drunken master-bukan gaya.



Dunia aku sentiasa dipenuhi oleh berbagai ragam manusia tapi cuma terbahagi kepada dua kategori yang paling mudah,yang pertama 'kategori normal' dan kedua 'kategori abnormal'.Nah,kenapa aku mengatakan begitu kerna mereka-mereka ini wujud atas kondisi yang tertekan dan saling ingin berhibur saat berada di suatu tempat yang membosankan.Lantas merubah sikap dan pemikiran mereka ke arah yang ditega tapi menyeronokan dan melucukan dengan aksi-aksi yang luar sedar...

Berapa tempat yang pernah disinggahi,sering mewujudkan kategori abnormal sekalipun pada mulanya punya perwatakan kategori normal.Serasanya kamu tahu apa itu minuman yang memabukkan atau 'beer' atau juga dikenali sebagai arak.Suatu minuman yang dihasilkan dari proses penapaian dan mengandungi paras alkohol yang dibenarizinkan untuk suatu label.Kalau di negara-negara sekular,bahan ini bukan menjadi soal malah ia dijadikan produk industri yang memberi pulangan pajak(tax)yang tinggi.Ada di antaranya menjadi sponsor kepada aktiviti santai dan entertainment.Jadi,lupakan unsur dan asal kewujudannya.Tidak penting.


Meminum dengan begitu banyak bisa mengubah seseorang itu kepada perwatakan yang berbeda.Malah emosi juga dipengaruhi dengan begitu cepat.Aku itu kalau saja ada teman-teman yang bermabukan aku tidak pernah usik sama sekali asal saja aku tidak diganggu dan ia sudah sering aku peringatkan sebelum mereka memulakan acara.Kerna itu mereka tidak pernah berani-berani mau melibatkan aku sama sebagai tanda menghormati kedudukan aku sebagai senior.Aku cuma jadi penonton pada aksi-aksi lucu mereka saat sudah hilang kewarasan dan kalau saja ada keributan,aku tentu menjadi orang pertama untuk mengawalnya.Ternyata tidak pernah ada pergaduhan berlaku kalau saja aku ada saat itu.


Apa sekalipun senario kehidupan di duniaku,tidak kira yang normal atau tidak ia cuma penambah perisa pada rentetan hidupku sebagai seorang yang 'homeless'.Itu realiti yang aku hadapi saban hari dan menjadi rutin pada jadual hidupku.Paling utama prinsip dan kehormatan pada pilihan yang dibuat dan menghormati kehendak individu.Ditegaskan,dari segi moral,mabukan segala untuk keserononkan bukan jalan yang terbaik toh...malah ajaran juga tidak ada yang membenarkan bukan...Pilih lah gaya hidup yang normal.



 

53 comments:

Encik MamaT said...

bila akal dikawal nafsu syaithan.. hilang kewarasan.. betol ke orang minum untuk kurangkan kesejukan semasa dilautan...? erk...

geekz36 said...

alasan dicipta untuk menutup kesalahan

ctpayong said...

bismillahirrahmanirrahim.

nyata sah dan sahih haram mengambilnya bererti tiada komprosi bagi mereka yang mengesakan Allah SWT.

biskut said...

Encik MamaT

bukan setakat kesejukan tapi ketakutan.

biskut said...

geekz36

selalu begitu geekz

biskut said...

ctpayong

diakui puan ct..

Sang Cerpenis bercerita said...

wah, jadi inget film Jet Lee

anggar berkawand said...

hallo kawand...
:)
maaf kalo spam..
mau nyoba dapet HP gratis? ato mMP3 gratis? ato PS/OX gratis…??
Coba ini aja deh..ga rugi2 amat…ga ngeluarin duit juga, paling cuma listrik sama internet dikit..lumayan lah..namanya juga usaha..
SALAM BERKAWAND

Abu Luqman said...

dulu ada tgh filem drunken master

rizwan's sweetheart said...

Lalu... saya ini dalam kategori normal ke abnormal en bisk?

grOundnUt said...

kalau kita di negara luar...mungkin alkohol bisa digunakan untuk memanaskan badan...tak best kalau mabuk2 kat negara sendiri..sebab suhu udah berbeda~

shatooman said...

arak itu raja segala kejahatan.. nampak biasa je minum arak, tapi lepas mabuk boleh jadi rogol orang, bunuh orang...

choirul said...

kalo aku termasuk apa ya

aku bangga jadi orang gila

Sasa Al-Sharif said...

mabuk punca kejahatan

awin nurin said...

wah!!! respect la kamu biskut!!!! hehehehe.....

awin nurin said...

wah!!! respect la kamu biskut!!!! hehehehe.....

Noah Lirik Video said...

kek jackie chan ya???

CGG said...

naseb baik tak shuke beralasan

Sumandak Kinabalu said...

Atau mungkin ada yang sengaja menjadi abnormal agar bisa menonjolkan diri??

biskut said...

Sang Cerpenis bercerita

aktor drunken kan jackie chan mba...:)

biskut said...

anggar berkawand

yach,bisa aja dilawatin

biskut said...

Abu Luqman

filem drunMas mmg filem versi lama.

biskut said...

rizwan's sweetheart

normal wan...hehe

biskut said...

grOundnUt

kalau di luar negara ya tiada yg mau larang lah.

biskut said...

shatooman

akal hilang kawalan

biskut said...

choirul

orang gila kan masih punya otak..mau kamu mau dlm golongan mana choi?hehe

biskut said...

Sasa Al-Sharif

betul sasa,tdk dinafikan

biskut said...

awin nurin

napa respect sama aku awin...?biasa ja.hehe

biskut said...

Noah Lirik Video

iya noah.. :)

biskut said...

Sumandak Kinabalu

kemungkinan ada begitu,tapi rasanya mereka cuma mau berseronok gitu.ya,jauh dari orang2 tersayang.

awin nurin said...

sebab kamu ndak minum bah...hahahaha
erk?? betulkan?

biskut said...

awin nurin

owh..yach,nda minum bha aku.mekasih awin.

Isti said...

aku mabuk...mabuk kepayang hehe..

white rose said...

kemabukan itu membuka pintu nikmat sementara...

kewarasan itu menutup jalan2 nikmat sementara...

cimOt said...

mabuk pembuka segala kejahatan..minta dijauhkan..

Insan Marhaen said...

IM dalam kategori apa?

kerangRebus said...

haih..napela nk minum2 air syetan tu..sedap lagi air mineral water oke.haih...**itula..manusia ni, memang kuat sgt dpegaruhi...hm

biskut said...

Isti

sama sapa mba..?

biskut said...

white rose

hebat pernyataannya WR

biskut said...

cimOt

boleh dielakkan..

biskut said...

Insan Marhaen

IM kan yang biasa2 saja..makanya normal

biskut said...

kerangRebus

pilihan manusia kadang2 salah KR

Sca Ndx said...
This comment has been removed by the author.
Sca Ndx said...

aku tak faham kenapa orang still nak buat yang salah. walaupun benda tu terang2 bawak keburukan. memang betul
rules made to be broken.

S..U..D..@..I..S said...

mai promote air kelapa,
taroh nyok banyak2...sedap tu

semuga mereka diberi hidayah......

Celotehan said...

Ada orang yang bilang dengan "Minum" semua masalah lupa, padahal menurut aku itu bukan cara jitu untuk melupakan masalah ato menyelesaikan masalah yah, pantas saja abnormal tidak berpikir normal

biskut said...

Sca Ndx

ada perkara yang kadang2 kita tak tau kenapa...

biskut said...

S..U..D..@..I..S

harap begitu lha...

biskut said...

Celotehan

diterbalikan..pantas saja yang normal berubah jadi abnormal.tanx ya trie.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

salam
semuanya terletak pada keimanan..betul kan bisk?

azzey said...

biskut: PILIH YANG NORMAL ; BUKAN YG ABNORMAL KANNNNNN......

biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim)

betul LM..hehe

biskut said...

azzey

mesti lha pilih yg normal.hehe.nak abnormal ker?