perantara yang hilang misinya



Ditawarkan berapa kali oleh penyewa rumah aku setiap kali aku datang untuk mengutip duit sewaan membuatkan aku harus berdalih beratus kali..Dengan menceritakan tentang kepentingan dan kebajikan yang diterima seandainya aku menyertai mereka sering aku anggukkan sahaja.Tanda membenarkan kata-kata.Namun itu semua belum cukup untuk aku berada dalam kelompok mereka dan memiliki cara salam tersendiri.


Orang melayu punya rasa sentap yang tinggi.Itu sudah mengambarkan kalau soal ketuanan melayu jangan sesekali diperotekkan..Natijahnya terlalu sukar untuk diterima sekalipun antara orang melayu sendiri.Pada asasnya,mereka diwujudkan untuk suatu yang sangat baik dan malah ada yang mengatakan kalau ia sebagai satu perkara yang mulia..keren!.Benteng pertahanan yang kukuh untuk orang melayu dan memberi momentum yang jitu demi kepentingan dan kesejahteraan melayu.Malang,ketaksuban dan kebongkakkan membenam mereka sebagai ketuanan yang 'hilang'.


Pengasas berdiri teguh dengan prinsip persatuan,sedang ahlinya yang goyah dan 'mabuk' masih mampu mempengaruhi keputusan persatuan..Sedikit sentuhan semua rebah dan saling menyalahi sesama sendiri.Apa lagi rasa hormat yang ada?Hanya atas nama.



105 comments:

EL MARIACHI said...

yeahhh...aku yang first!!!nak komen tak tau apa...

faiz said...

pemimpin mesti bijak kawal org bawahan dia...baru org respect..

Miscellaneous Smiles said...

erhh el mariachi...~~!!

delarocha said...

entry sentap ni.. huhu

JIJI YU said...

org melayu mmg sensitiviti tinggi pon..

Amalina said...

Orang melayu punya rasa sentap yang tinggi.

Memang..

Miscellaneous Smiles said...

diperotekkan (comeylah)

eh ghoss..ak rasa kn kau nih sparuh indon, ye dak.?

dill said...

hormat-menghormati.
bertolak ansur.
amalkan segala sifat mahmudah.
insyaallah selamat semua.

tapi rasenye skarang ni semua sudah robek.

dill.

CassiaSiamea said...

bukan ketuanan melayu, melayu mmg suka mendabik dada..

kerana "melayu"...

Cik Bidadari said...

sebab prinsip tulah... 'ketuanan' semakin memuncak entah ke tahap yg mana.... semakin ketuanan ditinggi-tarafkan oleh mereka2 yg punya 'mulut gantang'

p/s: cuma aku lebih suka memandang... agak2 membosankan... senyumkan aja. Entah ke mana sajalah 'gaya' mereka tu... semuanya melucukan...

vampire's lovex said...

yep,org melayu memang suka sentap menyentap...termasuk aku..huawawaw..

tak guna kalau ketua bagus,tapi ahli tak ikot cara ketua tuuu....

akhir kata,be yourself..x tahu lah ayat last ni masuk ke tak dengan entry kau GW..kikikiki

L said...

politik? aishh..aku benci bila ada manusia yang mula rasa politiknya suci walhal politik suci itu kalau mahu di cari, hanya ada pada zaman pimpinan nabi dan para sahabat.

jangan hirau bro, memang melayu itu lebih suka menuding dari cermin diri.

Freaky said...

x tahu nak komen ape.. bahasa yang digunakan agak tinggi =_=

Cik Bidadari said...

eeeeeeeeeeeeeee... gua cuma harap dalam jadi 'insan' yg berguna untuk nusa dan bangsa 'DIA'...

Bella Bell said...

orang melayu memang mudah sentap... ^^

errr.. ekceli.. bahasa bro ghost agak tinggi.. jadi saya sukar nak paham.. hehe.. maafkan saya.. saya memang macam ni ^__^v

chemay said...

penyewa rumah apa nie.
tak nak bayar duit sewa
-.-

Ati Masrif said...

bila di atas pun tak betul jalannya

di bawah pun apalagi....

Cikli said...

sensitivity setinggi inci songkok

blog-tips-kurus said...

melayu mblayu..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

Melayu lemah dan mudah layu
kau lihat saja persahabatan,kekeluargaan,cinta dan kasih sayang tak punya kekuatan yang kukuh.hingga membenarkan tiupan angin senafas itu bisa merobohkannya.

dan mereka juga tak punya pegangan yang kukug bisa saya di ubah hanya dengan pengaruh minda.ini kita gelarkan sebagai "minda yang lemah"

BonekadalamChermin said...

bukan semua yg di atas layak berada disitu ghost.

manusia mudah hancur dgn 3 perkara jika tak mampu timbang tara,

1. kuasa
2. pangkat
3. wang

jika lelaki ada tambahan,

4. perempuan

HAHA. gudluck ghost.

JARI YANG TERBARAI said...

hmmm mula2, pemimpin okey, ade anak buah yg otak lembu, konon ikot suara majoriti, bila ikot suara orang berotak lembu, maka dilembukan satu komuniti... maka kredibiliti pemimpin itu ngok ngek gak mcm lembu...

Gaphe said...

saya belom pernah berurusan dengan orang melayu terutama soal pembayaran sewa gitu sih, jadi nggak tahu gimana rasanya.

tapi kalo emang dah jadi kewajiban, yaa bayarkan saja..

Gayahspears said...

grr.. asal Miscellaneous Smiles & Vampire's Loxer asyik dlu ni!!! hek eleh cket2 nak sentap.. xbrutal lah camtu..hahaha


Melayu mudah lupa!!!
dulu bangsanya dihina!!!
eh macam Dr Tun Mahathir lak...

eh saya bukan melayu saya ade darah kacukan... agak terase..hahah >_<


seyes tak paham n3 kali ni,byk cabangnya sayang oi...xplain cket!!

Al said...

realiti melayu..bila nk brubah entah..

dan ak hny mampu memandang,mcm kata cik bidadari

Amiey White said...

ghost ! sangat betul , jujurlah aritu ada group merah dan ehem3 tu bergaduh di kampung siap parang semua . btw kenapa mesti jadi macam tu . mereka kan sama asal usulnya .

saya cina dan melayu . tapi entah kenapa arwah abah sering kata , "you're not malay , you're malaysian"

hurmmm

intan.maisarah said...

dikatakan bahawa perkataan "amuk" berasal dari bangsa melayu sendiri

orang melayu cepat mengamuk~










.

.


Mai berdarah campuran..hihi tapi masih ada secebis darah melayu

+d.O.Y.A.h+ said...

entrynya semua sedap2.
sehinggakan aku tak tahu nak beri komen mcm mana.. :)

hai ghostwriter. lama tak gendut bersama. wah gittew

James Alexander said...

sebut saja atas dasar melayu...

semua boleh jalan
semua boleh diteruskan
semua maju kedepan...


nampak sgt dah terjun gaung...

hanaahmad said...

aku tak tahu apa lagi yang tidak dikatakan tentang Melayu. semuanya tentang Melayu. nasib kamu separa Melayu Phan. ke xde lgsg? ekeke.

cik ciput said...

we don't buy respect..we earn it.. =)

Kisah Hati said...

seperti memahami... tersenyum lalu kembali ke kamar... :)

nurAMALLINA said...

Pemimpin skang tak ramai yang boleh bimbing rakyat. Dengan dia dia ke laut.

Nveil said...

"ketuanan yang 'hilang'", ya.

Ries Lee said...

melayu tolong melayu. haha.

Miscellaneous Smiles said...

aku benci indon *tetiba

ak tak phm perenggn pertam
mbenarkn kata2 ap..?
kelompok apa.?

ak tak mudh sntap heheee~~
*rindu kat hang jebat
*rja y mmrinth johor dlu(baik,pintar)
*sultn trenganu dulu (encem, baik)
*tun hsn onn
idola sejarah aku dulu di tnh melayu
========sejarah========

prnggn y terakhir tuu..yep mmg betul


p/s hehee kali ke3..merewng sini
p/s ak pikir slm nih kau tulis indon tu ats sbb2 terpengaruh dgn cite indon..worhhhh..


kbai~~

~SaL IjOu~ said...

Tidak suka bila melayu dikatakan suka menjatuhkan kaum sendiri..mcmne mau maju~

Gayahspears said...

pijah!!!
aku jeles..kenapa kat belog aku kau xkomen bayak kali untuk satu entri **sambil tembak pistol di dada >_<



bila baca byk kali baru paham
nampak sangat aku ni ketandusan pemikiran...


ehem2 naseb bek ahlinya yang goyah bukan gayah!! cacacabut dulu =.=


twitwit sms :-
miss u **titibe

buDAK keCIK said...

rasa hormat hanya utk org yg terhormat sahaja! org yg biadab mmg langsung x layak utk dihormati!

btw, nice entry bro..

PK said...

orang kita namanya...sikit-sikit terasa...sensitif melebey.

bongkak lalu mati ketuanan ditelan politik songsang.

Mutiara Bernilai said...

....

hanya atas nama,,

saat manusia sendiri keliru dengan perjuangannya sendiri,,

aish,ketuanan, keimanan bukan semata kiraan luaran,,

ya, aku penin~!

bujal X said...

geng ayahanda ka geng berahim ali? he~~

catherine- said...

kau sentap sbb aku tutup pintu?
alaa~ jgn la begitu....

mari sini aku pimpin tangan masuk ke rumah baru :)

emimch said...

king or dragon?? or abang long dil?? :)

azu said...

ketuanan melayu kadangkala terlalu digahkan..fikir sapa asal org melayu..xperlu sentap, tp berfikirlah utk terus maju kehadapan tanpa menoleh kebelakang.Sbb kadangkala belakang tu terlalu suram, kelam dan buntu.....
http://azumie.blogspot.com

EL MARIACHI said...

tahniah ghost...kau sudah membuat semua orang terbuka untuk memperkatakan IDEOLOGI masing masing...

aleen aiden said...

yeah,akulah antara yg cepat sentap itu.kah3

Siti Nurhayati Dollah said...

Tak ada apa yang akan selesai bila kita saling menyalahkan, sebaliknya kena saling menegur, dan membetulkan.

RepublicAku said...

Membujur lalu melintang patah sudah kurang aku dengari sekarang yang cuma terdegar dengus-dengus di sebalik dinding maya ini....

Fyqa said...

maagaddd. t'lalu m'dlam

"-.-

tehr said...

tak guna jadi tuan, gost
kalau ada banyak penyakit

daging tak boleh makan - darah tinggi
gula juga tak boleh - kencing manis
ada kereta tak boleh memandu - takut
ada isteri... - tak boleh buat apa2

bagus jadi orang biasa2 je yang boleh melakukan apa saja

ghost writer said...

EL MARIACHI |aku pun tak tau apa nak reply..haha

faiz |jangan lost command...

Miscellaneous Smiles |eh..nape?

delarocha |takde lar bro..entry senyap jer.haha

JIJI YU |tuh yg susah nak turunkan macam nak rendahkan paras kolesterol..tersiksa dulu.

Amalina |ya indeed..hihi

Miscellaneous Smiles |true!begitulah race status aku pijah.

dill |masih ada,cuma rasa berat untuk diperkata..

CassiaSiamea |meski dada tak lah sebidang badang...uh!

Cik Bidadari |sampai hilang kata-kata utk gambarkan senario fasa melayu kan.. :)

ghost writer said...

vampire's lovex |follow the leader..tapi tetap object mana yg tak kena..

L |no..no..ini bukan politikus..aku sendiri sdh hilang ide utk soal politik.

Freaky |its okay bro..still in normal.

Cik Bidadari |InshaAllah..kau sudah menujui impian itu..

Bella Bell |ouh...kita akan menulis dlm bhsa yg mudah faham nanti ok.

chemay |eh..mana ada dia tak bayar..kan saya dpt kutip tiap bulan tuh.

Ati Masrif |ikut jalan pintas kak ati..

Cikli |mungkin ia diukur melalui itu..

blog-tips-kurus |malayan peoples..

Pembunuh Tanpa Bayang |kita patut belajar lebih lama dulu dari nations yg lain..

Isti said...

ternyata di malaysia ada kata "keren" juga ya..kirain cuma punya indonesia hehe...keren!!

ghost writer said...

BonekadalamChermin |kalau termasuk perempuan untuk lelaki ia adalah perkara yang 'tidak boleh dipercayai'..boleh gitu.?haha

JARI YANG TERBARAI |lembu yang kena ikat hidungnya dan cuma jadi 'pak turut'.

Gaphe |jangan pernah mencobanya Phe...ribut nanti.haha

Gayahspears |nanti diexplain kat form yang lain okay..eh,kalau bukan sepenuhnya melayu,apa ya?arabian?

Al |bila hang tuah mula keluarkan statement 'melayu sudah hanyut'.

Amiey White |kena ikut bapa barangkali..so bapa u memang betul.

intan.maisarah |itu sudah cukup kerna ia akan lebih terbias pada anak-anak kau nanti mai.

+d.O.Y.A.h+ |ya doyah..sekian lama kita berjalan pada paksi kita sendiri..apa khabar?

James Alexander |itu gambaran bahwa org melayu cukup berani..pelayar yg takkan lemas di laut dalam.

hanaahmad |haha..memang takde.rugi aku tak jadi melayu.

ghost writer said...

cik ciput |sure...dan aku tak jualnya.

Kisah Hati |tersenyum lagi dan keluar dari kamar...hey,go to shower.

nurAMALLINA |dia segan dan jaga muka...

Nveil |semakin hilang...dan menyimpang.

Ries Lee |jarang beb..cuma pada part ahli.

Miscellaneous Smiles |sudah biasa dengar kalau melayu benci indon..sob!sob!

sedih gak kekadang beb..tapi cool.hihi

~SaL IjOu~ |maju bila takde semua tuh...

Gayahspears |dah kalau anak buah dah goyah,tentu saja ia seperti rumah yang bertiang...tiang goyang,rumah tunggu nak tumbang.

buDAK keCIK |eh..tapi kita lebih banyak hormat org yg biadap..cuma biadapnya halus..

PK |dalam persatuan pun dowang nak masukkan politik..maunya tak.

Miscellaneous Smiles said...

gayah ~~kau jeles ekk..

ghosss..pnat ak men taip2 smlam..ko tulis sikit je..

wuwuwuwuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu..~~

benci ghoss..kbai =((
nnak merajukk..



hehehehhhhhhhhhh~

Miscellaneous Smiles said...

baru tringat..


*op ak on9 ishhh.. =.="

ghost writer said...

Mutiara Bernilai |tersasar jauh dari tujuan asal..

bujal X |haha..ko faham jugak ek...geng pakai standard adidas bro..3 lines.

catherine- |malu sih..kog kamu yang pimpin aku.hihi

emimch |aku pilih abang long..haha

azu |dipertahankan konon untuk kepentingan nation,tapi lebih kapitalis.

EL MARIACHI |lebih baik bagi kebebasan untuk bersuara..

aleen aiden |takper..masih leh fix it.

Siti Nurhayati Dollah |itu yang mau kita dengar tapi masalahnya takde sapa mau dengar.sibuk dgn aset sendiri.

RepublicAku |sekarang "kalau tanah sudah berhasil,jangan harap orang lain yang tuai".

Fyqa |eh..ingatkan inti kata tadi dr 'markguard'.hihi

ghost writer said...

tehr | hidup normal lagi berkat bukan...

Isti |ya ada,tapi ia digunakan dlm sebutan 'listrik' kalau di indonesia.

'keren' itukan penggunaan bahasa aku sendiri,jadi ngga apa-apa kan madam sekalipun posisi aku di malaysia.hihi

Miscellaneous Smiles |wah..kau kan tau kalau aku suka memadatkan penulisan..sori..

Sang Cerpenis bercerita said...

harus rajin kumpulin dana

Bella Bell said...

hehhe.. tQ bro ghost.. tapi saya tengok orang lain mudah je nak paham.. saya ni kot yang agak lampi.. hehehe..

tak pe.. insyaALLAH saya akan cuba mendalami maksud tersirat di sebalik penulisan bro ghost.. teruskan dengan penulisan ni.. sekurang2 nya saya dapat belajar mende baru ^^

EZAN IDMA said...

melayu kene brubah. jgn asek nak cr slah kaum lain

Dark Half said...

walaupun ada byk yg negatif diperkatakan tentang melayu, masih ada melayu yg berkualiti, tapi mungkin saja amat minoriti.

tetap berterima kasih kpd sahabat2 dari bangsa ini kerana menjadikan siapa aku hari ini

diana said...

orang melayu punya rasa sentap yang tinggi sebab ego..suka menegakkan perkara2 yang tak perlu..
benda yang perlu,dipandang sepi je..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

yang dulu itu sudah jadi sejarah ghost...

Nur Misnan said...

nice posting...

prmpndkwtmrh said...

itu yang terjadi bila kita biarkan jati diri kita dijajah dan dipijak-pijak.

rumahnya saja nampak teguh, tapi orang-orang di dalamnya tak habis-habis berperang sesama sendiri.

orang-orang yang melihat di luar bertepuk sorak menanti rumahnya roboh.

melayu~

Pena Marhaen said...

kadang-kadang aku malu dengan perilaku bangsa melayu yaitu bangsaku sendiri.

k a k L a m p said...

orang melayu sentap sgt tinggi tapi yang lain hadoii la.. sedeh2

Aliza Zeke said...

sentap jugak nie..

cop2..bahasa ape diperotekkan tuu? ngeh3

rinz said...

Hi! Thx for dropping a comment on my post. I dunno what to say. I don't even sure I should write this in English or Indonesian. I can't speak Malay, but I do understand sometime. Frankly, I don't hav any idea what this post about. Society, I guess. Cultural issue. No need to worry though. Coz I think all people in this world, regardless the nationality, has the same problem! Juz do whatever you feels right. Enjoy your life to the fullest. hehehehe

ghost writer said...

Sang Cerpenis bercerita |kalau ada keperluan,pasti.

Bella Bell |mekasih jugak kerna usaha untuk faham..

EZAN IDMA |perlu lakukan something utk perubahan yg dahsyat..woah!

Dark Half |sebilangan besarnya mensasarkan suatu kemelaratan mentaliti rendah.

diana |tuh lar pasal,benda remeh pun nak usik,sedang benda lebih besar tak hirau..apa kes.

Pembunuh Tanpa Bayang |perlu cipta sejarah baru tapi sudah tentu kita tak mau sejarah yg tercipta sebegini rupa...

Nur Misnan |tac yar.

prmpndkwtmrh |dan orang2 di dalamnya mati terbujur kaku dan parah..

Pena Marhaen |malu untuk bangkit menutup cela.

k a k L a m p |sakit ek...hihi

ghost writer said...

Aliza Zeke |diperbodohkan...diperkotak-katikkan.

rinz |ngga apa-apa rinz kalau kedua bahasa itu dipake..keduanya masih bisa aku fahami.mekasih juga kerna mampir ke sini.

Mehmed - said...

oh, terpalit sama Kl gangster la nih..Ahaks!

suha said...

melayu agamanya islam tp yg nampak di mata sekarang,melayu hnya perjuangkn kepentingan melayu..bukan lg islam (^_^)


moga masih ada melayu yang betul-betul islam..insyAllah

ïêmå å¢klê§ said...

betul2..
nak suruh masuk persatuan yang macam 2..
baek xyah

Sca Ndx said...

yaaa, aku setuju dengan Mehmed.

pangkat sahaja ada buat apa

takyah nak taksub sgt lah.

org bawah pun belagak macam ketua

pembaris said...

aku pernah jumap sorang ayahanda..entah ada jenis salam2 aku oun tak tau..tapi aku tak cium tangan pun

nawal addina said...

melayu = layu . haih ..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

kalau begitu,kenapa tidak kita saja yang memulakan sejarah baru?

belajar dari kesilapan lalu...mungkin?

Robot | Sakti said...

jadilah Melayu yang berguna untuk bangsa kita.

:)

g0m0k9enDek said...

deep inside~

Meutia Halida Khairani said...

wah baru tau saya kalau ada masalah seperti itu. sabar sabar..

ghost writer said...

Mehmed - |bukan terpengaruh dengan kl gangster,tapi kisah di sebaliknya.

suha |inshaAllah..semuanya bergantung pada kita.

ïêmå å¢klê§ |masih mikir apa kepentingannya.

Sca Ndx |jauh sangat menyimpang dari yang matlamat asal.

pembaris |maknanya kau tau tentang hal nih..

nawal addina |siram lah supaya tak makin layu.

Pembunuh Tanpa Bayang |belajar dr kesilapan tuh ya,tapi tindakan kita selepas itu.

Robot | Sakti |kalau tak lakukan untuk bangsa,cukup lah untuk diri sendiri.

g0m0k9enDek |indeed..

Meutia Halida Khairani |seringkali bersabar halida.. :)

NARDtheNERD said...

pekida.
i kena google baru boleh paham entry ni. hihi. :)

HEROICzero said...

ke'tuan'an melayu.

terlalu terbawa2, sampai mana hilang melayu, mana pergi tuan.


keh3x.

Pembunuh Tanpa Bayang said...

tindakkan kita?
kawal semua penceritaan itu mengikut ingin kita.

adakah engkau mampu?

Silent said...

saya seorang penolong ketua kelas pada tahun 2010.

Asrul "iLham" Sany said...

entry merajok?

;D

e. indah said...

yang menjadi tiang tuan hanya masa
yang menjadi suara pada nama
tuan, jangan lupa
masa membuktikan suara akan hilang juga

jadi selepas ini, tuan hendak ke mana? ? ? ...





nota : hai penulis berhantu ... lama tidak jejak ke dunia maya ini .... terlalu kering, hujan juga tidak buat aku basah ... : )


...

rainbowcloudy said...

lama rain x membaca entry2 bisk...

baru mula on9.. miss u





jgn lekas marah.. hembus kiri kanan dulu mungkin syaiton tgh ketawa tuuuu..

Qaseh dalia adelia said...

betul org melayu cepat sentap.. huhu kdg susah nak kawal kesabaran

riva'i said...

whah whah whah,

rame banget nie....

berguru ach.
hehehe.


terima kasih sudah mampir om...

kalau ada waktu singgah balik ke blog ku ya om.

salam kenal dari negeri seberang....

cik azeya said...

entri ni buat aku termenung sekejap..mcm tak layak je nak mengomen. haha.

Liyana Zahim said...

Dan jika pengasas2 tu bce entry ko ni pon dorg xley faham kot.. Sbb dorg tu mabok kuase dua.. Hahahah.. So much politicsssssss antu! Alaik!!!

Raden said...

memg pelbagai keistimewaan melayu tak boleh dopersoalkan. nk mnjawab dgn ISA?? tp...smpai bila agak2 ISA leh pertahankn kita kalo ramai melayu mudah lupa ni? here n there..terlalu ramai..org bukan melayu pulak xpuas hati..biasa la manusia. ISA dikatakan bloody racist..harap makin ramai melayu bijak pndai (cth terbaik- gua)

Ati Masrif said...

ada rupanya GW
yg misteri nih :)

Fiqas said...

kita yang melayu, jgn mudah lupa diri, jgan hanya bercakap pong pang pong pang, hakikatnya , kita melayu yang semakin layu...

SYARIFF HAIKAL said...

RADEN SI KECOH..HAAA..ALA BRO..AK SLH KOMEN ARH..HAHA...

qasehraihan said...

sensitiviti melayu memang tinggi..tapi ada melayu yg xreti nak tunai janji bayar utang..!!!!geram kan..huhu

ghost writer said...

NARDtheNERD |yerp ia memang tentang kesatuan tuh.

HEROICzero |nak bawa sampai mana?hihi

Pembunuh Tanpa Bayang |masih terasa mampu...

Silent |maknanya kau pasti rapat dengan guru disiplin..hihi

Asrul "iLham" Sany |lorrr..tidak lah.

e. indah |aku mau lihat dunia lain...

hye E,aku juga sudah lama tak mendengar khabar kau.

rainbowcloudy |mana ada marah nih rain..cuma protes.

Qaseh dalia adelia |terkena badi badang barangkali..haha

riva'i |pasti aku akan mampir ke sana gan...mekasih juga ya.

cik azeya |jangan fikir macam tuh...

ghost writer said...

Liyana Zahim |biarlah dowang baca..bukan kenal aku pun.haha

Raden |aku pun fikir kau memang bijak.anak jawa lar katakan..ISA?kenapa mesti dengan ISA?

Ati Masrif |ada,cuma telat kak ati.hihi

Fiqas |separuh melayu tetap melayu juga kan..hihi.cakap gegar,tapi hati ketar.

SYARIFF HAIKAL |its okay..banyak mana pun kau buat silap,tak apa2 bagi aku.hihi

qasehraihan |wah..kes kau tak habis2 lagi ek..bubuh jer banyak kali.haha(evilaugh)

niena shopping2u said...

mueheheheh kan gosh writer !!

perondajaketbiru74 said...

hmmmm banyak yg dah lari daripada prinsip kali.....