beda



Bego itu bagus untuk mereka yang pintar
pintar itu trom bagi mereka yang bersikap bego
sedang yang lain tertawa ada yang lain mulai terasa


Kalau semua orang di dunia ini bego,aman barangkali dunia
kerna mereka yang lebih pintar hanya tahu merosakkan dunia
sedang yang bego tidak tahu berbuat apa-apa


Yang bego ketawa banyak sekali,yang pintar dikit saja ketawanya..
saat yang pintar menangis sedikit,yang bego menangis banyak airmatanya..


Bedanya,mereka yang bego melakukan kesilapan yang sama
sedang mereka yang pintar lebih suka mengakui kesilapan orang lain,kesilapan sendiri seolah tiada apa-apa..
Yang bego terusan diperbegokan,sedang yang pintar terus menunjukkan kepintaran.
Saat yang pintar mati duluan,yang bego senyum berpanjangan..


Ya sudah lah...asal saja tahu makan..teruskan saja kehidupan.

60 comments:

Lucifer said...

>>.<<



di antara bodoh dan pintar.
ada satu garisan.
yang nipis.

khairul hisyam said...

bego atau pintar, bergantung kepada mereka. baca yang banyak tak semestinya mereka pintar, mungkin dunia aman tapi tiada kesempurnaan. :)

REPUBLIK N9 said...

bego tu ape bro? sory la tak penah dengar he3

deAnza-wAnda said...

bego atau pintar... x dapat kita ukur... kerana bedanya pada iq dan eq seseorang itu... yang pintar x semestinya panjang akal.. malah yang bego buan pendek akalnya...

Gaphe said...

tapi ada untungnya jadi bego...
nggak perlu dimarah2in karena emang tau udah bego, nggak perlu takut bikin salah dan malu-maluin karena bego..hahaha

A.s.t.i.n.a said...

jujur yang bego itu punya kepintaran yg sendiri .. begitu juga yang pintar pasti ada waktunya ia bego... Kerana manusia pasti tiada yang sempurna..



Sebenarnya saya pun tak pasti makna bego..

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

bego itu kalau menurut saya...org pintar yg ga pake otak hehehe

white rose said...

bego tu mcm buah betik...
pintar tu mcm buah epal...

betik & epal mmg manis kadangkala...
betik pula adakalanya menenangkan bila dimakan...
adakalanya keras & sukar...
tapi sedap bila direbus & dicicah dgn sambal belacan...

manakala epal, mmg manis senantiasa...tambahan pula warnanya yg berkilat2...cuma epal tak bole direbus tapi bole dibikin jus...

betik melawaskan, epal mengenyangkan...


jom2, makan betik & epal...




hahahahaha...

ctpayong said...

assalamualaikum
selawat atas Nabi Junjungan Muhammad SAW.

aku mahu jadi bego
bego jugak pintar akal
cuma lebih berserah & bertawakkal

atau

si bego yang pintar

atau

si pintar yang bego.

puing! puing!

Anisayu said...

tolong nilai aq ini piter atao bego xixixixi
kuingin pinter tapi pandai ,,,,

blog-tips-kurus said...

kok bego?!
kita memegang amanah Allah di muka bumi ini..

Prince Halilintar said...

bego atau pintar bukan masalahnya..yang penting niat kite lakukan sesuatu kerana Allah..

S..U..D..@..I..S said...

umpamakan bego itu petai dan
pintar itu sunkist...

aku sukak dua dua....
lepas makn petai cuci mulut ngan sunkist
boleh gitu bisk...hehe

setiap dari kita ada kelebihan dan kekurangannya...

NAJ HEBAT said...

belajar dari kesilapan. yang mengubah seseorang yang bego kpd genius.

haih.

PG said...

owh..org indon ke?

takde siapa yg paling pandai dan paling bodoh di dunia ni sebab setiap yg pandai itu blh menjadi bodoh dan setiap yang bodoh itu boleh menjadi pandai..

sesuatu itu bergantung kepada niat,maksud,fikir dan matlamat...

kejayaan atau kegagalan itu disertakan hikmah dan ujian untuk difikir dan direnungkan

biasenya yang sentiasa melalukan kesilapan itu akan terus belajar dr kesilapan dan cuba sebaik mungkin untuk memperbaiki diri agar kesilapan sama xkan berulang lagi...

=)

si para para said...

orang yang paling pintar itu adalah mereka yang selalu mengingati mati..

mengapa tidak di katakan pintar itu mereka yang banyak membaca buku..bukan juga mereka yang celik IT..bukan juga seorang perdana menteri...bukan juga seorang profeser..tidak juga seorang saintis...mengepa?

mungkin saja yang "pintar" itu tidak hanya berfikir di sini, tetapi mereka telah berfikir setapak ke hadapan..kerana yang di hadapan itu abadi..yang di sini hanyalah tempat di uji..yang di sana lebih utama..yang di sini cuma sementara..

Fiqas said...

ada org berlagak pintar walaupun dia sebenarnya bodoh, dan dia tidak tahu dia bodoh..
ada jugak org pintar tapi buat2 bodoh...

e. indah said...

si bego memilih kesilapan yang berulang
si pintar pamerkan si segak cendikiawan ....
si bego yang salah biar salah dipersalahkan
si pintar biar biar sekecil hama salah disembunyikan ...
salakan si bego saja, mereka rela dibegokan ...



nota kecil: picisan bego yang diremehkan si pintar...



...

Amy Syaquena said...

uish ada yang tak faham penggunaan bahasanya la...bego tue apa > bodoh ke...

nurHeart said...

ermm.. as a human being - a simply complicated creature, we had already done our best, malah the 'bestest' kalau boleh, well then let Allah do the rest..

p/s: x phm maksud bego, samar2 je tahap kefahaman ni

The Rebel Kid said...

belajar perkataan barulah hari ini.

bego dan trom.

ramai yang bertanya. penjelasan? :)

~ PIJA ~ said...

salam bisk..

bego tu tak silap aku maksudnye degil...ntah ler..

.:padie_eyla:. said...

yang bego je kate orang laen bego. -.-

Catherine- said...

sudah la bego
sombong lagi

itu mmg bego tahap langit

tapi kalau pintar
dan sombong

oh.. dia mahu jadi tuhan barangkali

huhu

i am S!L4H.. said...

ya sudah lah = bondan
heeeee

Naajmi Maspupa said...

saya lebih suka menjadi bodoh tetapi berakhlak daripada pintar tetapi merusak :D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bisk kena bg kelas ni..ramai tak fhm bego..huhu

HEROICzero said...

ignorance is a bless, bukan? =)

faiz said...

sorri tak paham ape itu bego..

mie said...

alamak!!
gue kurang paham..
eheheehee

Hanis Manis said...

betul kata lucifer. garisan nipis ciptaan manusia.

Muhammad A Vip said...

kalo begitu aku tak pilih dua duanya

Isti said...

moga bukan termasuk orang yang bego..tapi orang yang terus belajar..:).

nadzirah aqilah said...

kan lebih bagus kalau yg pintar itu mengaplikasikan kepintarannya sebaik mungkin....

kerana bila si pintar menguasai dunia... memang tidak terlihat dimana kecerdikan mereka... (^__^)

Dark Half said...

teringat dialog sinetron di kaca tv..
"begok lho!"


~ masih tak dapat habiskan sang alkemis versi indonesia

CIK TOM said...

bego tue pe?bodoh ker??

makan utk hidup atau hidup utk makan??huhu...

p/s: sori br berkesempatan singgah ;)

mizzapple said...

ngak mau bego atau pun pintar.
biar aja sederhana.
leh gitu bisk? :)

Insan Marhaen said...

bego di sisi manusia mungkin tidak di sisi tuhan...

Cik Bidadari said...

setiap manusia dicipta berbagai jenis dan warna... begitu juga kepintran dan kejahilan dalam pemikiran. Kalau kita alpa... akal akan menjauhi malah kita akan rasa sepi tanpa arah... sekiranya kita berjaya mencari cahaya maka akal akan mencapai kita dengan sendirinya. sehebat-hebat manusia... adalah manusia yang saat kerdil tetapi besar jiwanya mendambakan diri kepada penciptaNYA... indah bukan...?

Inspirationalefeks said...

nmpak sabahan di sini .. hehehe

NuSaNa NoSa 91 said...

hantu~~ tumpang tnya.. bego tu apa ea?? jahil jap~ zzzzZZZZZZZzzzz~~ ^_^

Penembak yang Bertopengkan Jiwa said...

Ohh terjumpa wahai sahabat penulis, Aku bukan seorang insan yang pintar tapi aku juga bukan manusia yang bego, tetapi dengan ada nya otak, aku berfikir, dan dengan pengalaman aku mengamati setiap detik yang perlu di jajahi,

Pintar itu adalah wajib, bego itu adalah kehendak sendiri,
Jika semua orang pintar, mungkin dunia tak aman,
Jika semua orang bego, mungkin juga dunia tak aman,

Setiap yang lahir di bumi ini, ada pelengkapnya..

francis said...

diana said...

kadang2 akak jugka bodoh//
tapi ada benda lain yang orang lain lebih bodoh dari akak..
hehehe

skandaLdariLangit said...

bego itu apa?

rizwan's sweetheart said...

tertanya2... dalam kategori apa fda ni... bego atau pintar? tolong jawab bisk...

tehr said...

kadang2 aku keliru
adakah aku ini si bego atau si pintar
harapnya aku tak menyusahkan sesiapa
hehe

ghost writer said...

@ Lucifer : hanya sedikit yg membedakan...

@ khairul hisyam : aku harus setuju dengan kamu bro.

@ REPUBLIK N9 : bego itu bodoh bro.

@ deAnza-wAnda : terpulang kepada siapa yang gunakan akalnya.

@ Gaphe : ini kiranya kata orang malaysia,'buat derk jer'.haha

@ A.s.t.i.n.a : betul lar tuh apa yang Astina maksudkan...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : yerp betul Sabrina.

@ white rose : haha..perumpamaan yang keren..

@ ctpayong : kalau begitu pilih saja ke duanya..haha

@ Anisayu : kamu sudah memilihnya,maka aku tidak akan menilai kamu lagi.hihi

ghost writer said...

@ blog-tips-kurus : kamu fikir kalau kita ini amanah Tuhan maka ia tidak memungkinkan kita juga bego pada diri kita..tidak.

@ Prince Halilintar : niat dah ok tapi pelaksanaan tuh yang dinilai.

@ S..U..D..@..I..S : boleh saja kalau mau perumpamakan dengan apa2.hihi

@ NAJ HEBAT : tak jadi hal bagi siapa yang sedar akan kesilapannya.

@ PG : kalau lah seperti apa diperjelaskan itu suatu gambaran sebenar..wah,aku suka deh.hihi

aku bukan orang indonesia tapi sebahagiannya.

@ si para para : kalau diukur soal pintar itu dari segi imannya..aku percaya itu bertepatan dengan apa yang kamu katakan.

@ Fiqas : bersembunyi di sebalik identiti sebenar..

@ e. indah : nah,itu adat resam dunia E'..sering begitu.

@ Amy Syaquena : aah..bego itu bodoh

@ nurHeart : bego itu kebodohan Nurheart.

ghost writer said...

@ The Rebel Kid : 'bego' itu kebodohan n 'trom' itu suatu yang sangat teruk.hihi

@ ~ PIJA ~ : kedegilan yang bodoh.hihi.boleh juga kalau mau digunakan degil itu pada bego.

@ .:padie_eyla:. : mungkin dia fikir mereka satu dunia dengan dia.

@ Catherine- : maka biarkan dia jadi Tuhan pada dirinya sendiri..

@ i am S!L4H.. : haha..bondan prakoso!

@ Naajmi Maspupa : ada pilihan di tangan kita Naajmi.

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : haha..tapi Lydia faham kan..

@ HEROICzero : thats right bro...

@ faiz : dijelaskan untuk kau bro,ia 'bodoh'.

@ mie : its ok..hihi

ghost writer said...

@ Hanis Manis : aku juga setuju.hihi

@ Muhammad A Vip : di tengah-tengah?

@ Isti : itu lebih baik...

@ nadzirah aqilah : lebih ramai yang berkepentingan diri sendiri..

@ Dark Half : haha..lu pun layan jugak sinetron ya..sekali sekala apa salahnya ye dak..

@ CIK TOM : betul lar tuh Cik Tom.hihi

@ mizzapple : boleh saja MizzApple,tiada masalah.

@ Insan Marhaen : kerna Tuhan Maha adil.

@ Cik Bidadari : owh sangat indah..alangkah indahnya kalau kamu sering menggunakan ayat sebegini.

@ Inspirationalefeks : wah,tajam pemerhatian ko bro...haha

ghost writer said...

@ NuSaNa NoSa 91 : bego itu bodoh Nusana..hihi

@ diana : haha..akak memang tak mau di belakang atau terbelakang sekali.

@ skandaLdariLangit : sekali lagi.."bego itu bodoh SDL"..hihi

@ rizwan's sweetheart : tak kan bisk plak yang nilai..adui..haha

@ tehr : ntah lah tapi kalau harapan tuh tak mau ganggu orang lain itu sudah cukup bagus tuh tehr.hihi

Al said...

hahaha

kdg2 ak rse stiap entri blog ni prlu ade description pkataan plak..

Sasa Al-Sharif said...

pintar pada jalan yg lurus lebih berfaedah. tapi pintar memutar belit itulah yg jadi perosak

ghost writer said...

@ Al : diusaha untuk mencari Ali..hihi

@ Sasa Al-Sharif : digunakan dengan cara yang betul tidak apa Sasa.ada kebaikan.

maCy said...

hah? apekah bego? err

this is DIN..... said...

kekadang bego itu sengaja diperlakukan oleh org yg bijak pndai,terpaksa membegokan diri sndiri pd org lain demi utk peroleh kemasyuran.

dirty dozen said...

spa yg bego bro..david ker bego...hahahaaaaaa

Pistachio said...

bego means bodoh ke?

sungguh bego batu ini..!

eerrkkk!

ghost writer said...

@ maCy : bego itu bodoh.

@ this is DIN..... : thats true..

@ dirty dozen : ko dengan dia lar...haha

@ Pistachio : batu tak bodoh..erkkk