si comel 'flying squirrel'




Pernah lihat tupai terbang(flying squirrel)..?Yang belum pernah,lihat photonya.Comel bukan...


Bisa kelihatan saat remang-remang senja..terbang dari satu pokok ke pokok yang lain mencari rezekinya sampaian tidak sadar kalau dia jugak merupakan rezeki pada mereka-mereka yang lebih suka mencari citarasa yang berlainan.Kasihan toh...


Ketika aku berada di Anaconda,zona yang mendapat nama kerna kawasan hutan lipur ini begitu terdapat banyak sekali sang batik setiap kali musim hujan.Anaconda cuma 3 KM dari daerah Sadao,Thailand sekiranya diukur di atas map square...Perjalanan merentasi hutan tanpa haversack cuma mengambil masa 1 jam 45 minit kalau berjalan dengan pantas dan kurang rehat.


Satu sore ,senior aku berhasil menembak jatuh seekor tupai terbang.Tanpa membuang masa temanku Awang Antin berasal dari Kuala Penyu terus membuat persiapan untuk dijadikan santapan ringan.Dia menyediakan masakan tupai terbang berkicap sore itu..Hmmm..rasa dagingnya seperti daging landak gitu...


Saat sudah habis makan Awang Antin bertanya padaku....
"Apa boleh kita makan..tidak haram untuk muslim...?"
Aku merenungnya sebentar...berfikir.
"Ya aku fikir kita tidak bisa memakannya..tapi tidak apa lah,ia sudah dalam perut..."
"Ah,biar aja...ia kan cuma makan buah..".dan selepas itu kami sama-sama ketawa.


Jadi,kalau ada yang yang lebih pintar,bilang samada ia bisa dimakan atau tidak...



24 comments:

i am S!L4H.. said...

comel nye mcm anak patung..agagagaga

i am S!L4H.. said...

padahalllllllll..mmg ank ptung kn.muahahahh

i am S!L4H.. said...

padahalllllllll..mmg ank ptung kn.muahahahh

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Sedap ke rasa dia..huhu

KERDILDESA said...

ermm kat malaysia ader x ?

biskut said...

i am S!L4H..

pic tuh mmg anak patung pon...tapi rupa dia lebih kurang macam tuh,

biskut said...

i am S!L4H..

haaa...taw pon silah.hehe

biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim)

sedap macam daging napuh or landak...

biskut said...

KERDILDESA

Kat Malaysia lar tuh bro...hehe

Hunny said...

Tupai suka biskut tak?? :P

biskut said...

Hunny

suka..apalagi kalau biskut salut ngan Hunny(Honey).hehe

Khairy said...

uih...apa rasa weh. Sedap tak? kalau cicah sos, lagi best tak? hehe

biskut said...

Khairy

Sedap bro..nak rase?

KimiCnoL said...

nak order tupai terbang kicap satu!!hehe

Sasa Al-Sharif said...

bukankah tupai tu sepupu tikus?

biskut said...

KimiCnoL

beres siap!

biskut said...

Sasa Al-Sharif

iye ker..agak2 haram tak tupai terbang nih?

fairuz said...

apesal gune ayat indon?hahah

fairuz said...

apesal gune ayat indon?hahah

Anonymous said...

i minat tengok dia terbang ye...

miszlullaby said...

lenkali suh la tembak binatang-binatang yang boleh di makan.Tupai bukan binatang berbisa ek?Rasa mcam xleh makan.

biskut said...

fairuz

Sebab Bisk mmg berketurunan Indo..hehe

biskut said...

Anonymous

cuba tgok tol2..macam tergantung jer.

biskut said...

miszlullaby

tupai bukan binatang yg beracun...mmg takleh makan,tapi besa lar duk dlm hutan,mmg nak rasa yg exotic skit.