kisahkan yang benar...

(perhatian:Ini bukan Mat Saleh sebenar)



Tahun 2004 bulan augustus aku mendapat misi ke pesisiran pantai Sabah selama 2 bulan.
Penerbangan mengambil masa selama 4 jam dan ianya ditaja oleh TUDM menggunakan pesawat Charlie...Dimuntahkan dari pesawat pengangkut Charlie di Kota Belud dan terus dihantar ke pulau-pulau sekitar Sandakan.

Persinggahan yang pertama di Ranau.
Saat menjamu selera ada temanku yang bernama Zandor,dia berasal dari keturunan Timor Leste kalau aku tidak silap.Dia membuka satu kisah...kisah perjuangan Panglima tersohor pada era 1900 ketika percubaan Panglima Mat Saleh merampas kembali kubu kuat dari golongan imperialis,British.

"Kamu sudah sampai di daerah ini..apa kamu tahu asal usul nama daerah ini(Ranau)..?"
"Biar aku beritahu kamu...."
"Panglima Mat Saleh punya tekad yang cukup kuat lalu mengumpul kelompok pejuang-pejuang yang gagah lagi ganteng...Sasarannya residen British baru di daerah ini...Saat persiapan tempur sudah tersedia mereka lantas melancarkan serangan..."

"Daerah ini menjadi medan pertempuran sengit sehingga residen itu tidak mampu bertahan lagi  kerna serangan Panglima Mat Saleh terlalu kuat..Maka dia berteriak kepada saki baki anggota pertahanannya...."

"Run now!run now!they have more strenght..we can't fight!Its over..."

"Nah saat itu Panglima Mat Saleh cukup gembira kerna berhasil mengusir residen itu.Dia lantas memberi nama daerah itu dengan nama RANAU sempena ayat awal yang dia dengari dari teriakan residen itu.Dia fikir itu nama yang pantas kerna barangkali Panglima Mat Saleh tidak tau bahasa Inggeris..."

Ada teman-temanku yang masih terlopong kerna hampir yakin kalau apa yang Zandor kisahkan itu yang sebenarnya.Saat ada yang tersedar semua mengangkat kaki meninggalkan Zandor di meja makan bersendirian...

Dan dia harus membayar harga makanan kesemuanya...adil bukan..

16 comments:

- koroe - said...

cerita ape ni ?
cerpen ke ?
hahaha..bile nak wat filem perang ?
hik3

- koroe - said...

cerita ape ni ?
cerpen ke ?
hahaha..bile nak wat filem perang ?
hik3

biskut said...

- koroe -

dey kawan...ini manuskrip lar.haha!
tunggu aku jumpa kawan lama aku,Tom Hanks utk buat filem perang.

syamsul rijal said...

boleh jyga ni ceritanya sob....

e. indah said...

its that true...Ranau got name by Run Now ?? ...

biskut said...

syamsul rijal

cerita dibohongin teman nih sob..hehe

biskut said...

e. indah

haha..mana ada E,Indah.Kawan cuma terfikir masa tuh jer..

░♥si lampu neon♥░ said...

HALLO ;)

biskut said...

░♥si lampu neon♥░

Hello...:)

tehr said...

hahaha - lucu
tapi ada kemungkinan juga tu

biskut said...

tehr

Mana tau iye..kan.dari gurau2 jadi betul plak.hehe

S..U..D..@..I..S said...

tupai comey nyer....makan? belum dharurat

biskut said...

S..U..D..@..I..S

bro,silap space komen nih..hehe.But its ok.kira tupai tuh tak leh lar kan..hehe.

MyZone~theUn4given said...

comel lak tupai tu..kalu dapat sekor,best tu...hihii

MyZone~theUn4given said...

comel lak tupai tu..kalu dapat sekor,best tu...hihii

biskut said...

MyZone~theUn4given

nak makan ker atau nak pelihara...?hehe