harta dunia itu pembunuh..



"amma ba'd..."


ketahui bahwa dunia yang kita melata di atasnya adalah sebuah rumah yang busuk..
malah tidak menjadi lindungan yang baik untuk kamu..
Adam sendiri terlantar di atasnya kerna satu seksaan.Tidak kah kita merasa takut?
Kala meninggalkan dunia itu suatu ada bekal untuk akhirat.Tatkala kita kaya harta ia suatu yang fakir baginya.
Setiap masa ia membunuh.Menghina orang yang memuliakannya.Membuat fakir bagi orang-orang yang mengumpulkannya.
Ia racun bagi siapa yang meneguk tanpa mengetahui lebih nyata,hingga ia mati olehnya.
Hendaklah kamu sebagai orang yang mengubati lukanya.Menahan sedikit kepanasan kerna takut bencana itu berpanjangan.
Sabar atas pahitnya ubat kerna tidak ingin sakit berlama-lama.


Waspadalah..
Ini lah tempat pengkhianat yang sangat pintar menipu,memfitnah dan memasang jerat.
Mencumbu pelamarnya kayak seorang pengantin saja.
Membuat mata memandang..
hati melayang..
Dan jiwa pun rindu padanya.


Manusia di situ dalam bahaya.
Jika kamu mahu memandang dan berfikir..
Kamu sedang dihambat bencana dan dikejar ketakutan.


Yang lebih berhak mencela kebusukan dunia adalah mereka yang memilikinya.






*di dunia ini kita kayak embun yang hampir kesiangan.

38 comments:

nelly said...

nice info .
thank you . . .
=)

niesz said...

harta xkan boleh bwk ke mati..tp amalan yg akan d persoalkan kat akhirat nnti.. :)

deAnza-wAnda said...

syukran... bisk... dunia ni sangat penuh dengan dugaan dan rintangan... pancaroba dunia sangat bahaya... sesungguhnya manusia terkejar2 duniawi sehingga melupakan akhirat yang abadi...

John Terro said...

mantap benar kata2nya :)

white rose said...

bisk...
aku terkedu sekejap...
tapi aku sempat telan air nih...

"amma ba'd"...

bunyi dah macam ustaz bagi ceramah perdana...

cayalah bisk...

kau pun tere berbahasa arab nih...
kalah aku nanti...

ya bisk...
didunia yg penuh mcm2 rasa, perisa, gaya, ragam & segalanya...

p[A]n[A]d[0]L© said...

aishh, apa bha aku mo komen nie..
asl suda baca n3 mu,
musti aku bingung2 kalo mo komen..
hahaa

Anitadahahs said...

setiap kali baca entri kamu bisk, sungguh! aku terpegun dengan cara pengolah apa yang kamu mahu sampaikan. kadang-kadang tak terpaham. tapi berusaha untuk memahami. :)

*sentiasa muhasabah diri dengan kata-katamu.

Gaphe said...

itulah pentingnya zakat 2,5% bisk.. untuk membersihkan harta-harta kita

MrsAyie said...

ada waktunya manusia mengejar harta dunia, sehingga menjadi fakir di akhirat.

(aku tak mahu tenggelam dalam harta dunia)

Arik said...

Postinganya keren..mengingatkan kita untuk sll ingat berbagi

Nasz said...

"Ketahuilah, bahawa sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah permainan dan suatu yang melalaikan." (57:20)

Abu Luqman said...

ramai yang gagal kerana dunia..dunia telah menipu mereka

Sasa Al-Sharif said...

kesenangan itu kan satu bentuk ujian kepada manusia. nanti di padang gersang itu lah kita mengetahui result ujian kita. sangat menakutkan.

anyway, foto di atas tu sudah memberikan aku inspirasi bro

MATAHARI said...

headshot for me, bisk.

Woofer Storm said...

biskut,dunia hnya sementara kan???ermmm

S..U..D..@..I..S said...

huh hebat petua dan amanat...
sama2 merenung dan mencari yang bermanafaat

biskut said...

@ nelly : sama-sama mekasih. :)


@ niesz : itulah tujuan diciptakan neraca.


@ deAnza-wAnda : sentiasa mengakui perkara itu wan.


@ John Terro : mekasih JT.harap terus mampir sini yach.


@ white rose : ah,mana lar reti sangat.itukan selalu didengar ketika ceramah.

haha..cepat jangan telan air liur,telan air jarang ok.

sama2 mengakuinya WR

biskut said...

@ p[A]n[A]d[0]L© : haha,kamu nih pan.


@ Anitadahahs : itu sudah cukup kalau kamu usaha untuk memahaminya.malah aku masih menghargainya.


@ Gaphe : dalam masa yang sama disediakan alternatif untuk kita supaya tidak terbeban dengan harta kita.


@ MrsAyie : biar kaya di akhirat dengan bekal yang tidak berupa harta.


@ Arik : mekasih arik...semoga terus saling diingatkan.

biskut said...

@ Nasz : Rasulullah SAW bersabda: kalau manusia ada 2 jurang berisikan emas,tentulah ia inginkan yg ke-3.tidak akan pernah penuh perut manusia melainkan dengan tanah.Allah menerima taubat orang yang mahu bertaubat.


@ Abu Luqman : ketika mereka fikir mereka mampu menipu dunia.


@ Sasa Al-Sharif : beruntung mereka2 yang takut dengan ujian-NYA.


@ MATAHARI : untuk kita semua luc.


@ Woofer Storm : itu pasti!

biskut said...

@ S..U..D..@..I..S : kamu juga hebat sud@is.biar sama2 kita menginsafinya.

zirconia said...

pentas dunia, kitalah yang lakonkan. segalanya kan pinjaman, sampai masa harus bertemu Tuhan.

biskut said...

@ zirconia : tapi bila Tuhan amik balik,kita selalu menangis.

i am S!L4H.. said...

duniaaaa hanya sementara....
*tibe2 baku kannnn~
heee

Fiq Vertigo said...

aku rasa aku gedik kalau aku panggil kau bisk. aku tak kata orang lain. aku kata aku.


okeh.


ada sebak sikit. aku tak tipu. nampak sgt aku muflis.

Encik MamaT said...

semalam aku mimpi dunia huru hara......

deAnza-wAnda said...

bisk... nk tlong i wat nuff??

StellaClaire said...

lagi bagus kumpul harta syurgawi hehe

biskut said...

@ i am S!L4H.. : apa salahnya sekali sekala berbaku.haha


@ Fiq Vertigo : so,panggil jer nama aku.

aku lebih dari muflis.


@ Encik MamaT : sekarang pon dah macam tuh bro.


@ deAnza-wAnda : kalau wan setuju,bisk ok jer.


@ StellaClaire : tak suh abaikan yang di dunia,tapi pastikan ada bekalan utk akhirat.

deAnza-wAnda said...

ok bisk... wanda setuju... bila nak mulakan ni... x sabar nak jadi macam red mummy... hehehe...

Amri Abd Rani said...

info yg punya manfaat utk dikongsikan...
info yg punya amanat utk
diberikan....

deAnza-wAnda said...

bisk bagi email skali lagi bole??

NARDtheNERD said...

kan dunia ini persinggahan..
:))

Niz said...

bestlah kalau blh bt entri mcm ni..
huhuhu
*jeles






P/s; oh? biskut? ko pula...

biskut said...

@ deAnza-wAnda : nanti bisk bagi jap lagi.


@ Amri Abd Rani : semoga termanfaat.


@ NARDtheNERD : dan juga pinjaman.


@ Niz : niz pon leh buat aper..hihi

tehr said...

hanya siapa2 yang mahu berfikir sahaja yang mendapat keuntungan

si para para said...

kata kata yang indah tapi tajam menikam hati...

biskut said...

@ tehr : yup tehr...keuntungan untuk saat yg pasti tiba.


@ si para para : sedikit memperingati untuk diri sendiri jugak.

Fiqas said...

pentas dunia, penuh pancaroba.. kita pelakon, kita tentukan arah mana.. busuk atau wangi , jalannya kita yang pilih walau kita selalu salah...