irosis sifat diri




Ada berapa sebab kenapa kita masih memilih yang seperti ini...
Krisis dalaman yang pahit untuk kita sendiri menelannya...Tapi ada kewajaran yang diberi kelonggaran untuk diterima oleh hati kita sendiri.Bedanya orang-orang di sekitar lingkungan hidup kita merasa cuak...

Hidup yang kita persembahkan semaunya ditonjolkan dalam bentuk yang indah..
Langkah diatur kayak orang yang tidak mau kakinya kotor..
Berbicara persis seorang pensyarah dan ahli hukum..
Punya kemewahan yang sentiasa dipamerkan..ada pakaian yang berlabel 
Punya aset kecantikan yang sentiasa dibanggakan..
Memperlihatkan tata-budi penuh kesopanan..
Makan minumnya lagi mau saja di restoran-restoran mahal..
Kalau dari soal mampu yang sebenarnya masih boleh diterima oleh mata...Tapi bagaimana kalau saja itu semua hanya lakonan semata-mata...?

Hipokrit serupa kita menyembunyikan asal keadaan diri kita.
Memperagakan gaya yang ideal saat berada di luar dari dunia kita.Agar ada orang-orang yang akan memberi penghormatan,puji-pujian dan sanjungan.

Merendah diri itu tidak pernah merugikan diri sendiri.Tidak pernah.

39 comments:

ctpayong said...

tapi kan...kadang-kadang memang itulah sebenarnya dia...kita yang buta menilainya.

terpedaya!

nkara said...

benci hipokrit!

Nasz said...

Yang pasti, cara kita pulang kepadaNya semua sama. Kain putih yang membaluti seluruh jasad.

Memang benar merendah diri itu tidak rugi tapi perkara itu memang payah untuk dilakukan jika tak diamalkan dari awal.

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

Orang hipokrit ni ramai yang tak suka bila dah kenal dia lama2 dan tau hati budinya..benci org mcm tu

syamsul rijal said...

makin mantap ni sob blognya.....

Sca Ndx said...

semua org mesti ade hipokrit. takde org yang betul2 menunjukkan diri sebenar. mesti sedikit keburukan disembunyi

Far8 budak baik said...

huh hipokrit..arap arap dijauh knn

Far8 budak baik said...

faizal tahirrrr =)

e. indah said...

bagus kata-katanya ... suka ...

aku pejamkan mata pekakkan telinga dan buat buat lupa dengan orang2 yang gayanya melebihi jati azalinya ...

kadang2 aku pun rasa cuak melihat ada segelintir yg meninggi hidungnya hanya dengan pujian2 yg tersurat tidak ikhlas...





**note: hahhaa aku busy2 sket, hujung2 minggu cam ne jer ada tym online jap ...ok minta biskut untuk seminggu akan datang ok ..
: )

Faarihin said...

kata2 yang mendalam..

biskut said...

ctpayong

kita tetap menilainya...

biskut said...

nkara

so am i

biskut said...

Nasz

mereka terlupa untuk berbuat begitu.

biskut said...

Lydia Miza(Aidyl Azim)

Nak wat camana,dia dah serasi

biskut said...

syamsul rijal

seriously sob...

biskut said...

Sca Ndx

thats right...so i use 'kita'.

biskut said...

Far8 budak baik

berharap tidak pada kita.

biskut said...

Far8 budak baik

u know me..?but im not faizal tahir.hehe

biskut said...

e. indah

ada yang mampu berbuat begitu.ada yang tidak


ok akan diposkan.:)

biskut said...

Faarihin

kena selam :)

biskut said...

Faarihin

kena selam :)

Sasa Al-Sharif said...

begitulah manusia. tapi sewajarnya jangan hingga lupakan usul sendiri

biskut said...

Sasa Al-Sharif

jadi diri sendiri

awin nurin said...

tak ada manusia yang tak pernah hipokrit kan?

suri said...

selam diri sendiri dengan sebaiknya...

StellaClaire-Richard said...

lebih baik merendah diri..

Faarihin said...

kena selam bebetul.. tapi kadang2 karam juga bila sukar untuk mencari makna itu..

Irnie said...

barangkali tidak pernah merasai nikmat merendah diri.. kalaulah pernah merasa..

achmad said...

merendah diri di pandang tinggi.
ikut resmi padi makin berisi makin menunduk

kerangRebus said...

memang ramai cenggitu..makin ramai pon ade...bermegah gaya di depan mata orang..blakang kite xsemegah mane pon..haih

stuck said...

itulah mnusia...hee~

biskut said...

awin nurin

in the real life

biskut said...

suri

muhasabahkan diri...

biskut said...

StellaClaire-Richard

seeloknya begitu stella

biskut said...

Faarihin

ramai yg tenggelam.

biskut said...

Irnie

mungkin akan lebih baik

biskut said...

achmad

peribahasa yg kontemporary

biskut said...

kerangRebus

seperti bebayang yang ingkar dengan tuannya...(faham ek...)

biskut said...

stuck

paling banyak kelemahan