mayhem



Tidak ada siapa yang mampu memberi jaminan akan kekuatannya sekalipun dia mampu untuk menghancurkan sebuah bangunan dengan tangannya..Tetap punya kelemahan kerna saja dia tetap seorang insan yang cuma bersandarkan pada kesementaraan..Sebesar mana kekuasaannya tidak mengizinkannya untuk berbuat aniaya kepada orang yang lebih lemah darinya.Ada keterbatasan yang dia sendiri pasti tahu di mana dia perlu tunduk untuk mengalah pada kesudahannya meskipun dia berada pada satu takhta dan senang dijulang.


Kekuasaan pada kekuatan kita seumpama setitik embun di sebelah pagi dan akan lenyap ketika mentari mulai pijar di ubun kepala...Berbuat baik lah ketika kekuatan itu diberi peluang kepada diri kita untuk menguasainya sebagaimana Ba'dus Shalaf mengatakan,
"Jangan kau aniaya orang yang lemah,kelak kau akan jadi orang kuat yang terburuk..."


Lihat saja deh,berapa ramai yang ingkar pada kekuasaan mereka akhirnya tumbang dan tersungkur kerna saja doa-doa orang teraniaya itu pasti dimakbulkan Tuhan.Aku percaya kalau kekuatan yang paling hebat itu bukan terletak pada kemampuan fizikal dan kuasa memerintah tapi pada kekuatan hati kita..Menahan sabar dan tidak berdendam sekalipun disakiti itu adalah kekuatan yang paling 'nyata'.
Siapa yang mampu menolongmu saat kekuatanmu mulai hilang...?

52 comments:

ctpayong said...

salam GW

1. credit to the pic. cantik!

2. sabar itu induk segala kekuatan.

Hanis Manis said...

itu lumrah orang besar. bila berdiri rasa yang lain kerdil di hujung jari kaki. tapi bila kesementaraan ditarik tuhan, baru dia tau betapa kecilnya jadi orang kerdil.

Robot | Sakti said...

kekuasaan di dunia kekuasaan sementara..








akhirat menuggu kita semua.

HEROICzero said...

sudah terukir bukan, orang yang paling kuat ialah orang yang mampu menahan marah nya. lemah lemah kita ni.

p[A]n[A]d[0]L© said...

hanya diri sendiri dan DIA yang mampu menolong..

Encik MamaT said...

betul tu... sejarah lampau telah membuktikan.... :>

white rose said...

yaa...
aku sudah nampak keberkesanan doa- doa itu...

semakin hari semakin menjadi...

mengapa?

ALLAH MAHA MENDENGAR LAGI MAHA MENGETAHUI...

sekuat mana hambaNYA, sekaya mana hambaNYA, sekuasa mana hambaNYA...
semuanya tidak dapat menandingin KUASA YANG MAHA ESA...

bisk...eh, ghost...

aku sudah puas menjadi org yang teraniaya...

fzikuz said...

That's it..
we live in community..
and we're truly strong only if we keep an eyes upon each other.. ^^

nadzirah aqilah said...

jangan pernah percaya pada indahnya pelangi...
jangan berbangga dengan teriknya mentari..
dan jangan pula sesekali mendabik dada dengan kehebatan diri..
kerana itu semua adalah hak milik hakiki kepunyaan Ilahi...
setiap permulaan perjalanan ingatlah DIA yang maha mengetahui... (^__^)

beautiful_rose said...

sesungguhnya ALLAH menguasai segalanya...

Novelgurl said...

Assalamualaikum

"Menahan sabar dan tidak berdendam sekalipun disakiti itu adalah kekuatan yang paling 'nyata'."

terima kasih atas ayat tu =)fighting !! hehe..

Adzriel AB said...

walau sekuat mana kita sekali pun, ada lagi yg lebih kuat. hidup menindas org lain tidak akan tenteramkan jiwa.

Catherine- said...

jadik la pompuan yang cool macam siti nurhaliza :)

Sasa Al-Sharif said...

aku suka yg pernyataan pasal kekuatan hati tu :)

ghost writer said...

@ ctpayong : 2. memang itu motifnya..


@ Hanis Manis : alpa dengan kekuatan yang ada sehingga buta melihat orang lain.


@ Robot | Sakti : di sana..kita seumpama semut2 yg melata.


@ HEROICzero : tambahkan kekuatan sabar kita agar tidak lemah.


@ p[A]n[A]d[0]L© : pada-NYA kita memohon kekuatan.

ghost writer said...

@ Encik MamaT : baca semula sejarah.bagus.


@ white rose : kalau sudah puas pasti semakin kuat dan tiada yang mampu mengugat.


@ fzikuz : bersatu teguh bercerai roboh.


@ nadzirah aqilah : namanya juga kesemntaraan maka tiada apa yg nak dibanggakan.


@ beautiful_rose : DIA pencipta dan tahu di mana kelemahan kita.kerna kelemahan itu juga DIA yang ciptakan.

rizwan's sweetheart said...

Lemah dan malas memang penyakit berbahaya yang boleh buat semua benda tergendala... maka, sebab tula nabi ajar kita supaya berdoa dengan doa khusus setiap kali selesai solat... doanya adalah...

"Ya ALlah! Aku berlindung kepada engkau daripada duka & susah, dan berlindung daripada LEMAH & MALAS dan berlindung daripada takut & bakhil dan berlindung daripada banyak hutang & PENINDASAN orang".

selamat beramal... :))

ghost writer said...

@ Novelgurl : walaikumusalam..yerp,fighting!tanx.


@ Adzriel AB : pasti akan ditagih oleh orang yg teraniaya di sana.


@ Catherine- : she cool?really....?


@ Sasa Al-Sharif : mungkin ada kekuatan dengan penyataan tuh.tanx Sasa.

NAJ HEBAT said...

Sayang.

Doa orang teraniaya itu dimakbulkan.. betul.

Tu tanda kekuatan juga. Punya kekuatan dari Tuhan. Kekuatan kepercayaan bahawasanya hidup ini ada naik turunnya.

sekian.

ohlala~

insaf naj.

Muhammad A Vip said...

siapa menolong ketika kekuatan hilang, ya...janganlah sombong.

si para para said...

gambar itu sangat 'hijau'

kuasa ni macam kita sedut nafas...kita rasa 'hidup' dan mampu miliki segalanya..tapi lepas kita sedut,kita akan lepas bali..

dan kita kena ingat, akan tiba saat nanti..udara yang kita sedut itu akan terhalang..dan pada masa tu...tak ada guna lagi penyesalan..

Rainbow said...

suka komen nadzirah aqilah... :)

REPUBLIK N9 said...

itulah hakikat manusia bisk, sering terbatas... dan bukan namanya manusia jika tiada batas... tapi manusia sering berlaku luar batasan sehingga sukar dibezakan mereka dengan haiwan...

messy_mess said...

manusia sukar diramal ~ ahhhaaa
aq juga manusia ~

fan said...

yah, kadang ketika seserang sudah berkuasa suka lupa segalanya

Fiqas said...

sememang doa doa org yg teraniaya itu pasti akan termakbul...

ghost writer said...

@ rizwan's sweetheart : doa yang baik Fda.mekasih atas perkongsian.


@ NAJ HEBAT : roda hidup terus berputar...

dan doa adalah jalan terakhir untuk melawan kebejatan dunia.


@ Muhammad A Vip : ada yg masih bergantung pada harga diri.


@ si para para : kuasa itu seolah kita mengenggam pasir dalam air..makin digenggam makin ia susut..


@ Rainbow : kredit untuk Nadz...

ghost writer said...

@ REPUBLIK N9 : sehingga gagal membezakan tuh suatu tahap yg sangat kritikal.


@ messy_mess : sebab pendirian manusia cepat berubah..


@ fan : sebab fikir dia mampu kawal segalanya.


@ Fiqas : sentiasa lar berdoa...

NARDtheNERD said...

doa orang yang teraniaya tapi tak beriman tetap dimakbulkan juga kahh?

:)

Al said...

'hijau' adalah aku
atau skurang2nya ak cuba jd bgitu...

Dark Half said...

soalan nard sgt menarik

aku masih menunggu saat tgn2 berkuasa yg menganiaya itu jatuh sedang aku masih terus berdoa

blog-tips-kurus said...

mengadulah kepadaNya..

S..U..D..@..I..S said...

harta dan kuasa bersifat sementara
tiba saat nnt hilang segala2nya
hanya doa dpt membezakan yang beriman

nurHeart said...

kala memandang dari mata hati akan terzahir keinsafan, namun itu yg kita rasa.. mereka? manusia yg berkuasa tak pernah direnggut kekesalan.. kenapa?

some of ur writings - x tercapai dek akal saya, deep thinker, r u? :)

diana said...

sedang mencari kekuatan yang kekal..
ada tak??

ghost writer said...

@ NARDtheNERD : tapi ia bukan alasan untuk kita tidak berdoa..Biar Tuhan yang menilai doa kita,bukan kita yang menilai.


@ Al : usaha lah untuk hijaukan diri.


@ Dark Half : akan tiba masanya..


@ blog-tips-kurus : kerna kita hamba-Nya.


@ S..U..D..@..I..S : jangan terus dibiarkan diri alpa dengan kekuasaan dan harta.tetaplar berdoa.

ghost writer said...

@ nurHeart : kerna belum merasa saatnya kejatuhan dan kehilangan kuasa.

aku tetap seorang penulis biasa.


@ diana : tidak ada.tapi usaha untuk kekalkan masih ada.kekalkan kesabaran kekalkan iman.

ukhti syikin said...

:).. kadang2 org lupa.. nikmat hanya dipinjamkan ..

F.A.R said...

setiap manusia ade kelebihan dan kekurangan masing2 kan.
gunelah kelebihan itu dgn sebaik-baiknye.
dan cube baiki kekurangan yg ade.
=)

p/s : miss u biskut :P

e. indah said...

malangkan pada mereka yang bermegah pada kuasa ...mereka mungkin miliki segala kehebata yang tidak ada pada org lain, maka ia di agungkan ...tapi mereka kurang, mereka tiada diiringi doa2 ikhlas ...hanya pada waktu ini ada senyum2 si bodek yang akan memalingkan muka suatu ketika nanti ...maka biarkan mereka berbangga utuk kepura2an yang sebenarnya mereka sedar ....


nota kecil : tolong senyum ikhlas untuk aku : )

A.s.t.i.n.a said...

Indah bait bicara gambar rasa nan begitu mendalam pada sesuatu.. andai dapat saya mengerti makna tersirat nan hakiki..

Insan Marhaen said...

kita cuma insan kerdil yang masih berhutang dengan tuhan!

ghost writer said...

@ ukhti syikin : itu lah masalahnya...


@ F.A.R : perlu begitu sebetulnya.

miss u too :)


@ e. indah : orang yang berkuasa itu memang dikelilingi oleh mereka yang hanya tau mengampu untuk mendapat kedudukan yang sama...

aku sentiasa senyum ikhlas untuk kamu E


@ A.s.t.i.n.a : tidak apa kalau tidak dapat mengerti maksud yg tersirat...


@ Insan Marhaen : harap sempat kita membayar hutang..

MATAHARI said...

"Jangan kau aniaya orang yang lemah,kelak kau akan jadi orang kuat yang terburuk..."


aku terasa dengan ayat ni. sebab aku dulu kejam teramat.

ghost writer said...

@ MATAHARI : kita berbagi kisah Luc...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

suka sekali sama ayat ""Jangan kau aniaya orang yang lemah,kelak kau akan jadi orang kuat yang terburuk..."

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : itu kata2 seorang alim.

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : mana link blog kamu wahai orang yang punya nama yang panjang...?

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

ada di no 656...di list kamu di bawah. keep up the good work.

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar :

Danke nazsabrina

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Nichts zu danken ghost writer

deAnza-wAnda said...

huh...x baik aniaya orang..hurm...