grab and protect



Dalam dunia pemangsa,soal perebutan itu sudah menjadi agenda rutin mereka demi mendapatkan apa saja yang mereka fikir bisa dijadikan hak.Tidak kira dalam soal apa pun,kewujudan tabiat ini sangat memberi kesan pada ke semua pihak yang terlibat.Kalau didalami secara kajian,tabiat ini sudah bisa dilabelkan sebagai 'budaya' pada satu-satu komuniti,bukan saja pada bangsa binatang tapi bangsa manusia.(cukup hanya pada yang mampu dilihat dengan mata kasar,tidak perlu libatkan bangsa jin atau setan).


Dari soal perebutan akan tercipta soal yang lain,penindasan,penderitaan,kekecewaan,perasaan serba-salah,penghukuman,keadilan malah akan sampai soal kematian.Dalam dunia perebutan tentu saja akan lahir dua golongan yang sangat intim,pemangsa dan mangsa.Mereka berusaha melakukan apa saja cara demi memiliki sesuatu yang aku fikir itu adalah 'korban' dan selebihnya mereka dasarkan pada soal 'ini perjuangan'.Selainnya,kita gambarkan saja kalau perebutan itu dipengaruhi oleh berapa faktor yang lazim.Di kedewasaan ini terlalu banyak bilangan faktornya dan kita yang punya pemikiran terhitung,tentu saja tahu memberikan contoh-contohnya.


Sesekali kita melihat,bahwa kalau di setiap kejayaan hasil perebutan itu akan ada rasa kehilangan pada yang lainnya..dan tetaplah akur pada kemampuan kita dalam persaingan kerna bukan semua harus kita miliki.Seperti kata Alexander Solzhenifsyen:"Sedozen ular tidak akan mengerit sebiji epal untuk selama-lamanya.".Jangan terlalu angkuh dengan jiwa pemangsa kita..Apalah salahnya kalau kita lebih melindungi apa yang kita ada..Itu lebih baik.







75 comments:

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

persaingan pasti akan ada.Itu sudah lumrah. namun bersaing secara adil dan sihat tanpa taktik kotor lebih afdal.

Our envy of others devours us most of all. — Alexander Solzhenitsyn

Amiey White said...

membaca blog ni buat amiey lebih banyak berfikir dan mula membaca .


thanks mr.ghost , buka minda budak kecil ni :)

Cik Bidadari said...

kalaulah semua orang mampu memahaminya... takan ada pepatah putaran roda yang berputar melengkapi satu dan kekurangan yang beribu. tak semua mampu lihat... bila trlihat sesuatu yang tak logik dek akal... mata kasar hanya mampu tersenyum dan berdoa agar mata-mata kasar yang sebelum ini bisa berubah ke arah yg satu.

MATAHARI said...

perjuangan dan pengorbanan. melibatkan banyak sangat perkara,

tapi 1 hukum survival yang menjadi basis di mana2 (sumber dari komik)
"dunia ini kejam. kau lemah, kau tenggelam di telan sang kuat. itu realiti."

tapi asas kalau masih berkiblatkan agama, yang menjadikan ia suci.

HEROICzero said...

nak buat macam mana.

ego itu sendiri ada harga nya. =)

saka hero said...

Melindungi diri sendiri dari pemangsa

A.s.t.i.n.a said...

persaingan itu wujud dari iri...
andai iri itu jadi hasad itu sangat menyedihkan..
moga iri itu meningkatkan sahsiah diri..

Hargailah ketika memiliki...

Clarky Afif said...

aku nak lindungi diri sendiri sebab itu je yg aku ada.

have to get rid off from clinging behavior. i hate my clinging behavior.

- koroe - said...

aku tak suka berebut. aku bagi orang lain saja. haha

Katak Ijau said...

bila masing2 ego...tu yg slalu perebutan terjadi tu..
tahla..pape pun muhasabah diri paling penting..
anyway aku singgah melawat ni..tq sbb drop by di blog aku.. :)

niesz said...

tul tu..mencegah lebey baik dr mengubati..ehe..

Siti Nurhayati Dollah said...

Persaingan dan perebutan itu lumrah hidup. Tapi jangan sampai menindas.

Hormati hak orang lain, berusaha mencari hak diri sendiri yang baru. Itu perlu

Hanis Manis said...

persaingan akan mengajar kita erti kemanisan kejayaan dan erti penghargaan. tanpa persaingan, perkara akan menjadi terlalu mudah dan terlalu remeh, temeh.

terlalu, terlalu mudah hingga kita lupa nak menghargainya.

KHRLHSYM said...

bersaing dan selalunya kalah, itu aku.

REPUBLIK N9 said...

gua slalu jadi pemangsa, dan slalu jadi mangsa... hidup umpama roda bas sekolah, sekejap di atas kejap di aspal

Isti said...

jiwa pemangsa yg tinggi karena jiwa kompetitif yg tinggi?

Fiqas said...

persaingan itu wujud dimana2 dan pada setiap org...
akur pada ketentuan , itu lebih baik...

Muhammad A Vip said...

tolong, jangan rebut celanaku yang bolong ini, ini warisan dari kakekku...silahkan ambil sendalku yang belum kubeli di toko dekat kantor polisi.

ctpayong said...

bersainglah dengan sehat dan hormatilah keputusan kerana ia utusan takdir.

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : bila berlaku perebutan rasanya berlaku secara adil tidak akan wujud.

@ Amiey White : semoga memahaminya amiey...

@ Cik Bidadari : pepatah wujud hanya untuk memperingati akan tindakan dan kedudukan kita..

@ MATAHARI : kita takkan dapat tolak agama dalam hal apapun.ya kan Luc..tapi adakala soal agama masih soal ke dua bila kita terlalu fikirkan kepentingan diri sendiri..

@ HEROICzero : dan kita yang membayarnya kemudian hari...

NARDtheNERD said...

manusia mmg tak pernah puas kan?..
:))

ghost writer said...

@ saka hero : itu lebih baik bro...

@ A.s.t.i.n.a : iri kerna ingin sama memiliki apa yg orang lain miliki..

@ Clarky Afif : semoga itu akan menjadikan kamu lebih menghargainya..

@ - koroe - : sangat bermurah hati bro...haha

@ Katak Ijau : thanx gak atas kunjungan balas kamu..

ghost writer said...

@ niesz : yerp..itu istilah yang terbaik.

@ Siti Nurhayati Dollah : itulah kesimpulan yang sebetulnya Yat..

@ Hanis Manis : owh Hanis..kenapa aku terlupa tentang itu.thanx.

@ KHRLHSYM : haha...kena lebih tabah Karl.

@ REPUBLIK N9 : mungkin lepas nih kita ubah tayar bas kepada tayar kapalterbang...haha

ghost writer said...

@ Isti : yup..sure.itu kebenarannya.

@ Fiqas : setiap orang memiliki sifat itu..setiap orang tidak memiliki sifat yang satu lagi.

@ Muhammad A Vip : jangankan celanamu malah sendalmu juga tidak langsung terpandang untuk direbutin..

@ ctpayong : seperti telah ditentukan apa yg akan kita perolehi dari persaingan itu..

@ NARDtheNERD : baru sedar?sudah terlalu lama bertapak di hati manusia.

~ PIJA ~ said...

erm........i like this entry...

p/s: kapan kamu pulang?

saka hero said...

Sob saya butuh partner yang bisa freelance jadi content writer nih :D. Kalau minat PM saya di sakahuebat[at]gmail.com

CIK TOM said...

pergh mendalamnya...

tp tue la manusia lebih suka merebut sesuatu drpd cuba melindungi apa yg sudah sedia ada...

kdg2 bila terlalu kejar sesuatu sehingga kita xtersedar kita telah kehilangan sesuatu yg berharga yg perlu kita lindungi...

cik tom suka semua entry bact! ^_^

Prince Halilintar said...

selagi ade dlm diri seseorg itu ketidakpuasan dan hasad dengki selagi tu la die tak puas menjadi pemangsa..

Sang Cerpenis bercerita said...

met siang

Raja Dol Haq 2 said...

kat sini rupanya lu ghost writer..
gua nampak lu dimana mana saja-
ok komen-tok guru gua pesan ,dlm dunia ni klau nak menang kene bijak manipulasi,siapa bodoh (eat shit and die)
guru gua ckp hehe
salam kenal ghost

faiz said...

persaingan tu mmg bgus kalau tkde peraasaan hasad dengki..

ghost writer said...

@ ~ PIJA ~ : barusan aja pulang..sudah 3 hari.

@ saka hero : nanti aku ingin mohon lebih penjelasan tentang itu sob..mekasih atas tawaran.

@ CIK TOM : kita terlalu obses dalam memiliki suatu yg sama dengan orang lain,tidak mahu ketinggalan sehingga tdk sedar yang kita kehilangan.mekasih ciktom

@ Prince Halilintar : fitrah alam menjadikan rantaian sebegitu..

@ Sang Cerpenis bercerita : met siang Mba..

ghost writer said...

@ Raja Dol Haq 2 : haha..gua kan hantu..dah tentu gua bergentayangan di mana2.

tok guru kamu sangat hebat sehingga menjadikan kamu manusia separa genius..cuba pendekatan lebih mencabar,manipulasi manusia yang lebih bijak.

@ faiz : sukar untuk elakkan perasaan itu...

| Larasephia | said...

dalam diri setiap dari kita ada pemangsa dan mangsa. peratusan lebih banyak dan sedikit itu kita saja berkuasa veto meletakkan.

selebihnya aku adalah mangsa, tapi tak pernah aku tak berebut. bagi aku, dalam hidup, kita kena sentiasa menang. biar ada masa kalah di mata orang, di hati menang juga.

jadi acapkali perlu ucap terima kasih pd tuhan atas kekuatan yg dikurniakan.

diana said...

persaingan dan perebutan yang membawa kekecewaan,penderitaan pernah terjadi pada akak..
mereka tidak pernah berfikir akan
kesedihan daripada apa yang mereka lakukan..

si para para said...

bersaing itu ibarat makan nasik..

kata orang jangan makan banyak, nanti mudah dapat penyakit..


mula mula kita
"bersaing"..lepas tu kita ber saing.

Insan Marhaen said...

pemangsa,
yang dapat laba bila harga minyak naik.

mangsa,
yang terjerit jerit depan pam minyak kerana kuantiti minyak yang mendikit.

nadzirah aqilah said...

grab n hold tight everything u want.. dan capaikanlah segala kepuasan.. (^__^)

SHUDAI AJLANI (dot) COM said...

"Jangan terlalu angkuh dengan jiwa pemangsa kita..Apalah salahnya kalau kita lebih melindungi apa yang kita ada..Itu lebih baik"

setujuuuu :)

zaty luvlianncezzz said...

setiap kali masuk ruangan nie..mula gelabah

owg len sume kumen puitis2

zati tercengang-cengang xtaw nk bwat ayat puitis:(

hnya kumen ikhlas

x usah la berebut2..
hargai dan nikmati pa yg ada

Farhan Zulhusmi said...

thanz....
betul gak tu....kita ptut lebih menjaga apa yg kita ada...
daripda merampas milik org punya...

Adinda Amy Sensei said...

bersyukur dgn apa yg ada...hehe

AkuMuzikFilem said...

ini sinopsis cerita juga? cerita jepun? ke salah.huhu

TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh said...

apa kamu kalah dalam sebuah perebutan, ghost? ;)

adat pendekar mesti kalah-kalah dahulu. menang-menang kemudian.

skandaLdariLangit said...

entri pada saat yg tepat. ada terfikir untuk menulis tentang ini tapi berat terasa memandangkan skandal punya limit panjangnya yang tersendiri. jika mula menulis tentang ini, pasti banyak yang mahu dikembangsatukan.

entri 'kawan' itu berkaitan dengan pemangsa yg sedang berebut tapi menjadikan aku di luar perebutan sebagai mangsa juga.

demi mencapai impian yg satu, apa2 pn boleh dilakukan.

S..U..D..@..I..S said...

selalunya yang diatas merasa kuat
jiwa pemangsa terlalu tamak, super ego

BonekadalamChermin said...

kadang kadang

ada kes yg berebut
masing masing tak dapat apa apa


tapi sekurang kurangnya
perebutan itu menunjukkan


SESUATU ITU AMAT BERHARGA


kadang kadang


.

Azza Firza said...

thanks 4 sharingg :)

Azza Firza said...

TERBARU :kami memang sweet couple :D

nurHeart said...

manusia & fitrah nya - yg dikejar x dpt, yg dikendong berciciran.. kesian kan..?

e. indah said...

si perebut merebut rebutan
kalau aku, aku pilih saja yang lain terlepas pandang
biar aku tidak merebut rebut
maka tiada aku kalah
dan tidak menang apa
tapi ...bila fikir balik
sangat bosan bila begini begitu saja
memiliki yang tidak menjadi rebutan
when there were no risk to take, no things to chase, we miss the fun ..miss the pain to lose, miss the proud to win...

cik ciput said...

persaingan, perebutan, biarlah secara sehat..jgn sampai menyakiti org lain..

KUREKURE COMEL said...

kalau tak mampu memberi perlindungan?...

maybe...lepaskan dgn selapang lapangnye...

huhuhu....

deAnza-wAnda said...

perebutan biasanya x penah adil.. dari situlah ada mangsa dan pemangsa nya...

a loqman said...

kita perlu aku ..tak selalunya kita duduk diatas..kadang kadang di bawah...

tehr said...

aku tak kisah kalau mangsa dan pemangsa wujud dalam dunia haiwan
tapi dalam hubungan manusia sesama manusia, sepatutnya keadaan ini tidak wujud

dan aku kecewa dengan keadaan sebahagian manusia sekarang

Sasa Al-Sharif said...

penindasan lebih banyak dilakukan oleh golongan pada hieraki atasan dan mereka alpa

Amiey White said...

amiey muncul malam je mr.ghost :) btw amiey da memahami ni .

gedek! said...

Setiap kejayaan mesti ada pengorbanan?

'pengorbanan' = 'korban' = 'mangsa'...?

Dark Half said...

"Jangan terlalu angkuh dengan jiwa pemangsa kita..Apalah salahnya kalau kita lebih melindungi apa yang kita ada..Itu lebih baik"

aku sangat bersetuju dengan statememnt ini

F.A.R said...

biarlah si pemangsa dgn caranya.
ape ntah lagi dengan cara yg kotor atau tidak baik.
asalkan kite jgn terikut sudah lah.
what goes around comes around.
let it be.

beautiful_rose said...

aku mahu jadi pemangsa
sudah bosan jadi mangsa.

aleen aiden said...

aku x punya kompiden level yg tggi.bley relate dengan persaingan x?wi3

ghost writer said...

@ | Larasephia | : bertuah kamu Qies sebab kamu mampu punya kekuatan untuk memenangi setiap persaingan tuh...tapi tetap ada tapinya...kerna di sebaliknya ada suatu yg kita tidak sedari..membunuh dengan senyap..

@ diana : kerna mereka mengutamakan kepentinagn diri melebihi dari apa yg orang lain perlukan..

@ si para para : kawan aku tanya apa kaitannya dengan makan nasik...maka aku jawab..ko jangan tamak dan pelahap.

@ Insan Marhaen : suara di depan pam minyak yg akhirnya hilang bila kenderaan lain menunggh8u giliran datang mengambil tempat..

@ nadzirah aqilah : selepas itu pasti tak kan dapat kepuasan juga...

ghost writer said...

@ SHUDAI AJLANI (dot) COM : mekasih kalau setuju...hihi

@ zaty luvlianncezzz : kalau lar semua macam zaty kan bagus...hihi

@ Farhan Zulhusmi : betul bukan...hihi

@ Adinda Amy Sensei : alhamdulillah...

@ AkuMuzikFilem : bukan lar..nih kes lain..hihi

ghost writer said...

@ TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh : aiilar..kenapa asyik aku saja yang mesti kalah..haha,bukan lar.

@ skandaLdariLangit : apalah salahnya kalau sekali sekala kamu tulih macam tuh..hihi.sekurangnya lebih menjelaskan bukan..

@ S..U..D..@..I..S : sebab dia fikir dia leh conquer semuanya...

sudais,berapa hari ni aku tak dapat masuk blog kamu sebab ada malware...ntah kenapa macam tuh.sori

@ BonekadalamChermin : betul,aku agak setuju di situ kalau yg direbutkan itu suatu yg sangat berharga...sehingga sanggup bermatian.

@ Azza Firza : sharing is caring maaa...like u n ur couple..

ghost writer said...

@ nurHeart : huhu..sangat kesian.pasti kesal selepas tuh.

@ e. indah : nampaknya kena libatkan diri juga lar dalam perebutan itu ya E'..hihi

@ cik ciput : jarang akan seperti itu..

@ KUREKURE COMEL : hak kena pertahankan..tapi kalau itu di luar kehendak kita,mungkin patut.

@ deAnza-wAnda : memang payah sangat nak tengok ada keadilan dalam persaingan...

ghost writer said...

@ a loqman : itulah putaran yang mahu tak mahu kena terima.

@ tehr : kita telah pun belajar dunia tuh sejak berkurun lagi Tehr..

@ Sasa Al-Sharif : sebab mereka fikir mereka selamanya di atas...biarkan dulu.

@ Amiey White : bagus lah amiey dah memahami..hihi.mekasih atas usahanya.

@ gedek! : itu pusingan yang ada...

ghost writer said...

@ Dark Half : mekasih sahabat...

@ F.A.R : bertahan dengan pendirian sekarang Far.

@ beautiful_rose : let do it Rose..

@ aleen aiden : masih boleh Aleen...

eszol raar said...

Jangan terlalu angkuh dengan jiwa pemangsa kita

april said...

melindungi apa yang kita ada ?
hurm.satu cadangan yang baik.

teori the survival of the fittest masih relevan.masih berlangsung.
cuma bagaimana bertahan itu banyak kaedahnya.
samada menjadi pemangsa,ataupun pelindung.
pilihan di tangan.

Nasz said...

Aku benci manusia yang seperti itu. Pentingkan diri. Hanya fikir perasaan sendiri. Hanya mahu hati sendiri yang puas. Sanggup menggadai perasaan orang lain. Memang, aku benci.

ghost writer said...

@ eszol raar : hurmmm...

@ april : kesimpulannya ada pada pilihan kita sendiri bukan...

@ Nasz : aku faham perasaan ko Nasz.

MATAHARI said...

yup, aku kadang2 tak dapat nafikan, yang agama mudah tertolak, bila diri dan organisasi dipentingkan.

Sedozen ular tidak akan mengerit sebiji epal untuk selama-lamanya.". a note for myself.

luna said...

aku aku aku..aku adalah pemangsa yang selalu menjadi mangsa. umpama seekor harimau yang kebuluran. malang betol. dilahir dengan keupayaan, tapi tidak pandai untuk menggunakannya walhal hanya untuk menangkap seekor arnab.