catatan pertama


Semasa pulang dari menghabiskan hujung minggu di kota berlumpur,aku ditemukan oleh Tuhan dengan sahabat lamaku yang masih menunggu seseorang untuk mengutipnya di stasion.Rokoknya begitu lama terbiar terbakar sendiri saat aku menepuk bahunya.Dia memandangku dengan kaget dan lama detik baru dia tersenyum.Aku fikir dia seakan tidak percaya bahwa aku adalah sahabat lamanya yang dulu.


Keterampilannya masih sama dengan aku.Cuma bila dia mula berkata-kata,aku sudah merasakan ianya sangat berbeda.Suaranya bagai terhimpit dengan permasalahan yang berganda.Sahabatku lebih banyak menghentikan obrolannya ketika hampir pada penghujungnya.Barangkali dia sudah sering-sering kematian kata-katanya.


"Kau mungkin tidak mau bertanya kenapa aku harus berpisah dengan isteriku."


"Iya,aku memang tidak mau tahu.Tapi aku memahaminya."


Aku bukan sedih kerna dia berpisah,tapi aku sedih kerna dia tidak mampu menanganinya dengan bagus.




89 comments:

dill said...

bersimpati. moga dikuatkan semangatnya.

dill.

KhaiRin said...

mungkin ada yg lbh baik utk nyer... kn tuhan tu maha adil?

pembaris said...

tepuk bahu bila kita dah tak mampu nak berkata

tieykah said...

doa kan semoga dia menemukan yang terbaik

:)

fz said...

hal ni memang susah

Bella Bell said...

berdoalah supaya kawanmu itu diberi kekuatan.. aminnnn..




*mungkin dia mengambil masa untuk bertemu dengan kekuatan itu.. siapa tahu kan? :)

Johan 'Champ' Radzi said...

itu paling sakit penangan kepada seorang laki laki.

Bella Bell said...

berdoalah supaya kawanmu itu diberi kekuatan.. aminnnn..




*mungkin dia mengambil masa untuk bertemu dengan kekuatan itu.. siapa tahu kan? :)

JIJI YU said...

aku juga sedih kerna terdapat mereka yang lemah

FaizalSulaiman said...

moga dia terus diberi kekuatan!kalau jadi kat kita, bagaimana kita nak handle agaknya..

Tea said...

Tiada yang mampu menangani perpisahan dengan bagus.. Norma manusia mmg begitu...



Jom berpisah... Baiklah...

Boleh?

shatooman said...

perpisahan itu sangat menyakitkan.. tapi jangan terlalu lemahkan diri utk menghadapi..sungguh kasihan dia di tinggalkan. sungguh kasihan dia melemahkan dirinya..

hmm, buat sahabat tu, Tuhan takkan letakkan seseorang tu dalam situasi yg x mampu dia hadapi. Tuhan Maha Mengetahui dan perpisahan itu pasti ada hikmahnya.

blog-tips-kurus said...

kadang-kala lelaki > lemah untuk menanganinya..

'girls power!' hehehe! (>.<)

monologtinism said...

depakan tangan dan peluk dia.
kuat-kuat sekali

er >_<

reenapple said...

kadang-kadang manusia susah nak handle masalah tu..

hope dia kuat..=)

Syakir Rahman said...

manusia akan jd lebih kuat apabila die berasa rapat dengan penciptanya. bnyk kn berdoa dan bertawakal....insyaAllah

Bidadari Syurga said...

Aku bukan sedih kerna dia berpisah,tapi aku sedih kerna dia tidak mampu menanganinya dengan bagus.

ps: aku kira kawan kamu hebat kerana mengaku kesilapan diri di depan manusia lain adalah tindakan yg sangat hebat. moga dia baik2 sahaja. ada hikmahnya pertemuan kamu tahu

budak kecik said...

hanya dia yg tahu masalah dia. dan hanya diri dia sendiri yg mampu utk menanganinya. oleh itu, tak perlu kau sedih.

diana said...

tak semua orang kuat bisk..akak sendiri ada masa2nya tak mampu menghabis kan kata2 bila berkata2..

Abang Zam said...

aah. susahnya

faiz said...

macam2 pancaroba dalam berkeluarga ni..

eszol raar said...

sentap betei. aku pun susah nak handle masalah. nak handle diri masa tengok org lain tak pandai handle diri sendiri pun tak reti

nurHeart said...

yg mana catatan pertama nye tu incik ghost? O_o

life is full of laughter & tears, ghost.. life is..

beautiful_rose said...

mungkin ada sesuatu yang tersimpan dalam hatinya dan kita tidak akan pernah tahu sehingga dia sendiri mengakuinya.

harap dia kuat.

ghost writer said...

dill |moga-moga..

KhaiRin |yup.Tuhan Maha Adil.

pembaris |biasanya begitu..

tieykah |didoakan...

fz |jangan tambahkan kesusahan.

Johan 'Champ' Radzi |aku harap kita tak sakit,Joe.

Bella Bell |dia tengah usaha mungkin.

JIJI YU |kita cuba hilangkan.

FaizalSulaiman |kita akan diberi nasihat yg sama barangkali.

Tea |aku pernah setuju macam tuh.lepas tuh,rasa pedih.haha

ghost writer said...

shatooman |tunggulah untuk pertemuan akan datang.

blog-tips-kurus |padahal perempuan lar yg merintih paling lama.haha

monologtinism |haha.jarang aku buat macam tuh kat lelaki.

reenapple |sebab manusia punya perasaan,beb.

Syakir Rahman |itupun kena cekalkan hati untuk rapat dengan Pencipta.

Bidadari Syurga |siapapun kalau dengan kawan sendiri pasti dia lakukan.

budak kecik |kalau begitu,tak perlulah dia bercerita.

diana |rasa macam berat sangat kan..

Abang Zam |mana yang senangnya,abg zam?haha.

faiz |hilang keluarga pun satu pancaroba.

ghost writer said...

eszol raar |sebab tuh aku malas nak amik tau kenapa..

nurHeart |yang ini lah.maknanya selepas ini semua judul akan diberi nama 'catatan'.

beautiful_rose |dia akan bagitau sendiri..

hani said...

oh..tuhan ada yang lebih baik untuk dia. sampai masanya nanti. nanti...

~SaL IjOu~ said...

mudah2an Allah tunjukkan dia jalan~

Titisan Hujan said...

speechless =(
apa yg aku tahu ia sgt sedih

delarocha said...

dia sekadar perlukan masa... itu saja

ika said...

mesti berat pikulan yang ditanggung sehingga terpancar dari air mukanya . tabahkan diri kawan .

ika said...

mesti berat pikulan yang ditanggung sehingga terpancar dari air mukanya . tabahkan diri kawan .

cik ciput said...

sabagai kawan, kau harus membantu kawan kau ghsot..beri dia semangat dan kekuatan..

*hensem gmbr baru! =)

Cik Jari said...

jgn sedih ghost...kawan itu perlu dibantu..

~sepupu aku kembali single pd pagi aidiladha.Suaminya meninggal dlm tidur.Anaknya tiga.Umurnya 23.

Cikgu Jaja™ said...

xsemua org pandai handle masalah dgn baik phan..

~* chirpy_chummy *~ said...

aku nampak di sini,lelaki mmg suka menyimpan sendiri masalah hati. sedangkan perempuan, lebih tenang sekiranya dpt berkongsi (baca: tipikal perempuan).

dan ya, aku setuju dgn Syakir Rahman. hati lg kuat sekiranya kita dekat dgn Tuhan.

pemuzik jalanan said...

Kau kan pakar berkata kata. Bantu dia apa adanya.

Aku pun sedih. Kau turun tak kasi tau aku. Sedih.

Benjy said...

Biasalah GR... setiap manusia mempunyai masalahnya ... dan kita memang tidak lari dari masalah .. kekadang bertemu kawan lama amat mengembirakan lebih-lebih lagi kamcing gila punya kawan tetapi jika dia ada masalah ... cakap kena berasal lah GR ... Kalau tidak tak pasal2 masuk wad ICU ... hehehe

BonekadalamChermin said...

sesiapa yg tak tahan pedihnya terik mentari

pasti takkan pernah hargai teduhnya pohon,


begitulah. kehidupan.

Mehmed - said...

proses seorang manusia tak sama,ujian pun hampir tak sama.begitu juga cara manusia menangani masalah.tak salah untuk rasa sedih tapi perlu juga cepat hilangkan rasa sedih yang terlalu itu sebelum itu menganggu kelangsungan hidup.berkongsi cerita pada orang paling rapat juga baik..tapi manusia itu sifatnya lemah kan?.aku rasa..Ahaks!


*gambar baru kau kacak..hehe!

tehr said...

berpisah memang perkara biasa
tapi bagaimana mahu menghadapinya kadang2 perlu kepada cara yang luar biasa

grOundnUt said...

Semoga sahabat mu itu tabah menghadapi dugaan perpisahan..

Abang Jonni said...

mungkin juga dia sedang menunggu pengganti baru kot kat stesen tu...

kehkehkehkeh.

biasalah benda perasaan.. kita mampu nak mengagak.. tapi dalam hati kita tak tahu.

kita hanya manusia...

Ujie said...

mmg berat tekanannya bila berpisah dgn suami/isteri. lg2 lelaki yg tak mau luahkan rasa hati..luahkanlah..

Cikli said...

lelaki hanya banyak berkata-kata dalam dada. lalu menahannya daripada meletup sering menjadikannya sengsara.

Cikli said...

lelaki hanya banyak berkata-kata dalam dada. lalu menahannya daripada meletup sering menjadikannya sengsara.

penjajah minda said...

mungkinkah dia menyesal?

Lelaki Ini said...

biasalah cerai berai

Cik Anita said...

biasalah bercerai berai??? pemikiran yang tidak waras! tetapi sesuatu perkara yg berlaku itu pasti ada sebab dan alasannya. Siapalah yang mahu kecewa bukan. hurm!

s a r said...

menangani permasalahan berbeza pada setiap insan kan.

ctpayong said...

Bismillahirrahmanirrahim

siapa pun, kapan pun tidak mahu yang tidak bagus tapi itu mungkin jalan terbaik di sata & ketika itu. makanya Allah swt menghalalkan namun paling tidak disukai-Nya. wallahua'lam.

ctpayong said...

Bismillahirrahmanirrahim

siapa pun, kapan pun tidak mahu yang tidak bagus tapi itu mungkin jalan terbaik di sata & ketika itu. makanya Allah swt menghalalkan namun paling tidak disukai-Nya. wallahua'lam.

lavender harum wangi said...

tsk tsk , mungkin waktu belum cukup membantu dia untuk sembuh .

Asrul "iLham" Sany said...

kadang2 manusia hanyalah 'manusia' yang 'lemah'

p/s : James Dean? One's of my iconic actor :D

EZAN IDMA said...

semoga saya juga dpt menanganinya nnti

Khairul Antasha said...

bercakap mudah..bg yg menanggung bebabnya mmg sakit dan perit..

Hantu Kak Limah said...

gua lame brpikir.....
adekah isterinye x dh x sekenyal mi cintan....hehehehe...
sekurang2...die patut tau...
walaupun kenyal..kalau x uli dgn betul..
mi cepat putus....
keh..keh..keh...
sorry...gua merepek lg.....

aleen aiden said...

ouchhhh.ayat kau yg last sangat mencucuk jiwa.hu3

Siti Nurhayati Dollah said...

Semoga dia dipertemukan dengan jodoh yang lebih baik untuknya.

Mungkin dia sudah cukup berusaha menanganinya, cuma dia sudah tak bisa melawan.

Mutiara Bernilai said...

mungkin saat itu kau hanya perlu mengemgam kemas bahunya. dia perlukan itu..

hanaahmad said...

itu takdir yang Dia telah tetapkan. turut bersimpati. jangan disebabkan ini pula, kau terus-terusan tidak percaya pada sebuah perkahwinan Phan. :)

rusydi hikmawan said...

kehidupan memang tak selalu enak, tak selalu bagus. harus kuat menjalani semua aral melintang

Aulia ♛ said...

simpati sama sahabat :')
hidup emang penuh lika liku kak ;)

sugar2 kapas strawberry said...

mungkin jodoh sampai di situ..tabahla

Liyana Zahim said...

hilang yg dicinta hilang separuh nyawa.. cinta padaNYA shj akn kekal selamanya..

Amalina said...

aku sangat percaya nanti dia akan ok..cuma masa yang kau jumpa dia ni dia belum pulihkan diri sepenuhnya..

lagi..

aku rasa kawan kau cuba jujur pada kau tentang perasaannya..kadang-kadang, ada orang dia bukan tunjuk kesedihan pada semua orang tapi dia tunjukkan pada kita sebab dia selesa menunjukkan perasaan sebenarnya.

ermmm...

MR . ORLANDO AHMAD said...

parah parah

EmpayarUtama said...

Simpati... Tuhan punya kuasa

Ieja said...

semoga dia tabah dengan dugaan Allah
amin

choirul said...

semoga diberikan ketabahan... aamiin

Miss PIJAOSIX said...

salam BISK..

Mungkin ade hikmah lain yang menanti untuknya. InsyaAllah.

Syf serabai. said...

ini semua dugaannya.

HEROICzero said...

kau kawan yang bagus . kadang tak perlu tanya , cukup nampak seperti faham . =)

ah , takdir . =)

syafiqakarim said...

tabah.

zirconia said...

terlalu berat bagi dia barangkali. setiap orang pun pasti merasa begitu. kau memang kawan yang memahami =)

LadyBird said...

smg beliau tabah.. :(.. dugaan selepas bercerai amat bert.. :( lebih2 lagi jika ada anak2..

aimie amalina said...

terlalu banyak onak didalam sehingga tidak terucap
mungkin hanya perlu satu rentetan untuk penyelesaian =]

iKhRam said...

penceraian punya seribu satu alasan..
jikalau itulah matlamatnya.
berilah seribu satu cara-cara menanganninya,

memang akhirnya
perlukan juga penceraian...

lieynanilaz said...

simpati.....

Ati Masrif said...

dekatkan diri dengan Allah
yang sentiasa menerima...

semoga dia sedar...

gadisBunga said...

kalau dia yg salah, tak perlu sedih. eh?

IZNIE said...

semoga ada baiknya di masa depan utk dia.

ILA HonEyBuNNy said...

terharu kerana dia memahaminya....;-)

nub said...

macam aku takut nak hadap dewasa...

Sang Cerpenis bercerita said...

met wiken

Hansyirah Takezur said...

manusia masalahnya berbeda2... jalannya juga pon berbeda2...

Sizzling Suzai said...

Wowww...tulisan y menarik..huhu simbolik here n there..hemm maybe we cnnot just blaming him right away?!! haha..sy pon xtau la coz sy lom kawen kn..hehe neway suke blog ini dan karyanya... ^^

Pencari ALLAH said...

Itulah "cinta". Mematikan akal untuk berfikir waras.