aku kah yang rumit ...?



Mendengar perkhabaran ini semalam aku sudah jadi malas untuk membantah...Berkira-kira mau protes juga aku pendam saja kerna aku tahu aku tidak akan dapat memenangi acara protesan itu...Sewajarnya aku menyumpah dalam hati dan buat muka setenangnya kayak ini cuma remeh dan percuma untuk terus menghamburkan kata-kata yang mengegarkan zona ku.Persetan lho....

Dalam waktu tidak mencecah usia setahun aku dipindahkan lagi ke department lain...Yang di sini saja baru merasa tertimpa batu sudah mau ditindih dengan batu lagi...Apa mereka fikir kepala aku konkrit...kalau sekalipun aku rumit tidak wajar mereka memilih aku untuk dihantar ke situ...Malah aku fikir dalam sepanjang usia aku berkhidmat belum ada kehitaman garisan pada rekod peribadi aku..Terpelihara toh,kalau ada,cuma kecil lah...Apa mereka tidak sedar kalau aku ini pemain sepakbola dan bukan bola untuk disepak...mikir deh!

Sehingga saat ini aku masih mencari alasan yang atas alasan apa mereka rasa pertukaran itu suatu yang amat sesuai untuk aku...Rasa tidak puas hati ini tidak akan tersurut selagi ia terusan memenuhi ruang fikiran aku,memenuhi ruang mimpiku..memenuhi ruang jiwaku...Brengsek!makian terus aku ini..(namun masih punya kesempatan untuk membasuh pakaian..hihi)...sorry......!(aku habiskan semalaman tidur di ruang opis...atas sofa tanpa gebar...hati panas membuatkan hawa bilik jadi panas sama nih..huhu.)

Masalah birokrasi sentiasa berlaku bukan...malah kalau saja berada dalam sistem perubahan yang kerap terjadi apalagi dalam soal kepimpinan bersilih ganti,kasus seperti ini menjadi suatu kebiasaan tanpa ada apa-apa kritikan..Mau mengkritik takut dibilang 'mafia jabatan'..aduh,bisa lebih teruk dibuat kerna saja kalau setakat posisi kita sebagai 'pengangkut pongkes' belum cukup kuat dilagakan sama mesin forklift deh...Terima dengan terbuka..bisa saja, tapi mampukah hati laksanakan dengan telus...Balik-balik pergi ke soal 'jangan menentang arus'...

ya sudah lah....lebarkan saja senyuman deh.Mau fikir hikmahnya..?nanti saja. 

32 comments:

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

ye bisk..mungkin ada hikmah di sebaliknya nanti.tapi tidur tanpa gebar akan membuatkan diri mu jatuh sakit dan kemurungan.percaya?

nadzirah aqilah said...

semoga semuanya berjalan sempurna walaupun teruji segala-alanya..

sabarlah bisk atas segalanya.. biokrasi itu tidak akan padam sampai bila-bila cuma mungkin ianya akan berkurang.. mungkinkah akan terjadi?? bergantung pada akal fikiran dan bijaknya atasan memimpin... ^_^

Isti said...

sesekali berdendangkan "apapun yg terjadi ku kan selalu ada untukmu..everything's gonna be okay.. :)

MATAHARI said...

tak dapat kita elakkan birokrasi. tak dapat kita menentang pembodek2 kelas 1 di tempat kerja. tapi yang benar2 menghargai hasil kerja kita yang mengerti.

persetankan mereka, kawan.

dunia ni bulat, roda berputar. ke bawah jua akhirnya nanti.

Encik MamaT said...

kerenah birokrasi dimana2.. susah2.. bila nak maju...

~ PIJA ~ said...

aku pun sedang dilema dengan perkhabaran yang tidak enak didengar..sedih, kecewa semua ada..

tp, aku sedang meng redha kan diri. tiap yang jadi pasti ada hikmahnye..

so, harap2 ko ok2 saje..

shatooman said...

tuhan x kan letak seseorang tu dalam keadaan yg x mampu dia hadapi. maknanya tuhan dah tahu, kita mampu hadapi situasi itu, maka kita telah di uji dengan keadaan yg kita x ingini itu..

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

bisk..entah naper x leh tulis kat sb awak..hehe.pg td ok je.loading x betul ke?atau tenet saya slow.apa pun,brp lama lg cuti ni?

white rose said...

aku ade 1 cara...
kau kawin la bisk...

sure dorang tak pindah2kan kau lagi...

pastu lekas2 isteri kau mengandung...




hahahahaha...
kejam aku jika memaksa kau berbuat begitu kan...

deAnza-wAnda said...

hikmah tuh... pasti ade sesuatu y menunggumu bisk... im sure n very sure... trust me everythin is gonna be orait yar.... =)) keep smiling all the tyme okeh...

diana said...

kalau akak mungkin dah
menunjuk perasaan..
hempas sana..hempas sini..
hhehe..
tapi kamu mungkin orang nye sabar..
meluahkan rasa tidak puas hati cuma dalam hati saja..
sesekali perlu jugak berlagak bagai ."mafia jabatan"
hahahah
jangan mudah termakan dengan hasutan akak ni..:)

NAJ HEBAT said...

Jangan menentang arus..

hurmm.. rumit kan?

ape boleh buat. Kita bekerja bawah orang. Terpaksa dengar. Lainlah kita yang jadi CEO nya.

apakata biskut buat company... bg naj jadi Asst.. lallaala..

haha. ok. gurau je.

takpe. Ikhlaskan hati. Buat gembira2. Nanti semua rasa senang and ringan.

:)

grOundnUt said...

aku rasa ini satu dugaan dan cabaran yang kau perlu lalui...sampai bile kita harus menolak takdir...?
Perlu lalui dengan penuh tabah dan sabar...Itu lah ujian dunia...^^

yott said...

perasaan yg sama sy rasa skrg ni di tmpt kerja..huhu

S..U..D..@..I..S said...

ayat penyelamat mungkin ada hukmah disebalik kejadian..
lambat atau cepat..

di pej aku pun g2 lorh...
yg telus ditukarkan...

yg tinggal kipas anggun....

noreed said...

dugaan dan cabaran untuk tahun baru ni. semoga sabar dan tabah. dan mungkin ada kebaikan yang tersembunyi yg kita belum ketahui.

Celotehan said...

Dibalik setiap ujian pasti ada hikmahnya :),

e. indah said...

waktu waktu ini aku pun dalam dilema tempat kerja ...

kA'renah ooo kE'renah..sama saja walau A dan E itu beza ...

opis>senyum aku palsu..mereka tahu tak tahu atau buat tak perlu tahu

siapalah ingin ambil tahu...erm (keluh)


nota kecil : terasa ingin pergi jauh ....

Gaphe said...

Sabar ya bisk.. Allah tidak akan kasih Cobaan kalo hambaNya tidak mampu menahannya..

yang penting tetep semangaat!

CIK TOM said...

sabar ye bisk..maybe ada hikmah disebaliknya...

tehr said...

pertukaran atas dasar keperluan perkhidmatan
~tapi kerana sebab lain

[sampai bila mahu menipu?]
sabar je bisk

Ahmad'z said...

sabar serahkan semua sama Allah krn beliau lah yang mengatur kita,,

StellaClaire-Richard said...

ko kena kasi pindah lg?..sabar ja la.. mcm2 ja kan..

Gayahspears said...

kadang2 kita tak duga ape yg akan berlaku, kena pikir positif.. mungkin ade hikmahnyer... kita tak lari dr karenah birokrasi...
aku pernah jugak rasai benda ni... ape yg aku nk ckp, ko sabar jelah.. kita kena ikut je,bukan mudah nk jadi org yang berjaya kan??? Cara terbaik terima dgn hati terbuka... Ikhlas pada diri kita sendiri tu yg lebih penting sekut...

julicavero said...

mending langsung menikah saja

biskut said...

@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : serasa kedinginan bilik tidak mampu memberi kesan pada hati yang hangat.namun aku masih percaya...


@ nadzirah aqilah : bukan semua corakan mereka betul apalagi kalau mereka sendiri jauh dari konsep.."teladan melalui kepimpinan"..hancur organisasi!


@ Isti : ternyata bondan prakoso lebih dulu mengiyakannya..hihi


@ MATAHARI : roda sudah berputar lucifer...aku di bawah dan terlenyek.ditempatkan di satu ruang yang 'tidak boleh ke mana2'.sedangkan ada orang yang sering saja buat huru hara tapi tetap dipilihnya aku..its ok.


@ Encik MamaT : masih lagi gunakan kuasa untuk tentukan kedudukan.rasanya seperti ada dendam yang terselit.

biskut said...

@ ~ PIJA ~ : sudah aku berikan hati kekuatan utk terima..dalam diam yang mengumpul geram...


@ shatooman : aku percaya kalau yang itu dan aku tau mental aku telah kusiapkan...


@ Lydia Miza(Aidyl Azim) : mungkin masalah tenet tuh.bisk dah lama abih cuti sejak 12hb jan lagi.


@ white rose : haha...bukan soal status tapi ada soal lain.

WR bukan owank pertama yg meminta bisk akhiri zaman bujang tapi bos ku sendiri siap memberi tempoh tapi tidak pernah aku hiraukan..


@ deAnza-wAnda : ya i know,hikmah itu mungkin agak lambat utk bisk ketahui tapi bisk masih mampu bergurau dengan mereka,tapi tetap ada sinisnya..hihi

biskut said...

@ diana : di zona bisk nih sabar atau tidak harus tetap teruskan atas arahan..di sini tiada istilah menggeleng,cuma ada istilah mengangguk...


@ NAJ HEBAT : kalau naj sudah bersedia menjadi asst..why not..?

tidak menentang arus akan membawa kita ke suatu tempat yang lebih luas alirannya...kalau menjadi lemah boleh saja menjadi lemas dan tersadai.


@ grOundnUt : aku tidak menolak takdir GN..tapi aku cuma ;protes' suatu ketidakadilan..cuma mungkin protesku bergema di ruang maya saja.


@ yott : ramai jugak ya yg menghadapi hal yg sama.sekurang2nya aku punya teman.hihi


@ S..U..D..@..I..S : kipas anggun yang cuma indah dipandang tapi tidak berfungsi dengan baik...bagaimana mau berkembang itu kipas....uh!

biskut said...

@ noreed : ada tersembunyi tapi perlu letih untuk mencarinya...


@ Celotehan : pasti tapi hati lebih dulu teruji dengan sakit.


@ e. indah : kerna mereka cuma memikirkan diri mereka..dan sesekali cover diri dari terkena dan didahulukan kita untuk merasa.


@ Gaphe : semangat dalam kepayahan nih gap..sabar itu sudah tentu.


@ CIK TOM : tengah bersabar ciktom

biskut said...

@ tehr : itular penipuan mereka.atas dasar lain tapi diberi alasan atas sebab perkhidmatan.bagaimana mau mahir macam nih..aduh.


@ Ahmad'z : DIA pengatur yang terbaik dan teradil.


@ StellaClaire-Richard : ya ditukarkan ke jabatan yang pengap!


@ Gayahspears : aku risau kalau aku tidak telus laksanakan tugas.ruang yang dipilih utk aku adalah ruang utk orang2 yang tidak akan meningkat kerjayanya..so boring!


@ julicavero : ia tidak menyelesaikan masalah birokrasi toh.

zirconia said...

sabar ye bisk. manusia sering tak puas hati dgn kejayaan orang lain.

biskut said...

@ zirconia : hye zirc...PHD,biasa lar lau ada gelaran nih.