mencari kehilangan



aku menemui 2 buah buku yang bagus ketika hari begitu lewat untuk aku berusaha dapatkan sesuatu untuk bahan bacaan aku. mawar yang hilang ( serdar ozkan ) aku temui ketika tanganku baru saja meraih hilang ( dayang noor ). sebelum itu aku terlebih dahulu menimbang tara pilihan. dan pilihan terakhir yang paling bagus, dapatkan keduanya.

keduanya ada elemen hilang. hilang seperti yang lain perkatakan bahwa ia berbentuk suatu yang tidak kelihatan namun belum pasti ia tidak ada. seperti diri dan hidup kita. adakala dalam diri kita merasai sesuatu kehilangan atau kita kehilangan sesuatu dari dalam diri kita, sekaligus merangkumi pemikiran dan kehidupan kita sendiri. ada dua bentuk gambaran yang kita perolehi dari satu gambaran dasar. namun kita lebih melihat pada soal gambaran luar dari soal gambaran dasar. dan itu yang selalu kita alami. jiwa kita memperlihatkan suatu kehilangan itu sangat telus dan bicara kita mengatakan suatu kehilangan itu sangat dominan dalam hidup kita. pada hal yang lain, kedua kehilangan itu dikuasai oleh pemikiran kita sendiri samada mempercayai kehilangan itu secara total atau dalam bentuk positif.

kita juga akan hilang sebagaimana hilangnya sesuatu dari diri dan hidup kita. pada suatu yang lebih positif, kehilangan tidak akan merubah kita menjadi suatu yang lain.


  

33 comments:

blog-tips-kurus said...

hilang orang yang disayangi itu sangat menyakitkan.

hilang upaya pula menyeksakan..

tapi jangan hilang pedoman..

mega senja said...

Hilang yang total amat menyakitkan, hilang separa total pula menyedihkan manakala hilang dari mata, meresahkan...kau masih beruntung kerana yang hilang itu sudah di pangkuan...

Wadi AR said...

macam best je buku tu. dapat katne? uya distro ade tak?

Titisan Hujan said...

hilang itu sakit

Hansyirah Takezur said...

cam best je buku tu. review skit. hehe.

hilang sememangnya satu perkara yg menyakitkan. hilang akal, hilang orang tersayang..

seharusnya, kita melihat kehilangan dari dasar & berusaha untuk tahu punca kehilangan tu..

ana said...

sama macam apa yang kau cakap. kita diberi pilihan sebenarnya untuk menikmati sesuatu yang hilang itu.

antara dua, perlu bersedih yang panjang atau mengantikan yang hilang dengan yang baru dan menikmati yang baru.

itu pilihan dan kita mesti percaya akan surah Al-baqarah ayat 216.:)

Cikgu Ma said...

sedang mencari yg hilang...rasanya memang takkan dapat semula...

jd hargai apa yg ada sekarang

Asrul "iLham" Sany said...

konsep 'hilang' ni sebenarnya salah satu elemen dalam penulisan novel.. umpama hilang pada awalnya, dan bertemu kembali pada akhirnya... :D

ஜ miss klanika ஜ said...

jangan hilang punca selepas membaca kedua nya sudah ~

Sang Cerpenis bercerita said...

dah ketemu belum yg hilang? hehehe

Fel said...

Novel Hilang(Dayang Noor) belum lagi aku dapatkan. *sighs.

Kehilangan sesuatu/seseorang memang menyakitkan.

diana said...

pernah hilang sesuatu yang penting tapi bila dah dapat gantinya ,rasa macam bagus jugak yang dulu tu hilang...heheheeh

the malay male said...

banyak yang hilang nampaknya

PK said...

aku hilang idea saja sekarang ni.

hanaahmad said...

aku cuma berharap tiada yang hilang menjelangnya Agustus ini.

APi said...

hilang, datang, pergi aku rasa semuanya lumrah yakni sememangnya ia dijadikan supaya menjadi fragmen dalam hidup kita.

ya, seperti mereka kata; yang hilang boleh diganti walau tak serupa seperti yang hilang.

cimöt said...

biarlah hilang agar kau akan lebih sayang...sayang yang akan datang...

blog-tips-kurus said...

'kecik tapak tangan, Dataran Merdeka ku tadahkan bro'.

bila nak tolong?
pls emel: bonafide9988@yahoo.com

merci buku!! (>.<)

CassiaSiamea said...

kehilangan..
aku harapa dapat merubah aku
kepada aku yg lebih tabah!

CassiaSiamea said...

kehilangan..
aku harapa dapat merubah aku
kepada aku yg lebih tabah!

Anisa Hang Tuah said...

aku hilangkan satu naskah coretan hati drp bekas kekasihku

aku sengaja hilangkan ia

hilang ini membuatkan aku panik dan lunatic

reenapple said...

kehilangan itu menyeksakan.. huuu. Aku sekarang cuba mencari dan mencantumkan balik cebisan cebisan yang hilang. Mungkin tidak seperti dulu, tapi aku cuba.. =)

nurHeart said...

nampak perkataan 'hilang' berulangkali.. hilang fokus sudah.. @_@

nurHeart said...

btw ghost, sinopsis Hilang (Dyg Noor) agak menarik, will be my next novel hunting.. sekarang ni dah kehabisan novel untuk dibaca..

.::syifa::. said...

kehilangan hanya mengubah kita jadi seorang yang murung..atau mungkin gila..mungkin itu maksud y syifa lbh faham..entahlah

e. indah said...

aku hilang bila aku miliki segalanya yang mungkin mereka mereka cari ...tapi hakikatnya aku hilang

Cikli said...

Hilang di mata, timbul rindu

si para para said...

Untuk seketika ku hilang kawalan diri......

Hilang bukan beerti tiada... Kerana yang tiada belum tentu tidak ada...

Hilang selepas memiliki memang sakit hati... Tapi hilang sebelum di miliki rasanya sungguh kecewa skali...

si kiut lavender said...

hilang

hilang

hilang..

aku hilang kefahaman..T_T

hanjila said...

dlm ilmu tilik, meramalkan seseorang akan kehilangan sesuatu adlh taktik psikolologi yg popular.

sbnrnya, sesuatu itu hanya ada slps ia hilang...

Pencari Allah said...

ALLAH itu MAHA ADIL, tiada seorang pun yang sama dalam dunia ni. Walaupun kembar seiras, tetapi tetap ada perbezaannya. Hanya jauhari mengenal manikam.

Jonesvxjf said...

It cleaned my teeth so well that it felt very similar to the cleaning that I get from my dentist office. The family may be moving to another state to avoid earthquakes or tornadoes. An electron has a charge that is negative. You also need to switch the battery power output to the correct voltage your laptop uses, 16 or 19 volts, which is usually displayed on the bottom of your laptop and on the adapter.

Moorercnq said...

hilang, datang, pergi aku rasa semuanya lumrah yakni sememangnya ia dijadikan supaya menjadi fragmen dalam hidup kita. ya, seperti mereka kata; yang hilang boleh diganti walau tak serupa seperti yang hilang.