setan lahir dari manusia...?




Persengketaan manusia dengan manusia tidak pernah terhenti puas..
Dari keberadaan manusia di muka bumi terpilih ini sampai pupusnya kehidupan manusia itu barangkali baru lah terlucut senjata sengketa...selagi ada nafsu selagi itu belum mau mati!

Manusia lebih suka memusnahkan peradaban manusia lain hanya gara-gara mau menunjukkan kekuatan dan menguasai seluruh daerah kehidupan manusia lain.Jarang amat mau memenuhi konsep perdamaian hakiki,lagi parah realitinya ada yang sanggup bertopengkan keamanan sejagat lantas melancarkan manifesto atas dasar membanteras keganasan.Padahal manusia itu sendiri kepala bajingan!

Seperti adanya sekuel imperialis yang tumbuh bak kekacang dalam hati manusia-manusia penakluk,yang mengangkat diri menjadi penguasa di tanah-tanah yang berpotensi.Mengekang hak dan menerobos masuk mencemar kedaulatan manusia lain hanya mau memacakkan bendera bertiangkan demokrasi.Lantas menyingkirkan sikap belas pada penderitaan manusia lain.Tersenyum sombong melihat kemungkaran yang dilakukan.Manusia itu hatinya telah mati berkali-kali!

Apa demokrasimu di tanah manusia lain kalau di tanah itu manusianya lebih kembang kepalanya dari tubuhnya..lebih nipis kulit dari bibirnya..lebih kubur dari rumahnya..lebih pengemis dari pemimpinnya...lebih minyak dari air minumnya...kalau saja mau mendapatkan sekeping roti harus ada yang mati..tanah manusia lain kontang kau lagi mau menyedut airnya..

Apa sama nilai setitik minyak dengan sikap kapitalismu...?
Apa sama nilai nyawa dengan harga demokrasimu...?


Tiada makhluk lain yang menjadi dajal kalau tidak saja manusia sendiri yang mempersetankan manusia... !

46 comments:

shatooman said...

manusia berbekal nafsu sentiasa x puas hati ngan manusia lain.. ada akal tapi dilandaskan pada nafsu.. ada hati tp dibutakan selalu..

beautiful_rose said...

manusiakan makhluk perosak alam...

My Little Diary said...

salam ziarah,
kunjungan balas...thx 4 following me, i folo u back

Encik MamaT said...

agenda tersembunyi... demokrasi... rundingan... bantuan.. hanya topeng untuk menutup segalan kesalahan...

ctpayong said...

tamak itu setan dan bila sudah banyak, membazir itu pun setan.

Daniela said...

hmm...bila manusia tak baik.mcm2 maslah..mcm2 sengketa...ni lah jadinya...

stuck said...

mnusia yg bertopengkan setan...
-_-'

Sumandak Kinabalu said...

Guns don't kill people, people do...because guns require a human to pull the trigger.

DKosongLapan said...

Selagi sesame manusia berperang....
sikap dengki mendengki.... selagi tu la dunia tak aman...

~ PIJA ~ said...

bisk..
gamaknye aku belom breakfast, so agak tak paham ape yang cube disampaikan..hehehe

ape2 pun, manusia adalah pemusnah utama selagi ade titik hitam di hati...

biskut said...

shatooman

ada hati tapi telah mati...

biskut said...

beautiful_rose

telah dinyatakan tentang perilaku manusia seawal kelahirannya.

biskut said...

My Little Diary

sama-sama little diary

biskut said...

Encik MamaT

mereka bersembunyi di sebalik alasan..

biskut said...

ctpayong

manusia2 itu sahabat setan...

biskut said...

Daniela

mereka maukan sesuatu tp yg jadi mangsa orang lain.

biskut said...

stuck

setan duduk rilek...jadi raja

biskut said...

Sumandak Kinabalu

senjata diperalatkan untuk kecepatan kemusnahan dan penderitaan.

biskut said...

DKosongLapan

terlalu lama untuk dikecapi keamanan itu..

biskut said...

~ PIJA ~

aku lg boleh berfikir kalau perutku kosong..hehe

ya tiada sapa yg lebih berhak menjadi pemusnah.

Hunny said...

Manusia diberi akal menjadikannya makhluk terbaik ciptaan Allah. Kegunaannya supaya memikirkan kejadian Allah supaya kita mempercayainya dan mengabdikan diri padanya. Namun bila nafsu manusia mengatasi akalnya, porak perandalah dunia...

Sang Cerpenis bercerita said...

manusia juga banyak yg berhati setan ya.

biskut said...

Hunny

nafsu lebih kenal sapa mangsanya...

biskut said...

Sang Cerpenis bercerita

iya..sebab tiada setan yang berhati manusia.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Salam
Syaitan mempermainkan manusia,selalu menggoda sebab tau manusia tu lalai , ramai yang tertipu dengan hasutan dan agenda syaitan yang bertopengkan manusia ni.Hati -hati.

Erin said...

akibat rasa tamak haloba maka kuasa disalah guna..insan lain menjadi mangsa.

grOundnUt said...

mungkin setan itu suke menyamar jadik manusia...^^'

Sasa Al-Sharif said...

mereka itu manusia yang menyerupai setan!!

cis, aku pulak yg emosi

Richard C. M said...

manusia terbahagi kpd 2 jenis.. satu pengikut angel satu lg setan haha

d 4 dahlia said...

takot haku bc entry ni haaa!
tp 2 la skg ni banyak setan btopengkn manusia..manusia pakai topeng setan pon ramai.haha.

biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim)

ramai sangat sampai tak dapat dikenal pasti..

biskut said...

Erin

satu sifat manusia paling ketara.

biskut said...

grOundnUt

diterbalikkan...manusia yg memang berhati setan

biskut said...

Sasa Al-Sharif

cool Sasa..memang macam tuh sudah dijadikan

biskut said...

Richard C. M

kena check dulo manusia-manusia tuh beb..

biskut said...

d 4 dahlia

yohh...baru muncul setelah puas bercuti.hehe..welcome back Dahlia.

jangan takut,sekarang nih dah balance..haha

zirconia said...

seramlah bisk.

btw, tak dpt nak akses shoutbox baru :(

tehr said...

manusia adalah sebaik2 makhluk yang diciptakan
nafsulah yang menjadikan mereka teruk dan jahat

biskut said...

zirconia

owh iye ker..shouthide tuh ker.mesti ada something wrong kot..

mana ade seram zirc..

biskut said...

tehr

itu lha tugas nafsu kalau dituruti perintahnya.

Abu Luqman said...

singgah pagi sini...setan memang ada dekat ngan kita

Miss ... said...

adat donia..nk wat camne..manusia itu begitulah bile letak nafsu atas akal dan iman :)

S..U..D..@..I..S said...

saja mematikan hati demi nafsu yang tak pernah puas, rakus ganas, memang dasar penindas.

biskut said...

Abu Luqman

ia berjalan dalam darah kita..lebih hampir dgn hati

biskut said...

Miss ...

maka nafsu menguasainya

biskut said...

S..U..D..@..I..S

ada caranya kalau mau perbuat seperti itu..