membekukan gerak



Aku anggap orang lain sedang berada di dunia lain. Dan aku berada di dunia yang lain juga. Di luar dari penglihatan aku, mereka sedang kaku dan tidak melakukan apa-apa. Kecuali mereka yang berada di persekitaran aku. Sedang makan, bermain, bercucuk tanam, membaca majalah, sembahyang, berasmara, mengira uang dalam uncang, bersiar-siar, menyanyi, menari dan...... Tiada masalah dengan itu.

Ketika aku datang ke dunia lain, mereka kembali bergerak dan berfungsi. Kecuali mereka yang berada di dunia aku yang sebelumnya. Mereka kaku dan menunggu aku datang kembali.

Di pertengahan antara dua dunia ini, aku cuma ada rasa percaya.





87 comments:

overdose-jail said...

pehhh, jauh berimaginasi ni! best bro

ghost writer said...

overdose-jail : lu punya 'nulis' lagi cool, bro. gua suka baca. siyes. lu ada jane yang selalu 'hidup'.

overdose-jail said...

haha, siyes? wa kaku lagi la bro :)

ghost writer said...

overdose-jail | lu akan lebih percaya lagi lepas ni. :)

overdose-jail said...

oklah, atleast aku tahu 'ghostwriter' dah bagi kepercayaan tu kat aku. haha. thanks dude!

Liyana Zahim said...

jgn pg dunia lain.. tggl saje di dunia sndiri yakni malaysia..

ctpayong said...

aiek....macam main anak-anak patung pulak. Tunggu kamu untuk gerakkan/hidupkan.

Merencanakan apa utk mereka pada hari esok perlu imiginasi tinggi.

jhnrdzi said...

Sungguh abstrak abang Ghost ini.

PK said...

kalau macam ni, kerja payah mau siap lah wei. haha.

alcoholicnicotina said...

kau hidup di antara nihilnya gerak :)

Faaizz d. Zul said...

aku terasa perasaan "diperhatikan" sekarang. ahah.

dan, dalam juga makna bila kau meletakkan "berasmara" selepas "sembahyang".

faiz said...

Pening kepala jap...heheh...jgn selalu bersendirian ghost..

Cikgu Jaja™ said...

jaja perasankan..kau selalu meletakkan diri di tengah2..knp ekk phan???

Cikgu Jaja™ said...

jaja perasankan..kau selalu meletakkan diri di tengah2..knp ekk phan???

Wadi AR said...

kau jgn main main antu

silent said...

dah sampai mana sekarang?

~SaL IjOu~ said...

aku juga memilih utk berada di 'dunia' aku sendiri~

pepol said...

terbaik

takoC said...

yang kabur disebalik nyata aku selalu dipertengahan ini.

JIJI YU said...

hanya kita memahami dunia kita..

diana said...

hebat la kamu..
mampu menggerak kan dan mengkakukan mereka..heheheh

tehr said...

rasa percaya sudah cukup untuk mententeramkan diri
percaya yang baik2 saja

reenapple said...

err.... aku suka hidup dalam dunia sendiri.. dunia lain bagi mereka.. =)

Abang Zam said...

selepas ada kuasa membeku, mohon pada tuhan ada kuasa telekinesis
haha

drowned angel said...

menjadi di perantaraan itu sebenarnya menyeronokkan. kerana ia mengajar kita kehidupan di lain-lain dunia.

Pencari Allah said...

saya pun pernah rasa begini :)

Ninaaa said...

Kdg-kdg berada di dunia sendiri buat kita bahagia berbanding dgn dunia realiti ini..

lotikus disarimankan said...

sedang terperangkap di dalam dimensi itu.

pembaris said...

macam kena tindih saja...

delarocha said...

luangkan masa yg seimbang antara keduanya.

si kiut lavender said...

aku hanya suka berada di duniaku.
-_-

eita said...

aku plok hanya hidup dalam dunia aku..
tanpa pedulik sapa2 ada dalam hidup aku

ahmadnasaiemdnor said...

biar rasa percaya itu ada.
supaya kau dapat buat pilihan.

ghost writer said...

eita | jangan lah sampai macam tuh. :)

fiqas said...

dunia kita berbeza... mungkin..:)

nurHeart said...

time freeze? i wish i can think beyond your imagination, but my mind refuse to do so..

Anonymous said...

payah memikir ni...okey yang aku tahu mereka senang membeku...biarlah kita yang mencair...

el mariachi

monologtinism said...

percaya pada aturan Dia..

Miss PIJAOSIX said...

salam Ghost;

lagi jauh kau berpikir lagi bagus sebenarnyer...jgn berada di kotak yang sama...cube keluar dari kotak..

p/s: ape aku ckp nih..heee

s a r said...

ermm.. belaku time buat asignment dulu. hihi

say to easy=) said...

fantasi!

APi said...

macam perpindahan dunia manusia dengan mannequin..
kepercayaan itu bagi aku abstraktual..

Teenager Housemaid said...

perghh..
saya tak pernah terfikir macam ni...
this inspired me alot...thank u..:)

zaty luvlianncezzz said...

percayalah ghost.. aku pun sedang membekukan gerak skang nie, mengelukan lidah dan mengimunisasikan hati.

Sang Cerpenis bercerita said...

wah dua dunia toh

Nisa said...

WOW, just wow :]

Telor Power said...

hidup di dunia kita lagi bererti bro

vampire's lovex said...

aku akan rasa macam ni bila nak exam,aku terpaku dengan benda lagho..wuuu wuuuu

Macy Humaira said...

ni tengah high kot. keke

hara said...

hanya dri sdiri yg tahu

LidiaSuraya said...

Puitis.. Puitis sungguh la bro ini

Päk Läng said...

rasa percaya itu yang buat kau masih wujud

Cangkul Emas said...

kau lah yang membuat orang di sekeliling kau berfungsi.

lover's rhapsody said...

bekukan gerak sebentar. bila dah yakin , kembali melangkah ~

Amanina said...

percaya itu pnting.. membekukan diri buat sementara.

Cikli said...

dunia manapun kita berada, kita tetap menumpang.

syafiqakarim said...

aku selesa bersikap extrovert. mengambil tahu di mana pun .dan kemudian nya,mendiamkan diri.

intan.maisarah said...

perhati sekeliling

Cikgu Ma said...

ikut akal sendiri...

Pembunuh Tanpa Bayang said...

lama tidak aku singgah ke sini.tulisan kau semakin ringkas tapi tetap masih padat dan hebat seperti selalu,kan.

LadyBird said...

kaku.. beku..
tetapi aku tetap bergerak tanpamu :p
kerana ini duniaku..

O CIKTEDDY said...

percaya akan ape ye?hehe

CassiaSiamea said...

biar saja aku hidup dan dunia lain mati..

si para para said...

percaya pada yang satu...

Asrul "iLham" Sany said...

beza dunia tu sebab kita sendiri...

kadang-kadang... :D

Camy Alya said...

aku bet dunia kau hambar. mungkin

chemay said...

dunia kita tak sama ophan.
lain.
sangat lain.
:)

Sarardienar said...

pencinta karya seni, aku perlu ulasan kalian atas tulisan ku. aku tidak reti menganjing melalui lidah. hanya aksara permainanku.

memang malu meminta tapi aku ingin sekali dikritik untuk hasil tulisan ku.

aku pencinta karya seni bermutu dan sedang menelaah untuk menjadi yang lebih baik. lawatlah hasil tulisanku...

mega senja said...

masih ada rasa percaya? bagus bro..jangan jadi macam aku...

Manis said...

yg cuma aku rasa -- tenggelam

Asyiqin Haulisah said...

percaya bukan masih ada rasa ragu. depan itu penentu, belakang itu kenangan, kau di tengah? kau mahu ke mana?

n@jwamz said...

that's been called the awesome world :)

BlogS of Hariyanto said...

ups..imaginasi tingkat tinggi :)

melle amir said...

ophan kau pergi mana

si ngokngek said...

imaginasi!
tp aku rasa belum ada orang yang akan tunggu aku..haha

Amanina said...

imaginasi tinggi..

O CIKTEDDY said...

knp rase mcm penah bace ni.. -,-

Lady Windsor said...

sesekali perlu juga untuk membekukan gerak, tapi jangan beku nafas...

cimöt said...

dua dunia kita berbeza.....

-ct nurhaliza-

(the naked writer) said...

stop motion. yg lain akan menjadi laju. tak rasa kalau sama2 bergerak.

Gee Luth said...

Oi.pesal ko dah lama tak update? Kau dah hilang tak dapat balik ke dunia ni kah?

pisau belati said...

lamanya kau menghilang.....

John Bear said...

imaginasi halus...yaa..aku masih disudut itu,memerhati dan terus memerhati...

khairunnisa ♥ said...

percaya tu penting :)

Liyana Zahim said...

Ni sgt saiko ghost.. Aku pun berfikir bnda yg sama.. Maka kite ade kemistri.. :P

aizamia3 said...

lebih selesa dengan duniaku yang ini, tak pandai nak masuk dunia mereka yang belum tentu serasi dengan kerenah mereka..

EZAN IDMA said...

aku juga percaya :)