Seawal Pagi Dan Sekeping Hati.

Ape lar yang ada pada bersenam...
                     'ketika sakit tak boleh bersenam..
                      ketika sihat tak perlu bersenam...'

Di kotak tempat aku mengutip cebisan upah cukup sinonim dengan nama 'physical training(PT)'..

Di zaman aku mencuri ilmu dari para guru dan buku dibiasakan dengan panggilan 'pendidikan jasmani'..

Seawal pagi,ada antaranya lebih awal dari kicauan burung.Ketika sebahagian penghuni bumi lebih sayangkan dunia mimpi yang kosong,lebih perlukan gebar tebal dari titisan embun,lebih mendambakan kelazatan seks yang halal dan terlarang,lebih menikmati malapnya cahya lampu tidur dari beningnya subuh,mereka sudah kelihatan memenuhi taman2,berbondong-bondong,berpasangan,bersendirian..malah berkumpulan,beriringan mengharap peluh2 masin yang penuh toksin keluar melalui liang2 roma mereka...

Ruang yang sarat di kepala semakin kosong untuk sementara.

Maxwell Hill menyaksikan sekumpulan manusia para soldadu memenuhi jalan2 sempit dan berliku,memanjat ke perhentian pertama.Doa terlebih dahulu dibacakan memohon keberkatan.Sebahagian mengatakan upah dikutip bermula di sini.Ada tidur yang belum puas.Ada perut yang belum dialas.Ada hati yang jengkel.Ada sakit yang kekal.Ada harapan yang menipis.Ada impian yang miskin...

Aku bersama mereka...ketika kakiku letih berlari,aku lebih senang berjalan..

Kembali menuruni Maxwell Hill(Bukit Larut),pagi sudah cerah sepenuhnya...Ruang2 kedai sudah ada pengunjungnya...Rezeki sudah diraih.Sen dan not kertas memenuhi bekas2..

Aroma kopi dan koko panas perlahan dan halus asapnya..camca berlaga dinding cawan.Cerita2 semalam didengar pagi ini.Kedai kopi jadi medan sidang.Manusia tertipu lagi dengan helah dunia...Manusia semakin 'mati'.

Alangkah syukurnya kalau rohani juga terisi lebih awal dengan solat subuh dan doa qunut..maka jasmani lebih setia pada empunya diri.

Tidak lah perlu mereka risau karat akan menyakiti hati...

2 comments:

beautiful_rose said...

wah...seronok-ronok
dapat komen balik...
hikhikhik kembali membuat onar di sini =p

seabiscuit said...

hehe..thanks beautiful rose.
buatlar onar,maka takde sape yg akan memarahimu..