skynet dengan alasan bodoh..!




Baru-baru ini ciskek aku punya kesudian untuk mengirimkan makanan-makanan ringan setelah gudang biskut aku kehabisan stok.Ya kerna di sini aku sukar amat mau mendapatkannya memandangkan pergerakan aku terbatas.Maka selepas menyenaraikan items dan menetapkan tanggal bila harus dikirimkan dia lantas mempersiapkan semuanya.
Sebelum itu mau dimaklumkan di sini tiada penghantaran terus gitu ke lokasi aku,jadi apa-apa harus dikirimkan terlebih dahulu ke address tetap aku di Taiping.Dari sana,ada pergerakan yang akan membawa resupp,makanya pengiriman oleh ciskek aku mesti sehari sebelum pergerakan dan pengumpulan.Cuma Kuala Lumpur-Taiping saja,masa yang diambil juga cuma paling lewat 1 hari setengah gitu.Ada kesempatan.

Justeru aku menyarankan agar menggunakan skynet,kompeni perkhidmatan kurier kerna kebiasaan aku itu ia pantas dan selalu tepat.Tidak pernah gagal sampai seperti yang dijanjikan,ya bukan kah itu juga motto mereka sebagai kompeni pengiriman pos ekspres.Tetapi akhirnya tanggapan aku salah toh..kalau saja mereka telah gagal melakukannya.Sehingga saat malam,barang yang dikirim itu masih belum  sampai-sampai lagi di tangan temanku yang aku pesan supaya menerima.Gawat nih,seawal pagi esoknya pergerakan sudah diatur.Aku menyuruh ciskek aku untuk terus hubungi pejabat skynet,mereka meyakini bahwa barang itu sudah dihantar.Tapi barangnya mana...?


 Sudah besoknya aku menelpon lagi temanku tapi ternyata masih tiada...Ketika dihubungi sekali lagi skynet,mereka punya alasan kekurangan staff dan kebergantungan pada situasi cuaca..Aku jadinya kurang faham,bukan kah ini kompeni yang dibayar perkhidmatannya dan sebagai kompeni yang sudah lama bertapak,tiada keraguan dalam soal-soal begini.Jawapan itu sama sekali tidak diterima!.Seharian itu juga barang tidak sampai.Saat waktu di penghujung waktu bekerja,skynet memaklumkan sekali lagi bahwa address itu tidak jelas!Wah,ini sudah bikin aku punya hati panas..padahal add itu sudah bertahun-tahun aku gunakan.Skynet seolah-olah menutup kesilapan mereka dengan mencipta alasan-alasan yang bodoh!.Apa dia fikir aku anak-anak yang bisa diotek-otekkan...Sewajarnya mereka menghubungi nomor hp yang disertakan sekali untuk maklumkan perkara yang tidak jelas.Tapi tidak apalah,maka aku texting add aku sekali lagi sama seperti apa yang dibagi sebelum ini.Besok paginya barang itu sudah diterima temanku...


Aku kesal dengan sikap ketidakprofesional skynet dalam hal sebegini.Dengan alasan yang diberi membikin kepercayaan aku luntur sama sekali.Kegagalan mereka menjadikan kegagalan barang itu sampai ke tangan aku dan harus menunggu suatu tempoh yang lama untuk dibawa ke sini.Kita bukan hanya membayar perkhidmatan tapi kita jugak membayar harga kepercayaan itu..

32 comments:

shatooman said...

aku pon pernah kena gak.. mak aku hntarkan dokumen penting yg aku nak guna. nk dapatkan dokumen tu dekat 2 minggu.. dh terlambat.urusan aku x blh nk buat pasal dh tamat tempoh. dokumen pon lempar terus... duit habis. kalu pakai pos laju pon blh smpai dlm 2 hari. lg murah..

biskut said...

shatooman

tuh ar pasal,lepas nih jangan harap aku nak guna service dowank lagi.dah lah bayar mahal.hampes!

Miss ... said...

sile jgn guna lagiperkhidmatan mereka hehehe

gigi rongak said...

lepas x payah dah guna servis diaorg.

Miecyber said...

Tidak patut mereka memberi alasan bodoh begitu...

http://miecyber.blogspot.com/2010/12/korea-selatan-ancam-serang-korea-utara.html

aima said...

ya kita bayar servis mereka, servis itu sebuah penghantaran dan satu tanggung jawab, maka kepercayaan kepada kelangsungan tanggung jawab tu harus la di guna sebaiknya....bila gagal tercipta la alasan....

syamsul rijal said...

barangnya kalee lagi habis....

ctpayong said...

aku guna kangaroo..pantas juga dia melompat.

Robot | Sakti said...

owh.ada problem jugak rupenye.
slalu pos barang2 pakai pos laju jer.
skynet takde.
keh keh keh

Abu Luqman said...

salam ziarah pagi sini...semoga ceri selalu...biskut abis ke.kecian...u orang sabah ke...atau .belajar keja kat sana ye

i am S!L4H.. said...

ish3..ksian biskut ku....
x ptut kan service cmtu..hmpa org yg mnunggu....

NAJ HEBAT said...

lepas ni kita kirim kat burung hantu..

kurr...kurr...

atau..

hantar sendiri,

kah kah. baru puas hati.

biskut said...

Miss ...

berkemungkinan besar

biskut said...

gigi rongak

dipastikan rong

biskut said...

Miecyber

tidak profesional

biskut said...

aima

ya betul,bukan percuma kan...

biskut said...

syamsul rijal

iya sob...

biskut said...

ctpayong

ada baru...?haha.

biskut said...

Robot | Sakti

rasanya pos laju lagi bagus kan...

biskut said...

Abu Luqman

yup orang sabah tapi bukan stay sabah.keje di taiping,ada tugas di tempat lain.

biskut said...

i am S!L4H..

hampa-to'ki.haha.

biskut said...

NAJ HEBAT

klasik gitu naj..

Sang Cerpenis bercerita said...

wah begitu toh?

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
banyak kali terkena dah

awin nurin said...

huhuhu...garangnya biskut ni...ala, cuba tgk,sebelum ni skynet buat kerja elok kan, tpi mybe aritu aja dia ada prob....
sabar ya bah...
no one is perfect...

(^_^)\/

Sasa Al-Sharif said...

ciskek tu siapa? cik lesung pipit ka? hehe.. habis la expired makanan tu

biskut said...

Sang Cerpenis bercerita

ya..begitu sih..

biskut said...

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o

tak mau banyak kali terkena lha..hehe

biskut said...

awin nurin

bukan jugak begitu..tapi alasan tuh.

biskut said...

Sasa Al-Sharif

bukan lha sasa..hehe.yup kompem rosak.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam.
lepas ni jgn guna skynet lagi ye bisk..

i am S!L4H.. said...

to'ki.......
hahaha