aku tinggalkan yang ini..



Berapa banyak pengalaman yang kita perlukan untuk kedewasaan kita..?


Apakah kita perlukan kedewasaan untuk memahami erti pengalaman sebenar...?


Tika manusia-manusia yang masih bersuara mengatakan
"Aku didewasakan oleh pengalaman..."
Ada manusia-manusia yang masih keliru memahami erti kedewasaan.
 
 
 Pengalaman yang terkaut hanya pada memori,belum tentu dapat membentuk kedewasaan.
Kedewasaan itu berkembang sejajar dengan prinsip minda yang utuh.
Pengalaman hanya sisipan untuk ingatan.
Pengalaman hanya pengumpulan elemen-elemen kendiri..
Kedewasaan melaksanakan aturbentuk pemikiran yang ideal.
 
 
Ternyata penyatuan keduanya masih bisa diasingkan..
Alasannya melalui kebijaksanaan..
Bagaimana kamu yang lebih bijaksana..?



(aku tinggalkan entry ini untuk kamu...)


 

44 comments:

StellaClaire-Richard said...

kedewasaan berlaku apabila kita sedar siapa diri kita. menyingkap kembali perlakuan yg tdk sepatutnya, perlu menghormati perasaan org lain.. dan mengingati siapa pencipta kita. yg penting toleransi itu tetap ada. mmg benar, pengalaman itu mendewasakan. yg baik di jadikan contoh, yg jahat buang jauh-jauh..

Oong-ong said...

pengalaman mematang kita~

one2paii said...

bila dugaan melanda..masih ada yang mengingati dan menyanyangi kita

Robot | Sakti said...

pengalaman tidak boleh dibeli, tapi perlu dirasai.

:D

Post Terbaru Hobi Aku Bundle.Korang?

Atsuko Ichirou said...

muhasabah diri...
nice entry...=)

mizzapple said...

pengalaman mmg mendewasakan kita.
juga mematangkan fikiran.

surihati_ku said...

suka imbas masa lalu sebab ia akan menjadikan kita lebih berhati2 pada masa2 akan datang..

salam kenal dari suri

~eZmALiZa~ said...

ape la sayu sgt entry ni biskut??

ape pon, experience will lead us on the future.. :)

Sang Cerpenis bercerita said...

setidaknya banyak pengalaman bisa mendewasakan kita

miss chekleen said...

mane smix biskut ni...da ilang ye..
pengalaman memeng mendewasakan kita untuk lebih memahami manusia,keadaan dan diri..

gigi rongak said...

ko tinggalkan entri ni je sbb ko sibuk ke wei? haha.. jaga diri wei.. jgn lupa update jgk entri kalau ada masa :D

hiro said...

aiii~

Miss ... said...

x tau nk jwb pe..sbb sy tak bape nk bijak hehehe

NARDtheNERD said...

kita cari shoutbox xjumpa
:(

beautiful_rose said...

kematangan di ukur melalui pengalaman.
kedewasaan...
semua orang akan dewasa tapi dari segi fizikal.mentalnya belum tentu cukup dewasa.lihat saja dari cara dia mengendalikan permasaalahan.

Tomato Gurl's Life said...

betul..pengalaman mendewasakan kita semua!

Amni said...

setuju dengan rose,.. semua orang akan dewasa, tapi tak semua orang akan matang.. dan pengalaman hidup tu yang membuatkan kita lebih matang dalam tindakan dan fikiran kita...

Hanim Mahali said...

dewasa hanya pada angka usia ... tak semua orang dewasa mempunyai pemikiran yang matang ... kadang2 pengalaman dapat mematangkan diri ... tapi semuanya itu bergantung pada diri kita ... sama ada kita peka atau tidak pada sekeliling ....

Hunny said...

Dewasa, perkara yang disukai oleh kanak-kanak.. tetapi tak disukai oleh dewasa..:P

achmad said...

nice words hunny...hahha
salah satu petanda dh dewasa
bila teringatkan zaman kanak-kanak

Sang Cerpenis bercerita said...

tul, pengalaman membuat kita dewasa

si biskut said...

StellaClaire-Richard :

Jangan dibuang jauh2 yang jahat.mungkin kita masih boleh perbaiki.

si biskut said...

Oong-ong :

Maybe..

d 4 dahlia said...

biskut nk kemana ah..tgglkan kami dgn entry sesedih ini..biskut!jgnlah jd bskut chopsmore..jap ade kejap xde..kalo nk ada..ada je..kalo xnk ade..jgn ada lgsg..aaaaa..

si biskut said...

Robot | Sakti :

Tapi ada yang melakukannya...paling koman mencoba.

si biskut said...

Atsuko Ichirou :

Hmmm...ada betulnya.

si biskut said...

mizzapple :

Macam setengah dari mereka fikirkan...

si biskut said...

surihati_ku :

Aku jugak kadang2 begitu.

si biskut said...

~eZmALiZa~ :

Aku jugak merasa sayu.Betul Liz,Pengalaman sebagai aset utk kedewasaan kita.

si biskut said...

Sang Cerpenis bercerita :

Paling tidak itu yang kita mahukan..

si biskut said...

miss chekleen :

aku hilangkan untuk sementara waktu..

si biskut said...

gigi rongak :

Bukan setakat sibuk tapi sbb kedudukan aku dengan jalur lebar.

si biskut said...

hiro :

Aiii...hirohero

si biskut said...

Miss ... :

hehehe...bukan tak bijak cuma perlu masa utk fikir.

si biskut said...

NARDtheNERD :

Dihilangkan untuk penyesuaian

si biskut said...

beautiful_rose :

kayaknya begitu lar Rose..harus ada pengukuran.

si biskut said...

Tomato Gurl's Life :

Semua orang berkata begitu.

si biskut said...

Amni :

Mungkin apa yang Rose katakan boleh dipertimbangkan...

si biskut said...

Hanim Mahali :

Aku memang mencari satu pembetulan kalau dewasa itu diukur dengan usia yang semakin dewasa atau dari segi berfikir.

si biskut said...

Hunny :

Hehehe...aku terlupa yang ini.

si biskut said...

achmad :

untuk ini aku jugak setuju dgn Hunny.hehe

si biskut said...

d 4 dahlia :

Aku berada dalam kedudukan geografi yang memungkinkan aku menerima kemasukan network yang berselirat..sbb itu keadaan aku tidak berapa baik untuk melayari blog aku.Aku bukan mahu jadi biskut chipsmore..aku mahu jadi biskut yang menceriakan sumer orang.Maka aku perlu masa untuk kembali.sori Dahlia.

Cik Cyida said...

Biskut; sungguh mendalam maksud bahasa mu!

si biskut said...

Cik Cyida :

Maka ko harus menyelamnya,,,