tetamu hati



kalau tumitku sudah kematu
tiada lagi ku pakai sepatuku
kakiku mengenal batu-batu
pasir yang terbakar 
rumput yang menguning
lopak yang kering..
angin gering..


sedikit ketawa 
bicara yang lemah
langkah yang patah
darah masih merah
ubun-ubun semakin pijar
lelah..rehat yang terbiar


ketika bintang-bintang meludah cahya
embun membasuh mata
langit tanpa suara
sepi dan halus
jiwa dan kudus


ini hidup bukan menanti mati
tapi mati yang selangkah dari hati





34 comments:

hamzah ian said...

ko bersajak ke biskut?

white rose said...
This comment has been removed by the author.
rizwan's sweetheart said...

mendalamnyer en bisk...

white rose said...

langkah belum berakhir...
teruskan usahamu...
biar apa jua mendatang, kau tetap utuh disana...

jangan biarkan ombak melanda,
jangan biarkan lautan membelah hati mu...

iringkan langkahmu dengan zikrullah...

bisk...semoga kejaayaan mu tetap bersatu...

yott said...

teruskan melangkah..jgn putus asa..:)

NARDtheNERD said...

i patut belajar sastera dengan lebih gigih duluu.

haish.
:P

Naajmi Maspupa said...

u'r word so maical. I adore it biskut. keep writing :)

Celotehan said...

tumben posting puisi,
gy ikutan 30 hari menulis puisi yah??

Erin said...

beautiful words i can say.. :)

ctpayong said...

bisk : kak ct mcm hampir2 nak faham tapi sampai habis baca kak ct tidak juga faham. serius ni, jujur sampai 3 - 4 kali kak ct ulang..tolong elaborate..TQ

Robot | Sakti said...

sajak atau syair?

dalam maksudnya :)

shatooman said...

sedap didengar sajak ni.. tp x paham sgt maksudnya.. (>.<)

achmad said...

mati sesuatu yg paling dekat dgn kita...

so,ingatkan lah kematian
supaya kita buat yang terbaik.

Sasa Al-Sharif said...

masih x paham maksud sebenar

biskut said...

(%)dan ternyata ACHMAD memahami puisi ini...aku menceritakan tentang kematian sebenarnya.


(+)untuk yang lain2 terima kasih kerna berusaha untuk memahami.kerahkan pemikiran kita lebih tancap.

tehr said...

yang aku tahu
semua makhluk menuju mati

Linglung said...

selipar jepun itu bernama sepatu
sbb itu tidak kupakai lagi..

StellaClaire-Richard said...

menanti mati?..hidup dulu bah dgn sepuasnya hehe

choirul said...

mas biskut kok bisa pandai sekali bikin sastra.. aku kemarein tanya-tanya sama temenku bagaimana membuat puisi, tapi tetp aja belum berani mencoba...

S..U..D..@..I..S said...

ya mati itu pasti...jgn lari..
best puisi ni....

putERi-kAtEk said...

wow!!!

Sumandak Kinabalu said...

Means kita kena sentiasa bersedia kerana kita tidak akan pernah tahu bila tetamu itu datang bertandang...menjemput kita ke alam yang satu lagi...

Sang Cerpenis bercerita said...

pantun apa puisi ya?

mizzapple said...

ingat mati kerna ia datang tanpa di undang.

white rose said...

bisk, mana cerita kamu arini...

biskut said...

#StellaClaire-Richard : life is short stella

#choirul : aku bikinin puisi biasa2 aja kok choi.

#S..U..D..@..I..S : mana boleh lari dari kematian.

#putERi-kAtEk : hehe..tanx aja yach

#Sumandak Kinabalu : memang kita harus punya persediaan.

#Sang Cerpenis bercerita : puisi mba..

#mizzapple : sudah tentu mizzapple.

Miss ... said...

knpkah en biskut? aku da lama x berpuisi hehehe

NAJ HEBAT said...

emm... si biskut jiwang sama kah?


ekekeke..

bersastera bha..

biskut said...

#Miss ... : ciptalha 1 puisi.aku mau membacanya.


#NAJ HEBAT : owh..nop..bersastera bha.hehe

Abu Luqman said...

salam..aku ternanti nanti...lontaran suara dari seseorang..dan aku ternanti nanti...sinara matanya yang bercahaya..huhu

biskut said...

#Abu Luqman : rindu amat nih...hehe

Sephi Sephia said...

Salam

Aku suka dengan bahasa kamu.
Puitis, klasik dan tepat.
Jika tidak keberatan, benar kamu dari Sabah?

biskut said...

#Sephi Sephia

salam sephi...tanx for that.yup memang lahir di sabah.

Ji said...

terkesan sungguh..