. tk atas point ini.

Encik Psychopath said...

masa. biarkan masa memainkan peranan.

e. indah said...

entah siapa yang pernah berkata ..ingin maju setapak ...tapak2 lama hilangkan jejak...tapi aku suka tulisakan cerita2 tertinggal dengan tulisan kata yang aku saja mengerti, dan bawa bersama, maka aku sentiasa ulang ulang membacanya ...
entah siapa yang bilang , jika terus saja membawa sisa yang tertinggal, takkan dapat mudah memiliki cerita cerita baru...tapi siapa kata kau mahu tinggalkan yang lama untuk sesuatu yang baru yang lebih baik...

jika aku mendapat sesuatu yang baik hari ini, aku percaya itu kerana tulisan tulisanku yang aku pegang dan bawa hingga kini...




nota kecil : kehidupan yang berjilid jilid ..aku khatam semua hingga kini ....

TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh said...

masa aku patah hati dulu, masa itu aku rasa kan, aku ini seperti jasad yang tak punya jisim.

seolahnya kalau aku ditolak dengan satu jari sajapun sudah cukup untuk buat aku rebah tidak bangkit-bangkit lagi.

ah....rasa itu...!

Inspirationalefeks said...

memberitahu aku sesuatu :)

Cik Bidadari said...

huurmmm... letih ke?

maCy said...

cup.

kiss untuk gadis blogger.
flying kiss untuk jejaka blogger.

rindu kamu, kamu dan kamu.
teruskan usaha di arena ini.
maCy hilang tapi ada.

*salam sayang dari maCy*

:)

MATAHARI said...

aku hilang semalam, aku kembali lagi, tapi aku punya banyak kerja.

akan kembali lagi.

fiezah91 said...

aku pun selalu hanyut dalam emosi sendiri dan kadang2 sampaikan aku x faham apa dengan perasaan aku.. Aku boleh sedih tiba2 tanpa bersebab.. T_T

deAnza-wAnda said...

tidur ku jua x berteman dear... hanya beruang2 polar yang menemani n lampu kalimantang...hehhe....

alexa yussida said...

betol tu...mesti ade satu saat rasa bosan sgt2 dgn life yg sama smpai rasa tak nak bt pape tp awas..itu petanda iman tgh kosong..

ghost writer said...

@ Insan Marhaen : aduh..kan ia cuma normal saja abang IM..segan lho.

@ Encik Psychopath : peranan masa jugak yang dituntut..hihi

@ e. indah : Kamu E,sentiasa hadir dengan kata-kata yg membuatkan aku kembali berfikir..

kehidupan yang berjilid-jilid yang cuma habis dibaca saat kematian sudah menjemput.

@ TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh : faham..aku memahami,betapa sendi kita seolah tidak menyokong tubuh kita kerna penangan soal hati..

@ Inspirationalefeks : atas khidmat yg percuma sahabat...hihi

ghost writer said...

@ Cik Bidadari : almost like that Cik Bidadari..

@ maCy : kamu itu selalu ada maCy..sentiasa ada.

@ MATAHARI : aku sentiasa faham akan kesibukan kau Luc..hihi.di fb juga begitu..

@ fiezah91 : emosi yang terkeliru begitu kan Za...sisipkan utk kemudian hari ok.

@ deAnza-wAnda : sudah cukup bagus sebab mereka tidak pernah menyakiti kamu dear...

ghost writer said...

@ alexa yussida : iman yang kosong mengosongkan jiwa yang kelihatan sarat dengan kesibukan dunia..huh..

si para para said...

pilihlah mana yang terburuk antara 3 tempat itu.dan cari kebaikan di dalamnya.

Dark Half said...

aku hanya ingin quote sebahagian rangkap lirik dari the scientist oleh coldplay,

"Running in circles
Chasing our tails
Coming back as we are

Nobody said it was easy
Oh, it's such a shame for us to part
Nobody said it was easy
No one ever said it would be so hard

I’m going back to the start.."

sumanje said...

salam kenal dari sumanje
ekekekkekekekkekek

Jemput singgah sini...

Thanks....
~~Sumanje

luna said...

aku kadang mahu berbaring terapung di atas laut dan mengharapkan laut membawa aku pergi ke mana sahaja yang mungkin akan laut bawak aku. sebab kadang2 aku hilang akal utk mengejar ape sebenarnya yang aku cari dalam hidup. haih~

harly said...

wah sakin rajinnya belajar sampai-sampai tidur dengan buku dan sebotol tinta
ini lah pelajar tipe kebut semalam yang mau ujian besok
kunjungi jg bahan bacaan saya :
jurnal

ekonomi andalas