bisu...




Amatlah ketara perbedaan terapung di daratan sama terapung di lautan..kesesakan dan kemabukan...melanggar orang-orang yang berselisih dengan kita tidak sama seperti kapal yang melanggar ombak-ombak...Malah ombak-ombak cukup kenal tubuh kapal sedangkan kita tidak mengenali orang2 yang kita selisih..bicara orang tidak sama dengan bicara ombak...selera juga tidak sama...kesombongan juga tidak sama...ada pilihan di fikiran..

Melewati musim awal tahun 2011 masih terlalu awal untuk melihat keseluruhan kehidupan kita...arah mana harus dituju..rencana yang bagaimana harus diatur...kegagalan mana yang harus dijayakan...kerosakan mana yang harus diperbaiki...perbincangan mana yang harus dibicarakan...hati mana yang harus diisi...janji mana yang harus ditunaikan...halangan mana yang harus dirempuhi...pilihan apa yang harus dibuat...persoalan mana yang harus dirungkaikan...Aku belum sampai ke tengah perjalanan sudah diperlihatkan kepincangan.Ah,tidak pernah layak aku menjadi sang pemanis wajah-wajah yang terpampang di hadapan aku saat mereka memikirkan suatu yang berbeda dari apa yang dijangka...Terus dipalingkan tubuh menghadap dinding ato lantai...biar sama bisu.


Apabila kita mengharapkan suatu yang indah seperti apa yang kita jangka seolah kita mengharap bebayang kita akan wujud sbagai yang nyata...Ternyata ketika fikir kita berbeda dari apa yang kita rasa...langkah kita semakin lemah...jiwa kita hilang mesra.

44 comments:

MATAHARI said...

pincangnya permulaan belum tentu buruknya pengahiran.

malah mungkin sekali petunjuk untuk atasi keadaan menjadi lebih baik, kerana akal kita penasihat hati kita.

Fiq Vertigo said...

hey Dia ada. serah pada Dia. Percaya pada Dia. jangan tewas dalam amukan jiwa sendri. bak kata abg mat, akal kita penasihat hati. tenang saja..

biskut said...

@ MATAHARI : harap begitu lah.

kalaulah hati memahami akal pasti harmoni apa yang diharapkan.

biskut said...

@ Fiq Vertigo : aku serah tapi aku masih rencana takdir yang terlaksana...

lemah belum menjadikan aku tewas..macam ko jugak cakap..optimis.

mie said...

fuh!!
sunngguh tragis..
ehehee

one2paii said...

diam tidak bererti membisu..diam membawa lebih kebaikan..akal menjadi tunjak pegangan..berfikir,beremosi..meletak pada iman..teguhkan iman..selesai kesusahan

Sumandak Kinabalu said...

Semuanya rencana Tuhan, mungkin di penghujung terowong akan ada sinar kepada mereka yang sabar dan tabah...

ctpayong said...

berhadapan ganas ombak mencambah kekuatan iman tapi berhadapan ganas manusia meracau jiwa..itu bezanya.

bisk; di atas itu pic kamu ke? ensem lor..heheee

Gayahspears said...

diam itu lebih baik dr berkata2...
diam bukan bererti bisu tapi diam memikirkan kehidupan dunia...
kadang2 kita tak jangka ape yg akan berlaku pd mase depan...
kita hny merancang.. namun Tuhan yg menentukan segalanya...

opss aku udoh terikut gaya penulisan kamu pulak..adess..huhu

Gaphe said...

untuk menentukan sesuatu yang kita inginkan emmang terkadang harus realistis.. jadi kalo pas nggak kecapai yaa nggak terlalu sedih kan biskut?

rizwan's sweetheart said...

fda pon diuji di awal tahun baru... 2011 baru jerk bermula tapi... dah 2 musibah tak enak menimpa diri... aduhai... moga2 DIA memberi kekuatan setelah DIA memberikan dugaan...

Bisk, kamu ditagged!!!

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Bisk..jgn meredah kesesakan yg buat jiwa mu sebal dan buntu.Cuba berehat melihat kehijauan bumi dan keindahan gunung yg bisk tak bisa tatap di lautan luas.

Sang Cerpenis bercerita said...

intinya harus positif thinking selalu ya

biskut said...

@ mie : pedih....hihi


@ one2paii : aku aplikasi dengan apa yang terdaya aku buat...


@ Sumandak Kinabalu : pasti ada cahya kalau terus menuju ke hadapan..mau keluar dari kesamaran.

biskut said...

@ ctpayong : serasa lebih mudah meramal alam dari meramal kemanusiaan..

bukan lar...tuh cuma aktor.hihi.


@ Gayahspears : haha...aku juga terdiam membaca komen kamu gayah..kamu memang ada seni juga sebenarnya.


@ Gaphe : udah dineutralkan lebih awal nih gap.hihi

biskut said...

@ rizwan's sweetheart : DIA juga penolong kita fda..


@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : masih belum punya kesempatan nih LM..mungkin diplan lain masa.


@ Sang Cerpenis bercerita : lebih jujur pada diri gitu ya mba.

Robot | Sakti said...

nice one bro.

:)

pilihlah jalan yang betul.

REPUBLIK N9 said...

always positive,

doa-usaha-ikhtiar-tawakal...

gagal setelah berusaha bersungguh-sungguh baru la namanye hero...

gagal akibat tak berani mencuba itu namanya pengecut...

yang penting, kalo permulaan kurang baik pon, minimizekan kelemahan, kesulitan dan kerumitan... cayok3...

Entis Sutisna said...

vist day n comnt..
please visit n coment back....
thx

nadzirah aqilah said...

biarlah hanya mulut yang bisu untuk sementara dari segala deria bisu melaksanakan tanggungjawabnya.. ternyata hancur musnah segala harapan jika ianya berlaku.. (^__^)

mizzapple said...

hadapi segalanya dng tenang!.
itu hanya ujian bt kita.

diana said...

percaya atau tidak,
dunia ini cuma untuk orang yang kuat.
kalau lemah,harus pura2 jadi kuat!
heheh

grOundnUt said...

kene kuat dan tabah...sentiasa berpikiran positif...jgn cepat mengalah...dan jgn terlalu letak harapan yang tinggi~

Sasa Al-Sharif said...

apakah? adakah kamu sedang di atas ombak?

S..U..D..@..I..S said...

bisk
jangan kau ributkan fikiran dengan berbagai andaian..

semalam tinggal kenangan..
hari ini kepastian...
esok belum tentu

lalui dan hadapilah dengan bijak...
hidup ini ibarat roda...

..nOWa.. said...

jika begitu adalah terbaik dilakukan pada ketika itu, ya diamkan saja..

zirconia said...

sy memilih utk jalani hidup dgn menerima apa saja yg datang :D

e. indah said...

membayangkan sesuatu yang indah tidak sama perasaan memiliki rasa itu
seperti melihat lukisan indah di dinding bisu




nota kecil: saya sedang mencari rasa yang hilang

white rose said...

tatkala itu, bisuku menjadi 1 misteri buat diriku sendiri...

adakalanya cuba bersuara,
tanpa hanya terdengar gelombangnya saja...

biarkan ianya TERCATUR sendiri...
jika mau ubah haluan, usahalah...
jika tidak, lebih baik biarkan saja...
KING nya sudah menetapkannya...



bisk, aku tak sangka cerpen aku terpilih...aku rasa xde la lawak pun...

biskut said...

@ Robot | Sakti : tanx bro...tengah laluinya.


@ REPUBLIK N9 : pasti teringat untuk memulakan sesuatu itu adalah hal yang paling rumit.pertahankan apa yang ada juga rumit..tapi terima apa yg ada amatlah dipermudahkan...


@ Entis Sutisna : tanx visit ent..i will come.


@ nadzirah aqilah : saat musnah biarkan hati plak yang terima.akal biarkan bisu sementara.


@ mizzapple : ya aku tau mizz.tetap tenang.

biskut said...

@ diana : tunjukan apa yang boleh membuatkan orang berfikir kita seorang yang tabah gitu ya...ok.hihi


@ grOundnUt : buat masa ini tiada ketinggian harapan melebihi kemampuan.


@ Sasa Al-Sharif : owh sekarang aku tengah 'mabuk' di daratan.


@ S..U..D..@..I..S : aku masih usaha utk tidak ribut2 nih..tapi diluahkan itukan melegakan.hihi


@ ..nOWa.. : berdiam itu kadang2 suatu jawapan ya kan..

biskut said...

@ zirconia : itu sudah cukup baik zirc..lebih tenang.


@ e. indah : perasaan apa yang seharusnya kita miliki e'indah...?perasaan yang hilang?

ko pasti temuinya e'.


@ white rose : boleh saja kalau kita biarkan begitu tapi tentu masih ada yang tidak puas hati...tolak tepi?hmmm...

ya tapi rasanya pemilihan itu tepat kan..

tehr said...

diam juga ada faedahnya dan dapat membantu

biasa kita dengar orang minta tolong diam

hehehe

CIK TOM said...

kdg diam ue lebih baik dr yg byk berbicara tp kosong...

tips beli rumah said...

hadapi semua dg santai dan teguh pendirian,.. serta selaraskan antara hati dan pikiran,...

julicavero said...

jangan negatif pikiran..tapi berfikiran positiflah

Fiqas said...

bisk, usah disesakkan fikiran dengan itu semua, jalan yang ada kau redah semua..Dia bersamamu kala kau hilang arah, lalu apa lagi, mohon saja jalan dariNya...

biskut said...

@ tehr : diam sebagai jawapan kali..hihi


@ CIK TOM : pilih yang terbaik..


@ tips beli rumah : mungkin saja hal begitu bisa dilakukan.


@ julicavero : diamalkan selalu..


@ Fiqas : permohonan yang sebaik-baiknya...

MUXLIMO said...

yang lebih simpel itu jika kita menyadari bahwa semestinya cita2 tertinggi setiap insan muslim itu adalah mengenal, beribadah, dan esa beserta-Nya.

Nah, dari sini...insyaAllah segala urusan dunia jadi tampak lebih jelas. Di mana posisi kita dan apa yang mesti dilakukan juga tidak akan terlalu memusingkan kepala ..karena kita melihat dengan pandangan Nur Ilahi.. insyaAllah.. ^_^

dan memang saya setuju sekali: "BISU" adalah rahasia makrifatullah ^_^

biskut said...

@ MUXLIMO : kelihatan sekarang ini masih ada yang keberatan untuk melakukannya yach...meski kelihatan simpel.

Insan Marhaen said...

at least biskut dah boleh kembali bekerja. arnold khabarnya dah tak layak ke ofis gabenornya lagi. dah diganti orang lain..

Faaein Himura said...

perghh.. pi berkayak ke? best.. best..best.. =]

biskut said...

@ Insan Marhaen : apa kes arnold tuh,sebab dia pilih utk berlakon dlm filem ngan sylvester stallone ker?


@ Faaein Himura : mana ada berkayak faaein..hihi.kapal lar.

deAnza-wAnda said...

jika permulaannya sakit... pasti bahagia menunggu...