bungkam



"Berikan aku satu senyuman sisik naga ketika aku tidak punya senyuman secantik kamu luna...."


Dalam rasa lemah masih aku gagahkan kelmarin dengan melakukan perjalanan pergi balik ke Kuala Lumpur,cuaca agak baik untuk pemanduan ketika rakan di sebelah menikmati lenanya di awal pagi dan sedikit mataku yang mulai kuyu.Saat merehatkan diri serasa seolah cerancang menjadi suban yang menusuk sendi-sendiku...Sudah hampir 72 jam aku masih galak kali menagih satu senyuman luna.Amat payah,apalagi terasa ronga dada seperti ada alunan-alunan angin yang halus dan mendinginkan...


Seluruh dari kita mempunyai hari-hari yang kita peringati sebagai hari istimewa untuk kita atau kepada mereka-mereka yang masih berada di astaka dunia ini.Berbagai acara kita lakukan dan berpuluh ultah kita raikan dan kita termasuk manusia yang bijak dan bisa mengabet dengan nilai tersendiri kita.


Tapi saraunya,saat hari kematian kita adalah hari yang kita tidak mampu berbuat apa-apa untuk meraikannya.



73 comments:

Seroja Jingga said...

ye..kamu baik baik saja kawan..dan aku disini datang memberi senyuman :)

KUREKURE COMEL said...

penat ye..sila berehat...
hhmm....apsal rasa sedih ni...


pestaim baca sini rasa perasaan mcm ni..


hope semua ok...

Al said...

sgt bahaya memandu dlm keadaan mengantuk tau..

ak penah alami sndiri..huhu

apepon moga harimu ceria selalu:)

Inspirationalefeks said...

Bro tau dak ? Luna salah satu hero dalam Dota. Luna Moonfang nama nya ... hehhe

:) smile for you :) get well soon !

Benjy said...

Ghost, bagi insan seperti kami memanglah tidak dapat meraihkan kematian kami tetapi,... bagimu, ia 'TAH DER HAL LAH'... sebab walaupun kamu suda 'MATI' ... kamu masih mampu 'MENGHANGATKAN' dunia blog ini untuk tatapan para pembaca yang 'KAKI KOMEN' macam saya ... (jangan paksa orang memberi senyuman kepada anda ... nanti jadi 'senyum2 kambing.. kekekeke )

cik ciput said...

biar aku yang senyum untuk kamu, ghost.. =)

kematian akan ditunggu-tunggu bagi manusia yang punya banyak amalan..

Qaseh dalia adelia said...

sisik naga merlin ke haha ...

kalau kematian kita itu menjanjikan kbhgiaan pasti itu lah hari yg jadi penawar atas kehidupan di dunia yg perlu di raikan tapi kita tak tahu kematian kita tu bhgia ataupun derita ~

AnionPadColum said...

:)

Isti said...

jangan hanya mengharapkan senyum dari Luna..dariku pun manis...:)

Rainbow said...

aku tidak secantik luna
aku tidak seindah pelangi
aku mendung seketika
aku hujan dikala senja
tapi aku tetap mahu hadiahkan senyuman semanis gula buat kamu

semoga bisa menghilangkan letih, letih, dan letih kamu..

diana said...

banyak perkara yang boleh buat akak tersenyum..
mungkin itu penyebab akak kurang menagih senyuman dari siapa2..

agak2 senyuman luna semanis senyuman akak tak?

heheheh

Prince Halilintar said...

aku mmg suke senyum...hehe

kematian itu memang satu kepastian..

catherine- said...

luna?`

-.-"

zaty luvlianncezzz said...

namun utk menghadapi saat2 akhir ..perlukan bekalan.. seperti perantau yg siap sedia meneruskan perjalanan

seruan KUBUR!!!

NAJ HEBAT said...

turut bungkam.

sambil menyanyi lagu emo yg agak2 ada versi dangdut.

penawar duka lara.

pheww~

LUNA said...

*tangan menghulur senyuman sisik naga*


"satu je ek. tak boleh lebih2. mahal ni. kena beli kat seberang" ujar luna sambil memberikan senyuman yang cantek.


mana pergi senyuman kau bisk? dan kalau betul lah boleh kita bisa rai kematian, mahukah kau meraikannya?

catherine- said...

alunan angin ndalu

aku rindu nama itu. -.-"

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Kalau kamu sudi..aku akan senyum utk kamu setiap hari ;)

white rose said...

bungkam?
pasti kau tak keruan dgn keadaan itu...

tak mengapa, ambil la ruang untuk diri mu sendiri...

kadangkala aku mahu rehat dari hidup ini...

Sang Cerpenis bercerita said...

senyuman sisik naga spt apa ya

Republic Aku said...

...adoi...ada beberapa perkataan aku harus merujuk ke dewan dan pustaka.

skandaLdariLangit said...

kau raikan kematian aku, aku raikan kematian kau.



*alfatihah*

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

rest la bisk

faiz said...

ade masalah ke bro..

CassiaSiamea said...
This comment has been removed by the author.
CassiaSiamea said...

senyuman pengubat duka...

i am S!L4H.. said...

hari yg paling lemah segala nye....
tp ade sesuatu kekuatan di situ jika mengikut jalan yang benar...

MATAHARI said...

Luna...


hm, pada kematian, kita hanya menghadap saat pencabutan,yang tak teraikan, 1 dalam hidup sebelum beralih ke mati, maka, moga kau sihat cepat, kawan, nikmat hidup yang hidup belum kecap lagi, kerana aku tahu kau akan jadi ayah yang baik.

FaizalSulaiman said...

yup benar

disaat aku membaca post ni, aku terbayang, adakah kematianku diingati nanti?...

Wuucin Kimora said...

Klw lah dpt lebih memahami bahasa yg "dlm" itu.. :)

noraliza said...

siapakah luna itu?

bwk2 lah berehat..bahaya tol memandu bile tgh mengantok

missSenget said...

kematian..

berharap tegolong dalam golongan yg dirahmati..walau tidak layak..tapi masih berharap..

*tiba2 teringat ending cerita khurafat..sobbbs~!!*

april said...

ghost,
untuk hari kematian,
saya cuma harap,
saya tidak dirai dengan air mata.

cukup dengan sepi.
dan itu akan jadi hari yang terindah.
saya mahu rehat dengan tenang.

mrs.sabri said...

baca entri tp x tau nak komen mcm mana.. :)

Ghostface Fella' said...

Kematian sesuatu yang pasti dan detik itu sedang menunggu masa menghentikan aku luna... cuma secebis senyuman yang aku harapkan buat aku tenang disana... :))

*Senyuman sisik naga*.. ghaughau..
-bila saat kematian menjelma-

Dark Half said...

adakah satu kelebihan kalau kita tau bila hari kematian kita atau surprise itu yg terbaik?

musim virus berterbangan

niesz said...

takutnye bile ckp pasal mati ni, ya, mngkin hari kematian kite akan diraikan dgn tangisan dan bacaan yasin.. :(

abadi romeo said...

mati yang sebenar2 mati adalah matinya jiwa dan minda.Seyuman Luna hanyalah carik-carik yang dilukis oleh lukisan jiwa yang didambakan pelukisnya.

LUNA said...

nah! aku bagi senyuman luna lagi. takpe. aku suka senyum.






hahaha.

AkuMuzikFilem said...

suka komen di atas, mati yang sebenarnya ialah matinya jiwa dan minda. mati fizikal hanyalah transisi ke penghidupan abadi.

senyuman sisik naga?

toyolkiut said...

senyuman sisik naga?
wow!

rugi sungguh luna..

si para para said...

setiap hari penuh kejutan.
dan kejutan yg paling besar adalah kematian.

Encik MamaT said...

penantian penuh pengharapan... ultah sape ni bro...

Siti Nurhayati Dollah said...

Semoga kematianku nanti dirai dengan doa.


*Lama tak nampak senyumanmu sahabat. Diam tak diam, dah setahun*

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

bila gua mati nanti lu orang jangan sedih

hanaahmad said...

senyuman buat kamu. mati itu pasti. :)

tehr said...

meraikan kematian?
aku percaya, ada orang yang meraikan saat kematiannya
dan kemudian ada orang meratapi pemergiannya

MATAHARI said...

Ghost, moga kau tetap 'wujud'.

cLinaku said...

kau mmg gagah perkasa.

madammondoq said...

salam..

nice blog..
nak tahu tak apa yg setiap malam..malam pertama?
salam singgah ke blog saya..

TQ

nora said...

^^
........... aku tengah senyum ni
apasal ko tak respond??

oooo aku senyum tak secantik luna ek??

ok ar babai (nak practice snyum mcm Luna )

ENTRY HOT : Tak Boleh

lavender harum wangi said...

matinya kita bukan dirai sendiri tapi diselubungi sendu dan sepi mereka. senyuman? ye, pasti ada. tapi mungkin yang sumbing rupanya~ :)

Cik Bidadari said...

alahai... demam sebab cik luna tak senyum ke? heeeeeeeeeeeee... skang tak bungkam dah kan? apalah... demam aja okey,... time demam fikir memacam ke? aduh....

mizzapple said...

senyuman penawar duka lara.


aku senyum macam luna x bisk?
hoho





bnyk2 kanlah rest bisk.
have a nice day. :)

intan.maisarah said...

:)
ketawa ..
jangan senyum


hari itu..
aku sering membayangkan
bagaimana diri aku
bila saat kematian aku tiba

e. indah said...

aku mahu senyum semanis luna
tapi aku persoalkan keikhlasan sebaliknya
sebabnya,
aku akan tersenyum manis saat waktu paling sakit
senyuman paling ikhlas, aku kian lupa




...

nota untuk encik penulis kegemaran saya...:

terima kasih kamu selalu mencari senyuman blog aku yang kian suram ... tulisan sudah membeku oleh waktu..tapi masih aku mencuri mengikuti cerita kamu dan penulis2 kegemaran aku yang lain di dunia maya ini ...
sedikit cemburu, kerna kamu bijak mengatur hidup kamu ,dalam kesibukan dunia, kata kata kamu masih indah...

Fiqas said...

senyum usah diminta2...nanti jadinya tidak ikhlas.. ;)

ghost writer said...

@ Seroja Jingga : aku akan hargainya Lini.

@ KUREKURE COMEL : takde sedih tapi cuma menahan sakit..hi3

@ Al : yup sangat bahaya...sebab tuh banyak kali henti rehat..

@ Inspirationalefeks : ko memang xpert DOTA lar bro...

@ Benjy : makanya kalau begitu korang dan kamu sekali yang patut diraikan kerna lebih baik dari aku..he3

@ cik ciput : bagi mereka hidup ini terlalu lama tapi mereka tak meminta mati itu datang cepat..

@ Qaseh dalia adelia : tiada sapa yang tahu...betul lar kata Qaseh.

@ AnionPadColum : :)

@ Isti : hehe..ternyata kamu terlalu jauh isti..

@ Rainbow : mekasih Rain atas senyuman yang terbaik dari kamu dan sangat merendah diri...hi3

ghost writer said...

@ diana kalau dilihat dari senyuman maisarah,pasti senyuman kak diana lebih manis dari tuh.. :)

@ Prince Halilintar itu memang pasti Prince..pasti

@ catherine- luna? :)

@ zaty luvlianncezzz takut takde bekalan akan menghauskan dan melaparkan kita dalam perjalanan akhir kita...

@ NAJ HEBAT bagi aku nyanyi sama dengan kau naj...

@ LUNA kusambut senyumanmu yang kunantikan..cewah..

senyumanku di pagar zuhal

@ catherine- Ndalu?ia sebuah novel kah Rin?

@ Nazsabrina Iman Zulfikar silakan Sabrina..

@ white rose aku berada dalam ruang sempitku sekarang...

@Sang Cerpenis bercerita - itu senyuman picisan Mba.

ghost writer said...

@ Republic Aku DBP satu rujukan yang sangat bagus..

@ skandaLdariLangit jangan dulu,kita masih berpijak ke tanah dan belum menembusi dinding..im sori Ska.. :(

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) tanx lydia..

@ faiz yup,aku bermasalah,masalah dalaman.

@ CassiaSiamea betul,ia juga menyembunyikan kedukaan kita.

@ i am S!L4H.. phan harap phan tak amik jalan yg salah... :)

@ MATAHARI jadi ayah yang baik...woha!mekasih Luc...ko kawan yang baik..

@ FaizalSulaiman pasti akan diingati fai...sebab jelas ko ada nama. :)

@ Wuucin Kimora cuba lar selam sama wuucin..:)

@ noraliza : check sarkasis...haha(takde lar..)

ghost writer said...

@ missSenget kita tetap punya hak untuk mengharap begitu MS.

@ april aku pernah suatu masa dulu menulis meminta kalau aku sudah tiada pastikan ada deraian tawa yang mengiringi..kerna tangis akan membuatkan aku lebih sedih..

@ mrs.sabri ini pun sudah cukup mimi.

@ Ghostface Fella' tika kematian sudah datang,senyuman luna akan hilang.

@ Dark Half sangat bertuah bagi siapa yang tahu bila dia mati..kerna dia punya ruang masa utk memenuhi hayatnya.

@ niesz mengingati mati itu sangat bagus dan sangat memperingati hidup kita dengan amalan kita.

@ abadi romeo senyuman luna itu senyuman yang sangat indah dan terbentuk sempurna...

@ LUNA kusambut sekali lagi senyuman lunamu luna..

@ AkuMuzikFilem aku juga suka noah..:) senyuman sisik naga itu memberi maksud senyuman picisan.

@ toyolkiut dia pasti membalas senyumanku TK.. :)

ghost writer said...

@ si para para mungkin saat itu terkejut pun tak sempat..

@ Encik MamaT bukan ultah sapa-sapa bro.. :)

@Siti Nurhayati Dollah ya sudah setahun rasanya dari perkenalan hampir 2 tahun lebih..

@ b.r.u.t.a.l.s.o.l.o nanti bagitau ok...hi3

@ hanaahmad kusambut senyumanmu hana... :)

@ tehr pasti ada tehr...selagi mereka memperingati dia..

@ MATAHARI aku akan berjuang sekalipun semakin hilang..

@ cLinaku demi tubuhku yang ada sekarang,aku lemah dan semakin lemah..

@ madammondoq salam n tanx...

@ nora aku tahu ko senyum sama cantik dengan luna..tapi takkan aku nak pilih ko sama..hi3..

aku tengah senyum jugak nih...jgn kata aku tak balas..he3

ghost writer said...

@ lavender harum wangi jangan salahkan si sumbing lar plak bro..ha3

@ Cik Bidadari kalau demam biasa aku akan gagahkan,tapi ia suatu yg menyukarkan aku senyum..cik angel..

@ mizzapple aku masih belum melihat kamu tersenyum mizzapple...he3

@ intan.maisarah jangan dibayangkan cuma perlu diingati saja..berat nanti maisarah..

@ e. indah tau untuk menulis saja aku perlu banyak benda untuk dibuat...maka lagi sibuk lagi aku cuba mencari sesuatu..

E'..mekasih.tetaplah tersenyum untuk diri kau sekurang2nya..

@ Fiqas tapi lebih baik ada dari tiada...he3

Sasa Al-Sharif said...

senyum luna maya boleh ka? aku dah nmpk luna maya punya. demit, entah apa pasal tayang percuma

intan.maisarah said...

sangat berat ghost
setiap hari terbayang.
:)
semakin lali
aku pelik ke ghost?

Nova Miladyarti said...

senyumnya macam apa ya???

Cik Bidadari said...

huurmmmm... be strong... 'sakit' tu akan kelak kamu peroleh 'hidayah' yang kamu bakal 'cintai' dariNYA...

ghost writer said...

@ Sasa Al-Sharif wah,bertuah ko sasa dapat tengok...sampai sekarang aku tak pernah tengok..cis!

@ intan.maisarah tak pelik mai,tapi jangan terlebih bayangkan..

@ Nova Miladyarti liat aja deh sama bulan sabit...

@ Cik Bidadari ternyata aku mengharapkan yang itu cik angel

Inspirationalefeks said...

"aku mampu bertahan tapi aku tak mampu bertahan jika orang menanggis disebabkan oleh aku"

CassiaSiamea said...

bila kawan gembira, aku turut gembira
bila kawan sedih, aku sedih
sedih sebab x dapat gembirakan org yg tgh sedih...

ghost writer said...

@ Inspirationalefeks seperti ada rasa bersalah dalam hati kita..

@ CassiaSiamea suatu yang jarang2 orang lakukan cassia...

Sca Ndx said...

hari mati. siapa yg tahu macam nak rasanya

Gayahspears said...

tolong ajar aku cara utk senyum jap :( aku suda lupa...