bukan janji..



Bila mendengar dan membaca kisah tentang mereka yang menghabiskan masa libur dengan balik ke kampung atau ke rumah ortu,serasa aku hanya mampu menumpang senyum dan berusaha untuk mengingat perdesaan aku sendiri dan keluarga yang sekian lama ditinggalkan..Aduhai hati yang tidak mampu menjawab setiap kali pertanyaan...Aduhai hati yang pilu dengan mengenang suasana perayaan yang meriah dan gelak tawa keriangan...Meruntun sedih dan pedih ketika semua itu dirasai dalam kesendirian...Apakah hati ku sudah cukup keras untuk tidak menangis dan merasai kerinduan...?Tidak!


"Ketika semuanya bersama,hati ku merasa kosong seolah aku tidak punya anak lelaki bernama kamu...".Suara ibuku mematikan denyut nadiku sesaat...menarik nafas yang terlalu perlahan dan agak tidak kedengaran dilepaskan...Betapa kesayuan dari ungkapan itu menerobos masuk menghimpit setiap ruang dan sendiku...Tersesak dengan kehibaan yang memukul...dan aku terduduk menahan tangis...Maafkan aku..anakmu semakin jauh.


"Tidak apa lah,mudah-mudahan kau selamat...Semoga Tuhan memanjangkan usia kamu".


Perbualan melalui telipon bukan sering aku lakukan kerna juga aku punya alasan.Aku tidak mahu mendengar kesedihan dari ortuku terutama ibuku...Mungkin menyampaikan salam melalui abangku sudah memadai aku rasa...dan aku masih tidak tahu bila waktunya aku mesti kembali ke tempat lahirku.Bukan tiada kerinduan tapi kerinduan itu telah aku pendam bertahun lamanya...Suatu masa aku pasti kembali menebus kerinduan itu...tapi ini bukan janjiku...

63 comments:

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

Tapi bilang orang..rasa cinta kita terhadap tempat asal dan keluarga lebih kuat dirasakan bila kita di perbatasan.

Pulanglah selagi punya kesempatan. :)

LennMommaChubby said...

Aku mencintai tanah tempat tumpah darahku.... Sungguh!

A.s.t.i.n.a said...

hargailah tika ada...

si para para said...

marilah pulang..kepangkuan.....

sampai bila di belenggu..hidup tanpa ragu ragu...tanah tumpahnya darahku...
biar apa pun terjadi..saya tetap disini...

deAnza-wAnda said...

sampai bila...??

yott said...

kenapa x mau pulang?
kasihan si ibu yg merindui..pulanglah..

Sasa Al-Sharif said...

bila ko mau balik bro?

adwafarahin said...

tetibe rindu mak abah bce post nie

rizwan's sweetheart said...

pulanglah bisk... pulanglah kepada ibu yang merindui... pulanglah untuk kembali merasai hangat dakapan dia... pulang bisk... selagi kamu punya waktu...

emieysandra said...

sedihnyer..nape ni bisk?
sume pndangan ibu tu boleh berubah kan, dgn tindakan dr bisk sndiri :D

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

huhu...saya juga merindui ibu dan ayah.

hanaahmad said...

pulanglah, kerna keluarga itu syurga dunia yang paling bahagia. pulanglah, sebelum ia terlambat.

S..U..D..@..I..S said...

suara ibu yang menusuk kalbu, aku rasa,
mengapa disiakan peluang yg ada..
jgn sampai hilang segala..

Insan Marhaen said...

IM bernasib naik kerana ortu di kg masih ada adik-adik menjaga. dan IM berazam selalu balik menjengah

shatooman said...

mungkin fikiran kita sama.. rasanya mahu saja telefon ibu setiap masa..tp harapnya mereka memahami. tp sbnrnya, ibu aku pernah kata, walaupon kita telefon sekejap, mereka rasa lebih di sayangi berbanding terus menyepi..

Dark Half said...

kesian mak ko..
dekat takpe,jauh tu masalah sket. find some time!

MrsAyie said...

-tarik nafas, dan ambil waktu-

* Saat yang paling bahagia buat seorang ibu dan ayah bila melihat anaknya pulang dari rantauan.

* Mungkin tugas memaksa kita berpisah dengan keluarga, tapi carilah ruang untuk pulang walau sebentar.

-ketika masih ada peluang menatap wajah mereka-

tehr said...

sedikit masa dan kesukaran kadang2 memberi senyuman yang berpanjangan

MATAHARI said...

kita perantau.


mahu balik.
tapi kita masih mencari. dalam tujuan masing2.sebagai pembina kehidupan.

hiro said...

kau abg aku adik..keh2.

Nufaha said...

selagi ada kesempatan...

Berto said...

jgn simpan lama2 sgt kerinduan itu

ghost writer said...

@ Nazsabrina Iman Zulfikar : sebab nak merasai yang seperti itu lar aku macam nih...


@ LennMommaChubby : sapa yang tidak cintainya LennMomma...


@ A.s.t.i.n.a : apakan daya...


@ si para para : dibelenggu oleh rasa bersalah rasanya...


@ deAnza-wAnda : i have no idea Wan.

ghost writer said...

@ yott : ya aku tahu dia merinduiku...


@ Sasa Al-Sharif : tak tahu lar bro..takder plan lagi.


@ adwafarahin : ok cepat balik umah sekarang.hihi


@ rizwan's sweetheart : InshaAllah Fda..InshaAllah..


@ emieysandra : ntah lar..mungkin bisk perlu dengan alasan ni.

ghost writer said...

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : Lydia lagi jauh ek...sian gak.hihi


@ hanaahmad : jangan cakap macam tuh...InshaAllah.huhu


@ S..U..D..@..I..S : no...aii,berat betul nak cakap camner..inshaAllah Sudais.


@ Insan Marhaen : bertuah abang IM...


@ shatooman : macam tuh lar aku rasa,bukan taknak tipon.tapi sebak.

ghost writer said...

@ Dark Half : jauh tuh masalah..tapi takkan itu aku nak jadikan alasan ye dak..


@ MrsAyie : Yat,jangan buat bisk lebih sedih..aiseh.


@ tehr : itular yang aku harapkan Tehr..


@ MATAHARI : harap perantau nih tahu jalan pulang...aduhai.


@ hiro : ko memang adik dari aku bai..haha

ghost writer said...

@ Nufaha : harap ada kesempatan..risau bila bercakap soal kesempatan.


@ Nufaha : terpaksa barangkali...

april said...

ibu saya pernah kata pada saya,yang saya telah 'buang' dia dan keluarga kami kerana saya lebih cintakan manusia lain daripada mereka.

dan tiga tahun selepas itu,
dunia saya tunggang langgang.

mungkin itu bayaran untuk luka hati ibu.

Berto said...

nufaha apa dua kali wei, gua berto la, kah kah

Majalah Masjid Kita said...

kita akan selalu merindukan tempat asal kita ketika kita berada di negeri orang :)

HEROICzero said...

jangan biar rindu lama terpendam. takut nanti terus hanyut, lupa rasa rindu itu bagaimana.

white rose said...

oh, anak mak...

susahnye aku kalau dapat laki anak mak...
hahhaha...

ghost, tak jadi laa aku nak ngorat kau...nanti aku kena ikut pulang sama...kampungku disini...

hahahahhaa...


"jangan sedih2 duhai anak, mak tahu kamu berjuang dalam hidup mu...asalkan diri mu tidak melupai mak disini..."
~keluh seorang ibu~

mrs.sabri said...

walau di mana jua kita berada jgn sesekali melupai kedua org tua kita..

Gaphe said...

Ngomong soal mudik, weekend ini saya juga mudik Bisk.. ketemu ayah bunda dan adik-adik

#sengaja bikin iri biskut.. hehehehe


Yaa nggak apa-apa kalo nggak selalu ketemu, yang penting kamu tahu mereka menyayangimu kan?

nurHeart said...

as-salam ghost,
pls read this if u hve time ye - ::Keajaiban Kasih Sayang::

http://nurhatt.blogspot.com/2011/01/keajaiban-kasih-sayang.html

*something to share, semoga mdapat manfaat dr nya :)

Encik MamaT said...

ko jangan mcm tu bro.. aku pun sedih gak ni.... aduhh.. itu la.. bukan tanak telefon... bukan tak nak berhubung... tapi hati tak mampu menahan sebak kerinduan... ya.. aku juga... suatu hari nanti pasti akan pulang dengan kejayaan dan kemenangan.. insyaAllah...

Arya Putra said...

aku masih belum dapat tangkap lagi blog ni duk cerita apa.. :P

nadzirah aqilah said...

alamak.. sedih plak...

bila tiba waktu dan ketikanya insyaAllah pulang jua ko bersama mereka.. bersabarlah...

mizzapple said...

pulanglah bila kau punya kesempatan bisk.

paradoks hati said...

haish. baca ni, tibe-tibe rindu kg gak...

ghost writer said...

@ april : itu lar yang aku risaukan...serasa seperti itu jugak aku rasakan.


@ Berto : ???


@ Majalah Masjid Kita : selalu sangat...


@ HEROICzero : hurmm...dah semakin lali kalich...


@ white rose : aku kan complicated,so memang payah lar.haha

sapa yang tak sayang mak dia sendiri yed ak..

zaty luvlianncezzz said...

aduh..penuh perasaan yeee tulis n3 nie...humm..xtaw nk ckp pe..mst ada sbb tersenditi wat pe pn kn

ghost writer said...

@ mrs.sabri : tidak penah lupa Mimi.


@ Gaphe : memang kamu Phe..haha.

aku pasti pulang Phe..


@ nurHeart : InshaAllah..aku akan membacanya.


@ Encik MamaT : itu yang aku harapkan...satu kejayaan yang akan aku bawa pulang.biarlah dulu kerinduan tu.


@ Arya Putra : ko jangan tangkap..ko fahami.tapi kalau ko tak dapat...its doesnt matter.

Robot | Sakti said...

lu buat gua rindu family der.


* mood la air mata.

ghost writer said...

@ nadzirah aqilah : akan sekalipun tidak pasti bila..


@ mizzapple : kesempatan itu ada tapi berat...


@ paradoks hati : balik lar..(aish,aku suh balik aku sendiri tak balik...huh)


@ zaty luvlianncezzz : sudah tentu ada alasannya..

ghost writer said...

@ Robot | Sakti : kalau begitu aku sendiri faham akan rindu tuh...kita sama-sama rasainya.

MATAHARI said...

akan nanti. masa ja belum sampai.

Sumandak Kinabalu said...

Tak tau lah, tapi macam sayu pula baca entry ni...and I am speechless

grOundnUt said...

Itu lah dia luahan hati si penulis berhantu....
Pulanglah selagi mereka masih ada...^^'

nuansa pena said...

Luangkan waktu untuk mereka!

Sang Cerpenis bercerita said...

sebelum terlambat pulang dong.

paradoks hati said...

haha.ngeh.ngeh. bukan senang nak balik kena harung laut china selatan baru dapat pijak tanah kampung halaman :)

ghost writer said...

@ MATAHARI : ya begitu lar Luc.


@ Sumandak Kinabalu : ok bisk faham jane.


@ grOundnUt : semoga Tuhan beri waktu.


@ nuansa pena : sedang mencuba...


@ Sang Cerpenis bercerita : iya Mba...dingat nih.

ghost writer said...

@ paradoks hati : kalau soal perjalanan tuh mungkin bukan masalahnya...tapi sebab tertentu.hihi

Rangsum Tempur said...

aduh sayunya hati bila baca entry ni...

brp lama dah bro tak balik kpg ni...!?

ghost writer said...

@ Rangsum Tempur : lama sangat..lebih lama dari aku mula ada blog..

ukhti syikin said...

ana pun tak nak jejakkan kaki ke kampung lg... :)... walau diseret sekalipun :))...

ukhti syikin said...

tp sy asal kl.. parent pun asal kl...parent house pun kl... but kampung lepas kawen penang ler :)

khairul hisyam said...

pedih hati membaca penulisan mu ini. amat-amatlah sampai ke ulu hati.

ghost writer said...

@ ukhti syikin : lagi parah nih sampai diseret kaki pon taknak jejak kaki..what happend.

ghost writer said...

@ khairul hisyam : yang menulis pun lagi terasa.

ukhti syikin said...

hahaha... life must go on... dats y no need to tilt our head again ... is't???

Fiqas said...

salam bisk, pastikan suatu masa itu kau akan pulang...dan ibumu pasti akan tersenyum menyambutmu...

aku lebih selesa jauh dari keluarga saat aku dirundung duka... :)