ladionic-code



Tentang kejatuhan Emperor Napoleon Bonaparte,ada yang mengatakan kalau dia didalangi oleh istrinya sendiri,Josephine De Beauharnais.Saint Helena menjadi saksi kepada kematiannya.Pulau itu ternyata mengurung dirinya dalam keracunan pemikiran dan pengkhianatan.Namun ketika disampaikan pada umum Perancis malah dunia keseluruhannya,dia tewas kerna kanker perut yang kritikal.Jelas ini menggambarkan peranan seorang wanita ulung dalam sekitar kehebatan seorang lelaki.


Dari kisah Queen Artemisia dari Hali Carnassus menjalar akarnya wanita dalam perjuangan yang didominan oleh para roman mencengkam perdu kehebatan Zenobia,Cleopatra,Sheba,Hua Mulan,Cik Siti Wan Kembang dan Joan Of Arc yang memberi kekuatan utuh kepada kelangsungan semangat dan ketahanan diri.Ada rasa tercabar di kalangan para romantatus yang mengendarai kehormatan sesuatu ketumbukan tentera,sekaligus memperlihatkan usaha untuk mencantas tunas baru di kalangan pejuang wanita."Bila wanita itu gagah berdiri,kau(lelaki)bersedia lah untuk mati"-Mehmed.


Sebahagian wanita membenci peperangan,hati lembut mereka lebih mendampingi akan keamanan sejagat malah kalau diukur impian mereka,sebenarnya ia lebih kepada keharmonian dan kesejahteraan dalam lingkungan keluarga mereka sendiri,sebagaimana mereka memerlukan keselamatan yang diperolehi dari kekuatan lelaki.Namun pada bahagian yang lain,mereka anggap bahwa perjuangan juga memerlukan mereka untuk terus bergelumang sama,memeluk keghairahan malah lebih teruja meski ada yang harus mati dengan penghinaan."Perjuangan adalah ruang bogel,menakluk ghairah,indah,taksub dan hina demi sebuah penyucian"-Dayya.


Tidak ada keadilan dan kesaksamaan hakiki dalam perjuangan.





92 comments:

Anisa Hang Tuah said...

dan pejuang wanita acheh

cut nyak den.

memperjuangkan

bumi acheh dari dijajah

Bidadari Syurga said...

masih koleksi buku yang kamu baca barangkali... menarik...

aleen aiden said...

yup,pengaruh perempuan itu sangat kuat xkira menaikkan atau menjatuhkan lelaki.aku kira begitu.

CassiaSiamea said...

tiada yg adil kecuali cinta dan perang -3 idiot

yup..
mmg perempuan tunjang kejayaan lelaki
juga penghancur seorg lelaki..

skandaLdariLangit said...

tiada perjuangan yang tidak terselit dengan kepahitan.

faiz said...

ghost..mesti ko suka baca buku sejarah kan..

James Alexander said...

perempuan mmg merbahaya...

1000 lelaki belum tentu boleh menghancurkan perjuangan seseorg insan hebat itu, namun seorang perempuan mampu menjadikan sekukuh hati jadi layu...

ORLANDO AHMAD said...

maksudnya...

dalam berjuang, semua mempunyai kemampuan dan peranan...

ye penting tujuan berjuang tercapai, siapa yg jadi tulang belakang tak penting...

chemay said...

buku?
quite interesting.
but not suits me
:)

blog-tips-kurus said...

iron lady.. :-)

diana said...

itu memang tugas wanita..
sentiasa berada dan bersama2 lelaki walau cuma dibarisan belakang..
cukup sekadar menyokong.

GreenAppleKu.com said...

Datang melawat antu...hehe..

Cangkul Emas said...

wanita memang banyak efek!

nurAMALLINA said...

wanita hiasan dunia.

intan.maisarah said...

perjuangan yang memerlukan segala galanya

pengorbanan
kesetiaan




wanita mampu menakluk dunia dengan cara tersendiri

wanita
dan lelaki saling bergantungan.


bisk.
kamu itu jika ada buku yang best best..
meh la kongsi dengan Mai

bujal X said...

kadang2 saya takut perempuan~

catherine- said...

dan kamu memang perlukan seorang perempuan saat ini kan bisk?`

:)

percaya deh. dia ada. cuma kamu belum melihatnya.

StellaClaire-Richard said...

Ya wanita punya pengaruh nya sendiri..

Pyka Rahmat said...

bila wanita itu gagah berdiri, kau(lelaki)bersedia lah untuk mati.

mahadahsyat.

s.u.h.a said...

aku teringin nak menjatuhkan lelaki itu.

Mutiara Bernilai said...

same,,

saya pun suka ayat dayya tu! :)

mmg best dan mendalam,,,

Hansyirah Takezur said...

turut diingati juga perjuangan srikandi islam sperti sumayyah & sebagainya... :)

A.s.t.i.n.a said...

kenapa perlu berperang? sy tidak maulh entryni.. x jd komen..

dayya said...

perjuangan jangan terbiar sia-sia

eita said...

aku hanya suka main game perang je...

JIJI YU said...

tugas pejuang dan pengaman itu serupakah

PK said...

harap-harap bini gua pun seorang pejuan kelak. berjuang di ranjang pun jadi lah.

dill said...

setiap yang diciptakan ada tujuannya tersendiri.

uncle ghost!

dill.

hanaahmad said...

teringat kata2 dari filem perempuan berkalung serban; jangan sebut aku perempuan sejati jika hidup hanya berkalang lelaki,tapi bukan berarti aku tidak butuh lelaki untuk aku cintai. * kata ontosoro *

perjuangan itu sesuatu yang cukup kuat dalam diri seorang wanita. cukuplah ketika melahirkan, wanita sudah cukup berjuang demi nyawa yang dikandungnya itu.

Lucifer said...

benar, dalam perjuangan tetap akan terpalit ruang jijik dalam menghunjam musuh demi sebuah prinsip. Yang suci bagi aku, yang benar-benar suci adalah perjuangan si ibu melahirkan anaknya.

Asrul "iLham" Sany said...

setiap kali ko ada entri baru, mesti ko jadi 'gile' jap ek...muahahaha

cik ciput said...

setiap hari pun kita berjuang..berjuang untuk meneruskan hidup..

*oh malam ni harimau malaya akan berjuang..aku harap kita menang =)

ghost writer said...

Anisa Hang Tuah |diambil dari kisah melayu indonesia lama...

Bidadari Syurga |no.no..bukan buku,cuma catatan sejarah terpencil.

aleen aiden |sememangnya begitu,aleen.

CassiaSiamea |ko pun layan juga 3 idiots ek..wah..best bukan.memberi inspirasi gitu.hihi

skandaLdariLangit |sudah pasti.perjuangan tanpa kesakitan dan kepahitan ia tidak memberi cabaran.

faiz |sedikit saja...ada catatan sejarah yg dibaca berulang kali.

James Alexander |yes!gua setuju untuk itu.1000 lelaki ditewaskan oleh nafsu,sedang seorang wanita diperkuatkan dengan tipu muslihat.

ORLANDO AHMAD |yup.semua mainkan peranan.tidak ada diskriminasi.tujuan penting dan selesaikan misi juga penting.

chemay |its okay.mungkin perlu novel lain.hihi

blog-tips-kurus |ada di antaranya disebut wanita besi.

monologtinism said...

perjuangan mencari cahaya

cahaya petunjuk

Wadi AR said...

sejarah mmbuatkan aku mengantokkkkk

a.samad jaafar said...

menarik sekali bro !
aku enggan mengulas sesuatu yang aku tidak mampu memahaminya.. tersilap ulas hanya memperlihatkan kebodohan diri bukan..? so, aku baca dan baca termasuk segala komen di sini..tapi aku kagum bro.. alangkah bagus jika aku dpt belajar dgn lu GW..

nurHeart said...

membaca entri ni mengingatkan saya pd novel yg tgh saya baca tika ini - bkenaan para pejuang & penjajah, bkenaan Laksamana Sunan, Catalina & Luna..

ïêmå å¢klê§ said...

wanita yang menghayun buaian juga boleh menggoncang dunia..

SYARIFF HAIKAL said...

perjuangan adalah ruang bogel.ak kurang pasti dgn kata2 itu..taksub & hina demi sebuah penyucian.??perlukah untuk mendapatkan kemenangan??..tapi ak yakin persepsi itu berbeza2..

ghost writer said...

diana |ada yang melebihi batasnya,kak diana.

GreenAppleKu.com |sila lah melawat beta...hihi

Cangkul Emas |diakui untuk itu...

nurAMALLINA |eksplotasi namanya..

intan.maisarah |dengan cara mereka sendiri,ya,sudah tentu mereka akan kuasai lelaki terlebih dahulu.

inshaAllah...

bujal X |tapi dah kawen dah pun..haha

catherine- |ouh..ya,no @ maybe..hihi

StellaClaire-Richard |pengaruh mereka sehingga ke dalam sahsiah lelaki.

Pyka Rahmat |ternyata itu satu sindiran,pyka.

s.u.h.a |silakan,suha.kalau ko mampu,ko leh lakukannya.

ghost writer said...

Mutiara Bernilai |sebab tuh aku pilih dalam yang terbaik aku baca.

Hansyirah Takezur |sudah tentu,Hansyirah.aku takkan lupa.

A.s.t.i.n.a |perlular berperang utk buka lembaran baru dalam hidup manusia.

dayya |hidup juga jadi sia-sia.

eita |dah banyak kali cuba kalau game..

JIJI YU |tak sama bro..ada bedanya dari segi peranan.

PK |bolos bro!haha!!!

dill |mesti lah ada,dill.lau tak sia-sia kita diciptakan.

hanaahmad |perjuangan dan tanggungjawab.besar pengiktirafan dan penghormatan utk itu.

Lucifer |jelas.kalau sang ibu lebih mementingkan kandungannya dari dirinya sendiri..aku sedar tentang itu.

ghost writer said...

Asrul "iLham" Sany |haha..memang aku begitu kot..

cik ciput |perjuangan kita sudah selesai utk edisi nih..hihi.hidup kita jer yg diteruskan.

monologtinism |lagi satu jangan biarkan kegelapan menguasai kita.

Wadi AR |apa ko tidak punya sejarah..?haha

a.samad jaafar |mudah saja bro,baca dan baca dan praktis.

nurHeart |ramlee awang mursyid.lagenda,mitos dan sejarah..3 siri semuanya.paling hebat,hijab sang pencinta.wow!

ïêmå å¢klê§ |sudah dijelaskan tentang tangan itu,iema ackles.

SYARIFF HAIKAL |untuk kemenangan bukanlah objektif sebenar perjuangan.tapi bagaimana perjuangan itu dijalankan.

Cikli said...

mengingatkan aku pada rosmah mansur!

fz said...

perempuan..

madu Ditangan Kirimu
racun Ditangan Kananmu
aku taktahu mana yang
akan kau berikan padaku

Madu Dan Racun(Bill & Brod)

hehe

KoskakiUngu said...

tambahan lagi buat wanita yg perannya sangat berarti, dialah Khadijah binti Khuwailid, istri baginda Rasulullah.. ^^

huhu, jadi pengen...
*pengen apa?? =.=a

AkuMuzikFilem said...

wanita. juga racun, juga madu.

AkuMuzikFilem said...

wanita. juga racun, juga madu.

tieykah said...

aku suka petikan kata Dayya itu

Mehmed - said...

tadi pun kita sudah berjuang,tetapi kalah.6 berbalas 4.celaka.tak kira lelaki atau wanita,kita sama berharap.bola-bola.

Ahaks!




*aku menang buku kan?aku malu. Ahaks!

Far8 budak baik said...

sumpah tak fahammm..
hahahahaha..kejap pejuangan wanita
kejap kekuatan lelaki..
hik..tapi wanita mmg lembut..
nk kan kedaimaian je..
tapi kalau lelaki ingt kn gitu jugak..
dan mempertahan kn..cewahhh hahahaha

delarocha said...

perang masa kini, mana ada yang adil?

Nasz said...

Kerana itu jangan dipandang rendah pada wanita. (: Dalam agama juga telah mengatakan bahawa perjuangan itu suatu perkara yang mulia. Jihad. Tidak bermakna hanya pada peperangan.

Johan 'Champ' Radzi said...

Khadijah, Fatimah, Cik Siti Wan Kembang, Nyemah Mulya.

Mereka para wanita besi.

si para para said...

moral...janganlah berperang dengan wanita..

tehr said...

wanita yang menghayun buaian itu memang kuat
ramai lelaki yang tak sanggup nak hayun buaian

tehr said...

wanita yang menghayun buaian itu memang kuat
ramai lelaki yang tak sanggup nak hayun buaian

POHPALEH BURGER said...

mesti biasa dgr orang cakap camni..
"aku bukan takut bini tp.. bini yang tak takut kt aku"
hehe... kan..kan..

ghost writer said...

Cikli |haha..perempuan melayu rambut kembang terakhir..woha!

fz |ko siap ada lagu lagi ek..haha

KoskakiUngu |pengen apa?nikah?hihi

AkuMuzikFilem |tika jadi racun,rawatinya.tika jadi madu,nikmatinya.

tieykah |aku juga suka.

Mehmed - |yup.tapi kau kena pilih yang mana satu okay.

Far8 budak baik |di mana ada perjuangan wanita,di situ ada kekuatan lelaki.mana leh pisah.aiilar.

delarocha |begitular senarionya..keadilan cuma pada Tuhan.

Nasz |cuma ada banyak kelemahan dari segi percaturan wanita.semangatnya tetap kuat,tidak dinafikan.

Johan 'Champ' Radzi |mereka perintis pada perjuangan wanita lain..

ghost writer said...

si para para |timbul rasa kasihan nanti sukar utk buat pertimbangan.hihi

tehr |leceh kononnya..haha

POHPALEH BURGER |bunyik tak sama,tapi pointnya sama.haha

Amar Alis said...

perembuan boleh membangun dan menjatuhkan lelaki.

Afikah Aziz said...

perempuan boleh menggoncangkan dunia ehehe :p

Rein said...

perempuan kuat hatinya..
lelaki kuat zahirnya..

Amirah Suhana said...

perempuan hati lembut, sebab tu xsuka peperangan...tapi perempuan kalau dah keluar taring,habis lah lelaki :p

ika said...

ya , perempuan memang berperanan dalam kejayaan seorang lelaki .

tapi perempuan yang sebenar-benarnya perempuan .

bukan yang plastik .

stuck said...

wanita punye bnhgian positif juga negatif...

antologi telanjang said...

Perjuangan adalah ruang bogel,menakluk ghairah,indah,taksub dan hina demi sebuah penyucian.

aku telanjang. tapi tiada ghairah dan rasa.

Fiqas said...

masuk bab sejarah, mmg aku tak faham..
apatah lagi kalau masuk bab perjuangan..

Kepala Manchiss said...

mat bunga dari selambak hapak. mat kental dari sejarah sial. -rahmat haron.

~SaL IjOu~ said...

~A woman is much more than she seems..not a toy by any means~

cik pha said...

wanita mmg tak suka perangg..hehe lembut kn hahah.tapi sbenar disesbli kelembutan seorang wanita tu tersembunyi kekuatan y bukan selalu ditonjolkan

vampire's lovex said...

kalau boleh slowtalk,napa nak sebuk2 nk berperang... huhu..

tapi negara yg aku sdg diami skrg mcm suka keganasan je,,x bersabar..n aku plak kdg2 rasa nk menendang..

kbai. :P

Miscellaneous Smiles said...

ak berperang dengan diri sendiri .

Sca Ndx said...

kuasa perempuan.

choirul said...

karena dibelakang pemimpin sukses itu ada wanita yang tangguh....

si para para said...

sekeras keras biskut mery pasti lembut bila di rendam air..
begitu jugak lelaki..hehe
sekeras keras bisk, pasti lembut bila dengan perempuan. betul tak bisk?hehe


salam ramadhan sahabat

si para para said...

sekeras keras biskut mery pasti lembut bila di rendam air..
begitu jugak lelaki..hehe
sekeras keras bisk, pasti lembut bila dengan perempuan. betul tak bisk?hehe


salam ramadhan sahabat

si para para said...

sekeras keras biskut mery pasti lembut bila di rendam air..
begitu jugak lelaki..hehe
sekeras keras bisk, pasti lembut bila dengan perempuan. betul tak bisk?hehe


salam ramadhan sahabat

g0m0k9enDek said...

aku kagum~

RepublicAku said...

perempuan dunia pasti bergoncangan...lelaki kelesuan...

EZAN IDMA said...

sejarah? hee

iKhRam said...

dan perjuangan wanita dari belakang tidak pernah sia-sia.. kerana di sebalik keperwiraan seseorang lelaki tu, kelembutan dan belaian wanita sangat-sangat menguatkan hati dan azam.

contoh
tun dr siti hasmah yang sentiasa di sisi tun dr mahathir mohamad. betapa pemimpin sehebat beliau tetap memerlukan wanita yakni isterinya sewaktu senang dan susah.

Dark Half said...

"Bila wanita itu gagah berdiri,kau(lelaki)bersedia lah untuk mati"-Mehmed

sedang menonton jalan kematian lelaki itu. malang bagi dia kerana perempuan yg berada di sisi bukan seorang pemangkin kebangkitannya

Siti Nurhayati Dollah said...

Dalam kelembutan, ada bisikan kekuatan untuk kelemahan perjuangan lelakinya :)

Qaseh dalia adelia said...

"Bila wanita itu gagah berdiri,kau(lelaki)bersedia lah untuk mati"-
suka this word

memoriusang said...

Nampaknya kamu manusia yang suka membaca. Boleh tahu semua fakta-fakta mengenai sejarah. Satu benda yang kurang disukai ramai.

ghost writer said...

Amar Alis |mereka punya kekuatan tersendiri.

Afikah Aziz |sangat hebat...

Rein |really...?kadang perlu diakui.

Amirah Suhana |siaplar lelaki untuk dijadikan 'makanan'.haha

ika |kenali sifat plastik,ia masih bisa dibentuk.

stuck |aku tengah gambarkannya...

antologi telanjang |kalau kau telanjang di hadapan aku,kau akan faham apa itu ghairah.haha

Fiqas |kau tak pernah berjuang,fiqas?

Kepala Manchiss |bagus punya quote! :)

~SaL IjOu~ |silap kalau ada yg berfikir begitu...

ghost writer said...

cik pha |mereka ada cara sembunyikannya..dan itu yg sukar utk dijangka.

vampire's lovex |ia akan berlanjutan untuk ke sekian kalinya..

Miscellaneous Smiles |tidak apa..maka tiada apa yg kau akan panggil kemenangan dan kekalahan.

Sca Ndx |kuat pengaruhnya.

choirul |ternyata dunia menyaksikannya.

si para para |off course,gan.salam ramadhan.

g0m0k9enDek |sama dengan aku.

RepublicAku |dominasi perlu dipecahkan.

EZAN IDMA |bukan.tapi penyataan.

iKhRam |ada sebahagiannya tidak perlu terjun ke medan pertempuran,cuma dari segi bantuan moral.

ghost writer said...

Dark Half |ada hal yang harus dia sesalkan.

Siti Nurhayati Dollah |dia lembut pada tempatnya,ketika berada di luar dari tempatnya,dia lebih keras.

Qaseh dalia adelia |love too,Qaseh.

memoriusang |aku cuma membacanya ketika rasa perlu membaca.

Rain said...

wanita..
lembutnya menggoncang dunia

lelaki..
kerasnya menumbang musuh

ghost writer said...

Rain |kalau terawal ini yang kau bagi,rain.aku rasa kau berpeluang.hihi

Liyana Zahim said...

Napoleon itu rumentik tp sygnye die jtuh cnta ngan seorg placur..

muse said...

jatuhnya lelaki disebabkan wanita...