sahabat



Musim sentiasa merubah acaranya dari setiap detik langkah yang kita lalui dengan pantas meninggalkan segala apa yang pernah kita julang dalam hidup kita.Setiap apa yang dialami pasti punya perbedaan dari apa yang sebelumnya,membawa diri kita hanya mampu merenung dan tersenyum..Hidup kita kayak seorang pengembara yang melintasi setiap benua dan meninggalkan banyak memori di setiap persinggahan...Di akhir pengembaraan kita semakin keletihan,kesendirian dan keterasingan...


Langkah seakan diperlahankan rentaknya,berbicara hanya pada diri sendiri dan pada mereka yang mengangguk seolah mengerti.Mereka yang sama ketawa dan bercanda sudah menyusur jalan ke dunia mereka yang lain,tidak bisa terpanggil meski hanya untuk secawan coklat panas.Dunia benar-benar menjadikan kita terlalu sibuk memikirkan hal sendiri dan mencipta banyaknya alasan.Ya penyisihan barangkali lah....


Persahabatan itu persatuan..penyatuan kepada banyaknya ragam sifat dan rasa.Mengumpulkan banyak kisah dan meninggalkan sedikit duka.Membikin kesamaan senyuman dan mengabaikan tangisan yang tidak kelihatan..Mewujudkan rasa yakin dengan keprihatinan teman..Menyokong sesama sendiri dan memberikan pilihan..Mengenggam kepercayaan dan melepaskan khianat..
Maka aku gambarkan persahaban itu seolah terkumpul satu jiwa dalam raga yang berbeda...

51 comments:

MATAHARI said...

psst. sahabat. aku yang ada asap rokok tu

diana said...

akak dah ada seorang sahabat..
nama dia suami..
heheheh

Eryati said...

suka pada gambar2 sahabat di entri ni..ngeheheheh...all 4 1..1 4 all..thunder..thunder...thunder cat...power!!!!

Gaphe said...

mampir menyapa sahabat..
memang sahabt itu menyatukan yang berbeda, saling mengerti dan memahami..

met bermalam minggu Biskut!

Sang Cerpenis bercerita said...

salam persahabatan juga deh

niesz said...

moga persahabatn ni kekal.. :)

Celotehan said...

Sahabat itu teman dikala susah dan senang :D,

nyontek = meng copy jawaban (intinya begitu)

Robot | Sakti said...

one piece

membawa erti persahabatan yang bagus.

white rose said...

bila kau sebut perkataan "SAHABAT",
hati aku terus terluka kembali...

bisk...aku adalah hati yg terlampau sedih bila sahabat menyisihkannya...

mengapa terjadi aku pun tidak mengerti, tiada pengkhabaran, tiada luahan perasaan, tiada pengceritaan, tiada apa2...

yang tinggal HANYA AKU...

HANYA AKU...
HANYA AKU YANG DISINI...



mau minum kopi dikala ujan2 nih...
sedap tekak aku nanti...

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

biskut, sahabat itu kaangkala dtg waktu ada perlunya sahaja. di waktu kita senang, semuanya mampir, cuba kita bayangkan, di waktu susah, pasti yg susah juga membantu;)
jadi bersederhanalah dalam bersahabat, namun, lebihkan kepada persaudaraan supaya ikatan lebih utuh.

Niz said...

kita kawan kan? hehe


@Papa - ohhhhh..............merokok?! Berhenti sekarang!

S..U..D..@..I..S said...

bila aku bca aku sllu hanyut..

sahabat, aku ada sahabat dan ntah hilang sahabat
mungkinkah sahabat itu masih menganggap aku sahabat
atau sahabat telah pergi dan meninggalkan aku terkulat2
apa pun sahabat itu bila hilangnya dicari
dan perginya dirindui

maCy said...

jangan salah faham. still under editing entri tu. harta. semua tu bukan ukuran. tp if bab pelajaran. kalau boleh memang mahu sama..

F.A.R said...

sahabat dan kawan berbeze..
mencari kawan mmg senang..
tp mencari sahabat, susah..
kalau ade, jage baik2 n jgn khianati..

Adinda Amy Sensei said...

Sahabat adalah teman yang dirindui...

biskut said...

@ MATAHARI : aik.,sama nampak.haha


@ diana : ya sure...hihi


@ Eryati : ek!tuh thunder cat ker.haha


@ Gaphe : emangnya begitu kan phe..have a nice sunday nite phe.


@ Sang Cerpenis bercerita : haha..tapi kita emang udah lama sahabat bukan M'ba fanny.

NAJ HEBAT said...

Berkawan biar seribu, kan sayang?

Kawan datang. Kawan pergi.

Sekali berkawan, tetap berkawan. Sahabat senang susah, sukar dicari. Gitu lah.

ececce...

NAJ HEBAT said...

Berkawan biar seribu, kan sayang?

Kawan datang. Kawan pergi.

Sekali berkawan, tetap berkawan. Sahabat senang susah, sukar dicari. Gitu lah.

ececce...

biskut said...

@ niesz : diharap begitu deh..


@ Celotehan : itu yg diharapkan berlaku dalam ikatan sebegitu Trie..

mekasih untuk jawaban nyontek..


@ Robot | Sakti : ya rob..ada nilainya.


@ white rose : mungkin saja mereka punya komitmen yang lain,yang mesti diteruskan dan mungkin juga sukar untuk mereka membuat keputusan.

makanya hati kita mesti punya kekuatan untuk menerima keadaan itu.tapi kalau saja sudah terluka maka diamkan ia dengan kenangan yg indah.


@ FIFIEY LYCHEE MARATION : aku mungkin tidak akan nafikan kalau soal sahabat itu tidak dilebihkan dari nilai persaudaraan yg utuh,mungkin itu juga satu kebenaran yang terjadi kala ini.

deAnza-wAnda said...

sahabat yang baik akan sentiasa menjaga hati sahabatnya...menolong sahabatnya dengan ikhlas... oleh itu kamu insan yang bernama sahabat di hatiku..

biskut said...

@ Niz : kita kawan..yup.boleh bah kalau kau.

rokok-hati berbahagi nih.haha


@ S..U..D..@..I..S : gunakan dayung untuk mengawal hanyutmu..

ke 2-2nya suatu yg perlu kalau sahabat itu terlalu memberi makna dan kesan pada hidup kita..kalau tidak,ya biarkan dia dengan haluannya.


@ maCy : soalnya pelajaran itu mendominasi kehidupan dan lebih mengembirakan...like i said before,thats ur choices.


@ F.A.R : betul juga kalau pengertian sahabat dengan kawan itu berbeda.sama-sama punya pengaruh dalam hidup.tetap menyenangkan dan tetap merumitkan.


@ Adinda Amy Sensei : atas dasar tiada di sisi kita.tapi sebenarnya lebih rindukan kenangan waktu bersama.

biskut said...

@ NAJ HEBAT : thats right baby...

bukan suatu yang mudah untuk mencari sahabat..malah nak ertikan ikatan sahabat itu sendiri amat rumit deh..


@ deAnza-wAnda : nah,kalau menjaga hati sahabat itu saking amat tidak diambil prihatin.malah resah kalau ada tersilap kata..

mekasih sebab anggap aku sahabat di hati kamu wan...segar nih!hihi

tehr said...

pilihlah jiran yang paling dekat sebagai sahabat

Sumandak Kinabalu said...

Saya nak jadi sahabat Biskut di alam siber nie :) Biarpun tak pernah bersua, sama-sama kita menyokong antara satu dengan yang lain...itu gunanya sahabat kan :)

eszol said...

ada tu mmg ada

tp sejauh mana kualitinye

aduyai

MrsAyie said...

Sahabat adalah org yang selalu memberi dalam diam, bicara penuh nasihat, menerima sisi cerah dan sisi gelap hidup :)

platipus said...

adakah aku masih tergolong dlm kategori shbt kau?

Insan Marhaen said...

mencari sahabat itu mudah. menjaga persahabatan itu yang payah..

beautiful_rose said...

skang ni susah nak cari seseorang yang benar2 layak di panggil sahabat...

Eryati said...

ngahahah...yer la ada gaya thunder cat tu biskut...

Abu Luqman said...

ziarah d malam hari...kreatif dan inovatif

Sasa Al-Sharif said...

aku ingat jiwa remaja dulu. biar berdarah musuh ditentang bersama. beberapa sahabat aku agak kasar adakala digeruni tapi siapa tahu mereka sgt pentingkan persahabatan

zirconia said...

sahabat juga di blog nie kan? penyatuan melalui penulisan :D

REPUBLIK N9 said...

If a friend is in trouble, don't annoy him by asking if there is anything you can do. Think up something appropriate and do it. ~Edgar Watson Howe

A loyal friend laughs at your jokes when they're not so good, and sympathizes with your problems when they're not so bad. ~Arnold H. Glasgow

A friend knows the song in my heart and sings it to me when my memory fails. ~Donna Roberts

he3...

mizzapple said...

sukar mencari seseorang yang bernama 'sahabat'.

biskut said...

@ tehr : kenapa tidak terus jadikan saudara..lebih rapat bukan.


@ Sumandak Kinabalu : aah..itu juga yang bisk fikirkan jane..its nice,deal!


@ eszol : kenapa tidak kita saja nilaikan persahabatan kita untuk tahu kualitinya..?bukan kah kita lebih berhak...


@ MrsAyie : seorang sahabat yang low profile...hihi


@ platipus : ya sure...!

biskut said...

@ Insan Marhaen : hurmm..akhirnya abang IM memikirkannya..


@ beautiful_rose : kenali dahulu beau-rose...baru nilaikannya.


@ Eryati : owh like that..haha


@ Abu Luqman : mungkin lepas nih ada anjakan paradigma plak..haha.mekasih bro man.


@ Sasa Al-Sharif : itu salah satu kepentingan sahabat..persatuan dan satu kepala..

biskut said...

@ zirconia : penulisan yang berbagai,bolehlah dikira sebagai persahabatan maya.


@ REPUBLIK N9 : qoute yang menerangkan pada kita erti persahabatan mengikut pemahaman dan penilaian sendiri..tanx bro..


@ mizzapple : mungkin perlu dicari atau cuma tunggu...

mie said...

pencarian sahabat sejati agak susah..
ehehee

CIK TOM said...

xtau la boleh pggl si dia tue sahabat atau xlagi..sbb tgk skang dia sudah byk berubah..pentingkan diri..huk2..

noor said...

sahabat yg paling setia ..cik somi

biskut said...

@ mie : tidak dinafikan tentang itu.


@ CIK TOM : mungkin masih leh dipanggil sahabat yang jauh..hihi


@ noor : kamu bertuah noor.

e. indah said...

buat akue memanggil rindu pada sahabat2 terbaik dalam hidup ini ....sgt rindu, saat semua terasa begitu mudah dulu...kini sewaktu masing2 mengejar kehidupan yang tak terkejar, semakin sukar tanpa kawan yang aku stuju untuk gelar itu persatuan hati

si para para said...

hebat la gaya bahasa biskut guna..
terpesona bila membaca..

Fiqas said...

dulu sy juga punya sahabat yg benar2 sahabat, tp rasanya sekarang sahabat itu makin menjauh meski dia dekat... :(

biskut said...

@ e. indah : biarkan mereka dengan haluan hidup memasing..rasa rindu itu sudah memadai.


@ si para para : mekasih si para-para.


@ Fiqas : mungkin masanya dia tumpukan pada kehidupannya.

She's retarded said...

rindu kawan2 kat mrsm

penyu said...

ya kita mesti ada sahabat..
*dah letak link blog ni
zbzsite.com

biskut said...

@ She's retarded : buatlah reunion..


@ penyu : seorang pon sudah cukup ya kan..

Rie said...

minta izin ambil post ni jd my top 5 posts minggu ini :)

http://riezarchry.com/home/ajournal/5-posts-paling-best-di-rle-minggu-ini/

biskut said...

@ Rie : silakan bro..