black smoke



Setiap dari kita memiliki kejahatan dalam diri.
Ada di antara dari kita yang berusaha menahan dan mengusirnya...
(Sedang aku,lebih suka membiarkannya......)


Hey folks..kita tahu perbedaan antara suatu yang benar dengan suatu yang salah.Malah kita tahu kebaikan dari keburukan.Namun kita jua tahu kalau dalam soal harus membuat pilihan itu yang paling sukar adalah ketika memilih antara suatu yang baik dengan yang lebih baik.


Tiada siapa yang dapat melihat kejahatan pada dirinya sehingga sampai satu saat dia berusaha lengking(keras) untuk menjadi lebih baik.


"Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain..".



72 comments:

april said...

jahat adalah dimana tiadanya kebaikan yang turut serta.
tapi jahat juga tidak dapat didefinasikan selama mana kita belum mengenal kebaikan.
ya,memang sulitnya adalah ketika memilih yang baik dengan yang lebih baik.
mungkin saja jadi buta dengan pilihan-pilihan yang ada.
pilihan,itu yang akan jadikan siapa kita pada hari esok.
maka,be wise lah.

ghost,selamat malam.
:)

- koroe - said...

"Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain..".


kau tahu apa yang lagi jahat ?

mengajar dan menghasut orang lain berbuat jahat.



memang spisis durjana !

- koroe - said...

oh ya.



selamat pagi phan !

hee :)

CassiaSiamea said...

kejahatan berada di mana-man
akal yang waras menjadi pelindung..
berfikir sebelum berbuat apa2..

HEROICzero said...

itu nama nya, zalim.

=)

Inspirationalefeks said...

aku kesuntukkan masa :)

Sca Ndx said...

"Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain..".

setuju. setuju gak dengan koroe

tapi dalam jahat, mesti ada sedikit cahaya kebaikan,

ouh gambar, game borderlands
rindunye nak main balik.
heheh

Gaphe said...

segala pilihan, entah niatnya baik atau buruk mengandung konsekuensi yang harus ditanggung. jadi berhati-hatilah dengan pilihan ya bisk!.

Cik Bidadari said...

huurmmm... nak fikir dulu... tunggu

white rose said...

aku tak isap rokok la...
kau isap ek?

isap rokok bole jadikan jantung & bibir kau black...

eeii...taknak aku...

Raihana Izzati said...

Hmm.. jahat? Semua orang tau definisi jahat tu.

Tapi dia rasa jahat itu style, dia buat jugak.

Style kah? Sedikit macho maybe.



CHIPSMORE COMEL.LOL.

EL MARIACHI said...

aku memang ada unsur jahat dalam diri aku dan aku amat memerlukannya bila mereka mereka di luar sana ingin mengenakan aku...kalau unsur baik takkan terlawankan mereka tu kan...

sekadar mempertahankan diri sahaja...

MATAHARI said...

"Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain..".

kejahatan tak tertakrif dengan apabila kebaikan tak dikenali.


dan itu lah kekejaman.

Faezah Hannah Al Baj said...

fitrah manusia dilahirkan bersama kebaikan-kebaikan.. akn tetapi pcaya atau tidak, kejahatan yg muncul itu sebenarnya di cipta dgn sengaja..akibat nafsu dan ammarah yg xdpt dikekang..

kakchik@ella said...

nk mnahan diri dari pergi ke arah negatif itu susah. tp kita blh cuba sedaya upaya, kan.

intan.maisarah said...

kejahatan
kita saling menunding jari pada kejahatan yang dicerminkan oleh yang lain.
kadang kadang,
kita lupa pada kejahatan yang kita pamerkan pada yang lain.

owh..
selamat hari ahad :)

faiz said...

btol tu...same2 la kite menghargai hidup kite dgn merubah kpd kebaikan..

Misz-sakura said...

Kamu ni guru Bahasa ke ? Hebat la setiap kata2 dalam entry! Envy of u ! ^^

cik ciput said...

manusia yang telah dewasa yang sudah boleh berfikir sendiri, haruslah bisa membuat keputusan untuk memilih yang baik atau yang jahat...

aleen aiden said...

Setiap dari kita memiliki kejahatan dalam diri.
Ada di antara dari kita yang berusaha menahan dan mengusirnya...

aku suka ayat nih.tp stakat nih,masih belum berjaya. :(

Dark Half said...

"Tiada siapa yang dapat melihat kejahatan pada dirinya sehingga sampai satu saat dia berusaha lengking(keras) untuk menjadi lebih baik."

dan tiada siapa dapat lari dari sifat kejahatan, yg tinggal adalah akal dan pilihan.
the choice is yours!

lavender harum wangi said...

dr.jekyl and mr.hyde itu ada pada setiap manusia. :D

i am S!L4H.. said...

wt baik kt diri sndri dulu bru kat org lain. bole?

mmg susah nk wt pilihan antare yg terbaik.~

Rina Rossoneri said...

yup2 kadang2 bila tiba situasi itu kita sendiri terkejut ada kejahatan begini dalam diri kita...

Rainbow said...

bila sebut sal dua kejahatan buat rain teringtkan kisah dr jackly n mr.hyde .. two personality

AkuMuzikFilem said...

teringat cerita Lost.

sukar membuat pilihan antara dua mudarat, memilih yang paling kurang kadar kemudaratannya

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

jahat...
banyak jenis..
kalau nak list mmg tak terlarat.

alexa yussida said...

jahat mmg wujud..manusia tu sendiri ynag kena tahu control..jangan sampai berlaku kejam..

psst,tak paham pasal awk ckp ttg dajjal tu?ape kaitan dgn sweden?means die dari sana?hurm..explain pliss...hii

REPUBLIK N9 said...

bagi aku kejahatn tu bila membiarkan diri hancur...

juliam said...

kata kata kau selalu buat aku ingin faham dengan mendalam. kemudian aku rasa semangat. entah kenapa


dalam dunia memang banyak pilihan boleh buat, itu yang membeza kan manusia itu baik atau tidak bukan?

diana said...

berbuat baik pada diri sendiri sampai tak ada keadilan pada orang lain..
teruknye...!!

akak la tu..
heheheh

CIK TOM said...

mendalam tue...plg suka last quote;

Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain.

hurm..kdg2 manusia ni xsedar yg dia melakukan kejahatan pada diri sendiri...termasuklah cik tom..huk3..

si para para said...

bila kita melawan fitrah...
sebab setiap kita fitrahnya mahukan kebaikan....
dan yang menjagak kita melawan fitrah adalah nates..

ghost writer said...

@ april : ada yang kata hanya orang jahat yang tau dirinya tidak jahat dan hanya orang baik yg mengatakan siapa orang yang jahat..

selamat pagi april.

@ - koroe - : kiranya dia berlaku tidak adil pada orang lain..mau juga menjerumuskan orang lain ke dalam kejahatan.

@ CassiaSiamea : yang melakukan kejahatan biasanya memiliki akal yang waras..

@ HEROICzero : sebahagian dari itu yang tetap didasarkan dari jahat.

@ Inspirationalefeks : take ur time bro..

ghost writer said...

@ Sca Ndx : seperti berada dalam kegelapan pasti ada sedikit cahya yang hadir...

@ Gaphe : apapun pilihan yg dibuat pasti ada konsekuensinya..setuju banget Phe..dan aku harap aku berjaya dengan pilihan.

@ Cik Bidadari : takpa...kamu amik jer masa kamu banyak2.

@ white rose : yerp,sy pencinta nikotina.

n aku tak kisah.hihi

@ Raihana Izzati : kalau jahat itu sebagai gaya hidup memang sangat durjana lar dia..

sapa chipsmore comel..?huh

ghost writer said...

@ EL MARIACHI : sifat melawan itu bukan kejahatan bro..

@ MATAHARI : kekejaman adalah sebahagian dari dasar kejahatan.semakin kita lebih jahat semakin kita berlaku kejam.

@ Faezah Hannah Al Baj : sebenarnya kebaikan dan kejahatan itu dicipta serentak sebagai mengimbangi diri kita..dan melihat kemampuan kita dalam organise keduanya dengan mengasingkannya mengikut situasi.

@ kakchik@ella : seperti yg saya katakan bahwa ada antara kita yg sentiasa berusaha keras untuk menahan kejahatan..

@ intan.maisarah : kita akan tahu bagaimana jahatnya kita bila kita berusaha untuk menjadi yg terbaik.

ghost writer said...

@ faiz : lets fight together...

@ Misz-sakura : jangan guru bahasa,guru tadika pun bukan.hihi

@ cik ciput : ada yang sudah dewasa tapi belum cukup matang..dan itu akan mengagalkan usaha.

@ aleen aiden : masih boleh mencoba dengan keras..ya kan.

@ Dark Half : hanya akal dan fikiran yang mampu mengasingkan keduanya walaupun sebenarnya dipengaruhi oleh anasir lain.

ghost writer said...

@ lavender harum wangi : sudah tentu..sifat keduanya sudah lama menghuni jiwa kita.

@ i am S!L4H.. : betul silah,beri keutamaan pada diri sendiri dulu,dah cukup berbaloi untuk org lain,boleh teruskan.

@ Rina Rossoneri : sedikit atau banyak tetap ada.mampu halang sudah cukup baik.

@ Rainbow : gambaran yang tepat.

@ AkuMuzikFilem : dah lama tak layan citer lost...hihi

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : jadi jangan listkannya...hihi

@ alexa yussida : setiap dari kita mesti ada sifat jahat nih..tak kira kecik atau besar.

@ REPUBLIK N9 : dan itu sangat-sangat teruk.tapi kalau membiarkan saja pun penting untuk keseimbangan..

@ juliam : pilihan itu yang menentukan di mana posisi kita dalam manage 2 sifat dalam diri kita.

@ diana : kita selalu fikir kita dah cukup baik tapi dalam masa yg sama kita tak sedar bahwa kita juga jahat dengan mengatakan orang lain jahat..hihi

ghost writer said...

@ CIK TOM : dan akan sedar bila kita cuba untuk menjadi baik..

@ si para para : siapa yang mau kejahatan...sama seperti orang yang tidak suka akan kegelapan...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
kejahatan dan kekejamman sedang meledak sekitar diri gua

zirconia said...

kejahatan memang sentiasa ada pada diri. kita yang menentukan utk biarkan ia keluar atau terus terpendam...

eszol raar said...

jahat...

tiada siapa yang tak pernah

tehr said...

membiarkan kejahatan dalam diri?
eh, banyak yang aku nak kena fikir ni...

darisisigelapseoranggadis said...

aku selalu kalah dengan nafsu kejahatan

MUXLIMO said...

salaaam bro...lama tak jumpa
Imam al-Ghazali mengingatkan kita bahwa setiap hari ada 4 bisikan dalam diri kita:
1. Langsung dari Allah Swt; pasti baik

2. dari para malaikat; pasti baik dan soal ibadah zahir

3. dari ego diri sendiri/ nafs; bisa baik bisa buruk

4. dari syaithan; pasti buruk: biasanya berbentuk ilham yang baik tapi ujung2nya buruk.. musti pandai2 mencermati yang satu ini..

Allahua'lam.. wassalam :D

gedek! said...

Suara kejahatan adalah suara yang paling merdu untuk didengar....

begitulah sebaliknya....

skandaLdariLangit said...

semakin menuju kearah kejahatan..

tolong. seseorang selamatkan aku...

merayu~

Sang Cerpenis bercerita said...

ya ada yg sisi jahatnya keliatan ada yg tidak

Seroja Jingga said...

entry ini seolah2 untuk aku...terima kasih kerana membuka mataku

CassiaSiamea said...

akal yang waras x sempurna tanpa rasionaliti pemilik..

Siti Nurhayati Dollah said...

biarlah kita sedar sisi jahat diri sebelum kita tiada peluang untuk menjadi baik.

fiezah91 said...

jahat budak jahat..hehe..
aku kira jahat jgk weh sbb aku kdg2 x berlaku adil pada org lain..ngehehee

ghost writer said...

@ b.r.u.t.a.l.s.o.l.o : aku tahu...sila kawal letupan itu.haha

@ zirconia : pilihan di tangan kita...cuma luahkan dan kemudian lakukan.

lama kamu menyepi Zirc.

@ eszol raar : indeed!

@ tehr : hihi...mungkin dalam bentuk lain tuh Tehr.

@ darisisigelapseoranggadis : sama seperti aku.

ghost writer said...

@ MUXLIMO : mekasih atas ingatan kamu itu sob...

@ gedek! : kalau tidak masa ramai yang terikut lenggoknya...

@ skandaLdariLangit : teringat lagu Remy Zero.."somebody save me".hihi.

tunggu di situ,aku akan selamatkan kamu...haha

@ Sang Cerpenis bercerita : semakin ramai yang pintar sembunyikannya...

@ Seroja Jingga : mataku jugak Lini...

ghost writer said...

@ CassiaSiamea : maka pemiliknya harus rasionalkannya...

@ Siti Nurhayati Dollah : nah,itu yang sepatutnya...saat itu baru terlihat akan betapa payahnya mau menjadi baik..

@ fiezah91 : baik berlaku adil mulai sekarang Za...karang orang lain lak tak berlaku adil sama ko.hihi

sastraboy said...

padu!

anOOan said...

bisk. entri ni buat aku terkesima. terasa macam kau sedang baca hati aku saat aku sedang memandang wajah2 penuh kebaikan disekeliling aku. dimana aku rasa aku lah yang paling hitam antara mereka. berhati paling keji. kejahatan diri adalah yang sukar untuk aku buang.

anOOan said...

aku pasti akan merindui komen2 kau di blog aku satu hari nanti bisk

ghost writer said...

@ sastraboy : longgarkan...leraikan.

@ anOOan : kita semua sama saja Aan..ada kejahatan yang kita sembunyikan untuk suatu yang masih kita tidak pasti..

selagi aku masih ada di sini dan punya peluang untuk membaca tulisanmu,aku akan hadir sebagai komentator.

skandaLdariLangit said...

dulu aku mengharapkan spiderman, kini tidak lagi.

mengharapkan superman pula..


bisk. jangan hilang tiba2 boleh tak?

isk

Catherine- said...

"Kejahatan sebenar adalah tidak berbuat baik untuk diri sendiri dan tidak berlaku adil pada orang lain..".

kejahatan tak tertakrif dengan apabila kebaikan tak dikenali.


dan itu lah kekejaman.

March 20, 2011 9:06 AM

aku mahu yang baik2 saja.yaaaa....yang baik2 saja.

penat.

nurHeart said...

jika tlalu sukar mbuat pilihan, mohon lah petunjuk dari Nya, hanya Dia tahu apa yg tbaik utk kita

yg berbuat jahat jarang menyedari akan kejahatan yg dilakukannya sehinggalah suatu ketika dia tersentak/tersentap oleh hukum karma

"hendak seribu daya, tak hendak berilah seribu dalih.."

zirconia said...

menyepi sebab sedang memendam kejahatan dalam diri..huhu..rindukan aku yea bisk? :D

Anonymous said...

Kalau aku sukakan kegelapan? Adakah bermakna aku jahat ghost?

ghost writer said...

@ skandaLdariLangit : kalau tetiba menghilang secara tiba-tiba itu mungkin saja betul2 terdesak..hihi.ya i hope so..

@ Catherine- : tetap dibagi kepada kamu suatu yang baik-baik saja Cathy.

@ nurHeart : itu lah yang sering berlaku Nur..kadang kita terlupa kalau ada masih jalan utk lakukan pilihan.

@ zirconia : sudah tentu Zirc...lama kamu menghilang.

@ Anonymous : tidak kecuali kamu memang phobia dengan terang.hihi

Erika said...

gambar itu dari mana sih? it's awesome!
Terima kasih buat komentar! =D

followed.

ghost writer said...

@ Erika : itu piccanya diambil dari borderlands..salah satu game yg hebat.

valkommen..

AkuMuzikFilem said...

haha bro tak tengok habis lagi ke. dah tamat. sedikit kecewa dengan ending. banyak persoalan tak terjawab. tapi nak wat camne, ending tu bukan di tangan aku untuk mengubahnya. haha

Ghostface Fella' said...

terima kasih sahabat...
ya' aku sedang mencuba ini..

ghost writer said...

@ AkuMuzikFilem : takper akan dihabiskan ok.

@ Ghostface Fella' : ye sama-sama sahabat.

gabanMorka said...

jahat itu perlukan adrenalin
dan amat berguna utk certain situation