karakter murahan



"walaupun cantik sutera diuji
 belacu juga tahan dipakai.."


Pada mulanya aku berfikir kalau ianya mengambarkan tentang soal sesuatu yang begitu mahal amatlah kita sukai,namun dalam hal yang biasa itu lebih menyenangkan hati..Tapi tahukah,kalau soal ini bermula dari soal penulisan dan kesukarannya..Mungkin terlihat perbedaan yang begitu jauh dalam mengabungkan antara keduanya,tapi tidak pada broken nigina.Ia melihatnya sebagai satu kenyataan hidup atau kebiasaan dalam tempo penulisan santai..ibarat belaga dengan bekas,namun kalau diusaha untuk gabungkannya ia masih boleh dikaitkan dengan bekasam.


"cantik,mahal,terpilih,tapi yang selesa dan sesuai dipakai harian hanya kain biasa,jadi yang murahan itu kadang-kadang adalah sesuatu yang 'real'..Macam kaca dengan permata,kadang kita hina kaca tapi yang kita guna hari-hari bukan permata..."


Nah,dalam soal penulisan ia dijelaskan tentang bagaimana kita mengadaptasi kehidupan minit harian kita ke dalamnya.Menjadikan ianya satu kisah yang mudah namun lebih berani berterus terang, tidak seperti mengharapkan pada percaturan khayalan semata-mata kerna kita tidak sepanjang masa berada dalam dunia khayalan.


'Karakter murahan' bukanlah merujuk pada suatu yang sangat daif dan mempersendakan sesiapa,tetapi ia lebih menjelaskan soal mudah,kebiasaan dan paradoksikal.Menulis suatu yang realiti dan tentang diri sendiri..itu cara.





89 comments:

EZAN IDMA said...

menjeling menjeling ku bertentang, mata kita sama memandang

EZAN IDMA said...

eh org first. :)

serenity said...

3rd!


HAI GHOST!

delarocha said...

imun dengan kerutinan, mungkin sekali sekala ingin mencuba yang lain. namun diakhirnya kembali kepada yang rutin.

dill said...

bersederhana.

sentiasa berpijak di bumi yang nyata.

dill.

Amalina said...

aku selasa dengan yang murahan.betul, aku terbiasa. sampai bila diberikan yang mahal, aku rasa ia melampau dan tak sesuai untuk aku.

Amalina said...

*selesa

broken_nigina said...

:)

Raihana Izzati said...

noted.







Dah lama tak datang.sorry :)

Cikli said...

rayon kehidupan

Cik Bidadari said...

hurmm...

Penyair SenjA said...

ukur baju dibadan sendiri
;)
bertandang lagi...lama tak menyapa...maaf :)

Jennderal Jenab said...

splendid! i concur truly...

JARI YANG TERBARAI said...

okey, gua setuju bab kaca ngan permata tu hehehehe

James Alexander said...

rambut sama perang, hati lain2...

hanaahmad said...

aku tak mahu jadi perempuan murahan.

RedVixen said...

sangat suka entry ni!

Ayie said...

yang putih itu keladi
yang merah itu saga
yang indah itu budi,
yang cantik itu bahasa..

^^

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

cantik menarik kau tetap da boom!

Mehmed - said...

Aku suka yang biasa kerana aku juga biasa orangnya.Ahaks!

tehr said...

aku juga suka yang biasa2 saja
seperti orang kebanyakan

Encik Psychopath said...

memang cara.

HEROICzero said...

kadang2 yang jujur itu duri.

bagaimana?

ghost writer said...

EZAN IDMA |tau kau padankan lagu tuh ek..

serenity |hai ryhan..

delarocha |sekadar mau tau apa rasanya..

dill |itu pun bagus juga dill..

Amalina |senang dengan kebiasaan...

broken_nigina |:)

Raihana Izzati |its okay zack..

Cikli |kita yang lukiskan..

Cik Bidadari |hurmm...?

Penyair SenjA |takper,aku memahami.

ghost writer said...

Jennderal Jenab |nickname kau leh tahan..jennderal.aku fikir ia bunyik jeneral.

JARI YANG TERBARAI |sebab ia lebih mudah mau faham,..hihi

James Alexander |tuh yg payah nak betul2 kenal tuh.

hanaahmad |jangan hana..jangan.

RedVixen |mekasih

Ayie |bagus pantun ko ayie..

Nazsabrina Iman Zulfikar |kendian meletup!haha

Mehmed - |kalau lebih dari biasa mesti janggal kan..

tehr |ramai yg suka kebiasaan rupanya..ingatkan lebih pareadoks.

Encik Psychopath |do something...

HEROICzero |tahan saja lah...

Asrul "iLham" Sany said...

bagi saya, kepelbagaian watak itu menarik

watak yg benar + watak khayalan

;D

Sca Ndx said...

tulis untuk revive semula pengalaman. dan mengingatkan kita masa hadapan.

bagi aku lah.

vampire's lovex said...

ha'ah lan... apa yg kita selalu guna bukan lah apa yg kita agung agung kan.. better terima apa yg ada sekarang dan bersyukur lah..jangan di hina bnda yg nmpak hina,dan jgn di puji melangit bnda yg cantik..semua bnda ada pro dan kontra nye. ehh.

Pembunuh Tanpa Bayang said...

cuba lari sebentar dari kebiasaan...sekadar mahu mencuba sesuatu yang lain dari biasa.tapi yang biasa tu juga yang kita suka.

Gayahspears malas tinggal link. hahahaha said...

http://dariluardunia.blogspot.com/

Phan2 siapakan pemilik blog itu >_<


Da baca entri nih.. nty Gayah komen len..Ok.bai >_<

Dark Half said...

kata2 broken nigina tentang sesuatu sangat2 menyentuh hati aku. terasa sgt real

ramai juga penulis tersohor bermula dari menulis yg murahan dan akhirnya menemui identiti tersendiri

Gayahspears said...

aku suke cara dia menulis.. sangat2 simbiolik... 'Si Dia' menulis hanya untuk2 orang yg memahami penulisannya...

Aku baca entrinya yang bertajuk 'hati yang rapuh' sangat2 menyentuh... fuh >_<

cik ciput said...

aku seorang karekter murahan.. =)

k a k L a m p said...

speechless... tatau ape yang terbaik utk di ucap. di tulis mungkin

blog-tips-kurus said...

aku selalu keliru dengan watak-watak mereka..

Syuxer said...

kadang2 karakter murahan mampu berjalan tanpa rasa takut kat dunia..

karakter mahal kadang2 terpaksa hipokrit semata2 nak mengekalkan status mahal tersebut..

yang murah plak bisa wat onar tak senonoh tapi bisa plak diampunkan kerna disebalik itu manusia sudah terbiasa diasuh dalam kepala otak mereka menganggap perkara itu tak perlu diwar2kan...melainkan karakter itu mahal di mata dunia..

panjangla plak..aku pun tak tau betul ke pe aku tintakan neh..heheh

bujal X said...

ini kali pertama saya berjaya faham entri pakcik dengan sekali baca~saya semakin hebat atau pakcik yang semakin santai?he~~

*bila nak up entri kat sarkasis?

Encik MamaT said...

murahan itu menjadi kebiasaan.. yang mahal itu sekali sekala di pakai impaknya sangat besar.. hehe

CassiaSiamea said...

setuju!!

Kaseh Chempaka said...

Aku suka yang murah,tidak pernah terfikir yang mahal.Aku orang biasa manakan mampu mengapai permata.Jangankan kata memegang,bermimpi pun aku tak bisa.


Aku suka karakter murahan itu mr g.Sepertinya aku.Murahan selalu

e. indah said...

murahan sangat real ...tepat ...aku sedar hal ini tanpa memikirkankan sedalam selepas membaca ini, betul dan tepat,
yg murah itu lebih selesa ...


hai penulis berhantu kegemaran saya ...apa khabar??

JIJI YU said...

kekadang kit amampu membuatkan y ang murah itu nampak lagi mahal

skandaLdariLangit said...

buntang mata ska baca. kagum.

diana said...

yang mahal simpan baik2..
yang murah kita belasah cukup2..
tapi orang macam akak sesuai yang murah2 je..
hehhe

dreary dreamx said...

aku biasa

nurHeart said...

dah lumrah ye..

no harm for being ordinary, there is always something unique about it.

pembaris said...

menulis patut tulus kan

Inspirationalefeks said...

menulis mesti punya minat yang mendalam kn ? ...

noraliza said...

kadang2 yg murah lagi berbaloi..

Kepala Manchiss said...

asalkan jujur. harga akan datang sendiri menilai kualiti sesuatu karya tanpa perlu kita sibuk sibukkan tentangnya.

faiz said...

senang2 jadi je manusia yg sentiasa besederhana..

Republic Aku said...

aku adalah aku.

Elih Japahar said...

Itu caranya, aku dan realiti...yang murah itu kebiasaan, yang mahal itu idaman...hihi...

dayya dayyanna said...

murah mahalnya sesuatu tulisan itu, kita yang nilai. manis pahitnya yang kita baca, kita yang hirup telan.

antara mahal dan murah, tunjukkan aku garis sempadannya? :)

budakmengong said...

sory ai xckop sastera nk komen.hhaha

cik muny said...

hanya jauhari kenal manikam .

april said...

hai ghost.
hai broken nigina.

saya tak tahu tentang orang lain,
tapi saya cuma pakai baju yang 'agak mahal' hanya pada hari2 yang tertentu.
sedangkan baju-baju yang dibeli dengan harga biasa-biasa saja,
itu yang jadi 'peneman' sehari-harian.

mungkin saya lebih memerlukan yang biasa-biasa sahaja,berbanding yang terlebih biasa.

ghost writer said...

Asrul "iLham" Sany |watak khayalan tidak menyentuh sesiapa..

Sca Ndx |betul lar tuh..setengahnya begitu.

vampire's lovex |hihi,bila sentuh soal pro dan kontra aku nampak keseimbangannya.

Pembunuh Tanpa Bayang |tak suka kita tak buat selalu kan...

Gayahspears |seorang perempuan...

Dark Half |ada kesedaran selepas itu dari terus mengekalkannya.

Gayahspears |baguslah kalau alyaa menyukainya..dia bagus.

cik ciput |jangan humble sangat..

k a k L a m p |tapi masih faham bukan...

blog-tips-kurus |kita pon ada watak kita kan..jangan terkeliru dengan watak sendiri.

ghost writer said...

Syuxer |jadi kena tahu di mana letaknya karakter kita supaya kita lebih selamat dan senang dengan itu..

bujal X |ouh mungkin sehari dua lagi...jangan risau tetap membacanya.

Encik MamaT |yup,untuk beri satu impak yg besar bila memakainya.

CassiaSiamea |sila angkat ibu jari tangan kanan...hihi

Kaseh Chempaka |aiilar..jangan sedihkan sangat akan soal diri..

e. indah |aku baik-baik saja E'...

JIJI YU |a-ah..dan ia mesti diselaraskan dengan gaya..

skandaLdariLangit |fix it ska..hihi

diana |mesti ada masa tertentu yang akak akan pergunakan yang mahal..majlis formal barangkali..hihi

dreary dreamx |di dalamnya mahal...

ghost writer said...

nurHeart |lumrah kalau ia memang biasa..

pembaris |perlu!

Inspirationalefeks |takde minat,ia kosong beb.

noraliza |penting kita menyukainya..

Kepala Manchiss |kau macam mana sikana..hihi

faiz |itu jalan shortcut utk survival..

Republic Aku |aku percaya...

Elih Japahar |perlu lebih banyak usaha untuk yg mahal..

dayya dayyanna |apa kau tidak melihatnya..di mana kau berdiri ketika kau menulis dan membacanya?

budakmengong |rasanya ini bukan sastera beb..

ghost writer said...

cik muny |berbalik hal:kenalkah manikam pada jauhari..?

april |kita juga banyak melakuakan hal yang sama dan biasa..

hye april..sudah berlalu?

Pijahh' de-Arr said...

paradoksikal .?

dayya dayyanna said...

mahal pada aku, mungkin murah pada yang lain. itu yang aku maksudkan.

nilai mahal dan murah itu, setiap orang menilainya berbeza. mahal kau belum tentu sama mahal pada aku. kadang2, murah kau boleh jadi mahal aku sedangkan mahal aku boleh jadi murah kau.

nilai, siapa yang beri jawab selain kita sendiri?

Mutiara Bernilai said...

masing2 ada kaca mata masing2,,
becerita ttg i|usi sedang rea|iti juga yang kaki kita tapaki,,

thanx gh0st,,hu, agak |ame x singgah sini,,

Ali ridha said...

peningkatkan gaya penulisan supaya jadi mahal.

Sang Cerpenis bercerita said...

yg mahal belum tentu bermutu juga ya.

catherine- said...

hai bisk!
hai broken nigina!


i am the broken hearted person =="
hug me pleaseee pleasee~

melle amir said...

ke 68th ! (motif?) haha

ghost writer said...

Pijahh' de-Arr |orang yang tidak bersikap paradoks.

Mutiara Bernilai |ilusi itu cuma pada ingatan,realiti pada apa yg dilihat.

dayya dayyanna |see...jelas kalau disitu ada garis sempadannya.. :)

Ali ridha |usaha dan mengkaji.

Sang Cerpenis bercerita |sudah tentu mba..

catherine- |come to me ryna..

melle amir |think bout it..

Nurarnida Sabrina said...

aku menulis ikut apa aku rasa.bukan orang rasa. bila aku tulis, aku tak pernah kisah ia murah atau mahal. Sebab ia tak perlu dinilai oleh orang.tak perlu di paham pun tak mengapa.Ia bukan apa2.

HonEyBuNNy said...

salam ziarah...

datang baca entry karakter murahan...

Amanina Sofea said...

mhal atau murah sma saja..
asalkn selesa..

Silent said...

pinggan aku pinggan kaca.lapar la wei.

fafa punya said...

Penulisan yang tinggi nilainya akan dibaca oleh penulis yang mempunyai nilai penulisan yang tinggi serta penulis biasa yang rendah nilai penulisannya.

Akan tetapi, penulisan yang rendah nilainya hanya akan dibaca oleh penulis biasa yang mempunyai nilai penulisan yang rendah sahaja kerana penulis yang tinggi nilai penulisananya tidak akan pandang akan penulisan yang rendah nilainya.

chemay said...

bersederhana dalam semua.
menjadikan kita manusia yang ada harga diri.
:)

PrmpnDkwtMrh said...

sedap di mata
sedap di rasa
sedap di hati

itu lebih terkesankan daripada sedap pada nama.

kay_are said...

mendalam.. tapi betul r tu.. yang bese tu kadang2 lebih baik dari yang luar bese konon konon nye.. dalam penulisan pun camtu gak.. menulis dari ati.. walaupun sekadar cite bese.. pasti mendapat reaksi yang baik gak kan? berbanding cite2 yang gah tapi bertujuan untuk dipuji, disanjung.. akhirnye nothing gak..

asip محمد said...

pengalaman jugak guru yang terbaik..

~~su manje~~~ said...

salam bro....
maaf lama tak berkunjung sini su agak sibuk sikit minggu nie..

tgh promote blog baru ..kalau ada kelapangan dan sudi nak explore blog sumanje...disini ye bro....

kaninchengeschichte(dot)com

Thanks sudi singgah......

Gaphe said...

kadang harga selalu bisa berbicara, yang mahal emang kadang bagus dan menarik, cantik

tapi tidak selalu.

maaf bisk, baru mampir.. lama nian ku tak berkunjung di mari ^_^

Sofya said...

best n3.. gd job
saya follow dr blog diana..k

Jumir said...

Manusia lebih hargai permata dr kaca kerana nilainya.

Jumir said...

Manusia lebih hargai permata dr kaca kerana nilainya.

Miss PIJAOSIX said...

salam ghost....

ni hao ma?

ENCIK TIKUS said...

kadang2 aku takut nak masuk baca entri si broken nigina tue.. seram kemain.. lol

blog-tips-kurus said...

aku nak cari broken nigina jugak lah! Nigiiiiiinnnnaaaaaaaa...!!!

ghost writer said...

Nurarnida Sabrina |hurmm..susah nak cakap bab macam nih..terpulang.

HonEyBuNNy |mekasih

Amanina Sofea |ya sure...selesa sudah puas.

Silent |jangan makan pinggan okay..haha

fafa punya |tak jugak macam tuh fafa..ada setengahnya kan baca untuk tau cara orang lain.

chemay |mungkin itu cara yang terbaik untuk berkecuali...

PrmpnDkwtMrh |jangan nilai pada nama...senang.

kay_are |siyesly..itu bertepatan dengan apa yang yang difikir oleh kebanyakan orang..tapi tidak pada penulis.

asip محمد |sudah tentu..tanpa pengalaman kita tanpa rasa.

~~su manje~~~ |inshaallah..aku akan kunjungi bila punya masa.mekasih.

ghost writer said...

Gaphe |its okay Phe..aku memahami akan kesibukan kamu.

Sofya |mekasih atas itu..

Jumir |tidak boleh disangkal..

Miss PIJAOSIX |hye pija osix..

ENCIK TIKUS |haha..jangan lihat pada suasana blognya..tapi baca apa yang terkandung di dalamnya..

blog-tips-kurus |macam lagu search kan..hihi

SYARIFF HAIKAL said...

KARAKTER MURAHAN..YAH ASLKAN IKHLAS DARI HATI BAGI KU IANYA SATU KEPUASAN DAN ILMU TERSEMBUNYI HANYA BOLEH DIFAHAMI BAGI MEREKA YG MAMPU MENGAMATI..