di belakang ku..



Kucuba senyumkan tetamuku..
sebelum makanan kuhidangkan...
-sebelum febuari yang kering ini berakhir tanpa kelaparan..


kucuba hiburkan tetamuku
sebelum minuman kujamukan
-sebelum april yang hangat itu menjemputku tanpa keresahan..


saat lembu betina selingkuh segala
lembu jantan mengadu domba..!
-sebelum mati dimakan raksasa!


Mereka fikir mereka tahu apa yang mereka ada
sedang apa yang mereka ada tidak pernah ada yang ambil tahu
lalu,kenapa harus berbisik seperti daun-daun yang bergeseran..?
ada apa...?hanya kisah penebang pokok dengan gergaji barunya...
Lah iya lah...keuntungan itu juga untuk sejagat..
cukup kalau kau ada sedikit nikmat...


Mereka tahu aku..
sedang aku lebih tahu tentang mereka!

47 comments:

F.A.R said...

biskut, ape kaitan lembu dgn raksase?
huhuhuhu. bahase yg kau pakai ni tinggi sungguh maksud tersiratnye.
kene belajar dari kau la.
boleh x? hehe.

makanan yg dihidangkan tu biskut ke?
hehehe.

Encik MamaT said...

aku kena menuntut jugak la ngan ko GW.. haha... bila nak buka kelas ni...

paradoks hati said...

adeii..memang sy tidak faham entri ni. but i'm trying :)..btw, sy harap jugak dpt tulis macam ni jugak :)

e. indah said...

sebelum febuari kering
aku ingin bah kan rasa membanjiri masa
agar mengalir menyiram bersama di pertengahan musim bunga


nota kecil : semakin aku letih melihat jam berdetik ....

white rose said...

hahahaha...

bisk...usah laa amik peduli...

kau kan ade aku disni...

aku bkn lembu betina yg bole ditambat sesuke hati...

aku bkn lembu betina yg mengejar lembu jantan...

aku juga bukan raksasa yg makan lembu betina & lembu jantan...

aku hanya kopi putih tercalit kehitaman didalamnye...



miahahaha...
selamat tengahari wahai scandalku...

khairul hisyam said...

aduh bro tak faham. sungguh tinggi tatabahasa.

Celotehan said...

intinya apa yah??
aq suka bahasanya :)

Celotehan said...

intinya apa yah??
aq suka bahasanya :)

Celotehan said...

intinya apa yah??
aq suka bahasanya :)

Niz said...

aku x faham
tapi aku suka


sori
bertambah lagi bilangan org yg x fhm
huehuehue

LennMommaChubby said...

sangat mendalam... tapi aku boleh tangkap sedikit....

missSenget said...

biskut..

kt belakang kau kan?

cuba ko berpaling...

udah jadi di depan kau deh...

i am S!L4H.. said...

puitis je ari2 si biskut nih.....emmmm
pnjm idea sket nk puitis gak....

MATAHARI said...

ada tetapi tidak mendalami, sekadar cetek yang tipikal masa kini.

messy_mess said...

nasik kandarade x bro ~
hidangkanlaaaaaa

Sumandak Kinabalu said...

Ada orang mengumpat ke Biskut??

StellaClaire-Richard said...

siapa ka mereka itu. kenapa mereka bisa mengatakan tentang mu. ada sst cerita di sebalik dirimu yg mereka tahu yg dirimu sendiri tak tahu?.. entah dr mana ka mereka mendapat perkhabaran itu. begitula fikiran dan adatnya manusia. takkan duduk diam tanpa sengketa, takkan duduk diam melihat org lain senang.. hmm..
Lumnrah dunia!..

Robot | Sakti said...

mulut orang tidak boleh ditutup.



abaikan.

rizwan's sweetheart said...

Bisk... mcm mana nak komen ni? fda tak fahamla

nadzirah aqilah said...

alamak.. kali nie xdpt nak review puisi...

xpaham plak puisi kali nie... huhuhu

ctpayong said...

sepertimana aku, mereka cuma meneka. belum tentu betul tidaknya. dari fikiran aku yg waras, tetamu harus engkau hormatkan sekalipun hasratnya dengki.

xmo sedey, kamu ada kami..
sasa
white rose
sephi
en mamat
dan lagi dan lagi

senyum, xperlu apa2 tapi mahal harganya.

grOundnUt said...

bahasa mu sungguh mendalam...kepala aku tak leh nak scan wat masa ni...^^'

ghost writer said...

@ F.A.R : itu metafora namanya..er,personafikasi rasanya.so,ia dinamakan untuk suatu sikap manusia atau pada manusia itu sendiri.

sama jugak dengan makanan...ia tak semestinya makanan.


@ Encik MamaT : haha...kelas maya boleh..?


@ paradoks hati : pasti boleh Parhat kalau selalu diasah pemikiran tuh..


@ e. indah : menanti masa untuk pulang ker E' ?


@ white rose : haha..white rose..white rose..

aku pun minum kopi tapi mesti ada susu..kaw liaw punya!haha

ghost writer said...

@ khairul hisyam : takper bro..nanti direndahkan volumenya ok.


@ Celotehan : intinya tentang sikap manusia yang suka mengeji di luar pengetahuan kita,memburukan kita sedang kita melayan mereka dengan baik..talam 2 muka.


@ Niz : suka tuh pun dah kira ok.


@ LennMommaChubby : dapat sikit lagi ok...hihi


@ missSenget : toleh kejap...ada angin yang menerpa..mesti ada makhluk halus nih.huhu

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Adakah GW menenaliku?

p/s:Lama tak nmpk kat FB?

ghost writer said...

@ i am S!L4H.. : ala..silah.amik jer takyah pinjam.haha


@ MATAHARI : semoga yang ada itu berkembang dengan baik.


@ messy_mess : mau order berapa...?berapa orang punya makan?


@ StellaClaire-Richard : itular sikap manusia yang harus ditentang dengan sikap manusia jugak..sebab tak mau terlebih terikut sama..


@ Sumandak Kinabalu : macam tuh lar kiranya Jane...aiilar.

ghost writer said...

@ Robot | Sakti : try to ignore Rob.


@ rizwan's sweetheart : haha..Fda dah blur dah.


@ nadzirah aqilah : nda apa-apa bah nadz.haha


@ ctpayong : maka aku hargainya Kak Ct..


@ grOundnUt : cuma imbasan jer lar yang dapat buat pon ek..haha.its ok GN.

ghost writer said...

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : off course Lydia..takkan Bisk tak kenal dengan Lydia meskipun lama takde kat fb..kurang masa rasanya.

deAnza-wAnda said...

they know me but i know them very well... hihi... like this n3...

ukhti syikin said...

Bila April tiba
Hati mula berkata
Setahun lamanya
Perkenalan kita
Ku tanya padamu
Kapankah hatimu
Akan ku miliki
Selama abadi

Jumir said...

Ghost....kata2 ko menyeramkanlah...penuh puitis.

Sang Cerpenis bercerita said...

gambarnya mengerkan

Dark Half said...

talam 2 muka boleh dianggap musuh dalam selimut. lebih bahaya dari musuh yg nyata

know your enemy! - RATM

khairul hisyam said...

tak payah direndah kan bro, aku amat suka penulisan mu, mahu juga aku berubah menjadi seseorang seperti kamu. hehe

nurHeart said...

well, ermm.. kala mana ada lembu, tetiba ada raksasa, pastu ada penebang pokok, dgn gergaji baru?? O.o *reading ur entry with rolling eyes - trying to understand*

sugar2 kapas strawberry said...

baca 4 kali..
perenggan last takpaham

Rangsum Tempur said...

ponin aih palo den nak paham...

Sasa Al-Sharif said...

maknanya kongsi makanan ka bro?

Sasa Al-Sharif said...

maknanya kongsi nikmat ka bro?

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

nikmat yang sikit itu lah..adakalanya sering tidak disedari.

ghost writer said...

@ deAnza-wAnda : like jer ker.. :)


@ ukhti syikin : uish..ada sambungan puisi. :)


@ Jumir : puitis yg mneyeramkan?


@ Sang Cerpenis bercerita : its underground..


@ Dark Half : berjaya dikesan...

april said...

i saw my name ! :D :D

kamu tahu saya ?
adakah saya pun tetamu anda di sini ?


btw : saya suka frasa 'lalu kenapa harus berbisik seperti daun-daun bergeseran..? '

seperti ada deja vu di depan mata ini.

ghost writer said...

@ khairul hisyam : kamu pun ada bakat sebenarnya..cuma tak dikeluarkan.penulisan kamu takda yang kurangnya.


@ nurHeart : semuanya ada gambaran di sebaliknya...


@ sugar2 kapas strawberry : biasanya orang faham pada perengan last kerna itu kesimpulannya.


@ Rangsum Tempur : release jap ok..haha


@ Sasa Al-Sharif : ke 2-2 bukan.ia soal mengata di belakang kita.

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : bukan tak sedar tapi tak syukuri.


@ april : ya sure mmg kamu tetamu aku april.aku cuma gunakan baris kata yang diolah..tanx april.

tehr said...

mereka semua tahu
sedang aku payah nak faham segalanya

ghost writer said...

@ tehr : namanya juga komen,tak semestinya semua betul dari apa yang ditahu.

Fiqas said...

mereka fikir mereka tahu, tapi sebenarnya mereka tak tahu apa apa...
mereka berbisik, dan bisikan itu mencengkam jiwa, merobek hati..;)