maharaja yang lapar



Saat Empereur Des Francais terlontar di Pulau Elba dan berusaha memulihkan takdirnya dengan apa yang dikenali sebagai 'les cent jours'(seratus hari),dia masih menemui jalan buntu dan dia kemudian menyadari kalau sekali lagi dia terdampar menunggu mati di Saint Helena...Dia tidak mampu berkata apa-apa...maka hanya lembaran demi lembaran kisahnya  tertinta menggambarkan sisa hidup dan perjuangannya.


Kemewahan dan kemasyuran yang dinikmati saat menjadi pemerintah yang disifatkan oleh pemerintah lain sebagai pemerintahan kuku besi berihsan dilupakan dengan merenung diri sendiri dan tanpa runggutan...Takdirnya telah ditemui dalam keadaan begini.


Bagaimana dia mahu memarahi Tuhan kalau Tuhan sendiri lebih marah kepadanya...Segelas air kosong dan sepotong roti tanpa jem tidak akan terasa tawar saat kelaparan menguasai seluruh nafsu kita..Alangkah nikmat yang paling baik di sisi nafas yang masih ada ialah kekenyangan.

63 comments:

A.s.t.i.n.a said...

nikmat merasai itu adalah di saat kita kehilangan.. barulah kita sadar akan indahnya rasa tika ada..

Cik Bidadari said...

eeerrrkk

white rose said...

aku belum makan...
mak aku masak udang...

jom makan...
aku tggu kau makan skali dgn aku...

nikmat yg ada jgn dipersia2kan...
kerna nikmat yg sedikit itulah amat besar impaknya...

walaupun nikmak sedikit tu hanya tersembunyi, ianya memberikan 1 kejutan yg bermakna dalam hidup kita...

nikmat yg diberi jangan maksiatkan dia...kerna setitik kemaksiatan dituangkan, selautan bala dihadiahkan...

SELAMAT PETANG GHOST...

Gaphe said...

baca disini malah jadi laper..jadi inget belom makan sore nih bisk.. hehehe

#nggak nyambung

Catherine- said...

manusia yg ingin jadi tuhan.

A.s.t.i.n.a said...

Maaf ya Pak Ghost saya menjawab di sini..

Subjek kepada persoalan konsep nukilan saya.. Jujur saya hanya meluah rasa melalui imaginasi dan fantasi tanpa ingin melibatkan sesiapa kerana khuatir bisa mengaibkan.

Begitu juga ttg nukilan Tuan, malah saya mungkin hanya mampu mentakrif yang tersurat.. tersirat hanya Tuan yang mengerti..

Terima kasih kerana sudi singgah..

Sasa Al-Sharif said...

nikmat? bersyukur apa yg ada :)

Celotehan said...

bersyukurlah terhadap hal yang sudah kita miliki. Ngga boleh marah sama Tuhan, tar ngga dikasih kenikmatan lagi :)

emieysandra said...

mensyukuri, best sgt tiap2 baris ayatnyer.

Sang Cerpenis bercerita said...

pemandangannya indah ya

+d.O.Y.A.h+ said...

pehhh. gua lapaa. baca ni lagi lapaa. anyway, sedap2 belaka lu punya..



entry

hehehkss.

~ PIJA ~ said...

maharaja manakah ini.....? hihii..

selamat petang antu bertulis....

kenikmatan akan datang bile segala kelaparan dan kehausan dapat diatasi dengan segera.......:)

yayack said...

selebihnya saya suka dengan artikel ini...

REPUBLIK N9 said...

dari sini kita belajar erti syukur... benteng dari kufur :)

lavender harum wangi said...

wah, penulis hantu pandai bercerita. cerita tentang maharaja pulak tu~ hee.. >,<

ghost writer said...

@ A.s.t.i.n.a : rasa sudah telat kalih...

@ Cik Bidadari : ???

@ white rose : yach!aku pencinta udang..yang segar2 gitu.pasti makan mentah2 jugak enak..

kebiasaan namanya.

petang WR

@ Gaphe : kita sama nih Phe..laper.kamu itu makan aja yach.haha

@ Catherine- : dan Tuhan matikannya..

ghost writer said...

@ A.s.t.i.n.a : ya lah Bu Astina.ngerti kalau hanya itu.pokoknya pasti tetap ada maksud di sebaliknya.

@ Sasa Al-Sharif : kerana kita hamba-NYA

@ Celotehan : nafas yang dibagi aja pon masih kurang disyukuri..

@ emieysandra : ya kata kunci 'syukur'.

@ Sang Cerpenis bercerita : lihat betul2 Mba,ada mayat yang terdampar.

ghost writer said...

@ +d.O.Y.A.h+ : cuma enak dibaca saja lah Doy.hihi

@ ~ PIJA ~ : sedang merasa itu juga nikmat.

itulah Napoleon bonaparte.

@ yayack : mekasih sob..

@ REPUBLIK N9 : dimulakan dengan kelaparan..

@ lavender harum wangi : pointnya bukan pada maharaja..tapi sebaliknya.

echah mashuri said...

pergh.nice.syukurlah.itu yg terbaik:)

rizwan's sweetheart said...

bisk... kata nak belanja KFC... hehehe... fda tunggu ni...

The Rebel Kid said...

tak tahu nak komen apa. komplikated sangat bagi orang yang tak berapa pandai. wahahahah.

PG said...

ahahhaa..waluupun ayat bawah skali tu menginsafkan..rase nk gelak jugak sebab entri kali ni cerita so xyah pk 10x..tp bab isi tersiratnya x brape sampai lg ni...eehehe

si para para said...

tetapi dengan kekenyangan itu membuatkan kita lupa nikmat bila menjadi lapar...baiknya lapar kerana dengan itu kita sentiasa ingat kepada yang memberi rezeki..sedikit pun tidak terputus...kerana dalam hatinya masih berharap..agar sepinggang nasi jatuh di depan mata..seperti cerita p.ramlee saat di tiupkan alat sakti...terhidang nikmat yang di nanti..

i am S!L4H.. said...

kenape rmai org komen..tp silah x phm pon..
T___T

Dark Half said...

ghost, entry ni diinspirasikan dari kisah napoleon bonaparte ke? kalau betul, kau memang rajin membaca

Jumir said...

Aku suke para akhir tu...bile Ghost sebut ttg roti n air tawar tu sebab perutku kini tgh lapo.
He3...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

hmm....satu sebab kenapa kita diajar untuk tidak mensia-siakan dan mencemuh makanan

e. indah said...

kerakusan nafsu lapar dan dahagakan nikmat yang akhirnya makan diri sendiri juga ...membetulkan keadaan setelah cela tidaklah dapat menutup segala bekas parut yang penah singgah....


nota kecil: ibarat kertas putih dengan titik hitam di tengah ....titik kecil lebih jelas dipandang dari ruang kosong putih sekitarnya ..

r-5 said...

peh mendalam sungguh post ini. :)

deAnza-wAnda said...

merasai nikmat hidup itu adalah perkara yang di lalui semua insan...bezanya cuma yang dapat merasai nikmat itu mereke tidak bersyukur...

dirty dozen said...

walaupun bukan corneto tapi xpa aku makan jgak..hahahahahaha

skandaLdariLangit said...

makanan lazat terhidang depan mata. tapi kalau dah tak sihat. nikmat depan mata pun tak rasa nikmatnya.

ctpayong said...

assalamualaikum
selawat atas Nabi SAW

andai saja dia tidak sombong pasti dia berjaya memiliki apa yg dia mahu. paling tidak rasa cukup utk hidup.

AkuMuzikFilem said...

Tulisan saudara ternyata lebih sukar dicerna berbanding khairul hisyam. Cuma entri ini dapat saya fahami dengan jelas sebelum di'google' lagi. Bertambah sikit jelas lagi setelah googling.

fiezah91 said...

beb! ayt ko mmg arghhhh ssh aku nak paham..tp ada maksud tersirat tu..

tehr said...

tu la pasal
waktu di atas jangan lupa diri
kelak dah jatuh ke bawah, tiada guna lagi mengenang kenikmatan lalu

dirty dozen said...

ko 2 yg lapar sebenarnye...

mie said...

sentiasa hidup dengan wasatiah..
eheheee

Heidi Shafiq said...

cis.. aku sgt lembab utk memahami.. BM aku corot..

blog-tips-kurus said...

Alhamdulillah.. cukup nikmat hidup di Msia ni. makanan banyak sehingga lemak jahat & selulit terus segar bugar menempel di bodiku ini. cessssss!!!

*belajar Bahasa Perancis jugak ke?

maCy said...

biskut. macy cari. haihhh

Insan Marhaen said...

tapi kalau terlalu kenyang boleh semput nafas juga..

faiz said...

bersyukur satu sifat yg mulia..

diana said...

mujur masih ada roti walau tanpa jem..

beautiful_rose said...

masih lagi...

Fiqas said...

siapa kita utk menentukan takdir masa depan,..
siapa kita hari ini belum tentu menjamin kita utk esok hari..

S..U..D..@..I..S said...

Kesyukuran ialah hati yang sentiasa teguh mencintai pemberi....

Kegagalan dan memandang kebawah juga dapat mengajar kita erti kesyukuran.

ghost writer said...

@ echah mashuri : syukur....

@ rizwan's sweetheart : aiseh Fda..tayar keta pancit lak..haha.tuh yg lambat tuh.

@ The Rebel Kid : ala,kalau orang yg biasa cipta puisi pasti boleh jelaskannya.

@ PG : citer tuh cuma sampingan tapi isi dia yang sebenar-benarnya.

@ si para para : nikmat kenyang itu pada laparnya kita.

ghost writer said...

@ i am S!L4H.. : haha..silah2 yg selalu blur.

@ Dark Half : yup dari kisah napoleon bonaparte.aku mmg suka membaca.

@ Jumir : air kosong dan roti jer dah buat lapar dah..tuh tak citer pasal makanan lain lagi tuh.haha

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : betul,dalam saat kita tak punya apa2 maka apa yg ada kita hargai.

@ e. indah : ya aku faham...maka berpada-pada lah dengan apa yg kita ingini.

ghost writer said...

@ r-5 : kena selam lepas nih.haha

@ deAnza-wAnda : jangan jadi seperti mereka yang tidak bersyukur.

@ dirty dozen : tuh nasib baik aku belikan eskrem jugak..huh

@ skandaLdariLangit : akan terasa tawarnya makanan yg lazat itu.

@ ctpayong : suatu masa dulu dia makan dengan makanan yg penuh terhidang satu meja panjang...

ghost writer said...

@ AkuMuzikFilem : kalau baca melalui ggogling akan tiada diceritakan tentang ini..ia hanya satu penjelasan.

@ fiezah91 : semestinya ada maksud yg tersirat..

@ tehr : sentiasa beringat akan putaran hidup..

@ dirty dozen : aku dah bedal banjo beb.haha

@ mie : itu yg sebaiknya.

ghost writer said...

@ Heidi Shafiq : samalar kita bro,BM corot.haha

@ blog-tips-kurus : takde lar nak belajar secara formal..hihi

@ maCy : ya maCy..im still here..apa khabar?

@ Insan Marhaen : berhenti sebelum kenyang...

@ faiz : itulah salah satu cabang iman kita...

ghost writer said...

@ diana : dibuatnya cuma ada jem saja...ahakz.

@ beautiful_rose : masih lagi..?

@ Fiqas : kita cuma pelaksana urusan hidup kita..

@ S..U..D..@..I..S : penuhi dengan rasa kesyukuran...

nurHeart said...

Kdg2 kita dimurahkan rezeki dan dikurniakan nikmat supaya kita sedar bahawa begitu mudah kita mendapat rezeki, begitu mudah jugalah rezeki tersebut diambil semula.. maka bersyukurlah.. ;)

*mkanan itu food.. mau g cari mknan jap.. jomm! =)

ghost writer said...

@ nurHeart : jangan marah pada Tuhan kalau itu jugak terjadi atas diri kita..

maCy said...

kenapa tak inform mana pergi? sampai hati kan?

ghost writer said...

@ maCy : tak pegi mana pon.ada jer kat sini..

nurHeart said...

ghost: itu sudah tentu, marah pd Dia tanda iman kita tipis.. Dia tak akan menduga kita lebih dari apa yg kita mampu, Dia maha mengetahui segala yg berlaku.. *telling myself as well =)

ghost writer said...

@ nurHeart : bagus lah kalau memahami.moga Tuhan memberkati hidup kita.

si para para said...

bisk..mana mana nak buat recent post yang bergerak macam kamu tu..tolong ajak..kat mana nak cari..

si para para said...

oh dah dapat.hahaha tQ

ghost writer said...

@ si para para : baru nak bagitahu...haha

Sumandak Kinabalu said...

Manusia selalu lupa bersyukur bila segalanya ada depan mata. Sudah terantuk baru tergadah...