applausi



Ada orang bilang kalau menonton perlawanan sepakbola itu ada bedanya dengan menonton secara live di stadium sama menonton di skrin tv atau melalui skrin besar kedai mamak.Jadi kalau sebelum ini aku lebih suka habiskan tempoh 90+ minit di Old Trafford(cewahh...haha),kali ini aku habiskan di Batu Kawan untuk perlawanan antara Penang menentang ATM.Mengujakan juga yach sekali sekala berada dalam stadium dengan dihiburkan oleh gelagat pasukan pancaragam ATM yang sportif dengan lagu-lagu trademark mereka..tapi sayang,tiada respond dari pendukung pasukan Penang FA yang lebih suka menikmati perlawanan dengan senyap..


Menikmati dengan memberi dukungan 2 hal yang sangat jauh bedanya dalam mana-mana perlawanan yang kita tonton kerna atas 2 hal ini sangat kita yakini kalau ia memberi satu impak yang besar pada sesebuah pasukan,khususnya moral pemain-pemain.Ia digambarkan juga pada satu hal yang selalu kita alami iaitu saat melihat teman kita sedang bersedih, yang mana antara kita cuma mendengar dengan memberi sokongan moral kepada dia..Berdiam diri tidak menunjukkan yang kita turut merasai kesedihan teman kita sedang menyatakan sesuatu itu lebih baik berbanding tidak berkata apa-apa.Ada rasa membantu di situ..dan sekurang-kurangnya ia menaikkan semangat.


Mengupayakan diri kepada suatu yang terkesan lebih baik dari membiarkan diri kepada suatu yang tanpa melakukan apa-apa dorongan.Persembahan lebih baik dari sekadar gambaran(pembayangan).





52 comments:

Anonymous said...

mungkin, ada yang lebih menggemarkan suasana diam, macam aku.


dan memang kebanyakannya lebih sukakan keadaan memujuk, dalam hal memberikan semangat dalam mendengar.

. said...

aku lebih suka diam kerana diam itu dalamnya bising.

Encik Psychopath said...

itu pasal setiap kali selangor main home. aku dtg bersama selendang ke stadium shah alam.

beautiful_rose said...

senyap dan pujuk diri sendiri.....

catherine- said...

diam dalam bising, bising dalam diam.,

errr..

luahkan apa yang di rasa lebih baik dari di pendam saja kan bisk?`

Ghostface Fella' said...

mungkin diam itu masa untuk berfikir barangkali... :)

Gaphe said...

seru banget ya bisk, nonton bola rame-rame secara langsung di stadium. Saya belum pernah nonton langsung di stadium begitu, selain tak ada teman juga takk ada waktunya siih..

pasti ramai sekali orangnya. tim mana yang kamu dukung?

abang bro EL said...

camner nak lawan kat Old Kerepot kalau team senyap camtu hehehhee...jumpa di Anfield bro'...YNWA...

Benjy said...

Ghost Aku juga pernah menonton live, masa MYTEAM pertama menentang malaysia di stadium bukit jalil ... aku rasa kalau semua senyapppp je .. permainan MYTEAM yang indah kabar dari rupa itu bertanbahlah buruknya permainan ... kalau nak tengok secara senyap ada baiknya menonton di rumah sahaja ... dikedai mamak pun perlu menjerit juga bagi membantu kedai mamak it menaikkan trafik pengunjungnya ... (harap2 lepas ni kedai mamak bagi diskaun siapa yang jerit sekuat hati ... SEO ketegori kedai fizikal)

faiz said...

mungkin sume penonton mcm aku xsuka buat bising..huhuhu

± said...

bagi aku, ikut situasi jugaklah. ada situasi yg hanya perlukan aku diam saja dan biasanya dukung (support) itu sangat bermakna bg seseorang yg memerlukannya saat dia berada dalam keadaan paling fragile

diam aku pernah menyebabkan aku kehilangan seorang kawan yg mengambil nyawa sendiri spt ia tiada nilai langsung

hentian said...

betul tu. tunujk respon kita sebenarnya itu adalah lebih baik. tapi biarlah respon yang memberinya kebaikan. jangan pula kepada lebih menekan perasaannya.

Sesumpah said...

cemaslah mereka yang mengutuk2 fc lain sedangkan bukan mereka yg main. bahaha

Unknown said...

setuju dengan dark half.perlu lihat situasi.ada yang perlu kita suarakan sebagai tanda sokongan.dan ada yang perlu didiamkan sebagai tanda memahami.tapi pastinya,sikap supportif dan empati.

intan.maisarah said...

aku lebih suka senyap.
diam
berbanding berkata

duduk diam disisi teman.
memegang tangan.
memeluk teman

:)

Putri Indah Purnama Sari said...

kalo saya nontong mending sepi/sunyi..

Karya Hati said...

pujuk, peluk, nangis, marah dan segala macam akan terkeluar...mengibaratkan diri berada di situasi yang sama...

emosi gila kan!

ambil berat namanya :)

sht slalu :)

Anonymous said...

nak tgok live jugakkkkkk. tp nk tgok liverpool je. hehehhh

Qaseh Dalia said...

tak suka lah ..semak je ..nnt mcm2 bau ade hik2..tgk tb bez gak

zaty luvlianncez said...

bola mmg feveret sesangat
jenis yg bising bla tgk bola hehe

sebab2 kena bela KUCING

Bidadari Syurga said...

bola? kita tak minat... tapi rangkap 2 tu buat saya teringat pd 1 kwn yg mengandung kembar boy n girl... bila dok mengsahkan baby boy dia dlm condisi yg tak stabil... dia dtg mengadu pd saya.. and guess what...? saya tanak dia terlampau fikir byk saat dia dalam tunggu hari... huurmmm skang dia dah selamat bersalin.. u nak tahu ghost? baby boy dia pass away hampir 1/2 jam di dalam perut sewaktu dia dah nak lahirkan baby... sad... bila tiap kali dia call dia akan menanggis pd saya... so... saya cuma mampu cakap 'jgnlah sedih... tmpt dia disyurga okey...' itulah yg termampu saya ucapkan... semoga kata2 perangsang tu dpt buat jiwa dia redha dengan dugaan ilahi...

e. indah said...

aku mahu myatakan sesuatu
bukan, aku mahu myatakan byk perkara
tapi suara itu tersekat
jadi aku diam

org kata diam itu bijak
tapi diam itu juga kebodohan
ketakutan

...

cik ciput said...

first time tengok football match kt stadium, thn 2008..piala malaysia, kedah vs selangor..kedah menang =))

**pengalaman dicopet oleh warga asing juga berlaku pada masa tersebut..ahh pengalaman..

ctpayong said...

setiap sesuatu ada baik dan buruknya. samalah halnya dengan "DIAM"

asal saja kita tahu letakkan ditempat yang benar, ia mudah untuk menjadi betol.

Three said...

kalau teman saya lagi sedih saya akan menghibur dan berkata "semangat kawan"

Siti Nurhayati Dollah said...

Bila teman meluahkan, dia harapkan sedikit kata-kata semangat yang menenangkan.


Jangan hanya diam.

Qiez AR said...

bila mulut katup tapi hati menjerit hingar, seksa kemudiaannya datang pada diri sendiri.

Jadi buat apa nak seksa diri?

Unless kau manusia yg kejam.

Amiey White said...

menghayati lebih baik dari menjerit bising seolah mereka dengar apa yang kita nak sampaikan.

btw saya x suka bola hahaha

Raden said...

tgok kat kedai mamak la..baru la bujang weh..leh usya abg nsem yg sedang bershisha

old trafford - aaaa...nk jumpe uncle sir alek pegerson!

Seroja Jingga said...

diam itu adalah yg terbaik...tapi kalau aku berdiam..itu adalah alamat yg tidak baik ermm entah!

tehr said...

kalau kat stadium aku suka juga bising dan riuh rendah
tapi aku tak suka buat bising

Adinda Amy Sensei said...

syukuri apa yang terbaik utkmu..

lavender harum wangi said...

kalau aku lagi sedih,
yang terpaling bagus adalah kebisingan.
supaya aku jadi terlupakan,
pada kesedihan~ :">

Anonymous said...

i can lend u my shoulder if u want it bisk ^.^

Unknown said...

aku org penang tp aku agak kecewa dgn pasukan penang

ghost said...

@ Lucifer aku tahu kau banyak berdiam Luc.. :)

@ KHRLHSYM bising dengan banyaknya benda yang difikir...

@ Encik Psychopath selangor fanatik lar nih...huhu

@ beautiful_rose sian Rose..simpan sendiri jer lar ek.. :)

@ catherine- Iya Rin...simpan jadi lebih teruk,kena luahkan utk melegakan hati.. :)

ghost said...

@ Ghostface Fella' tapi kalau berdiam terus,sapa yang tahu GFF... :)

@ Gaphe seru banget Phe..aku dukung team ATM.. :)

@ EL MARIACHI aiseh peminat the kop rupanya...haha

@ Benjy kira kau pun minat giler ngan bola jugak lar,kalau tak jerit2 memang tak syok layan bola kat stadium..mengutuk pun ia jugak..haha...

@ faiz : takde feel lar nanti bro.. :)

ghost said...

@ Dark Half kalau mcm begitu cerita temanmu kan elok kalau diberi kata-kata semangat,mungkin sedikit sebanyak mampu elakkan perkara begitu tidak berlaku kan..

@ Insan Marhaen makanya pilih saja respond yang memberi impak bro IM..

@ Sesumpah nak wat camner,dah memang tradisinya macam tuh...he3

@ april kalau mampu digambarkan suppotif dan empati itu sekalipun berdiam,ya sudah tentu masih mengharapkan teman kamu memahaminya..

@ intan.maisarah mungkin itu satu cara terapi yang bagus Mai..malah teman kamu pasti lebih merasainya...

ghost said...

@ Putri Indah Purnama Sari nonton aja di rumah Puteri.. :)

@ SyahadaSubri sharing is caring..hi3.rasa simpati kita sebenarnya pengubat dukalara teman kita..

@ i am S!L4H.. ajak taknak..kan dah liverpool kalah.haha

@ Qaseh dalia adelia pasti Qaseh bukan peminat bola..malah nampaknya Qaseh cerewet... :)

@ zaty luvlianncezzz nih baru menikmati suasana bola,crazy football..haha

ghost said...

@ Cik Bidadari ia sangat bagus cik angel,kan dengan memberi kata-kata semnagat begitu hatinya bisa saja jadi dingin dan tenang...dan satu lagi,dia pasti akan terus mempercayai kamu cik angel..

@ e. indah E' terlalu banyaknya dikembangkan ertinya diam sehingga kita punya diam sendiri yang lebih bermakna.lihat,ia jugak memberi impak dalam hidup kamu E'.

@ cik ciput pasti serik selepas itu bukan...mungkin bagi peringatan supaya hati2 lain kali.

@ ctpayong faham maksud akak CT,maknanya kalau mau diam juga biar bertempat gitu...

@ Celotehan nah,itu yang seharusnya Trie.. :)

ghost said...

@ Siti Nurhayati Dollah risau kalau silap ditafsir kawan yang kita macam buat tidak tahu saja... :)

@ | Larasephia | kita sudah diberi satu cara untuk melepaskan apa yang bersarang dalam hati kita,maka gunakannya...

@ Amiey White kita bukan menonton filem sedih Amiey..kita sedang menonton bolasepak..bermain bolasepak bukan macam bermain chess..he3

@ Naddia selalu usha mamat2 hisap sisha lar nih..nanti kita bawa naddia jumpa sir alex ek.. :))

@ Seroja Jingga aku faham kalau Lini sudah diam..pasti terlalu menahan kesakitan...tenang saja Lini.. :)

ghost said...

@ tehr baru namanya stadium dan bukan rumah mayat...hi3.

@ Adinda Amy Sensei dan kemudian usaha lagi untuk yg terbaik

@ lavender harum wangi nah,kan bagus kalau begitu..itu caranya..tension juga hilang.

@ LUNA bawa ke mari bahumu Aan..aku perlukannya.. :))

@ NICK IRFAN Penang seolah-olah hilang arah bro..makin teruk bermain..kena bagi sokongan padu..hi3

I N S P I R A T I O N A L E F E K S said...

nsib bek kat malaysia tak hooligan sgt mcm kat england dulu .. hahaa ... klau bab2 penyokong stia ni ...

ghost said...

@ Inspirationalefeks Bro,jangan terlupa,kes kita sama jer macam kes hooligan inggris beb...

catherine- said...

tapi untuk meluahkn rasa di dalam bukan mudah kan?`

akhirnya memilih untuk diam.

kadang2 kita cuma mampu angguk dan senyum lalu berlalu dgn muka yang tiada rasa.

HEROICzero said...

aduh. kenapa semua suka diam neh.

aku suka bising. =S


dan yea, tengok d stadium itu rasa nya lain. wee hoo!

alexayussida said...

seronok tgk di stdium..lain feelingnye n bole buat wave serta nyanyi anthem sama2..can feel the aura..huu tp tgk di tv/lappy lebih privacy..bole baring2 lagi..lagi lagi la seronok..ehe

AkuMuzikFilem said...

aku bukan jenis kaki bola. tapi untuk perlawanan malaysia itu hari, aku begitu bersemangat sekali.

Cik Specky said...

silence & noise - make it balance ya, otherwise our life will be dull & bored :)

saye bukan kaki bola tp masih leh nonton klu ada teman, enjoying the crowd, enjoying the match, suatu ketika dulu hmpir tiap local football match saye g tgk kt stadium, tp itu dulu, skarang tgk kt tv je la :)

ghost said...

@ catherine- tapi kita mesti mengatakan sesuatu pada teman kita yg sedang berduka..untuk kita takper,mungkin diam mampu merawat.

@ HEROICzero mungkin sakit perut..haha!takde lar,sebab mungkin itu cara dowang..eh,orang sakit gigi tak suka bising tau.. :)

@ alexa yussida melalui stadium kita seolah bersama pemain dan peminat tapi melalui tv kita ghairah masa sendiri jer..
\
@ AkuMuzikFilem perlawanan mana yang ko tengok..?

@ nurHeart ya channel astro 801 ada.tapi hanya utk selangor fan jer..hi3

Sca Ndx said...

diam bising. kalau aku ikut keadaan.

si para para said...

betul tu bisk..tapi kadang kala diam itu lebih baik daripada lain lain perkara...