frank the monster...kesilapan manusia.

Frankenstien menangis saat pertama kali melihat tampangnya di aliran sungai yang semakin menghampiri kutub utara...Betapa kesakitan dan kepedihan hatinya lebih kuat dari raungannya yang mengegar pohon-pohon oak dan pine di sepanjang laluan dia melarikan diri...Tiada kesakitan luka-luka kaki dan tubuhnya yang mampu menandingi segenap kesakitan jiwanya yang tertusuk kerna ketidaksempurnaan wujudnya,tercipta kerna keobsesan cinta victor kepada elizabeth.Ditinggalkannya Pulau Orkney yang semakin membeku dalam musim dingin,membawa dendam yang tidak terhitung pada kesilapan manusia penciptanya...


Manusia-manusia yang ditemui diperdesaan terlalu senang melemparkan batu-batu keji dan kutukan yang semakin membuatkan dendamnya lebih parah.Ini bukan pintanya lahir sebagai raksasa yang ketakutan lantas membunuh sebagai satu jalan untuk menghindarkan segala kutukan.Alangkah malang dirinya kerna perlu menghabiskan seluruh kehidupannya dalam pelarian dari satu benua ke benua yang lain...Membawa segala hidupnya yang dibalut kekecewaan.


Akhirnya kisah raksasa ini membawa kita melihat sejauh mana kemampuan manusia yang sering melanggar fitrah dengan menandingi ciptaan-NYA.Keupayaan ilmu dan sains yang dibongkar misterinya oleh manusia belum pernah akan terungkai sepenuhnya...Untuk mencipta jiwa yang benar-benar terisi dengan segala kecintaan dan emosi yang berwarna  bukan kuasa kita apalagi untuk mengubah ciptaan-NYA.Siapa lah kita di sisi Tuhan...? 

38 comments:

MATAHARI said...

frank tu lambang keegoan kita yang gagal..haih.

Sephi Sephia said...

KUsuka perenggan akhirmu. Ibarat sinar mentari pagi. Satu cahaya tetapi berupa jutaan jejerum soalan yang menusuk hati dan rasa kerohanian..

Sca Ndx said...

manusia nak cari kesemournaan. perfect yang tak pernah wujud. sebab tu cipta FRANK

deAnza-wAnda said...

hurm.... nobodys perfect....

Sasa Al-Sharif said...

kisah frankenstein ini memberi pengajaran di mana kita sebagai manusia tidak pernah mampu menjadi yang sempurna. tiada manusia yang sempurna melainkan tuhan pencipta

biskut said...

@ MATAHARI : ya seperti kegagalan namrud menentang kuasa Tuhan penciptanya.


@ Sephi Sephia : its a spirit..semangat yang dikembangkan.


@ Sca Ndx : tiada selain-NYA bro


@ deAnza-wAnda : standard words...yang biasa kita dengar.takkan pernah sempurna.


@ Sasa Al-Sharif : DIA pencipta yang sebaik-baik Pencipta...setiap ciptaan-NYA ada hikamh.

Insan Marhaen said...

huu. aku tidak tahu siapa hamba allah itu...

biskut said...

@ Insan Marhaen : owh,itu watak dalam citer novel frankenstein.hurmm..juga dimoviekan.

deAnza-wAnda said...

memang standard words tapi ramai lagi yang masih belum mengerti apa itu kesempurnaan..

tehr said...

manusia adalah makhluk yang sempurna
tetapi selalu merosakkan diri sendiri

Hunny said...

Entry ini mengingatkan saya peristiwa di saat turun wahyu Allah mencabar orang Quraisy untuk mendatangkan satu surah seperti Al-Quran, dan mereka gagal. Memang tak boleh nak cipta benda yang hanya Allah yang Maha Kuasa saja mampu cipta. Semuanya dengan izin Allah sahaja. DUlu frankenstein, nanti mungkin ada manusia klon. Nauzubillah... Sekarang pun ada manusia yang sanggup menyiksa diri sendiri dengan berjenis-jenis suntikan yang merbahaya kepada kesihatan.

Encik MamaT said...

manusia kadang bertindak di luar batasan hingga melanggar hukum dari Sang Pencipta... lihat saja kisah2 kaum ingkar zaman dahulu...

e. indah said...

wow ...kata2 kamu encek biskut ...make me wonder who r you???



nota kecil : ingin mendalami makna entri ini ...

NARDtheNERD said...

ciptaanNya tiada tandingan kan??.

:))

StellaClaire-Richard said...

manusia suka cipta macam2. even skrg bnyk mau buat klon manusia. mau kalahkan kuasa Tuhan lah katakan. manusia lupa kpd penciptaNya.

~ PIJA ~ said...

takde sape yang lebih berkuasa melainkan ALLAH yang satu....

luasnya ILMU Allah untuk dicari tapi bkn untuk ditandingi..

walahualam...

Sang Cerpenis bercerita said...

tapi yg menciptakan tokoh frank ini hebat lho.imajinasinya luar biasa.

nadzirah aqilah said...

bersyukurlah dengan apa yang ada.. usah cari kesempurnaan dalam kehidupan tetapi cukuplah sekadar memenuhi keperluan.. kerana kesempurnaan itu akan membuatkan kita leka dengan tanggungjawab dan siapa kita sebenarnya di sisi tuahn yang maha berkuasa.. (^__^)

biskut said...

@ deAnza-wAnda : itu yang sukar ditemui...


@ tehr : tabiat manusiawi...


@ Hunny : tetapi mereka terlupa bahwa mereka tidak lama bersiaran di dunia nih.

biskut said...

@ Encik MamaT : cukup untuk kita jadikan pengajaran dan iktibar.


@ e. indah : who am i?u know who i am E'.


@ NARDtheNERD : tiada yang mampu dan berkemampuan.

biskut said...

@ StellaClaire-Richard : macam tuh lar kalau sains tidak seiring dengan pengetahuan agama.


@ ~ PIJA ~ : DIA lebih Bijaksana.


@ Sang Cerpenis bercerita : kalau tidak silap Marry Shelly gitu namanya ya Mba..


@ nadzirah aqilah : syukran...syukran!hihi

ieMa ackLes said...

nice entry sebagai peringtan kita sume..
best la cara awk menulisn :)

dnoBiz said...

kebijaksanaan manusia mesti ada hadnya..,
dan pasti ada yang lebih bijak dari yang terbijak

grOundnUt said...

huhuhu..itu kisah zaman dulu kan..macam mana plak kisah 'Klon manusia'?adakah kisahnya seperti frankenstien the Monster??

diana said...

manusia sering mencari kesempurnaa dalam diri manusia yang lain..
tapi tidak pernah berani untuk menyempurnakan hidup sendiri..

NAJ HEBAT said...

Manusia itu complicated.

Aku juga begitu. Biskut pon sama. Lagiii lah!

hehe.

Jgn lawan fitrah manusia. Pencipta Maha Mengetahui.


Nak sambung tido jap.

ekekeke...

baru balik kelas nih. malam ni ada lgi.. chiow..

Dea said...

melawan takdir :(

white rose said...

urm...
tak terdaya aku nak komen...


kembalilah kepadaNYA...

kghie said...

saya dah folow blogger hebat ni...hehe..lau sudi,folow la balik la ek..

e. indah said...

really? am i know u? ...

biskut said...

@ ieMa ackLes : mekasih harap ia dijadikan peringatan.


@ dnoBiz : sentiasa yakin dengan itu.


@ grOundnUt : klon manusia belum lagi betul2 terjadi..sama dengan citer novel nih.


@ diana : kesilapan turun temurun tuh kak diana.


@ NAJ HEBAT : termasuk aku..?haha!ya maybe.

dan aku tidak nafikannya..
janji ko ada malam nih.

biskut said...

@ Dea : terima dulu takdir baru rencana untuk takdir yang terlaksana.


@ white rose : hihi...ya kemabali pada fitrah manusia.


@ kghie : mekasih bro,pasti akan.


@ e. indah : maybe.... :)

Gaphe said...

tokoh Novel karangan Mary Shelly ini emang terkenal, raksasa/monster ini juga banyak difilmkan..

tapi ketabahannya patut dikasih jempol!

Eel said...

orang skrg:

pempuan nak jadi lelaki
dan lelaki nak jadi pempuan..
dan ade yg nak jd dua2..

melawan fitrah manusia.. =.="

biskut said...

@ Gaphe : ternyata kisah ini banyak merungkaikan moral.penulisnya emang hebat ya.


@ Eel : gimana mau menghalangnya kalau saja mereka menggunakan hak asasi dari agama.terkesal dengan itu.

Lee Zha said...

1st tym smp sini.

puitis itu kamu.

thanks sebab menulis sesuatu yang buat otak aku berlari. :)

hantu malang said...

aku ingin seprti itu suatu saatt

biskut said...

@ Lee Zha : puitis itu aku...? :)

jangan pernah biarkan otak kamu berhenti ok..bagus untuk hormon kamu.


@ hantu malang : like frankenstein @ tim thomas?