so keep breathing..



Harapan bukan lagi menjadi suatu hadiah yang dibungkus dengan begitu indah saat isinya kita lebih awal mengetahuinya.Ia hampir menjadi suatu yang diletakkan di satu sudut dan bukan keutamaan untuk membukanya serta teruja dengan penuh rasa ketidak-ikhlasan.Menyadari akan hal itu,sewenangnya melampau kalau dikatakan bahwa harapan tidak semestinya direalisasikan malah memadai hanya dengan memilikinya.


Mengharap sesuatu hal itu berhasil dengan begitu pantas seolah-olah dibayangi oleh ketakutan pada kegagalan merangkulnya.Sedang kita tahu kalau ia sudah pasti dipenuhi oleh aral-aral yang tidak pernah berjauhan dari hidup kita.Tidak kah kita saat itu memerlukan kesabaran yang lebih tinggi dan bukan dengan memberi tekanan melulu..Boleh lumpuh deh pemikiran kita seperti membayangi mengubati tengkuk seekor kerbau yang parah sebelah pagi dan memaksanya membajak tanah pada sebelah petangnya...


Tahu kalau harapan itu menghidupkan semangat kita untuk hidup sekalipun hanya dengan sedikit cahya yang menembusi pintu gua yang tertimbus tapi jangan sekali-kali kita menggunakan kepala untuk memecahkan batu-batu yang menutupinya..Tahu apa itu kesakitan bukan...


Namun apa bedanya dengan mengakhiri harapan itu dengan berputus asa dan berbohong bahwa harapan sudah tiada..padahal harapan bertunas pada yang lain.Selingkuh hati namanya..bukan kah berterus terang itu masih bisa diterima.




     

59 comments:

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Wujud juga ya istilah "selingkuh hati" :)
Tapi untuk memenuhi harapan...tidak salah kalau kita sakit sedikit dalam usaha utk memenuhinya.

MATAHARI said...

yup. sakit. sakit nak pecahkan pintu gua tu.


kadang2 aku mengalah,
biarkan tertutup terus.
tapi aku mencari fulkrum dan batang kayu panjang.
untuk aku cungkil menggunakan prinsip alam,
untuk apply benda tu, kat realiti, risiko selepas itu di tangan kita sendiri.

emimch said...

Harapan seperti jua Impian, tidak semua org bisa memiliki segala apa yg di impikan

"Jalan2 gelap sebuah kemenangan mula disimbah cahaya" - SaifulIslam.Com
Dgn kemenangan Egyptians, Palestine tomorrow will be free, harapan yg pasti berlaku :)

Encik MamaT said...

sesetengah berfikir bahawa dengan berdiam semua itu selesai.. bahkan akan menambahkan lagi kesulitan..

jangan pernah berhenti berharap.. dan jangan pula terlalu mengharap...

Catherine- said...

jangan berhenti berharap.
jangan menunggu datang gelap.

kelak, tak ada cinta yang kau dapat.

:)

A.s.t.i.n.a said...

harapan perlu ada...
umpama matlamat dalam kehidupan..

ctpayong said...

salam & selawat atas Nabi SAW

ya, harapan..impian bisa saja termungkinkan atas takdir dan ketentuan. siapa kita mahu membaca masa depan. sebahagian doa itu direalisasi oleh Dia kerana kebaikan.

wajib yakin Qada' & Qadar itu janjikan kebajikan dan kita hanya 'lakunkan' saja.

senyumlah. takdir itu indah kalau kamu dapat membaca.

april said...

harapan.satu topik yang agak menyedihkan saya.setelah saking banyaknya harapan sendiri yang terbuangkan demi manusia lain.dan akhirnya saya sendiri terbuang.

heh,masih bisa bertunas pada ranting lain pula,kan ?

Ermayum said...

hidup tak boleh putus asa - kalau putus asa putuslah hidup tak gitu? just like love is everywhere hope is also everywhere samaada kita nampak and kita tak nampak ja :)

si para para said...

kesakitan dan darah itu kiranya terbayar andai harapan yang di impi itu menjadi nyata..

apalah hidup ini tanpa berani mencuba..ibarat kepompong rerama..jika ia tidak berani untuk mencuba keluar dari sudut gelap, mustahil untuk kita melihat seekor rerama yang cantik..


"berdoalah kepadaku kerana doa itu dapat mengubah takdirku"

aziz said...

selingkuh hati perlu di coba

khairul hisyam said...

nice diharap, encik ghost masih ada harapan untuk menulis entri macamni. haha

F.A.R said...

agree biskot.
benci dgn org yg bagi harapan palsu sedangkan boleh saje nak bagi tau bende sebenar.
kebenaran menyakitkan tp penipuan 10x gande lagi menyakitkan dan meninggalkan kesan yg mendalam.

hanaahmad said...

jalan paling senang dan mudah adalah berterus terang sahaja. kenapa perlu berputus asa sedangkan jalannya terang lagi bercahaya untuk berjaya?

nadzirah aqilah said...

bila seorang insan itu mula untuk berhenti berharap maka pintu putus asa itu akan terbuka luas untuknya lalu menutup segala pintu usaha..

dan jika ianya berlaku jangan hairan bila kejayaan itu tidak akan mengiringi setiap langkah perjuangan... (^__^)

rizwan's sweetheart said...

fda pernah berharap... berharap setinggi gunung pada sesuatu yang fda rasa tidak mungkin tercapai dek tangan kerana letaknya terlalu jauh depada diri dan semakin sepi depada hati... tp fda yakin pada 'kun fa ya kun'... lalu fda terus berharap, bersandarkan pada keyakinan kekuatan doa sebagai senjata... akhirnya, harapan menjadi nyata meski ia tidak sesegera yang fda mahukan... :)) jangan berhenti berharap, bisk... kerana ia akan membuka banyak pintu kekecewaan dalam idop kamu

Irwan said...

salam. bila nak sambung citer dark? hehehehe

http://sorrow-graphic-novel.blogspot.com/2011/02/budak-welding-aku-nak-berenti-kerja.html

dirty dozen said...

aku bharap agar penulis hantu kembali bsama ku....hahahahaha....

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : itu dalam konteks lain Sabrina..hihi

@ MATAHARI : kalau tenaga sudah dihentikan maka gunakan otak untuk meneruskan harapan..

@ emimch : harapan itu menghidupkan jiwa yang mati.

@ Encik MamaT : mungkin merasakan harapan itu bisa bergerak sendiri..

@ Catherine- : biarlah tiada cinta asal saja aku masih punya harapan.

@ A.s.t.i.n.a : bukan kah ia berbeza konsepnya..

cik lola said...

selagi kita masih menghirup udara tuhan ,kita masih mempunyai harapan

ghost writer said...

@ ctpayong : seolah merencana takdir yang terlaksana itu juga kemampuan bukan..malah terima takdir itu terlebih dahulu sebelum melihat sejauh mana kita mampu jalaninya.

@ april : nah,kalau sudah benar2 terbuang udah pasti kamu punya hak untuk melihat tunas yang baru.

@ Ermayum : tidak pernah berputus asa dan berputus akal.

@ si para para : tapi melakukannya dengan cara yang salah kan namanya moron,kan kita punya akal untuk melakukannya...

@ aziz : perlu kalau kau rasa yakin...

@ khairul hisyam : moga dapat diteruskan...

ghost writer said...

@ F.A.R : setuju ngan Far.kita memang tahu terima kenyatan itu sangat menyakitkan tapi ia mesti dapat diatasi dengan cepat kalau lebih awal berterus terang..aiilar.

@ hanaahmad : nah itu lar.mereka fikir dengan berbohong itu mengelakkan situasi lebih parah tapi sebenarnya kita lebih tau tentang pembohongan tuh..

@ nadzirah aqilah : soalnya mereka putuskan harapan kerna merasakan ada harapan dengan orang lain..

@ rizwan's sweetheart : bukan aku,tapi mereka-mereka yang punya keselingkuhan...

@ Irwan : mana aci bro..eszol dah setuju watak tuh dah KO..haha

@ dirty dozen : haha...aku tak mau terkurung lagi di situ.

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

"Menyadari akan hal itu,sewenangnya melampau kalau dikatakan bahwa harapan tidak semestinya direalisasikan malah memadai hanya dengan memilikinya."

Soal saya kepada anda:
Memilikanya saja juga tidak, bagaimana untuk merealisasikan. Jadi bagaimana bisa anda berkata, harapan tidak semestinya direalisasikan dan memadai dengan memilikinya saja? Atau ada suatu perkara yang tidak butuh untuk dimiliki demi merealisasi?

Makanya saya benci pengharapan, senangnya sama yang jelas, terang lagi bersuluh saja! Nyata sudah bisa dimiliki dan direalisasi tanpa kabur dalam bayangan!

Selingkuh hati berlaku tatkala ego tidak mahu tunduk pada rasa, serta situasi kadangkala tidak mahu dan menidakkan itu berlaku!

echah mashuri said...

perghhh..mendalammm....xreti nak komen.ehehe

fyna said...

wooowwww!!~




jom singgah n follow belog saya..
http://inibelogfyna.blogspot.com/

grOundnUt said...

kadang² orang berpikiran mudah...lepas tangan..dan tidak pernah ada sifat ingin menyelesaikan sesuatu perkara...ada yang terpikir diam itu ialah penyelesaian sesuatu masalah...aiiz...manusia²...

ghost writer said...

@ cik lola : harapan itu nyawa ya...

@ FIFIEY LYCHEE MARATION : common Fifiey..merealisasikan dan memiliki harapan itukan ada bedanya..malah persoalan ini gampang toh.kayak kamu punya keinginan pada sesuatu,sama ada kamu mahu memenuhi keinginan itu atau hanya cukup punya keinginan.beda di situ..harapan itukan infiniti..

nah kalau soal selingkuh barangkali aku setuju dengan kamu.aku tidak juga marah kalau ada yang tidak setia kerna itu pilihannya tapi coba kalau berterus terang,lebih senang bukan..dari terusan diculasin.

@ echah mashuri : its ok echah..hihi

@ fyna : mekasih...pasti akan dilawati.

diana said...

selalu orang kata
"tak baik beri harapan "
tapi sedar tak sedar hari2 kita memberi harapan pada orang sekeliling kita..
.sila bertanggung jawab dengan harapan yang kita cipta...!

F.A.R said...

kan biskot? jadi kalau takut atau rasa bersalah utk terus terang, lain kali jangan buat masalah lagi. Pandai buat masalah pandai la tanggung n hadapi risiko. hampeh sungguh. Grr~ makan biskot akibat terlalu geram.

Fiqas said...

harapan sentiasa ada selagi kita yakin dan pasti, mungkin . tapi harapan seringkali buat kita kecewa kan??

emieysandra said...

kite akn trus hidup dgn harapan..tp bile tiada harapan, sume dh xberguna..

S..U..D..@..I..S said...

hidup mestilah menaruh harapan
tak caya tanya kak ton meon....

Robot | Sakti said...

berusaha selagi terdaya.

:)

ukhti syikin said...

harapan sepatutnya menjadi satu titik tolak... or more tu anjakan paradigma ler.. bcoz it's more to motivation for some people kan.. kalau mcm tu bagus lah.. sebab kita patut menaruh harapan pada yg Esa.. not sesama manusia.. kadang2 ada org bisa kuat kerna harapan... w'pun bg yang lain.. ianya hanya satu mimpi.. tapi siapa kita untuk mempertikaikan..

Gaphe said...

adanya harapan tuh membedakan antara manusia atau bukan.. manusia tak punya harapan sama kayak mayat hidup. hehehe

apa harapanmu nih?

Gaphe said...

adanya harapan tuh membedakan antara manusia atau bukan.. manusia tak punya harapan sama kayak mayat hidup. hehehe

apa harapanmu nih?

maCy said...

harapan buat macy tenggelam dalam arus tangisan..

nelly said...

wah , teruskan menulis !!

=)

e. indah said...

aku takut berharap ...bila kita harapkan sesuatu dengan sangat...bila gagal kita sakit, jatuh dan parah .....aku benci kegagalan ...maka dengan itu aku tidak mahu berharap ...sebab tahu, selalunya aku akan gagal penuhi harapan harapanku ....
ini jujur ..harapan menakutkan aku ...




nota kecil: ada harapan kah utk aku berharap ...

HEROICzero said...

tak silap aku, berdosa besar jika memberi harapan, lalu kita sendiri yang meruntuhkan.

Wallahualam.

*berhenti berharap.

faiz said...

kita tak boleh berhenti berharap...tapi kadang2 aku ade putus harapan gak..

ghost writer said...

@ diana : ok..akan cuba dipastikan..hihi

@ F.A.R : setuju!!!ko memahaminya.

@ emieysandra : jangan matikan harapan...

@ S..U..D..@..I..S : sape kak ton meon?

@ Robot | Sakti : selagi ada nyawa...

deAnza-wAnda said...

berterus terang lebih membuatkan org dapat menerima.. untuk apa dibohongi...kelak akan ada yang masih berharap... aku sudah berhenti berharap...hihih...

ghost writer said...

@ ukhti syikin : seperti yg dinyatakan sebelum nih..harapan itu menghidupkan sebahagian dari jiwa kita...

@ Gaphe : lalu tewas!

harapan aku?menjadi seorang penulis hantu yg sukses.

@ maCy : kerna merasakan harapan itu tidak ke mana?dont be sad maCy.

@ nelly : mekasih Nelly

@ e. indah : masih punya harapan kalau masih boleh menjelaskan apa itu harapan...

ghost writer said...

@ HEROICzero : benar Hero..berdosa dan merosakan moral orang lain.

@ faiz : putus harapan takper,jangan berhenti terus..

@ deAnza-wAnda : itu yang tak mau kala kita masih berharap rupanya tak sedar dia tidak lagi mengantungkan harapannya pada kita..sadis!

skandaLdariLangit said...

kite harap malam ni ada bintang. rindu skandal sudah.


~jika harapan itu ibarat hadiah, maka harapan itu ibarat hadiah yg apabila dibuka ia sekadar penuh dengan ulat sampah~

Jumir said...

Ghost....suke la dgn ayat2 yg digunakan...

ghost writer said...

@ skandaLdariLangit : lemparkannya kalau tidak mahu kebusukan menjangkiti seluruh ruang hidup.

ghost writer said...

@ Jumir : mekasih Jumir...

+d.O.Y.A.h+ said...

bestlahh gos :P hebakkkk mu nihhh!

ghost writer said...

@ +d.O.Y.A.h+ : mung lagi hebak...huh

white rose said...

aku berhenti berharap...
dan menunggu datang gelap...
sampai nanti suatu saat...
tak ada cinta ku dapat...

nurHeart said...

it's just so hard to wait around for something that you're not even sure is actually going to happen, but you can't seem to give up when you know it's everything you've ever wanted..

*harap2 besok takde dah kejadian seperti yg berlaku hari ini..

ghost writer said...

@ white rose : lagu sheila 0n7 tuh..huhu

@ nurHeart : aku akan pastikan tiada yg berputus asa..tapi sayang ia tetap terjadi...

dan esoknya seperti tiada apa yg berlaku.

Sasa Al-Sharif said...

apakah pengakhirnya bila harapan tu kosong belaka

ghost writer said...

@ Sasa Al-Sharif : kita akan lemah dan kalah dengan hidup kita sendiri.

tehr said...

aku tidak pernah berhenti menaruh harapan
kerana aku sentiasa percaya, Tuhan masih menyayangi aku

ghost writer said...

@ tehr : Tuhan itu bersama mereka yang tidak berputus asa.

Dark Half said...

jangan sesekali memberi harapan palsu,pesan aku pada diri sendiri