tengah malam



Setiap kali terjaga dari tidur yang panjang yang tama sekali difikirkan,apa yang  tertinggal selama dalam perjalanan merentasi lembah luar sadar..Serasa saat koma dalam perbaringan,diri kita lebih jauh melangkah dan mendahului dunia nyata kita.Melihat ke luar tingkap dalam keadaan hari yang sudah mengelap dan hening menjadikan kita begitu bersendirian dan sepi.Suara-suara yang mati.Hanya helaan nafas sendiri yang kedengaran.


Masih tiada suara.Mata tidak berkelip seperi biasa.Merenung dalam kegelapan.Berfikir juga tidak.Terbiar dan terasing.Yach,sememangnya terasing dari keriuhan pada siangnya atau ramainya orang yang ngobrol soal kerja dan soal teman wanita.Di mana kegilaan suatu masa dulu.?Barangkali kedewasaan memaku terus dari mencoba pada satu kegilaan yang baru.


.Kegilaan merupakan suatu keinginan yang terhasil dari rasa teruja pada satu-satu perkara dan setiap dari kita punya kegilaan sendiri..bedanya kita punya cara tersendiri untuk jalaninya.Kegilaan untuk memiliki kebebasan yang mutlak tanpa dikawal dan berkembang dengan pantas menjadikan kita pada akhirnya tidak punya apa-apa lagi kegilaan


kegilaan aku adalah khayalan aku. 



87 comments:

Wuucin Kimora said...

Kegilaan sehingga menjadi gila? ;D

KHRLHSYM said...

aku suka akan kegilaan aku sendiri juga. kegilaan aku ialah minda aku.

cik ciput said...

jangan sampai jadi gila sudah..hehe..

AkuMuzikFilem said...

kegilaan melampau mengurangkan nikmat terhadap obsesi tersebut..

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

kalau gila bola bagaimana? hehhee

intan.maisarah said...

saya suka gila-gila
kegilaan tgh malam
buatkan mata saya lebih fokus








study.study.study.eseimen.eseimen.

nurHeart said...

zaman tu dah berlalu kut ye hehehe.. jom baca Gila-Gila ;P

si para para said...

aku juga ada...
mungkin kita kita tidak banyak bezanya..
oh mungkin banyak.

Inspirationalefeks said...

aku pernah terjaga dari tidur sambil membawa lembah luar sedar ke dunia nyata, aku tanyakan kepada siapa di sekeliling ku, mereka cuma kata "apa kau cakap ni" sesuai dengan kehendak mimpiku iaitu ingin aku terus keliru, samaada ia nyata ataupun olahan mimpi ...

ingin tahu kegilaan aku? aku ingin menghayati dunia fantasi ku ... seperti kota babylon ...

platipus said...

kegilaan aku adalah selepas membaca entri2 kau..

marvelous betul!

| Larasephia | said...

biarlah khayalmu belayar tanpa sempadan ghost..
mungkin orang akan kata kau mat jenin yang kuat berangan
abaikan.
realiti mahupun mimpi,
kau saja selayaknya menjadi tukang kemudinya.


terkadang aku terlalu gilakan diri sendiri.
dan tak pernah rasa bersalah. adakah itu maknanya aku gila,Ghost?

Novelgurl said...

Salam..

khayalan mnjelma ktika fkirn mlyng mnjauh..lalala~

HEROICzero said...

sesuatu yang indah mengenai kegilaan adalah keberanian membuat melebihi jangkaan.

Hanis Manis said...

suka statement HEROICzero. kegilaan membuat kita lebih manusia di dunia robot ini.

shatooman said...

kegilaan...penghayatan kepada kemahuan.

diana said...

kegilaan pada ini..
sehari tak hadap
rasa macam tak lengkap hari ini...

ini lah...
kamu tahu kan ??
hehheehh

ghost writer said...

@ Wuucin Kimora : bukan,tapi kegilaan yang menyeronokan..

@ KHRLHSYM : sebab minda kita turut merangsang akan kegilaan kita.

@ cik ciput : biasanya jadi begitu...mau?

@ AkuMuzikFilem : woops!tidak akan bro..malah semakin cross the line cara nikmatinya.

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : itu castrolcraziest...haha.(sama lah kita Sabrina..gila bola)

ghost writer said...

@ intan.maisarah : teruskan dengan kegilaan begitu,pasti memberi benefits kendian hari.

@ nurHeart : baca Gila-Gila pon sudah berlalu Nurheart.

@ si para para : setiap kegilaan kita berbeda..

@ Inspirationalefeks : seperti kota babylon sebelum dimusnahkan oleh kegilaan alexander the great.yang tercantik dan unik.

@ platipus : haha bro..ke situ lak.

Amiey White said...

saya tgglkan dunia dulu yang kelam , hidup dalam dunia gelap ni ~

tapi kegilaan ni buat saya makin bahagia , disayangi oleh keluarga tersayang :)

hye ghost ^^

ghost writer said...

@ | Larasephia | : khayalan itu tidak menyakitkan.

nop!itu bukan menunjukan kau gila tapi kau menggilai.

@ Novelgurl : lamuanan yang panjang ada beda dengan khayalan..kerna khayalan dicipta sedang lamunan terhasil dengan sendiri.

@ HEROICzero : aku suka dengan melangkaui jangkaan...sesuatu perkara yang orang lain tak boleh buat kita boleh buat.

@ Hanis Manis : kita yang mengawalnya dengan rasa ghairah.

@ shatooman : dipenuhi dengan rasa menjadi sebahagian dari sau-satu perkara tuh.

ghost writer said...

@ diana : wahai kak diana yang berterus terang..mekasih ya.hihi

@ Amiey White : hye amiey...

itu namanya kegilaan yang menyeronokkan malah memberi kepuasan minima.

alexa yussida said...

kegilaan utk punya lebih waktu dan gunakan ie sebaiknyee....sigh~

EL MARIACHI said...

kegilaan..?
...all burnt out I should say...
its when reality meet its border....
world is nothing for you...

A.s.t.i.n.a said...

Gila itu umpama luahan kesakitan normal yang begitu lama terpendam.. maka banggalah andai anda mampu bereaksi gila..

Astina masih waras...

Astina private blog pada semua atas tiada update yang terluah.. Mungkinkan telah gila juga..?

Sila rindu Astina

Gaphe said...

sama seperti saya.. terkadang memang kita membutuhkan kegilaan untuk sekedar "hidup di dalam dunia sendiri".

faiz said...

kegilaan aku sekarang ni buat kebaikan terhadap diri aku yg aku sia-siakan selama ni..

white rose said...

kegilaan?
dah lama aku tak buat kegilaan aku nih...

tak kena dgn tempat & masanya, susah sikit aku nak buat...

tunggu la sikit lagi, ade laa kegilaan tu...

MATAHARI said...

we are in the world of our own, bisk.


aku pun dah separuh gila. keh keh keh.

Rainbow said...

Barangkali kedewasaan memaku terus dari mencoba pada satu kegilaan yang baru.

--> kematangan membuat akal lebih berfikir berbanding ketika muda remaja yang byk mengikut kata hati...

Prince Halilintar said...

kegilaan atau ketaksuban kita pada sesuatu biar kene pada tempatnya..tapi jgn betul2 jadi gila karana otak tak bisa memikir yang baik dan buruk.

skandaLdariLangit said...

aku gila mental dan berpenyakit sakit jiwa.

siapa mahu aku?

keh3x

Martini Muaz said...

jom. join aku di rumah sakit jiwa

missSenget said...

kegilaan..andai tidak mnyusahkn yg lain dan mampu mebuat diri sendiri gembira, seronoknya~

Cik Bidadari said...

eermmm masih belum faham kenapa jasad dan jirim anda kaku bukan? tidak seperti dulu bukan...? sekarang inilah nak cari apa yg awak nak cari. masa nie jiwa dan hati tengah kosong... segala input yg indah akan dapat meresap seprti span. mungkin ada yg terkeluar.. tapi tak semuanya keluarkan...? setapak aja... tak payah langkau 2 tapak untuk cepat sembut. heeeeeeeeeeeeeeee...

anOOan said...

bisk! melayari sesebuah khayalan itu memang satu dadah yang sangat mengasyikkan. terasa bagai dibuai2 dalam apungan air sungai. tapi, dek terlalu asyik, aku selalu terlupa akan kehanyutan air sungai yang bisa membawa aku kemana2 even ke lembah durjana. harap kau pon tak lupa ^.^


dan, layanilah kegilaan kau sebaek mungkin selagi boleh ^.^

Abu Luqman said...

rupanya depa gila ..kita jangan jadi gila dah

Insan Marhaen said...

IM juga suka berkhayal tapi .... bukan gila ..haaa..

~ Miss PIJAOSIX~ said...

kenapa aku memikirkan ape yang CIK BIDADARI tu komen....mcm mendalam gitu...

ok bisk, kegilaan dalam separuh sedar dengan keadaan sedar pasti berbeza kan....

aku takot jadi gile dalam keadaan sedar....

ch0mbi said...

kadangkala memikirkan sesuatu yg kita tak pernah tahu, sesuatu yg kita tak pernah alami,
kadangkala kita sendiri tidak tahu apa yg kita fikirkan,

nyit2^^

april said...

saya pernah punya ketakutan untuk bangkit dari mimpi kerna hidup yang terlalu menyakitkan.
tapi hari tetap perlu diteruskan.sehingga mati. dan saya fikir tidak salah untk menjadi gila.ia mungkin akan menemukan kita dengan diri sendiri,yang belum pernah dijumpai.

hanaahmad said...

kegilaan aku kini adalah karya kamu. aku jadi lelah jika tak hadir di sini menyuap setiap kata dari kamu hari-hari.

Siti Nurhayati Dollah said...

AKu hampir menjadi gila, sebab setiap malam.. tidur itu semakin menjadi sukar dan mustahil.

Sang Cerpenis bercerita said...

serem amat kalo sampai jd gila. hehe

Amalina dan Benda Kecil said...

susah gile nak paham.

ghost writer said...

@ alexa yussida : masa agak penting dan setiap orang perlukan masa. *sigh.

@ EL MARIACHI : dan ia menghanyutkan sehingga malas nak balik ke asal.

@ A.s.t.i.n.a : owh itu bukan gila,tapi lagi gila.haha.akan dirindui.

@ Gaphe : kegilaan kamu tuh Phe,travelling dan makan-makan.hihi

@ faiz : bagus Faiz..itu sangat bagus.

ghost writer said...

@ white rose : okay WR..ditunggu kegilaan tuh.mesti mengancam pankreas kan..hihi.

@ MATAHARI : ko semakin kegilaan dalam memerhati dan menganalisa...haha

@ Rainbow : Yeah Rain,mampu terjemaahkannya...its nice.

@ Prince Halilintar : jangan risau,ia tidak lah sampai memudaratkan otak kita sendiri.

@ skandaLdariLangit : *angkat tangan...

tapi tak mau jadi gila sama.biar punya kegilaan yang sama.haha

ghost writer said...

@ Martini Muaz : ko memang pesakit mental aper...haha

@ missSenget : biasanya kegilaan itu untuk diri sendiri dan tidak melibatkan orang lain,kecuali punya genre yg sama.

@ Cik Bidadari : itu kesedaran namanya Angel..patut melupakan kegilaan lama untuk memberi perhatian pada suatu yg lain.tapi tidak ditinggalkan terus..

@ anOOan : bagaimana aku mau lupa kalau kamu ada untuk ingatkan aku...hihi

@ Abu Luqman : haha...elakkan diri dari gila.

ghost writer said...

@ Insan Marhaen : khayal sekejap saja tuh..hihi

@ ~ Miss PIJAOSIX~ : yup,ada bedanya..dan kalau terjadi gila ketika sedar suatu yang sangat sakit kerna kita masih ada sedikit ingatan..

@ ch0mbi : kekeliruan namanya tuh chombi...hihi.kembali sedarkan diri.

@ april : seolah kita dapat melihat diri kita lebih tepat dengan melihat pada kegilaan kita dari sebelah dunia yang lain..ternyata kegilaan kita mampu menjelaskan hati kita.

dont be afraid...

@ hanaahmad : owh sangatlah dihargai rasa seperti itu Hana..mekasih.(control ur self Ghost)hihi

ghost writer said...

@ Siti Nurhayati Dollah : pasti begitu perit kejadian yang dialami...

@ Sang Cerpenis bercerita : ngga sampai gitu sih..cuman kegilaan yang terkawal gitu...

@ Amalina dan Benda Kecil : hah?dipermudahkan cik Amalina.hihi

Catherine- said...

yer. same situation.


dan aku sedang ini buat kerja gila.

http://catherinepipigebu.blogspot.com/2011/03/penyelamat-jiwa.html

ada sesiapa??

beautiful_rose said...

aku gilakan bunga rose merah!



kegilaan aku adalah aku seorang yang sukar dijangkakan.

mizzapple said...

khayalan menjelma bila kegilaan ku menjadi2. ngeee

Eryati said...

aku juga semakin gila dgn manusia yg suka memaki hamun..huhu...

Adinda Amy Sensei said...

khayalan menjelma..mengganggu fikiran...

choirul said...

gila tuh g apa-apa kan..... karena gila itu bebas

AkuMuzikFilem said...

haha. aku salah. ok2. berbeza pandangan kita

ghost writer said...

@ Catherine- : aku sudah bilang,aku.tapi cuma aku tak mau anugerah...hihi

@ beautiful_rose : agak dah bunga ros..

seperti awan yang berarak...

@ mizzapple : macam-macam yang mau dikhayalkan hihi

@ Eryati : masalah mental tuh kak yati..hihi

@ Adinda Amy Sensei : khayalan tuh kan kita yang pinta..so kalau tak mau menganggu fikiran jgn berkhayal.hihi

ghost writer said...

@ choirul : indeed.kegilaan itu kebebasan.

@ AkuMuzikFilem : tiada yang salah bro..cuma berbeza pendapat.hihi

Encik MamaT said...

ya.. kegilaan yang menggila kadangkala membuatkan kita bertindak di luar batasan... angau...

Isti said...

kadang kita butuh kegilaan untuk mengatasi kebosanan, bener kan?

Ati Masrif said...

bila sudah semakin
matang...

kegilaan untuk mencuba
semakin kurang...

catherine- said...

hahh???` serius?

aku akan sediakan MOU dan kau perlu menandatanginya.

:) setuju?

Gadis said...

khayalan membuang kita dari dunia luar kan?

aku selalu begitu....

:(

hana rahim said...

ewwwwww. hahah.

nadzirah aqilah said...

sesekali ingin juga menjadi gila dengan kegilaan sendiri.. tapi malangnya tak semua kegilaan itu boleh dikecapi..

tehr said...

aku payah sekali terjaga di tengah malam
kerana tidurku juga bermula bila dah hampir dinihari

Sasa Al-Sharif said...

khayalkan apa tu bro? hobi aku kegilaanku. hehe

- koroe - said...

kegilaan ?


keghairahan lagi syok didengar kot. haha.

e. indah said...

kegilaanku ialah bicaraku pada dinding kamar lewat malam ...
mengarang cerita yang aku harap tertulis seperti mahuku...

aku suka rasa nyaman kegilaan itu, aku tak tenang saat warasku...

F.A.R said...

wow. hebat la entry nie.
kegilaan tak boleh dikawal.
its true.
bile dh sampai gile, ape pun kite akan buat kan.
tp ntah la, maybe one day kerane terlalu mengikut kegilaan itu, dikhuatiri menyesal plak satu hari nnt.

Robot | Sakti said...

imaginasi gua, kegilaan gua.

:)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

gila itu sebahgian dari gua

Silent said...

penulisan yang hebat!
:DDD
aku kagum.:DDD

Akzimar Az-zahi said...

Gila suatu yg hebat, semua org adalah gila,

Fiqas said...

salam bisk,

khayalan itu sesuatu yang mengasyikkan .. larut dlama khalayan terasa seakan ada damai disitu... :)

Jumir said...

Hmmm...gila ye...biar kita gila2 daripada menggila dengan kegilaan org lain. Peh...tak sangka...aku tulis mende nih. Hehehhh...

REPUBLIK N9 said...

gua gila... ya, gua tau gua gila hu3

ghost writer said...

@ Encik MamaT : angau itu gila bayang tuh bro...haha.kegilaan pada seseorang.

@ Isti : bener sih Isti...dipenuhi hari2 untuk hilangkan kebosanan.

@ Ati Masrif : seperti yg dikatakan..hihi

@ catherine- : setuju!dari ko saja bah..hihi

@ Gadis : terbuang dari dunia realiti..its okay. :)

ghost writer said...

@ hana rahim : haha...why?

@ nadzirah aqilah : ya tidak semua,bergantung pada kita.

@ tehr : saking lewatnya tidur Tehr.

@ Sasa Al-Sharif : masing-masing ada hobi kan..janji bukan yg memudaratkan.

@ - koroe - : gunalah ia..hihi

ghost writer said...

@ e. indah : aku harap sangat kau dapat menulis sebagai kegilaan kau E'..aku selalu tunggu.

@ F.A.R : mungkin akan ada kesalan tapi kalau difikir kenapa mesti kesal..ia kan utk dinikmati.

@ Robot | Sakti : kita hampir sama Rob.hihi

@ b.r.u.t.a.l.s.o.l.o : aku tau kau gila..haha

@ Silent : mekasih Silentgurl.

ghost writer said...

@ Akzimar Az-zahi : dan berbagai corak serta bentuk...

@ Fiqas : seolah hanya kita saja yg berada di dunia ciptaan kita..hihi

@ Jumir : gila-gila itu menyeronokan dan sangat menghiburkan..try it.

@ REPUBLIK N9 : haha..pengakuan terjujur..

Sca Ndx said...

kegilaan ku, imaginasi aku.
aku boleh jadi apa sahaja.

SEROJA JINGGA said...

asal yang kita nafaskan turun naik di dada kita itu adalah diri kita, aku sudah cukup aman. dan menjadi gila dalam tafsiran manusia lain, aku tidak mahu kira lebih. kenapa? sebab manusia itu bagai-bagai. lantakkan saja perihal pandang mereka; selagi mana jalan kita jalan yang tidak lepas pegang pada bimbit yang benar, dan pasti bukan sesat natijah kita. dan menjadi gila itu biasa saja bagi aku. dan aku, hanya mampu membalas dengan senyum pada bias kaca itu. dan sedikit berbasah di bibir ucapkan "ah.sejarah hidup kita berbeza.dan mungkin aku dilihat kamu gila, tapi kamu sendiri tidak sedar yang mungkin sejarah orang lain memandang kamu sendiri gila.jadi untuk itu,aku hanya mahu pohon diri" dan senyum.

ghost writer said...

@ Sca Ndx : suatu yang tidak menyakitkan...haha.suatu inspirasi.

@ SEROJA JINGGA : masing-masing punya kegilaan dan kalau ada kesamaan itu suatu yang jarang2.yach,peduli aper dengan orang yg memandang kita seolah kita gila sedangkan itu cuma satu kegilaan untuk suatu yang menyeronokan...

Sumandak Kinabalu said...

I am so crazy about books! And I don't mind if I live inside a room packed with books (I wish I am...haha)

eszol raar said...

ur'e so high

u can fly

ghost writer said...

@ Sumandak Kinabalu : aku suka orang yang gila sama buku...hihi

@ eszol raar : haha..tapi ini bukan weet..