senin yang difikirkan




Kalau sekalipun aku berkesempatan bersama teman-teman yang lain berhimpun dan menyanyikan lagu kebangsaan 'negaraku' setiap pagi senin,mana mungkin aku sudah berhasil menjadi rakyat yang baik.Paling tidak aku cuma dibilang mencukupkan bilangan yang hadir pada satu-satu perhimpunan.Berdiri tegak dan menghormati lagu 'negaraku',menyanyi bersama-sama seperti satu kumpulan koir sambil berfikir menu apa pagi itu di kafeteria atau apa bentuk latihan jasmani yang akan dijalani selepas itu..Tidak rumit.


Kembali menjalani hari-hari bekerja untuk kepentingan negara sambil membebel dan merungut akan kekurangan masa untuk diri sendiri,itu lebih rumit.Hari senin merupakan hari yang sangat menjengkelkan bagi hati rakyat yang terlupa kalau semalam sudah dihabiskan untuk libur.Seolah senin merupakan saat menahan nafas di dalam air untuk satu tempoh masa yang agak lama.


Senin bagi setengah orang adalah ruang untuk keluar dari kerumitan dalam menempuhi hari-hari seterusnya.Keberhasilan dari itu,memudahkan pada yang lain.



86 comments:

delarocha said...

senin bagi aku adalah kembali kepada kerutinan setelah dua hari yang diluar kawalan

Miscellaneous Smiles said...

2nd

Miscellaneous Smiles said...

hnya sbb senin lah..kita snggup mnghitung hri mnngu hari minggu (oyeah)

blog-tips-kurus said...

Senin adalah permulaan bagi kebanyakan negeri di M'sia. Hari yang sesak di kaunter pejabat kerajaan, bank atau klinik (nak MC)

*Assembly Isnin kan wajib?!

bujal X said...

tapi saya suka isnin.kantin di tempat kerja saya bila isnin sarapan istimewanya adalah bihun sup utara yang amat sedap tahu.

*ada apa pada lagu negaraku?

EL MARIACHI said...

senin atau senayan...aku suka sebab ramai yang malas..aku rajin...

aLepfugazi said...

Escapism at it's best.

FaizalSulaiman said...

isnin hitam.

sila translate.hehe

~* chirpy_chummy *~ said...

isnin..

mendebarkan utk permulaan hari yg mendatang.

Ati Masrif said...

salam GW,

nyanyi lagu negaraku..

mesti kerja gomen kan :)

ApiH said...

isnin... jalan jam...

S..U..D..@..I..S said...

rasanya masa x kurang x lebih Ghost 24 jam shj.....hehe....
cuma membahagikan masa mungkin!!

Raihana Izzati said...

Isnin tu hari penentuan. samada mau pergi menjalankan komitmen atau duduk saja goyang kaki

and di saat menulis komen ni pun masih sedang memikirkan.

Iye sekadar menyanyi.hmm.










Pergi kot. KOT. =.=

Gaphe said...

setelah berlibur, memang senin terkadang menjadi hal yang kurang menggembirakan bagi sebagian besar orang.

tapi mau tak mau harus dijalani kaan?

catherine- said...

isnin selalu lambat bangun.
isnin hari kelam kabut sedunia barangkali. hehe.

morning bisk!

moga kamu baik2 saja spnjg minggu ini.

Kepala Manchiss said...

hahhahah..gua seru lu ghost!

CassiaSiamea said...

blue monday!!!

tapi aku suka sekarang..
CUTI!!!

Mehmed - said...

isnin hari yang aku cuba untuk bermalasan Ahaks!

intan.maisarah said...

isnin.. hari indah
hari permulaan baru


tapi selalu nya hari isnin
hari paling kelam kabut

:)

PK said...

gua isnin sampai ahad, sama ja beb!

lagu negara ku, gua jarang sikit nyanyi lagu ni. tunggu kursus dgn org2 kerajaan ja..pasal jarang kot, semangat menaik tu masa nyanyi..kehkehkeh.

Titel said...

monday blues. =.='

Sofyan said...

yah benar sekali itu , senin merupakan hari yang menjengkelkan bagi orang yang telah semalam berlibur,,tapi senin juga semngat untuk memulai aktifitas yang lebih baik...salam

JIJI YU said...

kalo aku hari rabu

hanaahmad said...

terlalu pesimis dengan Isnin. cuba jadikan ia satu keseronokan, pasti hilang apa itu blues monday. aku suka Isnin!

pemuzik jalanan said...

Ahh,tak suka isnin.
Isnin kena pulang belajar.
-.-

James Alexander said...

hari2 sama... x kire senin atau kemis atau sebtu

kadang2 free, kadang2 mengelamun, kadang2 kerja...

x de beza...

kau mungkin akan kata hidup aku bosan, bukan ?

ye... hidup aku mmg bosan...

@Fr!^n@ said...

setiap hari isnin..pastinya akan mencari sebab untuk kurangkan penumpuan...huuu.. kenapalah saya macam ni? huuu

^baju kurung^ said...

isnin, sama spt hari2 lain

dreary dreamx said...

merindui zaman persekolahan . sekarang otak asyik pk kerja je .

sabtu ahad , kadang2 buat design T______T

Republic Aku said...

aku rasa ini yang pertama kali entry yang paling mudah untuk aku fahami...sebelum2 ni...tangan semua atas kepala tergaru2...


LOVE MONDAY!

keh3...

ghost writer said...

delarocha |pasti liburnya tidak tentu arah kan...haha.atau tidak tau mau buat apa..

Miscellaneous Smiles |kau membenci senin rasanya...

blog-tips-kurus |ouh sudah tentu wajib Tips...hihi

bujal X |tiada apa..cuma untuk test suara..haha.

bihun sup utara pada hari yg lain mesti kureng kan...

EL MARIACHI |dan tumpuan lebih kepada kau nampaknya..haha

~* chirpy_chummy *~ |apa kau seolah akan berjumpa seseorang masa tuh? :)

Ati Masrif |aitt..yes i am..haha

ApiH |jangan otak jam sudah...haha

S..U..D..@..I..S |masa tak ubah cuma bagaimana kita mengubah masa tuh..

Raihana Izzati |nampaknya setiap kali isnin kau pasti goyang kaki lagi kan.,,... :)do something zack.

~* chirpy_chummy *~ said...

haha..no la..not waiting for someone, but more to memikirkan soal kerja yg bakal bertandang utk minggu tu. teehee. *berdebar!

ghost writer said...

aLepfugazi |mau lari dari mana bro...dari kerja yang banyak?

FaizalSulaiman |'itim na Lunes'-ok aku translate dlm bahasa aku..haha!

Gaphe |ya mau tidak mau itu harus dikerjakan..kalau ngga,pasti kena pecat..haha

catherine- |takper,bos rin kan baik hati..hihi.ya inshaAllah rin..kamu jugak.

Kepala Manchiss |aku masih mampan...haha!

CassiaSiamea |aku jello dengan kau cassia....uh!

Mehmed - |tak perlu kalau kau memang sudah malas..haha

intan.maisarah |mesti ada yang ditangguhkan pada hari sebelumnya...atau semangat masih untuk libur kan mai..

PK |jangan risau kau masih boleh jadi rakyat yang baik..hihi

Titel |aku masih berfikir gimana digambarkan tentang monday blues.

ghost writer said...

Sofyan |kalau bener2 masa itu punya semangat,yang pasti sadar dari tidur sudah mula senyum itu tanda hari yang hebat...

JIJI YU |rabu untuk mula merancang pertemuan dan aktiviti hujung mggu dan juga sudah mula memikirkan kerja yg belum siap..

hanaahmad |kamu workaholic kekasih gelapku...haha.

pemuzik jalanan |kau tak suka belajar sebenarnya..dan bukan tidak suka isnin.

James Alexander |bukan,aku tak fikir macam tuh..tapi aku fikir hidup kamu terlalu free...

@Fr!^n@ |sememangnya kau tidak pernah tumpukan perhatian barangkali...

^baju kurung^ |tak sama...kau sendiri tau bedanya.

dreary dreamx |pulangan juga lumayan bukan...

Republic Aku |haha...bujal kata aku perlu santai bro...

~* chirpy_chummy *~ |iye lar...aku mula percaya kalau aku jugak pernah begitu..hihi

diana said...

sekolah akak dulu setiap hari nyanyi lagu negara ku..
boring!:)

pembaris said...

isnin yang dua minggu lagi aku suka...gaji masuk...

~SaL IjOu~ said...

waktu masih kerja dulu..seronok kalo off day hari isnin..sume xnak keje haritu sbb byk sgt kes nak kene follow up..huhu

zirconia said...

isnin kali ini sukar utk dimengerti. mengharap masa berhenti sekadar ahad krn memikirkan segala macam perkara yg menanti...

maCy said...

cikgu pe hari senin?

maCy said...

kalo awl2 macy jumpa ni macy xkn kata kamu dari indonesia :)

broken_nigina said...

ahad,isnin,selasa,rabu,khamis,jumaat-sama.

chemay said...

dulu masa sekolah.
tak suka isnin sebab dah habis cuti
-.-

ghost writer said...

diana |sekolah mesti lar kak,kena tanam rasa sayang pada negara..hihi

pembaris |haha..aku pun sama.mula nak kira bajet.

~SaL IjOu~ |so kenalah korbankan hari minggu untuk off day hari isnin..

zirconia |mau tak mau kena tempuh jugak zirc...

maCy |haha...ya, tapi yang benarnya memang itu..

broken_nigina |iya lah sama jer...hihi

chemay |tapi masih leh jumpa student lelaki yang diminat kan...haha

beautiful_rose said...

hari isnin memang penat...biasanya hari paling ramai patients datang memenuhi ruang klinik dengan ragam yang memeningkan kepala...

Siti Nurhayati Dollah said...

Bagi kami di Terengganu, Kelantan, dan Kedah, Isnin itu kami sudah bersemangat setelah melalui hari Ahad yang lemau.

*Tapi kehadiran Ahad, membuatkan kami menghargai hari Jumaat dan Sabtu

Adeela Oh Lala said...

senin hari paling sibukk ! arghhhh..

Cikli said...

Senin itu berjaya juga menyiapkan thesis PhDnya

Cikli said...

Senin itu berjaya juga menyiapkan thesis PhDnya

k a k L a m p said...

senin bagi saya utk mgu ini adalah sorga hahahha

Kisah Hati said...

senin adalah permulaan hidup yang baru buatku...

faiz said...

waktu sekolah dulu isnin hari plg xbest...perhimpunan punye lama..

emieysandra said...

senin minggu ni sy msih berseronok di kg, senin minggu dpan sy dh kne dok mghadap buku menadah telinga~

vampire's lovex said...

aku kat sini,hari ahad.. seksa nya nak bangun hari ahad..rasa nak tdo lama2 je..hari ahad jugak la aku rasa hari yg mematikan segala keseronokan aku masa hari cuti..haihhh

have a nice day.

ghost writer said...

beautiful_rose |tapi kau dah biasa hadapinya azie...

Siti Nurhayati Dollah |aku tau sangat di 3 buah negeri tuh kalau ahad sudah jadi hari permulaan kerja.

Adeela Oh Lala |jangan jerit kuat-kuat.. :)

Cikli |haha..aku baru terfikir kalau ada org nama senin.

k a k L a m p |mesti tengah bercuti kan...

Kisah Hati |wah hebat kalau gitu...senyum selalu.

faiz |biasa lah ucapan meleret-leret...

emieysandra |tau kalau sand masih lagi bercuti...nikmatinya.

vampire's lovex |ouh adakah hari ahad di mesir sudah menghadap kuliah?

Asrul "iLham" Sany said...

weekdays or weekend bagi aku sama je, sebab keje kat rumah

;D

Gayahspears said...

hari senin terase sungguh kepenatan la... nak tdo awal.. nitez...

white rose said...

selamat ari senin ghost...
ari aku tanpa suara, t/laku & pergerakan...

sangat hambar...

tehr said...

aku suka hari isnin
sebab kelas aku hanya satu je
hehe

Miscellaneous Smiles said...

nolar ghos..lagipun aku tak rasa pape..
sbb aku bebas tak mcm korng..hehe kje la, bljr la..=p

Abu Huzaifah said...

sabtu ahad... kluar sakan..lepak ngn kwn2... ISNIN... errr mls nak bgun pegi kerja..hikhik

ara said...

semenjak dok kedah ni aku rase isnin tu sama je cm hari2 lain.tapi ahad yg luar biasa.org len dok lepak kt umh ngn fmily aku plak g mnuntut ilmu.alah bisa tegal biasa.

sabau jelahhh -.-"

cik ciput said...

monday blues...

SYARIFF HAIKAL said...

BLUESSSSSS MONDAY..HAHA..STANDARD ARH BRO..HEHEH..ANYWAY SENYUM JE...)

ghost writer said...

Asrul "iLham" Sany |lagi cool ko ek asrul...

Gayahspears |alyaa banyak sangat berjalan nih...

white rose |goyang kaki jer lar kat umah ek..

tehr |cikgu dengan hanya satu subjek sajer...tak lah letih sgt.

Miscellaneous Smiles |

Abu Huzaifah |2-2 sekali buat..uh!letih tuh pijah.

ara |yerp,kedah kalau isnin bukan hari pertama keje kan..

cik ciput |hihi..kalau tuesday-rock!

SYARIFF HAIKAL |okay,isnin utk kita senyum jer.

nurHeart said...

mengalami pengalaman hari isnin yg bbeza mengikut peringkat umur spanjang hidup, pahit & manis.. smoga diberi kesempatan utk btemu dgn hari2 isnin yg berikutnya utk mjalani hidup dgn penuh bmakna :)

ApiH said...

selepas ahah, isnin....

nurAMALLINA said...

Sambil nyanyi lagu Negaraku, sambil tu lah kita cuit kawan-kawan sebagai tanda usik mengusik.

RedVixen said...

hari isnin hari yang paling seksa... T^T

Cik Bidadari said...

pepagi saban hari... 'mantel toucher' akan berkumandang di gegendangku. melalui banyak 'lagu' yng bergenre... ada yg terkena ada yg sipi... dan setelah habis 'mantel toucher' kami kembali kerja dengan cara yang sama.

p/s: sian gua rasa owner 'mental toucher' tu... kah kah kah....

Fyqa said...

almak. entry senin ni. dh t'lpas. ;)

Bella Bell said...

teringat masa kat sekolah dulu.. pagi2 menyanyikan lagu negaraku... isnin.. :D

Sasa Al-Sharif said...

senin yg sgt tensyen. haha

Mutiara Bernilai said...

senin bagi aku hari untuk menggosok semua baju untuk seminggu...ahahah~

Pembunuh Tanpa Bayang said...

isnin hari permulaan dan aku harapkan sesuatu yang baru akan aku temui pada hari itu.

sesuatu yang berbau harum sesuatu yang amat menenangkan satu harapan yang bernafas kebahagiaan.

adwafarahin said...

isnin adwa mse short sem nie heaven la..tp kebanyakkannye bg org bekerja isnin permulaan mnggu yg meletihkan :P

NARDtheNERD said...

dulu masa di terengganu..
isnin xmemberi makna tapi ahad penuh makna..
:)

syafiqakarim said...

aku tak suka isnin.
terasa penat.mls utk ke class.
dan isnin selalu bz.bila isnin,
mesti aku tertanya
" bila nak jumaat ni"
hahaha

Nveil said...

sohai, ahad.

JARI YANG TERBARAI said...

hehehehe monday blueesss

Amanina Sofea said...

isnin ialah hari baru..
tp skrg dh xperlu nyanyikan lgu negaraku lg..

Ries Lee said...

aku kadang-kadang saja bekerja pada hari isnin. hehe.

juliam said...

dulu aku benci hari isnin, tapi sekarang semua hari aku benci

ghost writer said...

nurHeart |hurmm..yup setiap isnin itu berbeza.

ApiH |bukan lah...selepas ahad,khamis.haha

nurAMALLINA |biasa buat ker aper...

Cik Bidadari |aku pulak tertanya,siapa mental toucher tuh.

Fyqa |telat lar tuh..hihi

Bella Bell |tanpa miss kan..kalau miss mesti ponteng.

Sasa Al-Sharif |jangan tensen2 bro..

Mutiara Bernilai |peh giler,isnin baru nak gosok baju.

Pembunuh Tanpa Bayang |pandai kau cari parablenya ek..

adwafarahin |banyak keje nak catch up.

ghost writer said...

NARDtheNERD |tau sangat kalau kat ganu...hihi

syafiqakarim |kena banyak bersabar ko nih..

Nveil |sohai!

JARI YANG TERBARAI |mesti ada kaitan dengan blues ek..

Amanina Sofea |dah tukar kerakyatan ker...?hihi

Ries Lee |selalu off day pada isnin lar nih..

juliam |jangan macam tuh bah julie..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

kerana aku hidup dengan harapan.dan aku teruskan hidup ini dengan harapan aku temui "sesuatu" yang aku cari.

Qaseh dalia adelia said...

setiap hari sama aja for me .. hari yg paling best ialah 'jumaat' ..