'nafas baru'



Masih bermesyuarat dengan asap.Dalam asap.Dalam kepul asap yang terbentuk.Membentuk lembaga para marhaein yang dipidana oleh asap.Asap di mana-mana.Auditorium yang mengumpulkan para asap.Para pencinta asap.Auditorium diperasapkan.


Para ahli panel yang dihormati.Sebotol air mineral dan astray di atas meja.Tuan pengerusi yang dikasihi dan smoking break.Ahli-ahli jemaah yang sihat dengan batuk yang tertahan di kerusi paling belakang.Perempuan-perempuan muda yang jarinya lebih sihat dan lincah dengan hape mahal mereka.Lelaki-lelaki tua yang sibuk mengombal perempuan-perempuan tua.


Perbincangan berakhir.Masing-masing meminta pemetik api dan terselit tembakau berbalut di celah bibir..Ada suara dari celah-celah : "bagus juga diadakan seminar 'Nafas Baru' ini".



97 comments:

ORLANDO AHMAD said...

owh... gua rindukan lighter dan astray... setiap sedutan umpama candu tu meresap ke segenap pelusuk urat2...

ya Tuhan merokok tu nikmat sangat2...

tapi gua dah berhenti... huhuhu

ORLANDO AHMAD said...

owh, gua yang pertamaxxx... terharu, teruja...

ghost...

sumpah gua ngah excited gila dapat jadi pengomen first!!!

hehhee

ORLANDO AHMAD said...

uwaarghhhhhhhhhhhhhh jangan marah bisk pasal gua suka sangat ni dapat jadi pengomen pertama...

rasa nak lompat...

kalau kamu depan gua...

akan gua kucup pipi mu...





















eerrr dari jauh...

Anisa Hang Tuah said...

sangat nikmat.

pembaris said...

asap yang akan mencetus beberapa perkara penting...

btterfly79 said...

dgn asap segala msalah boleh hlang... relax n cool..
heee

Titisan Hujan said...

thumbs up!!!
siyesly....


fatwa menyatakan merokok adalah haram

asamasin said...

asap oh asap.. :D

delarocha said...

mesyuarat untuk buat fatwa baru kah?

cucu umie said...

seriusoly ayie tidak boleh bau rokok. and tidak gemar juga perokok ..

diana said...

apa rasa asap???

Encik Psychopath said...

Gua pun dah berenti. Miss that moment.

Bidadari Syurga said...

nafaslah selagi boleh bernafas.

nurHeart said...

seminar NAFAS BARU ye.. kalau keluar dari bilik tu BARU leh berNAFAS hahaa..

JIJI YU said...

maka jin akan pening..sebab tak sangka ade manusia semakan dgnnya

Mehmed - said...

persidangan meja bulat.persatuan baru kah? Ahaks!

ïêmå å¢klê§ said...

ada ape dengan asap ni ????

Wadi AR said...

antu isap rokok ye

BonekadalamChermin said...

selalunya yg mengasyikkan itu tidak lama hayatnya..




:)

s a r said...

salam.

p/s- JIJI YU. komen mu mengusik hati. :D

selesa ke dengan asap? apa ada dengan asap? hmm.. pedih mata je. :D

Penjiwa Jalanan said...

ini bukan pasal asap kan ?

H.J said...

daku tertunggu tunggu asap berbentuk love..

Cangkul Emas said...

aku pergi jungle tracking,

20 minit penat.

sepam, dua pam, aku semangat balik~

iKhRam said...

asap dari yg kecil sampai la yg besar.. memang merbahaya..

tp plg merbahaya bukan asap yg besar.. asap yg kecil tu.. ceapt sgt menyerap dan membunuh..

huhuhuhu

deAnza-wAnda said...

nafas baru... sama seperti yang aku rasakan.. nafas baru... hurm... hanya yang merasai dapat memahami..

Bidadari Syurga said...

yup waris...

p/s: esok lusa kalau gua takda. dia ada. taklah blog tu sepi.

James Alexander said...

asap turns me on...


sentiasa merasa lega sambil menghembuskan asap... hehehe...

s.u.h.a said...

dah susah aku nak jauh dari asap. tapi bila berasap aku lebih suka mendengar dan memerhati.

PK said...

kool juga boleh hisap rokok di bilik meeting.

oh, gua masih belum ada nafas baru. Masih tetap dengan nafas rokok. JUmpa dengan makwe je gua nafas chewing gum.

ghost writer said...

ORLANDO AHMAD |aku fikir kau beruntung sebab masih di peringkat awal dah mampu berhenti..

kau dah lompat tinggi,baik ko rehat dulu.makan eskrem.

Anisa Hang Tuah |bayangkan..........

pembaris |siyes,itu yang terpenting dalam 'asap'.

btterfly79 |no..no..ia tak hilang.ia menghilang sekejap.

Titisan Hujan |siapa yang bagi fatwa?

asamasin |ulang sehingga kamu lesap.

delarocha |tak.tapi utk bincangkan ketidak-kuatnya fatwa utk kita.

cucu umie |jauhkan dari mereka...mudah.

diana |asap.itu rasanya.

Encik Psychopath |tahniah bro.

ghost writer said...

Bidadari Syurga |ya.sesudah itu syukurinya.

nurHeart |haha.itulah yang berlaku sebenarnya.

JIJI YU |jin akan mula terancam...

Mehmed - |no lar.cuma perbincangan sejagat.

ïêmå å¢klê§ |ada asap.tuh jer.kalau difahami lebih telus.baru leh nampak.

Wadi AR |pernah tengok antu isap rokok tak?hihi

BonekadalamChermin |kalau diukur dari sihatnya dia.tapi soal hayat,biar takdir.

s a r |berapa banyak asap yang kau pernah sedut?dalam dunia nih takde asap yg mampu kau elak.

Penjiwa Jalanan |ya sudah tentu bukan pasal asap.tapi ada kisah di sebaliknya.

H.J |kau akan lama menunggunya.

~SaL IjOu~ said...

'lemas' dalam 'asap kehidupan'..~

ghost writer said...

Cangkul Emas |tuh gara-gara rokok lar tuh.ko akan ulang benda yg sama nanti.hihi(sebab aku selalu mcm tuh.haha)

iKhRam |sukar utk dikesan dan menyusup dengan cukup senyap..

deAnza-wAnda |ehem..baru perolehi cinta ker dear?

Bidadari Syurga |harap waris tuh berjaya.

James Alexander |aku bayangkan kecoolan itu...(sambil aku mengikut buat yg sama)

s.u.h.a |ko memang penikmatnya..

PK |gula hacks biasanya aku gentel bawah lidah.

faiz said...

mmg mempunyai nafas yg baru..hehe..daripada ko terus membazir tu baik ko berhenti je ghost..

vampire's lovex said...

lelaki tua memang gatal,nk gadis2 je kje..menyampah aku,.



patut nye,dibakar je mulut2 yg suka berasap tu

haahhahhaha

Lucifer said...

kah kah kah!

dalam asap, mereka bilang mencari nafas baru.




tapi tetap berkabus.

FaizalSulaiman said...

ironi.

dalam kekaburan asap,satu nafas baru didapatkan..

tieykah said...

Ramdhan bakal menjelma.

Tiada lagi asap di siang hari:)

My Aisy said...

as pencatit minit aku mmg geram gan pengerusi yg smoking...habis semua pun ikut sama...tension gua...

Cik Anita said...

walaupun merokok itu membahayakan kesihatan. tetapi tetap juga mereka merokok. hurm.

padin said...

masih berasap, tapi dah berkurang jumlahnya dalam sehari.. dah nak bersara.. :D

blog-tips-kurus said...

kan dah cakap JANGAN merokok!!
MAKAN terus je rokok itu. huh! huh!

Pena Marhaen said...

aku seorang pencinta asap.

di rasakan aku lebih akrab bersama asap beraroma nikotina dari seorang wanita.

cuma mungkin suatu hari nanti aku juga perlu lupakan asap yang selalu mendampingiku untuk suatu 'nafas baru".

Fiqas said...

berasap?? aku yang memandang mereka turut berasap sama..

benci, tak suka pada mereka yang sewenang2 menyalakan puntung ditempat awam, didepan ku..:(

Asrul "iLham" Sany said...

tak suka merokok dan tak kisah dengan perokok tegar...

;D

kay masingan said...

nafas baru? tapi bukankan mereka seakan mematikan nafas mereka yang sedia ada?

cik ciput said...

merokok, buat bibir jadi hitam, nafas busuk masa depan pon kelam..x cool ok hisap rokok..

*hargai nyawa yang diberi..bila dah tahu merokok membahayakan kesihatan, tak namanya x sayang diri kalau tetap hisap jugak?

*kau tak merokok kan ghost? =p

catherine- said...

err...

jangan merokok depan saya sudahhh~

Afikah Aziz said...

cool sgt la tu berasap huhu...ika xsuke perokok wuwuwu >_<

ghost writer said...

~SaL IjOu~ |selamatkan dirimu Sal..

faiz |aku nak berhenti lar nih..hihi

vampire's lovex |yang gurl muda2 pun sama renyamnyer,esah.haha

Lucifer |kendian lemas macam tuh jer..haha

FaizalSulaiman |malah citer dan cabarannya juga baru.

tieykah |banyak lar pulak asap yg berpunca dr sumber lain..

My Aisy |nak blah kang kena fired..haha

Cik Anita |org kata hisap rokok nih mcm hisap dadah.susah kalau tak berkhayal.haha

padin |berhenti hisap rokok takde slow2,kena berhenti terus.itu yg ahli panel kata lar.

blog-tips-kurus |tega ko kak aini...huhu

ghost writer said...

Pena Marhaen |putus kasih gara2 rokok pun ada bro..

Fiqas |biasanya aku bertanya dulu,atau minta kebenaran.

Asrul "iLham" Sany |good boy...

kay masingan |tak.mereka cuma memperlahankannya saja.

cik ciput |aku memang merokok,Put.

catherine- |baiklah rien... :)

Afikah Aziz |buat iklan nampak cool.haha

Qaseh dalia adelia said...

tak suka =( bukan pencinta asap pun boleh terkena penyakit huh!

chirpy_chummy said...

baru sgt lah nafas tu..

sayang.

ingatlah org tersayang.

*menekup oksigen

Amirah Suhana said...

katakan tidak pada rokok!

korbankan lah kenikmatan sementara demi kenikmatan yang berpanjangan yakni hidup sihat fizikal & mental :)

ghost writer said...

Qaseh dalia adelia |kesian kan..kena pukul dowang nih baru sedar.hihi

chirpy_chummy |iya lar sayang...tengah ingat lar nih.haha

Amirah Suhana |ouh ahli panel semalam ada cakap,rokok memang telah dimasukkan sejenis bahan kimia yang boleh mencetuskan nikmat sementara.

Amiey White said...

jaga kesihatan kamu my dear friend .

nurAMALLINA said...

macam mana rasa sedapnya hisap rokok?

si para para said...

sebulan mendatang yang tertahan...seharian tanpa asap..

ghost writer said...

Amiey White |baiklah my dear friend..

nurAMALLINA |takleh nak cakap,kena try lar.hihi

si para para |kalau boleh tahan terus sampai berbulan-bulan.

CassiaSiamea said...

rokok dan asap??
bleh tenang ke??
seringkali kawan yg sudah lama behenti rokok
kembali merokok masa stres..

katakan tidak pada rokok..
aku tidak punya wang yg cukup utk jadi perokok...

Isti said...

merokok merusak kesehatan dan membakar uang lo..:)

monologtinism said...

nafas baru yang penuh nafsu


aku tak suka sebarang bentuk asap.
sama ada rokok, sampah yang dibakar, atau ubat nyamuk yang berasap tu.
sesak sesak

Aemy Shamy said...

Oh I hate smoke...
X kira la asap motor, asap rokok, asap org bakar sampah..hehe..ntah la, asal terhidu mesti batuk..allergic kot. Heeeee ^^

dill said...

asap.
sesak.
mati.

aku.

dill.

A.s.t.i.n.a said...

menggombal perempuan tua..
bagai indah digombal2...

apeke haihhh

Prince Halilintar said...

ati2 asap juga mampu membuat kite kelemasan akhirnya..

skandaLdariLangit said...

tak pahamm

eita said...

aku paling tak suka orang hisap rokok....
sesak nafas tu..boleh mati...

S..U..D..@..I..S said...

nikmat asap untuk penghisap x bole dicabar betul x bisk
jgn buang masa pd penegur dan juga yg ditegur.......

Robot | Sakti said...

pemberi ilham pada sesetengah golongan.


gua dah berisi sejak berhenti merokok.hue hue hue

ghost writer said...

CassiaSiamea |rokok sekarang macam beli barangan branded beb..haha

Isti |tau itu..tapi ya udah,mau gimana lagi kalau sudah suka.

monologtinism |jauhkan diri dari itu semua.aku tak mau kau mati sesak nafas. :)

Aemy Shamy |aku harap asap yg kau hidu bukan penyumbang pada sakit tibi ko.elakkan okay.

dill |macam kena cekik lar plak.hihi

A.s.t.i.n.a |sama padan lar..sama gatai dan miang.

Prince Halilintar |apalagi kalau asap yg beracun,bukan takat lemas terus kojol.

skandaLdariLangit |hah?

eita |lebih teruk dari penghisap rokok.

S..U..D..@..I..S |betul.bagi dowang masa.satu masa dowang akan nekad.

ghost writer said...

Robot | Sakti |jangan risau Bot..paling koman pun 5 bulan badan naik.lepas tuh ko maintain lar.train sikit.

a.samad jaafar said...

rokok ada masanya lebih kepada menjadi seorang teman kpd penghisapnya..

tertanya2 mesej lu bro..gua kenal lu sebagai penulis yg tersirat..

intan.maisarah said...

orang kata merokok boleh kurus,,

betul ke?


macam tak aje

Cikgu Jaja™ said...

xkesah kalo asap itu tak membahayakan.. tp..hmm mls nk bebel pasal asap2 ni ophan..

zirconia said...

dunia sy sekarang diselubungi asap kelabu. tak nampak apa di penghujung jalan, tapi kaki masih tetap mahu melangkah. biar tersadung, tetap gagah.

SYARIFF HAIKAL said...

sebatang rokok pernah membuatkan ak bersemangat untuk menyelesaikan sesuatu masalah setelah putus asa menebal..tp skrg ak sedar ianya hanya setting pada minda.

Miscellaneous Smiles said...

bila au menghidunya sprti ak brda di awangan..

ho cis..~

AkuMuzikFilem said...

gila ophan minat mamat twilight ni. haha

shida'R said...

merokok dan asap seumpama memanggil kubur kemari hahaa ^_^

Ezay Hadry said...

Alhamdulilah takde keluarga yang merokok..bukan ape yang bau pun turut merana..tapi takleh salahkan die jugak..doakan semoga dapat slow ketagihan itu

grOundnUt said...

Seronok aku menyedut asap..rasa lebih cargas seperti sedia kala..^^

Nveil said...

rokok berperisa, strawberry contohnya. terlalu "perempuan".

Pembunuh Tanpa Bayang said...

saat asap-asap itu mula meresap
fungsi organ mulai menjadi lemah sedikit demi sedikit.
kedengaran batuk keras di tengah-tengah malam.sang penagih hanya mengurut dada takala melihat laporan perubatan daripada doktor.










aku takut!

Khairul Antasha said...

2 kali baca utk memahami apa mksd tersirat d sebalik 'asap' dan seminar Nafas Baru ni...

tak faham..waaaaa....

ctpayong said...

dulu, masa kakCT beri kursus pun pasti mahu 'take 5'...katanya racun diri. aduh!

Pyka Rahmat said...

gila ke apa orlando tu. hahaha.

smoke tak cool langsung. kenapa smoke ni phenomenon?

ghost writer said...

a.samad jaafar |haha.memang ada yang tersirat di dalamnya.

intan.maisarah |tak.ia cuma mengurangkan ketagihan makan.haha.

Cikgu Jaja™ |asap mmg membahayakan pun.. :)

zirconia |kita masih punya panduan utk mencari jalannya.

SYARIFF HAIKAL |haha..kepercayaan begitu bagus cuma caranya saja yang kurang baik.

Miscellaneous Smiles |ko mau jadi penikmat nikotina ya...hihi

AkuMuzikFilem |stylo hisap rokok tuh beb.haha

shida'R |kau percaya tentang itu?

Ezay Hadry |yup.ko takleh nak tengking dan maki seseorang kerna dia hisap rokok.tapi ko masih leh adjust mentalitinya.itupun kalau ko mampu.

grOundnUt |orang kata,oksigen baru ek..

ghost writer said...

Nveil |eh,ada tak perisa tuh?macam shisha lak..

Pembunuh Tanpa Bayang |nampaknya dia kena kurangkan perbelanjaan rokoknya..hihi

Khairul Antasha |faham yang mudah jer,Khai.

ctpayong |ayat sesajer nak mengelak dan pegi jauh..

Pyka Rahmat |ada 2 ciri phenomenon di situ,Pyka.yang mana satu ko tanyakan?

tehr said...

ni macam upacara halau hantu je ni, ghost

ghost writer said...

tehr |haha..macam nak bagi asap keris ek..

ika said...

aku benci rokok , kenapa merokok ?

ILA HonEyBuNNy said...

katakan tidak kepada merokok...hehe

xsuka jugak bau rokok..uhuuh...

lemas dlm asap2 rokok...huwawwa

Sca Ndx said...

fuhhh,selamat gua tak isap rokok

Kepala Manchiss said...

ya. selamat gua tak hisap rokok.

*tengah posa ni. buka karang lain cerita.

Liyana Zahim said...

Seminar nafas baru yg mbatalkan pose.. Hahaha..

muse said...

hanya perokok yang tahu akan nikmat rokok tersebut...