dealing with the past




Dia sangat mencintai perempuan itu bukan hanya kerna didasarkan oleh rasa teruja pada hubungan seks pertama kali semata-mata meskipun saat itu usia dia masih terlalu mentah dibandingkan dengan usia perempuan itu sendiri.Tapi ada sesuatu yang membuatkannya terus bersama dengan perempuan itu sekalipun peperangan yang bertunjangkan holocaust memisahkan percintaan dan keinginannya untuk terus berada dalam dakapan perempuan itu.

Sepanjang percintaannya dengan perempuan itu,Michael Berg menghabiskan masanya dengan membacakan novel-novel kepada Hana Schmitz yang buta huruf,lembut dan sangat jelita serta punya seni tubuh yang sangat menghairahkan...Saat holocaust telah berakhir dengan setiap dalang dan pemuka dihadapkan ke mahkamah dan menerima hukuman mati,Michael sangat terkejut saat mengetahui salah seorang dari mereka yang dibicarakan adalah kekasihnya,Hana.Suatu yang sangat sukar untuk diterima tapi dia tidak mampu berbuat apa-apa dan mengutuk ke atas dirinya sendiri...

Sesungguhnya dia masih bisa mempercayai kalau Hana mampu bertahan menyimpan rahsia tentang dirinya selama ini dan ia amat menyakitkan dalam rasa cinta yang mendalam dan sama sekali tidak akan menjadi memori yang memudar...

But i guess that's why they say every rose has its thorn...Aku memahaminya tentang itu.

72 comments:

- koroe - said...

pertamax !!

- koroe - said...

yesss.
fuck yeah !


bunga ros sangat sedap jika diletakkan dalam bilik. buleh tenangkan minda.

si para para said...

kalau bab bunga ros ni kena tanya white roses la..hehe

A.s.t.i.n.a said...

harum mawar namun durinya amat menyakitkan.

untuk mendapatkan yang indah itu bukannya mudah..

Eyka said...

wah2~ puitis giler la...nice~ heeXD

FaizalSulaiman said...

satu persembahan hebat kate winslet dlm the reader!

+d.O.Y.A.h+ said...

arghh. terapung2 bila baca. wee

Cik Bidadari said...

saya tetap tak faham... kenapa micheal amik masa yg lama untuk faham apa yg terjd. kenapa tak adil?

khairul hisyam said...

macam pernah tengok cerita ini. rasanya the reader kot. mungkin. haha

HEROICzero said...

tak tengok cerita ni...

=.="

every rose has its thorn. yea. itu masalah nya! damn.

oh bukan masalah. itu yang melengkapkan nya, kan? =)

emieysandra said...

paham..emm..

deAnza-wAnda said...

yezza...every roses has its own thorn... btol kate para2 tuh...kene tanye cik Wr la kann...

skandaLdariLangit said...

im a rose. a white one. but too thorny.

nurHeart said...

filem ini, saya penah tgk.. heavy drama i would say, a flashback memory bg Micheal.. a very touching movie :)

skandaLdariLangit said...
This comment has been removed by the author.
maCy said...

aku bangkit selepas mereka fikir hidup aku mati

apa maknanya? *masih terkejut. ini biskut*

diana said...

seronok ke bercinta dengan lelaki yang lebih muda???
ermmmmm?????

niesz said...

wow!terpesona jap baca..hehe..

white rose said...

tanya aku?
si PARA-PARA & wanda...

perlu aku jawab ke?
kamu sendiri tau aku bagaimana...

yea, mmg HAPPY & FUNNY...
but...

aku tak mahu rosakkannye hanya kerana aku berduri...

aku mau buang prasangka itu, kerna aku tak mahu melukai sesiapa termasuk kau...

ghost writer said...

@ - koroe - : rose asli atau kertas...kalau asli takkan lama mana akan bertahan.

@ si para para : aikk..aku tak juruskan pada sesiapa..hihi

@ Eyka : tanx eyka

@ FaizalSulaiman : berbaloi dengan award yg dia menang.

@ +d.O.Y.A.h+ : sila berpijak ke tanah semula...huhu

ghost writer said...

@ Cik Bidadari : sebab dia terikat dengan peperangan.tak adil sebab dunia memang tak adil.

@ khairul hisyam : betul the readers..tapi soalnya bukan citer nih.

@ HEROICzero : ayat itu kesimpulannya...penutup pada sampingan cerita the readers yg aku olah sendiri.

@ emieysandra : good..Sand mula faham.

@ deAnza-wAnda : why?bukan kah Wanda juga seorang perempuan...

ghost writer said...

@ skandaLdariLangit : maka aku harus akuinya...sapa pun kamu,tetap seorang perempuan yang punya 'bisa'.

@ nurHeart : sangat touching...citer2 begini aku suka.

@ maCy : yup ini biskut yang dulu.jiwa tetap sama.

qoute itu sebagai merujuk pada mereka yang menyangka mereka sudah 'mengalahkan' aku...

@ diana : ada keseronokan yang disembunyikan kak diana.

@ niesz : walah....hihi

@ white rose : jangan risau kalau aku terluka oleh duri 'rose' itu pastinya bukan dari kamu...

tapi sesungguhnya itu pandangan aku sebagai lelaki yang mengenali perempuan.

maCy said...

kenapa tukar?

tapi i love dis way better. cuma. orangnya.

Fiqas said...

sesungguhnya cinta itu bisa membutakan...
kerana rasa cinta itu sendiri membuai perasaan .. menutup segala kepincangan ...

e. indah said...

perbezaan penyekatan tanpa restu itu telah membuat si mawar membuat tipu daya pada kecantikan dan harumnya, melupakn duri pada celah daun daun.

maka jika memilih menjadi sebijak kumbang jika ingin memilikinya hinggaplah pada keindahan semata, rakus untuk manisnya saja.
tapi si pencinta bunga seperti kamu, yang memetiknya,harus tahu ada duri yang akan melukai jari lelakimu.

sangat pedihkan, kepercayaan yang dikhianati...




nota kecil: telah baca komen kamu, sudah aku katakan, tulisan kamu itu berhantu ....

Dark Half said...

tragik... dan ayat akhir kau terus mengingatkan aku pada sebuah lagu kesukaanku nyanyian Poison

echah mashuri said...

biskut yg dulu semakin berubah.semakin mendalam bahasa.perghh..nice ah!:))

ghost writer said...

@ maCy : kenapa dengan orangnya...? :)

@ Fiqas : manusia itu sendiri Fiqas...

@ e. indah : kadang2 lelaki itu apa yang paling sukar dia dapatkan akan tetap dia dapatkan...

look,it seems same right...

@ Dark Half : yeah...its poison.kamu memang cekap dalam muzik DarkHalf.

e. indah said...

dan ...perempuan akan memutarbelitkan ego lelaki yang itu untuk berpura-pura tidak mahu tapi sebenarnya perlu ...equal right

ghost writer said...

@ echah mashuri : oho..echah kenal jugak ghost yg dulu ek.

@ e. indah : yes..sangat equal.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

menyintai wanita yg lbh tua..hurmmm buat LM terfikir2 sejenak.

echah mashuri said...

kenal.biskut marie yg mudah patah sekarang dah jadi penulis yg berhantu:)

Insan Marhaen said...

hah.. cinta?

NAJ HEBAT said...

every rose has its thorn.


hurm.


mungkin.


aku rindukan seseorang.

hehe

AkuMuzikFilem said...

Ya soalnya bukan cerita ni. Ada mesej yang penulis ingin sampaikan. Apa2 pun kagum dengan kemampuan penulis mengolah entri ini dengan gaya mendalam, yang rupa2nya dari filem.

deAnza-wAnda said...

kerana aku adalah wanita tapi aku mungkin mawar pudar warna... hehheheheh....sebab... bukan macam cik WR... white rose... bunga suci..kikikiki...

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

but its the thorns that makes roses beautiful

r-5 said...

saya juga faham tentang quotes itu. :)

tehr said...

pokok bonga ros aku dah mati
huhu

cinta sepatutnya suci, walau pun buta atau celik

REPUBLIK N9 said...

bisk, wanita itu hebat dalam menyimpan rahsia... pengalaman mengajarku supaya berhati2 dengan mereka ha3

ghost writer said...

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : tak salah bukan.... :)

@ echah mashuri : haha...coz mistaken identity.

@ Insan Marhaen : not about lurve bro IM.

@ NAJ HEBAT : teruskan kerinduan kau Naj.

@ AkuMuzikFilem : ia sebenarnya diadaptasi dari novel Bernhard Schlink.memang betul,citer itu cuma sampingan saje..

ghost writer said...

@ deAnza-wAnda : apa pun kaler bunganya,bukan itu yg dimaksudkan tapi durinya...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : betul,itulah kelebihan rose..

@ r-5 : mudah difahami bukan...

@ tehr : kita yang corakkan...

@ REPUBLIK N9 : tapi aku membenci cara mereka berbohong...

eszol raar said...

i had sex n i know she's the one

ghost writer said...

@ eszol raar : wallah....orait.hihi.hey,me too.

Tuan Penasihat said...

aeii apedaaa?
hmmmm....
dashat abang ghost kita ni.
banyak berfikir betul.

Hanis Manis said...

ahaaa! keeping myself for ... ermm ever?

biar duri tu mati tak berusik pun tak pe gak kan? :)

ctpayong said...

assalamualaikum
shalawat atas Nabi Muhammad SAW

ermmmm...aku corot lagi!

kerana ia cantik & mengujakan, 'duri' itu penyelamat juga senjata.

cik ciput said...

kenapa ada yg cakap encik ghost dah berubah? emm maklumlah sy first time jejak sini.. =)

rizwan's sweetheart said...

semuanyer kerana cinta... arghhh... terbuai2...

Putri Indah Purnama Sari said...

So sweet....

Sang Cerpenis bercerita said...

cinta oh cinta

Lee Zha said...

sebagai bunga, kami di beri pilihan.


duri itu mahu ikut kiri atau kanan?

~ PIJA ~ said...

erm.....aku juga memahaminye.......:(

Prince Halilintar said...

kalau durinya itu dibuang adekah rose itu akan kekal cantik..

thomas said...

Wah! Ini penulisan yg berat2,banyak makna di sebalik setiap ayat.

nadzirah aqilah said...

hmmmmmmm... (^______^)

spechless... hahaha

TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh said...

damn. this is one of my favourite movies. argh. aku suka!!!

serius. aku terus jatuh cinta pertama kali lihat cerita ini. :)

p/s: kala adegan2 18sx tu semua aku tutup matalah. hahaha! (boleh percaya ke ni?)

ghost writer said...

@ Tuan Penasihat : mencari konklusi..haha

@ Hanis Manis : takper,tapi kalau ada yg menghargainya kan lebih bagus.

@ ctpayong : S.A.W....

itulah pertahanan yg dia ada..

@ cik ciput : owh takper kalau tak tau.selamat datang memasuki dunia ghost.

@ rizwan's sweetheart : ya semua kerna cinta..tapi tak semua.hihi

ghost writer said...

@ Putri Indah Purnama Sari : tanx putri..

@ Sang Cerpenis bercerita : ya serasa soal cinta ngga bisa dipisah.

@ Lee Zha : sebagai lelaki kami juga diberi pilihan...

@ ~ PIJA ~ : kan Pija dah mula memahami..hihi

@ Prince Halilintar : tetap cantik tapi lemah...

ghost writer said...

@ thomas : sememangnya dihasilkan begitu Tom.

@ nadzirah aqilah : hmmmmm....its ok.hihi

@ TheRebelKid/PrmpnDkwtMrh : adegan itu yang meraih banyak anugerah sebenarnya kerna Kate Winslet sudah lebih berani..

Gayahspears said...

sekut............. aku rindu ko :( sory lame aku tak terjah ko :( aku bz skrg.. nk update blog pon tak ade mase... sedih taw :(

| Larasephia | said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

tuhan ada sebab kurniakan duri kepada mawar

sbb dh lumrah, manusia paling teringin nak musnahkan sesuatu yg terlihat cantik, indah dan sempurna.

not that its thorn could have prevented itself to be plucked (because people would pluck it anyway.) but at least, dia akan sedikit puas bila tangan2 jahat yg mencapai itu calar dan terluka sebelum terjadi memusnahkan.

February 21, 2011 3:35 PM

Muhammad A Vip said...

apa yang harus ku komentari kalo sudah begini, dadaku sesak...kupikir napasin akan membantu.

Pena Marhaen said...

cerita yg mengasyikkan..

khairul hisyam said...

tau soalnya last sekali. itu. every rose has its thorn. hehehe

ghost writer said...

@ Gayahspears : mish u too Gayah..its ok.understood. :)

@ Anonymous : mungkin ia begitu..dan aku akuinya.

@ Muhammad A Vip : ngga perlu pusing untuk komentarnya VIP.. :)

@ Pena Marhaen : ya citernya keren.

@ khairul hisyam : :).dan tahu Khai memahaminya.

nuriz said...

rose..you jump i jump rose...hehe tetiba pulak...silap pilem le..

ghost writer said...

@ nuriz : haha..its ok

Kebaya Sendat Sepatu Merah said...

hell, yeah.

i'm totally amazed with dis movie.

and i'm really like it.

Sumandak Kinabalu said...

Or should we say love is blind. Thats why people always cloud by it and refuse to see the truth...

ghost writer said...

@ Kebaya Sendat Sepatu Merah : me too KSSM...

@ Sumandak Kinabalu : itu yang selalu kita buat kalau cinta mulai menguasai seluruh hidup kita..