"the right of challenge"



Ini Khamis yang songsang bagi aku. Songsang yang membawa aku menyusuri lorong-lorong di antara kuil-kuil Issus dan meriki suatu miracle dari sudut yang sangat rahsia. Sudut di mana aku menampan armagedon sehingga hampir ragaku luluh seluruhnya. Shingga pada hujung lorong aku bertemu John Carter. Siapa John Carter?

Dia lebih gila dari aku, lebih gila dari Poe, lebih sewel dari Joni, lebih temberang dari Ridhwan. Dia berusaha sekerasnya mengejar aku sejak aku merampas Dejah Thorisnya selama Helium diporakkan.

"Carter they come, Carter they fall!" - Notabene, Carter yang luka. Carter merintih. Carter tidak kembali.

Aku adalah Carter yang dipisahkan oleh ilusi persis sisi bumi dengan marikh.

Sering terisolasi. Rohku mula berserakan.

Satu masa.. Satu masa akan kembali menyatu.





67 comments:

Syazwan Che Deraman said...

John Carter!

pembaris said...

terisolasi?kera sumbang?

KhaiRin : anies said...

xsabar nk tgk john carter ka? hehe

ghost writer said...

Syazwan Che Deraman |mesti kau tengok thrillernya. takpun tgok papan iklannya. haha. (selingan jer.. )

pembaris | terpinggir @ tersingkir.

ghost writer said...

KhaiRin : anies | bukan lah, kak Anies. itu cuma penggabungan.

jhnrdzi said...

saya syak ini cerita john carter -,-

*SiRibenMerah said...

ouh.. john carter yg bukan adik beradik nick carter..hurm! salah topic lak..
ok bai~

blog-tips-kurus said...

kabare kang Ophan? (>.<)

Asrul "iLham" Sany said...

kuar figura aksi john carter cantik gak :D

FaizalSulaiman said...

john carter kah bro??hehehe

dill said...

*berfikir dengan serius*

dill.

delarocha said...

john carter

"only on cinema"

APi said...

biarpun terisolasi, tetap ada sisinya tersendiri..
biarpun dipisahkan oleh ilusi, ia akan kembali menyatu nanti.. =)

Kepala Manchis said...

kan best kalau gua dapat rembat semua buku lu. tapi Amerika je la gua tak ambik pasal gua dah ada. ha ha ha

Abang Zam said...

adakah Dejah Thoris itu sebuah penis?

abang tak tahu

Abang Zam said...

rupanya john carter itu sebuah filem. duuh

haha

Wadi AR said...

abg zam lambat. haha

Cikli said...

meriki lorong memanggil sorotan sinis dan pinis lagi zilis

budak kecik said...

roh mula berserakan. haih bahaya tu!

sampai satu masa, roh tidak akan kembali brsatu. dan jasad kekal sbg jasad...

Dreamer said...

Dahi berkerut bila baca perkataan terisolasi.. Ter-isolasi..Isolated.. Tingginya bahasa... Saya kagum ^^,

~SaL IjOu~ said...

khamis yg songsang juga buat aku~
(--")

ghost writer said...

jhnrdzi |haha.. barangkali.

*SiRibenMerah |keduanya langsung tidak koheren. :D

blog-tips-kurus |waras tho!

Asrul "iLham" Sany |kau tunggu produknya nanti.

FaizalSulaiman |aku cuma peralatkan john carter. :)

dill |jangan lupa utk memahaminya jugak.

delarocha |versi baru.

APi |siyes, kau baru saja mengemukakan suatu yg lain.

Kepala Manchis |haha.. aku menjadi pembaca tegar sekarang.

Abang Zam |apa saja yg kau nak anggap, ia akan jadi begitu. haha

ghost writer said...

Wadi AR |bukan setakat lambat, malah silap. haha.

Cikli |ini lebih sinis, bro.

budak kecik |itu pada penghujungnya, pada penamatnya.

Dreamer |pemodenan bahasa gitu.. :)

~SaL IjOu~ |tetap saja tenang, sal. :)

reenapple said...

songsang otak aku baca ini..

* tak faham... hehehe

chemay said...

cerita pasal apa john carter tu ophan?

tehr said...

terus je aku teringatkan jimmy carter
hehe

ghost writer said...

reenapple |jangan turut sewel sudah.. haha.

chemay |seorang lelaki yang terdampar di Mars (ini versi film).

tehr |Jimmy Carter - 39th President of the United States and Founder of The Carter Center.

Tea said...

Sesuatu yg dipisahkan ilusi mustahil dinyatakan, namun boleh dilakon layarkan... Aku cadang nanti letak crawling subtitle untuk filem ini.. Agar aku tidak perlu membawa kamus atok aku untuk aku faham..

Aku boleh jadi direktor juga.. Merangkap watak Dejah.. Tapi aku tamo nama tu.. Nanti susah nak feeling2 dengan John dia panggil aku Tijah? jahhh? Aku susah terangsang dengan panggilan itu....

Ini satu masalah negara aku perlu fikirkan! Perlu ke..?

Titisan Hujan said...

arghh..langsung tak paham

Pencari ALLAH said...

Jiwa gagal. Harapan akan hancur malah penulis menunjukkan betapa hebatnya keadaan keluluhan hati.

Masa yang panjang yang entah tidak tahu bila kira-kira jasad hati mula bercantum untuk semangat yang baru.

Syabas!

ghost writer said...

Tea |sedak aper nama Tijah tuh, Tea. Tea-Ja!

Titisan Hujan |takper... :)

Pencari ALLAH |yes! u right! 5 star 4u. :)

dwaty said...

Kena baca 2x... Still ragu2 mksudnya.. Hehe
btw.. John carter cam best jer..

O CIKTEDDY said...

john carter..er >,<

si ngokngek said...

johnny deep ja aku kenal,john carter yang dipisahkan oleh illusi sisi bumi dan marikh belum belajar..err

Teenager Housemaid said...

macam pernah dengar saja nama john carter itu..
err...
aduh... kurang pengetahuan sungguh aku ini..-_-;

aris said...

If you are Sabahan and Sarawakian, please check this.

Sabah Sarawak Keluar Malaysia
http://www.facebook.com/groups/betterState/

Perjanjian 20 Perkara yang dimungkiri
http://www.youtube.com/watch?v=flm1Mi8SegI&feature=related

Sabah Sarawak Want Their Rights Back
http://www.gopetition.com/petitions/sabah-sarawak-rights.html

Thank you, GBU.

Asyiqin Haulisah said...

jasad kau sudah ada. roh je yang hilang. panggi dia kembali. :)

Cangkul Emas said...

gua baru tengok ini movie bro. Pastu gua pun sibuk carik Thern kat Kuantan.

..nOWa.. said...

Menunggu untuk kamu bersatu kembali itu adalah satu penantian tanpa had. Infiniti. Itu tidak adil bagi yang menunggu. Ececeehhh :)

Miss PIJAOSIX said...

Salam;

Khamis lepas adalah yang DAMAI buat aku. Khamis ni tak tahu lagi..hehee

Amanina said...

pelakon inggeris yg berbakat..ahah

bluethunderheart said...

asyik juga baca postmu bang
menarik
salam hangat dari blue

Cikgu Ma said...

bacaan/ tontonan/ rekaan? tapi semuanya persis ia benar-benar hidup...

Mr.Clive said...

harini Selasa.songsang lagi x?

faiz said...

aku tgh pikir watak2 dlm entry ni..sume xkenal..haha

Liyana Zahim said...

Kamis aku tidak songsang.. Tp aku yg songsang.. Ha cane tu..

LidiaSuraya said...

Dah p tgok lum ni??? John carter

LadyBird said...

sering terisolusi?

fnd said...

seorang pahlawan mungkin menukar senjatanya, tapi bukan hatinya

Nadia Mohaniz said...

tahniah ophan atas pernikahan mu! :)

EZAN IDMA said...

Siapa John Carter? tak kenal :(

tahniah utk pernikahan :)

NAJ HEBAT said...

me..
isolated.

hanjila said...

carter - lelaki multi personality

SYARIFF HAIKAL said...

UNTUK BERSATU DIANTARA ROH DAN JASAD DI DUNIA NYATA NMPK MUDAH TP DIDUNIA FANTASI INI AGAK SUKAR..BG KU ROH DAN JSDKU BERSATU TIKA SUNYI DTG.

si kiut lavender said...

errr...
john carter....-_-

Nila Lazuardi said...

ga ngerti makna nya sih tapi bisa ngrasain betapa "galau" nya si john carter ini. jiahahaha #gila gue

ghost writer said...

dwaty |lau fikir sampai 2x, sure kau tak temui john carter di dalamnya. :)

O CIKTEDDY |bukan lah. :)

si ngokngek |jhonny jonathan kenal tak..? haha.

Teenager Housemaid |lau macam pernah dengar tuh, lebih kurang akan tau lar nanti. :)

aris |gua tak peduli pun. ikut depa lar. haha.

Asyiqin Haulisah |spirit-spirit of the coin! come back to me! :D

Cangkul Emas |mesti kat hulu tembeling pun ada nih.. :D

..nOWa.. |dowang dah sedia makhfum. :D

Miss PIJAOSIX |cuba kau bayangkan ianya sama. mesti tetap sama. :)

Amanina |semua dowang talenta. :)

ghost writer said...

bluethunderheart | mekasih, thunderbolt. :D

Cikgu Ma |ilusi mata barangkali tuh, cikgu Ma. :)

Mr.Clive |alamak, dah rabu lar, bro. haha

faiz |aku pun baru jer kenal. tertarik dan menarik. :)

Liyana Zahim |taubat lar, liyana. haha. gurau jer.

LidiaSuraya |dah. siap simpan cebisan tiket lagi. :)

LadyBird |sering terpinggir maknanya. :)

fnd |akhirnya dia tukar juga senjatanya. :)

Nadia Mohaniz |ouch.. mekasih, nadia yg manis. :)

EZAN IDMA |juga mekasih utk kau, Ezan. :)

ghost writer said...

NAJ HEBAT |kelihatan sangat jelas, Naj. :)

hanjila |fall in luve with him? :)

SYARIFF HAIKAL |kita tidak jauh berbeza nampaknya. :)

si kiut lavender |iye kerrr? :)

Nila Lazuardi |ya, ngga usah lar pusing2. nanti ketemu di zona mu ya. :)

ghost writer said...

Nila Lazuardi | gimana sih mau komentar di blogmu? aku lagi pusing, ngga bisa deh.

LadyBird said...

salam ghost.. :)..

time ksh atas komen di blog lady.. :)..
pemikiran di luar kotak..

dan sebenarnye itulah yang tersirat.. :)..

trm ksh atas doanya.. :).. smg cahaya itu tidak malap apabila ku milikinya.. ameeennn..

doanya untukmu jua ghost..

Mr.Clive said...

ape cer bro..senyap jer...

DeardanSayang said...
This comment has been removed by the author.
LidiaSuraya said...

Aritu tengok john carter tapi entah apa apa ntah i boleh cam blur blur.. huwawawawawa dalam panggung pun boleh berangan haihhhh

eita said...

dah banyak sangat orang komen..
tak tahu nak komen apa..
macam biasa r aku datang baca je lah...
hehehehhe

s a r said...

argh!! kamu selalu buatku rasa gagal tiap kali mentafsir apa yang kamu cuba sampaikan. grr..

Anyyss Shuhaimi said...

Apa kaitan John Carter dgn anda? XD