ethics




Budaya adalah tentang kekolotan,gambaran manusia yang mentertawakan manusia lain..yang meracun pemikiran dan membunuh keinginan.Budaya merupakan lelucon dan dipenuhi oleh hal yang remeh-temeh..Budaya meruntuhkan tamadun dan merupakan ritual-ritual yang memperbodohkan orang lain dan diri sendiri..ia seperti seorang yang sudah hampir jatuh dan menarik orang lain untuk turut sama jatuh.


Budaya adalah gambaran suatu tradisi yang diamalkan oleh orang-orang yang keliru dan diperkenalkan oleh mereka yang mengkaji sistem peradaban dunia dan menciptanya demi pengaruh dan kuasa.Budaya dijadikan mitos turun temurun untuk menakut-nakutkan mereka yang kurang cerdik dan kurang kesadaran.Di antaranya ada yang ditambah-tambah.


Budaya hari ini adalah persis melukis gambar seekor llama dan menyatakannya sebagai seladang.Sebilangan besarnya mengiyakan sedang masing-masing sudah mengetahui perbedaannya.Budaya adalah anak panah yang terbenam di dada.



78 comments:

Inspirationalefeks said...

aku juga ada terfikir tentang ini ketika aku sedang mandi . persoalanku adalah, adakah aku sedang mengikuti culture sekrang... dan bila aku perlu mengikuti ajaran yang betul dari segi agama ... :) ..

bagi inspirasi pula :) ...

coinciden ....

Inspirationalefeks said...

ahahhaa ... aku first ... yeah! baru puas selpas menjadi org pertama komen sini ... hoho

juliam said...

*kerut-kerut dahi*

peace.

aku orang kedua ni kan.

haha

Raihana Izzati said...

Hai Chipsmore comel.

lol.third.

selaku budak lepasan spm yg nak amek result esok,,otak still blank.

Tapi anda memang comel.lol. ;)

Wuucin Kimora said...

idea hilang nk komen pas baca komen dr insirationalefeks yg terlalu girang ;)

missSenget said...

adakah budaya yg kita sanjung adalah terbaik dari segi tuntutan agama..

kadang orang jadikan budaya lagi penting.. x__x


-ingatkn jadi yg 1st...

MATAHARI said...

budaya itu membunuh apabila pemegangnya melebihkan ia daripada agama, dan mengasimilasikan budaya ke dalam agama dan menjadikannya satu blend hyang merosakkan.

heh, i agree with u, bisk, hi5!

Sesumpah said...

budaya kita menerima sesuatu budaya tanpa tahu mengapa.

budaya jugaklah tu.

KHRLHSYM said...

itu semua ialah sistem sebab itu dulu-dulunya orang cerdik pandai dibunuh. kerana cerdik pandai itu racun juga. huhu

CassiaSiamea said...

ethic adalah perlakuan murni dtg dari pemikiran rasional
semuanya dirangkum lebih mendalam dalam agama...
so, lebih baik ikut agama dari ethic yg diilhamkan manusia...

SYARIFF HAIKAL said...

SETUJU BRO!...BARAT CUBE PESONGKAN MANUSIA DGN SEMUA TIPU HELAH YG KUNUN NYE DARI SEJARAH PERADAPAN DUNIA..PADAHAL TIPU N DUSTA SEMUANYE...NI SUME FREMESON JE..SHIT.

republik n9 said...

Sebab tu dalam agama, dibezakan antara adat(budaya) ngan ibadat... kerna dalam adat itu bisa wujud entiti sesat dan meragukan... malah merosakkan :)

| Larasephia | said...

budaya mengizinkan manusia menjadi bodoh.



aku tak pernah tau macam mana rupa llama dengan seladang T_T

tehr said...

budaya ni kadang betul, kadang sangat menyimpang dengan citarasa aku

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

budaya kamu pula apa? :)

ghost writer said...

@ Inspirationalefeks : nampaknya aku jadi seorang psikik yg berjaya..haha

@ juliam : kerut dahi gak nih...:)

@ Raihana Izzati : lain kali fikir esok nak mandi laut..pasti penuh terisi.huhu.im not comel ok.

@ Wuucin Kimora : cari balik idea kamu tuh..hihi

@ missSenget : mereka terlupa bahwa budaya itu cuma ciptaan mereka sedang agama itu ciptaan Illahi.

Cik Bidadari said...

huurmmm... hanya mahu bertanya... adakah budaya itu sudah membuatkan hati kamu hancur lantas lemas tanpa bantuan...? masih perlukan tangan seseorang untuk menarik kamu bukan...? atau kamu hanya mahu duduk di tebing curam... sementara menunggu akalmu membuat sesuatu keputusan...?

thank god my dear...

ghost writer said...

@ MATAHARI : dan semakin menguasai pemikiran kita bila kita menyatakannya sebagai kemestian utk dituruti.

@ Sesumpah : menerima dan mengembangkannya...

@ KHRLHSYM : mungkin inilah sisa cerdik pandai yg ada sekarang... :)

@ CassiaSiamea : itu yang terbaik kalau dirungkaikan persoalannya.

@ SYARIFF HAIKAL : jangan terlalu salahkan freemason,dowang cuma jalankan kewajiban persatuan dorang.salahkan diri kita sebab terikut sama.

ghost writer said...

@ republik n9 : yes!adat kita yang dikatakan suatu yg mendisiplinkan kita tapi sebenarnya lebih kepada menjerut leher sendiri..

@ | Larasephia | : lalu yang seterusnya memperbodohkan..

sila lawat zoo sekarang..hihi

@ tehr : ambil yang betul Tehr.

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : budaya aku memanipulasikan budaya.ketika orang lain duduk aku berdiri.

@ Cik Bidadari : kalau aku mau akalku membuat keputusan aku takkan duduk di tebing curam..aku pasti pilih ruang yang luas..supaya aku tidak nampak hanya ada satu jalan...hati aku tidak hancur,hati aku tengah berkembang..hihi

Cik Bidadari said...

semoga ia berkembang dengan indah okey... hopefully...

HEROICzero said...

kalau aku kata, budaya itu pemisah. setuju kamu?

=)

alexa yussida said...

kita disogok dgn budaya sejak belom lahir lagi..mereka rancang dah lama utk ghazulfiqkan kepala anak2 islam..

ghost writer said...

@ Cik Bidadari : ya i hope so..

@ HEROICzero : aku akan lihat dulu ia jadi pemisah kepada apa..kepada moral atau agama.

@ alexa yussida : dan oleh orang-orang yang sebelum kita dan seterusnya selepas kita...

Inspirationalefeks said...

komen sirius .

bukankah budaya itu terbentuk daripada tamadun atau lebih dikenali dengan sejarah peradaban tamadun terdahulu mahupun sekarang .

Mungkin budaya ini lebih berkait rapat dengan kehendak seseorang individu, adakah seseorang individu itu mahu mempraktikan sesuatu budaya samada dalam segi rohani, fizikal, intelektual mahupun falsafah, semua di tangan masing-masing.. cuma yang pasti budaya yang sihat membawa kepada peradaban yang sempurna...

"jika ingin tamadun yang baru, boleh saja kita bersama-sama mewujudkan budaya yang baru, yang penting semua pihak bahagia dan jangan pula membawa ke jalan yang salah"

Bro, aku pernah membentangkan civilization dulu ..... hahahahahaha

Inspirationalefeks said...

Eh lupa pula nak selitkan ini kat atas ... haha aku setuju dengan kata-kata @CassiaSiamea ... bak kata Nasir Jones, rapper, never do irrational thing dlm liriknya ....

Ghostface Fella' said...

Asal menunjukkan Usul,
Budaya menunjukkan bangsa.. barangkali aku mudah lupa...

hait, mendalam bro..
berfikir aku sejenak :)

Gaphe said...

budaya akan menunjukkan seberapa beradab si pemilik budaya itu, dan budaya timbul sebagai akibat dari kebiasaan berulang, ada sejarah dibalik itu, dan jelas itu merupakan hasil karya manusia.
walaupun terkadang, budaya bertentangan dengan kaidah normal yang berlaku.

FaizalSulaiman said...

mentertawakan budaya lain merupakan minda kelas ketiga.budaya membentuk tabiat dan tabiat menentu manusia pada siapa dia pada hari ini

EL MARIACHI said...

budaya ialah satu escapisme...budaya ialah satu phantasme...

intan.maisarah said...

kadang kandang
kita terlalu mengagung agungkan budaya
hingga kita lupa.
budaya memakan diri


llama
(teringat cerita jimmy neutron .kawan dia yang berisi tu suka llama)

eiffel said...

byk yg aku stuju kt komen ats!

pntg sgt ke budaya tuh?eh, kita ada budaya ker?asl aku xnmpk pown!**sarcasm**lol~

**siyesly, aku lg respek budaya jepun/korea...dorg sgt berlainan dgn kita...

diana said...

apa itu budaya??
adakah budaya itu sama dengan adat??

aleen aiden said...

nanti nak search llama 2 macam mane.hu3 :P

- koroe - said...

we was mindfucked by some smart ass.


aku tak suka sangat berbudaya ni. aku hanya makan minum dan tido. kewujudan aku langsung tak dirasai.


haha.

kau jangan ikut sangat benda budaya ni. bukan buleh pakai sangat. rekaan manusia. tak perfect. ada saja yang tak kena.



btw,

sori lah weh. aku agak bizi 2,3 hari lepas. hahaha.

~ Miss PIJAOSIX~ said...

salam..

aku pernah dengar seorang yang berpengaruh dalam hal agama mengatakan agama dan budaya perlu seiring selagi tidak menduakanNYA...

walahualam...

grOundnUt said...

Aku sangat suka entri ini, buat lagi entri berkisarkan budaya dan melayu, supaya lebih jelas..

ctpayong said...

budaya yang harus jadi ikutan dan diteruskan adalah budaya dibawah arus agama.

contoh :

berbudi bahasa budaya kita.

bukankah sopan dalam berbucara itu cermin umat Islan kaya kasih sayang.

oleh itu bukan semua budaya itu menjadikan kita tidak maju.

mizzapple said...

budi bahasa budaya kita.

dh lari tajuk ke? hehe







kekdng org lebih pentingkan budaya dari agama.

ghost writer said...

@ Inspirationalefeks : ya aku tahu kalau budaya itu dibawa dari peradaban tamadun,tetapi tamadun itu sendiri terhasil dari budaya bukan..Budaya yg digambarkan di sini jelas menunjukan suatu kelemahan dalam moraliti masyarakat yg terlalu tunduk mengikut apakata budaya.benarlah,pada akhirnya kita meletakkan ianya pada pilihan sendiri.

@ Ghostface Fella' : tidak wujud bangsa tanpa budaya..jelas bukan.

@ Gaphe : kerna segala budaya itu adalah hasil karya manusia maka kita tidak semestinya mau menurut sahaja..

@ FaizalSulaiman : awesome!dan di sebaliknya tabiat membentuk budaya..ianya tiada apa-apa kalau tabiat manusia tidak melakukannya.

@ EL MARIACHI : indeed!

ghost writer said...

@ intan.maisarah : sudah kelihatan di mana-mana.mungkin termasuk aku sekali.huh

@ eiffel : kita ada budaya...tapi budaya kita dicampuradukkan.tak nampak sebab ia terlalu banyak.

@ diana : yerp,budaya itu berkaitrapat dengan adat..dan ia satu.

@ aleen aiden : cari kat gurun ok,jangan cari kat google.haha

@ - koroe - : haha..bersosial itu juga budaya..sila keluar gi tengok dunia luar,dan kau akan lihat kewujudan ko.huh

Monster Globalisasi said...

budaya mematikan diri sendiri kadang kala.. budaya juga menampakkan kita..

ghost writer said...

@ ~ Miss PIJAOSIX~ : ada benarnya Pija..supaya kita tidak tergelincir,tapi sekarang budaya lebih ke depan dari agama.

@ grOundnUt : sentuh pasal melayu nanti sentuh sensitiviti.maklum lar saya nih bukan sepenuhnya melayu.hihi

@ ctpayong : kak CT,saya tak katakan bahwa budaya itu menjadikan kita mundur..tapi sebahagian dari budaya itu ada yg melemahkan pemikiran kita.

@ mizzapple : budi bahasa itu diamalkan oleh semua bangsa dalam konteks yang berlainan,tak lari tajuk pun.

si para para said...

budaya..bagi aku ada dua..yang baik dan buruk.
yang buruk tu kena jauh. yang baik u kita ambik..
dalam islam pun ada sentuh pasal ni.tapi aku lupa dalam tajuk apa.

nora said...

akhir kata dari aku
"amalkan budaya hidup sihat"

sekian terima kasih

ENTRY HOT : Betul ke Tak Betul??

MATAHARI said...

Kami daripada.....
Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
Kolej Matrikulasi Perlis
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
Sekolah Dato Abdul Razak
Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
TADIKA Kemas Taman Pelangi
TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
Ketua Pengawas
Ketua Pengawas Pusat sumber
Ketua Kelas
Penolong Kelas
AJK Kelas
Ahli Surau Sekolah (ASS)
dan
semua Pelajar – pelajar …………………....
MENYUKAI ENTRI anda!!!!
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´¶¶´

Frodo Baggins said...

Kami daripada.....
Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Selangor
Universiti Putra Malaysia (UPM), Selangor
Universiti Sains Malaysia (USM), Pulau Pinang
Universiti Teknologi Malaysia(UTM), Johor
Universiti Malaysia Pahang (UMP), Pahang (dulu KUKTEM)
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Kuala Lumpur
Universiti Utara Malaysia (UUM), Kedah
Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Sarawak
Universiti Malaysia Sabah (UMS), Sabah
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Perak
Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Negeri Sembilan (dulu KUIM)
Universiti Teknologi MARA (UiTM), Selangor
Universiti Malaysia Terengganu (UMT), Terengganu (dulu KUSTEM)
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM), Johor (dulu KUiTTHO)
Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM), Melaka (dulu KUTKM)
Universiti Malaysia Perlis (UniMAP), Perlis (dulu KUKUM)
Universiti Darul Iman Malaysia (UDM), Terengganu (Kini UniSZA)
Universiti Malaysia Kelantan (UMK), Kelantan
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM), Kuala Lumpur (dulu ATMA)

Politeknik Ungku Omar, Ipoh, Perak
Politeknik Sultan Haji Ahmad Shah, Kuantan, Pahang
Politeknik Sultan Abdul Halim Muadzam Shah, Jitra, Kedah
Politeknik Kota Bharu, Kok Lanas, Kelantan
Politeknik Kuching, Kuching, Sarawak
Politeknik Port Dickson, Si Rusa, Negeri Sembilan
Politeknik Kota Kinabalu, Kota Kinabalu, Sabah
Politeknik Shah Alam, Shah Alam, Selangor
Politeknik Johor Bahru, Pasir Gudang, Johor
Politeknik Seberang Perai, Permatang Pauh, Pulau Pinang
Politeknik Kota, Melaka, Balai Panjang, Melaka
Politeknik Kota, Kuala Terengganu, Kuala Terengganu, Terengganu

Kolej Kemahiran Tinggi MARA (KKTM)
Kolej Matrikulasi Perlis
Kolej Matrikulasi Kedah
Kolej Matrikulasi Perak
Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
Kolej Matrikulasi Melaka
Kolej Matrikulasi Johor
Kolej Matrikulasi Pahang
Kolej Matrikulasi Labuan
Kolej Matrikulasi Pulau Pinang

Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim
Sekolah Dato Abdul Razak
Sekolah Menengah Kebangsaan Tengku Sulaiman
Sekolah Menengah Kebangsaan Putra
Sekolah Menengah Kebangsaan Raja Puan Muda Tengku Fauziah
Sekolah Menengah Kebangsaan Sanglang
Sekolah Menengah Kebangsaan Syed Ahmad

TADIKA Perpaduan Kampung Alor Bakong
TADIKA Kemas Taman Pelangi
TADIKA Kemas, Kampung Attaduri
TADIKA Pelita, Taman Langkap Jaya
PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM(PASTI)

Majlis Pewakilan Pelajar (MPP)
Ketua Pengawas
Ketua Pengawas Pusat sumber
Ketua Kelas
Penolong Kelas
AJK Kelas
Ahli Surau Sekolah (ASS)
dan
semua Pelajar – pelajar …………………....
MENYUKAI ENTRY anda!!!!
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶
´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶¶¶¶¶´´´´´´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´´¶¶´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´´¶´´´¶¶´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´´´´´¶´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶
´´´´´´¶´´´¶´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´´¶´´´´´´´´´´´´¶´¶¶´´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´¶¶´´´´´¶¶
´¶¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´¶¶´´´´´´´´¶¶´´´´´´´¶¶
´¶´´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´¶¶
´¶¶´´´´´´´´´´´´´´¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶´´´¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶
´´¶¶´´´´´´´´´´´¶´´¶¶´´´´´´´´´´´´´´´´¶¶

ghost writer said...

@ Monster Globalisasi : ketahuilah ia sudah semakin jelas.

@ si para para : ada choice yang dibagi..sila pilih sendiri..hihi

@ nora : untuk hidup yang lebih lama..huhu

@ MATAHARI & Frodo Baggins : wooooOh!!!WTM..!

Sumandak Kinabalu said...

Dan adakah budaya itu masih relevan? Bagi saya YA asal jangan terpesong dari tuntutan agama atau kepercayaan kita masing-masing. Kerana budaya itu mencerminkan identiti kita, cara hidup sejak turun temurun. Baik atau buruk, gunakan kebijaksanaan timbang tara yang dikurniakan kepada kita sebagai manusia untuk berfikir...

Jangan tersalah budaya sudah...hehe

zirconia said...

pentingkah mengikut budaya yang diperturunkan?

pelikkah jika melanggarnya??

Rainbow said...

budaya sudah jadi sejarah...

pembaris said...

adakah budaya membaca blog termasuk dalam budaya membaca..?

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bisk...adakah budaya itu akan terus ada dlm kehidupan kita?atau dia akan berubah hilang sedikit demi sedikit seiiring dgn kepintaran kita?

i am S!L4H.. said...

*suke font ni*

broken_nigina said...

lol.
kita kata dan kita buat.
kita lagi dan kita buat lagi.

eszol raar said...

yup ko mmg btol

but u only projecting only some part of the budaya

faiz said...

budaya yg diikuti jgnla bercanggah ngan hukum islam..

skandaLdariLangit said...

budaya melayu gadisnya manis2 sahaja.

ya sayalah gadis manis itu. ki3

SYARIFF HAIKAL said...

hehee..tula..apa2 pun.iman kene kuat..btl x??..

S..U..D..@..I..S said...

tanpa segan silu bangsa kita mengagung dan membudayakan bangsa yang makin mencengkam dan membenam

i-one said...

budaya merupakan suatu hasil cipta dan rasa,kalau menurut Gue lo.tapi belum tentu sesuai ama agama.salam kenal,klu ada waktu kunjungi blog ane ya

Encik Psychopath said...

budaya penting ke tak sebenarnya ?

Prince Halilintar said...

banyak jugak orang yg kene 'kejutan budaya'...samada baik atau tidak budaya itu bergantung pada sesuatu keadaan kerana manusia yg create budaya itu pasti ade kelemahannya..

lavender harum wangi said...

budaya? melayu banyak budayanya yang mengikut-ikut. turum temurun. kahak kahak kahak~ :D

lavender harum wangi said...

*turun. ciss, mcm mana boleh tertypo ni~ HAHA

ghost writer said...

@ Sumandak Kinabalu : kalau itu proses dalam menerima budaya pasti boleh dineutralkan menjadi satu ikutan yg bagus..tapi bg yg punya jiwa lebih modenitas,ia suatu protes.

@ zirconia : keduanya tidak menjawab persoalan tapi masih boleh dipersoalkan..langsung tidak pelik kalau melanggarnya...

@ Rainbow : dalam minda kita-kita.

@ pembaris : itu juga budaya membaca.thats right.

@ Lydia Miza(Aidyl Azim): budaya itu akan terus ada,ia takkan hilang malah akan semakin ditambah-tambah mitosnya kepada generasi akan datang..

HEROICzero said...

sudah pasti pemisah agama. kita terlampau turutkan budaya. cuba mengubah, dikata biadap.

ghost writer said...

@ i am S!L4H.. : akan dikekalkan.hihi

@ broken_nigina : terus sampai ke sudah macam tuh...juz do it.

@ eszol raar : yes bukan menyeluruh.kita tak kan protes suatu yang betul.

@ faiz : itu terang2 salah bro.

@ skandaLdariLangit : i know u sweet..leh kenalan tak?hihi

Faezah Hannah Al Baj said...

totally agreed~

sepatutnya agamalah yg mbezakan budaya sesama makhluk di muka bumi yg sudah usang ni..tapi..nyatanya 'makhluk2' itu sendiri yg bertindak menggelapkan terangnya agama..budaya yg sedang menghancurkan agama lagaknya :/

ghost writer said...

@ SYARIFF HAIKAL : betul bro..jangan iman kena makan ngan budaya songsang sudah...

@ S..U..D..@..I..S : dan kita semakin tenggelam...harus!

@ i-one : gue akui deh..salam kenal juga ama kamu.nanti mampir sinun ya.

@ Encik Psychopath : dont ask me?ask ur self.ada pro ada kontra.

@ Prince Halilintar : kita yang cipta memang lagi lar sangat jelas kelemahannya malah terpaksa ikut peredaran zaman.

ghost writer said...

@ lavender harum wangi : lepas tuh kita jadikan sebagai adat yang memakan diri sendiri,dimestikan ikut kalau tidak,buruk jadinya.haktuih!

@ HEROICzero : ubah jer bro,lari sikit dari tujuan asal budaya tuh..

@ Faezah Hannah Al Baj : kebanyakkan dari kita mendepankan budaya baru lah agama..tak ker kesal namanya.

nurHeart said...

kejutan budaya? haru biru..

gudnite~

anOOan said...

rakyat malaysia kebanyakannya beragamakan budaya modern kelas pertama dengan menggunakan pemikiran dunia kelas ke3.

EL MARIACHI said...

...penghormatan matahari dan frado baggin selayaknya untuk seorang PROF...apakah?

ghost writer said...

@ nurHeart : gudnite Nurheart.

@ anOOan : diakui tentang itu Aan... :)

@ EL MARIACHI : its doesnt matter...

Fiqas said...

apa yang ada pada budaya kalau ia bisa merosakkan dari membina...

Dark Half said...

budaya membunuh bila diangkat melebihi hukum Tuhan

ghost writer said...

@ Fiqas : maka tinggalkan budaya yg sebegitu.

@ Dark Half : betul bro..

Noah Syakirin said...

budaya adalah kebiasaan. kebiasaan pula, ditinggal rasa tak kena. maka lahirlah pepatah 'biar mati anak, jangan mati adat'. tapi adat dengan budaya samakah?