defamation



Menjadi satu kesukaan manusia yang saling kenal mengenali di alam yang semakin rontok ini dengan menggambarkan suatu apa pun mengikut apa yang dilihat pada zahirnya.Lantas mewujudkan berpuluh-puluh gambaran serong yang saling berkait dan berkesinambungan..Yang memulakan hanya dengan satu kisah yang pendek dan kendian diperluaskan dari seorang kepada seorang,sedang yang nyata masih tersembunyi dari haknya.Apakah tanpa penafian suatu penceritaan yang tidak benar itu kita menutup pandangan dan akibat dari impak ghibah dan fitnah seseorang itu...?


Alangkah indah kata syair...Sekali orang memfitnah,yang benar jugak akan ikut terasa sama..Kayak banjir yang datang menujah di lewat malam,tidak ketahuan dari arah mana dan mahu ke mana.Celaka lah bagi mereka yang menyukainya..


Perhalusi ini toh,bahwa pendusta itu lebih berat dari langit maka kebenaran itu lebih luas dari bumi yang kita injak ini.Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh...Ternyata saat kita melontarkan satu fitnah akan datang beribu batu neraka ke dahi kita..Berwaspada lah saat kita ingin membuat kisah yang di luar sadar kita itu adalah fitnah dan menafikan hak-maruah saudara kita..



56 comments:

zaty luvlianncezzz said...

mmg suke wat n3 style nie eh...kata2 penuh makna :)

MATAHARI said...

bergetar jiwa.



bila membaca perenggan terakhir.



komplikasi diri.

rizwan's sweetheart said...

fitnah... seperti membunuh 40 nyawa... banyak yang tersirat di sebalik apa yang bisk suratkan

nadzirah aqilah said...

manusia tidak pernah berpuas hati dengan kejayaan org lain.. lalu jalan pintas diambil.. makanya wujudnya fitnah..

nauzubillah.. semoga kiter semua dijauhkan...

Encik MamaT said...

sekarang sudah seperti trend... ingin sekali membuka aib dan suka menjaja cerita sebegitu.. kerna apa? kerana terlalu banyak permintaan... semoga kita di jauhkan dari di fitnah dan memfitnah...

Sumandak Kinabalu said...

Kata-kata itu lebih tajam daripada pedang, so berhati-hati ketika bercakap dan biar berpada...dan ingat, kata-kata itu juga bisa membunuh seseorang.

Terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata??? Menyesal pun tak guna...

dirty dozen said...

kata2 yg mbuat aku bfikir panjang...jadi sama2 jauhkan dari fitnah...setuju bro...

Hanis Manis said...

ya, kalau fitnah boleh dijadikan senjata tajam, ia lagi tajam dari pedang samurai.

hanaahmad said...

fitnah pembunuh ummah, fitnah ada di mana-mana.

paradoks hati said...

suke entri ini. hakikatnya ia dari satu petak boleh di perbesar jadi seratus petak,:)

mrs.sabri said...

jauhi fitnah..bkn saja fitnah,malah perkara2 negatif yg lain mesti di elakkan..

CIK TOM said...

fitnah umpama memakan daging busuk....xelok diamalkan...

Sasa Al-Sharif said...

fitnah tu pun memang ibarat membunuh. mau ada hati kejam utk memfitnah

ctpayong said...

salam GW

jika ia tepat mengenai kamu, kepada Dia lah kamu berserah kerana pintu permohonan mu luas terbuka.

wallahua'alam.

white rose said...

ghost yg ku syg,
aku nak copy & letak dlm blog aku ye...

nanti aku banjer kau makan ABC yee...

bole ye ghost...

tolong jangan makan darah aku,
makan ABC je...

jap lagi aku banjer tauuu...

muaaahhhsss...
sayang ghost...
hahahahaha...

REPUBLIK N9 said...

fitnah... lebih bahaya dari membunuh, hu3

missSenget said...

alaa bisk..

baru nk ajak ko gosip2.. :D

HEROICzero said...

kalau takde fitnah d dunia, bosan la tengahari ahad, nak tengok Melodi. keh3x

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

pernah aku dengar dosa fitnah lebih berat dari dosa membunuh.


“Wahai orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang yang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan suatu mu sibah kepada kaum dengan sebab kejahilan kamu sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu lakukan.” (al-Hujuraat:6)

KUREKURE COMEL said...

fitnah....aib...permainan kesukaan syaitan....

ingat tu mina!!!ok...huhuhu

S..U..D..@..I..S said...

Kerosakan pada hati membawa kepada kerosakan seluruh nilai hidup pada diri seseorang individu.

dan

dosa sebar fitnah hilangkan pahala terkumpul...

ghost writer said...

@ zaty luvlianncezzz : suke..sebab tuh suke tulih macam nih.hihi


@ MATAHARI : aku menulis pun bergetar beb..


@ rizwan's sweetheart : mesej jelas tuh Fda. :)


@ nadzirah aqilah : aminn... :)


@ Encik MamaT : teruja memenuhi permintaan hingga terlupa pada yang tidak meminta.

khairul hisyam said...

penulisan yang agak serius dan sungguh cool :)

ghost writer said...

@ Sumandak Kinabalu : peribahasa turun temurun tuh...terlajak kata pecah kepala..


@ dirty dozen : ko mesti kena setuju bro...haha


@ Hanis Manis : mesti kalau dowank lawan ninja samurai,geng2 tuh mesti kalah ngan dowank kan...bahaya.


@ hanaahmad : sentiasa waspada.


@ paradoks hati : dan kita pun terikut sama dalam petak tuh.

ghost writer said...

@ mrs.sabri : apa saja berhubung dengan anasir jahat harus disingkirkan.


@ CIK TOM : jangan ada yang sanggup memakannya.


@ Sasa Al-Sharif : kerna ia bukan satu perbuatan lahir maka mereka tidak sedar.


@ ctpayong : kalau pada bisk,ntah gimana penerimaan bisk.


@ white rose : silakan WR..takde jadi hal.

ghost writer said...

@ REPUBLIK N9 : benar!


@ missSenget : simpan dulu gosip tuh.haha


@ HEROICzero : owh ya jugak kan..layan jangan selalu bro.


@ Nazsabrina Iman Zulfikar : tanx untuk perkongsian hadis tuh Nazsabrina...


@ KUREKURE COMEL : setan lar nih yg hasut kita...

ghost writer said...

@ S..U..D..@..I..S : akan ditagih nanti oleh orang yang kita fitnah.


@ khairul hisyam : mekasih bro...

A.s.t.i.n.a said...

kata2 dari roh yang tak kesampaian..

Chaoi said...

Rakus dan hasad lebih panas dari api yang berjelaga dan hitam,sedang kehinaan seorang pemfitnah itu lebih rendah moralnya dari seorang pembunuh

memang pon,saya amat setuju part ini...salute sket la..

F.A.R said...

kau dulu ambik kelas sastera ke GW?
ayat power la, nasib baik aku paham bah.
org yg memfitnah tu berape lame die boleh fitnah.
lambat laun kebenaran akan muncul dan org akan tau sape benar dan sape salah.
ape pun, takutlah nnt kene kat diri sendiri, jadi jgn buat org kalau kite xnk kene bende yg same dikemudian hari :D

Dark Half said...

banyak sangat fitnah sekarang sampai susah nak membezakan antara kebenaran dan pembohongan

hidup perlulah saling berpesan-pesan. entry tegas yang penuh peringatan

Gaphe said...

itulah sebabnya.. fitna itu lebih kejam daripada pembunuhan..karena lidah memang lebih tajam dari pedang.

eh bisk, kalo saya nggak janji posting foto2 desa.. kalo mau, liat di blog saya label : Yogyakarta. Itu hometown saya..

e. indah said...

harap aku tidak tergolong dlm di kumpulan bersuara fitnah ...jauhkan...

dunia semakin kejam dengan suara suara busuk pendengki...tenat sangat tenat bukan ...?


nota kecil: aku hanya mahu berdiri sendiri dengan halku, tapi masi ada juga dengki aku berdiri..
...janganlah, aku bukan siapa2 , tidak punya apa2 untuk dengki

white rose said...

tu yg buat aku syg bangat kat kau nih...

jom kita minum kopi...

nurHeart said...

harus berhati2 bila berbicara ttg sesuatu yg kita x pasti kesahihannya, smoga stiasa dilindungi Ilahi drpd mereka yg berniat tidak baik terhadap kita & smoga Dia mendekatkan kita kpd kebaikan..

Lee Zha said...

mendengar suara manusia bernama ibu dari corong penghubung bukan sesuatu yang mudah bila kau terpaksa hadam rasa rindu jauh di dalam hati.


sakit. itu pasti.

ghost writer said...

@ A.s.t.i.n.a : di mana kah roh ku bergantung Ast..?


@ Chaoi : kira ko dah faham sangat lar bro..bagus.


@ F.A.R : mana ada kelas sastera..aku budak vm.


@ Dark Half : itu lar tujuannya DH..


@ Gaphe : ok Phe..aku akan lihatin nanti ya..

Majalah Masjid Kita said...

saya mungkin termasuk orang yang sulit memahami untaian kata mas :(

Majalah Masjid Kita said...

saya mungkin termasuk orang yang sulit memahami untaian kata mas :(

ghost writer said...

@ e. indah : kita selalu tak dapat


@ white rose : uittt....haha


@ nurHeart : harus diselidiki terlebih dahulu.


@ Lee Zha : tetaplar keraskan hati..

ghost writer said...

@ e. indah : kita selalu tak dapat


@ white rose : uittt....haha


@ nurHeart : harus diselidiki terlebih dahulu.


@ Lee Zha : tetaplar keraskan hati..

ghost writer said...

@ Majalah Masjid Kita : ngga apa-apa mas...

si para para said...

fitnah itu sangat sedap dan enak... sedap mencipta dan enak mendengar...sedap menyebar dan enak menerima...tapi kesudahan semua itu adalah malapetaka yang akan di sesali atas setiap butir dan baris perkataan yang di lontar..

eszol raar said...

lidah itu paling tajam dan berguna

maka itulah senjata utama si dajal durjana

tehr said...

aku pun heran
mengapa ada yang begitu senang menjatuhkan maruah orang lain

mengapa lupa pada segala peringatan yang diberikan

sumanje said...

Berkunjung malam sahabat

...jemput singgah ye..
blog baru su manje..

http://poemsumanje.blogspot.com/

Thanks...

ghost writer said...

@ si para para : fitnah itukan kenikmatan bg yang munafik.


@ eszol raar : lain kali kena jaga supaya dajal durjana tidak gunakannya atas diri kita.


@ tehr : sebab dianggap bukan lagi satu keheranan.


@ sumanje : already su...

Muhd Aizie said...

wei, hebat betul kau menulis ... aku jatuh cinta beb .

kau pelajar jurusan apa?

april said...

wow.
saya perlu baca beberapa kali untuk faham,atau cuba sedut sedikit makna disebalik kata-kata kamu.

cuma yang saya mahu katakan,
berwaspadalah dengan fitnah dunia.
yang adakalanya terselindung di sebalik senyum manis dan budi pekerti.

Akulah Aqilah Itu said...

susah nak beza fitnah dan gosip kan?

Suara Kalbu said...

Sepertinya kita ini sedang melalui fasa tekanan hidup yang serupa.

Kedengkian manusia buat mereka tidak segan silu membuat cerita dusta dan mengambil kesempatan ke atas hidup aku

Isti said...

semoga kita dijauhkan dari fitnah..btw, ganti template ya..? jadi segerrr

deAnza-wAnda said...

defamation...kerana fitnah kita jatuh..tapi kerana fitnah jugak kita bangkit...sesungguhnya fitnah itu sama seperti membunuh...

ghost writer said...

@ april : kadang ia berlaku diluar sadar kita bukan...


@ Akulah Aqilah Itu : ke duanya tetap punya konsep yg sama.


@ Suara Kalbu : sentiasa waspada SK.


@ Isti : hihi..ya Isti..mau kelainan.


@ deAnza-wAnda : jangan sampai kita terbunuh ok. :)

diana said...

masa belum kawen dulu kerapkali berdepan situasi di fitnah..
bila dah kawen dan mengasingkan diri
semuanya berubah..:)
mungkin mengasingkan diri dan memilih orang untuk dijadikan kawan2 adalah satu cara mengelak kan fitnah

Fiqas said...

busuknya hati mereka mereka yang berbuat fitnah...