tanah & air



Hancur badan dikandung tanah
hancur tanah kerana manusia
binasa-binasa kita,tanah masih terima
binasa-binasa tanah,kita tinggalkannya.


Kalau bukan kerana tanah,airnya tidak pernah ada.Tanah dan air sentiasa bersatu.Kalau tidak,kita tidak akan menyebut 'tanahair'.Cuma di tanahair,kita jarang bersatu.




*agak macet dalam aliran udaraku.



85 comments:

APi said...

jarang tanah melupakan manusia..
tidah air jauh dengan manusia..
tapi manusia sering terlupa keduanya..
bila ada yang lain di depan mata..
hinggakan terlupa dari mana asal usul kita..

~SaL IjOu~ said...

kita bagaikan lupa..akhirnya ke tanah jua kita kembali..di dlm tanah jasad kaku bersemadi..~

ah cai said...

bagus sekali...

blog-tips-kurus said...

..budi yang baik dikenang jua..

Johan 'Champ' Radzi said...

'tanahair' adalah konsep untuk tunjukkan kebesaran empayar melaka ketika dahulu. kesultanan meliputi tanah melayu, tanah indon, dan selat melaka yang luas.

cool :)

Niena Pengembara Ilahi said...

berbudi pda tanah...


erm,, gambar tu ..

hanaahmad said...

untung berbudi pada tanah kalau kena gaya. :)

dhiera said...

suka dgn ayat ni..unik. jarang2 dapat dgr macam ni~

ghost writer said...

APi |kau dah buat kesinambungan dengan cukup bagus.

~SaL IjOu~ |biar dibuat apa pun,ke tanah jua ek kita pegi. :)

ah cai |Oh ya.. :)

blog-tips-kurus |kau tambah apa yang aku terlupa kah?haha.

Johan 'Champ' Radzi |tapi kita akhirnya diceraikan oleh fahaman dan tuntutan politik.

Niena Pengembara Ilahi |kenapa dengan gambar tuh,Rose merah?

hanaahmad |lumayan lagi kalau kena cara..hihi

dhiera |aku pun jarang-jarang menulis macam nih.

catherine- said...

...dan airmata menitis satu persatu.

Prince Halilintar said...

tanah xpernah melupakan Tuannya..hanya tuannya yg menrencanakan tanah itu utk kebaikan atau keburukan..

Khairul Antasha said...

tanah dan air tu macam cinta dan dicintai

ILA HonEyBuNNy said...

ya..tanah dan air sentiasa bersama..

sehati dan sebati..tanahair....;-)

Miss PIJAOSIX said...

salam..

harus berbudi pada tanah...lebih mendatangkan hasil...hihi

ORLANDO AHMAD said...

gua selalu gali tanah kubur, letih.. dulu2 penah la kantoi x puasa kat kubur keh3

grOundnUt said...

siapapun kita ... akhirnya nanti ke tanah perkuburan juga ..
(gambar tu dari mana?)

Bella Bell said...

dari tanah kita di cipta, kepada tanah jugak kita kembali..


emmmm.. tanahair... betul gak tu :)

Bella Bell said...

dari tanah kita di cipta, kepada tanah jugak kita kembali..


emmmm.. tanahair... betul gak tu :)

nur hafizah said...

Aku percaya kita semakin hampir untuk bersatu.

eh jom pergi Himpun.

ctpayong said...

setuju sangat dengan APi.

ixora einstein said...

innalillahiwainnalillahirojiun :)

ghost writer said...

catherine- |basah lagi di hujung bibir.

Prince Halilintar |tanah yang selalu tidak dikenang jasanya.

Khairul Antasha |ya lebih kurang macam tuh lar,Khai.

ILA HonEyBuNNy |kalau dipisahkan jadilah tanah gersang & kontang.

Miss PIJAOSIX |malah mendatangkan lumayan..salam,Pija.

ORLANDO AHMAD |nasib baik tak kena panah petir..haha!

grOundnUt |gambar tuh aku rembat kat google jer,bro.

Bella Bell |sudah ditentukan dan dinyatakan dengan jelas oleh tuhan.

nur hafizah |aku mula ragu2.haha.himpun kat mana?

ctpayong |kalau akak setuju,aku juga setuju. :)

ghost writer said...

ixora einstein |Huh?

LadyBird said...

Gambar tu dan ayat tu mempunyai mesej yang mendalam. Pelbagai tafsiran boleh diterbitkan. tetapi sebenarnya apakah mesej sebenar penulis. Adakah ada kena mengena dengan tanah air kita skrg.. yang hampir tergadai disebabkan ketamakan harta benda.. contohnya di Terengganu.. semua warisan telah dilenyapkan untuk sebuah pembangunan sebagai tempat pelancongan orang2 putih.. terengganu skrg ibarat xde nilainya jika dipandang dengan mata hati.. .. :(..

ghost writer said...

LadyBird |sebenarnya apabila menyebut tanahair,ia bukan merujuk pada soal fisikali.kalau apa saja tanggapan sapa-sapa aku terima.tapi ia lebih kepada apa yang kita duduki skrg,yakni negara kita.

ishiko said...

kata kata memang indah

Bidadari Syurga said...

psir jerlus...?

Cik Isabell said...

gambar seribu makna :)

tehr said...

aku tak faham gambar kali ni
dah puas aku renung

apa yang dibuat oleh dua orang di belakang

Cik Anita said...

itu elemen kehidupan pada diri kita. tapi tak dapat meresapnya dalam jiwa.

barangkali?

delarocha said...

tanah skrg ni selalu kena jual.

nak cepat kaya.

S..U..D..@..I..S said...

tibanya masa bersatu nnt disana

PK said...

dibelakang rumah saya dulu ada tanah jerlus macam dalam gambar atas tu. pernah juga saya buat macam lelaki dekat gambar di atas tu. berdiri dan perlahan-lahan tenggelam. tenggelam satu badan.4 minit saya di dalam. minit kelima saya keluar di belakang klcc. hairan kan? saya lagi lah hairan.

satu masa nnt, kita semua masik dalam tanah.

penjajah minda said...

tanah itu sudah merdeka
namun jurang tampak sama
bandingkan itu ini sini sana
apakah ada lagi tanahair tercinta?

Syuxer said...

tanahair cumala sebutan indah tapi pemahaman mengenainya jauh sekali benar2 dilaksanakan oleh orang2 kita di negara ini..

memamg benarla, manusia bersatu bila mencabul orang lain tapi tak pernah bersatu bila dicabul

monologtinism said...

tanah dan air sentiasa bersatu tapi di tanah air ni sukar untuk bersatu

Miscellaneous Smiles said...

ak belajar utk bersatu =D

ghost writer said...

ishiko |kalau diungkapkan dengan betul.

Bidadari Syurga |itu gambaran saja.

Cik Isabell |indeed!

tehr |aku tak pasti kalau ada orang lain.

Cik Anita |hanya sebagai pengalas kehidupan.

delarocha |lepas tuh jadi meinta-minta.

S..U..D..@..I..S |sudah pasti!

PK |aku tak heran sangat.hari tuh aku masuk lubang cacing,tetiba aku keluar kat Grand canyon.mau haru aku.

penjajah minda |itu yang aku risaukan.takut satu masa kita hanya pada nama.

Syuxer |risau satu masa bila terlalu banyak ketawa,kita terlupa untuk simpan rasa marah bila tanah sudah diambil orang.

ghost writer said...

monologtinism |sudah jelas sekarang nih.

Miscellaneous Smiles |aku mau diajar jugak.

nur hafizah said...

http://himpun.org/

jom :)

diana said...

uih..
gambar tu...
entah kenapa akak rasa macam menakutkan..
hahahahha..
(sah akak takut mati..hahahah)

cik ciput said...

kecik-kecik dulu aku suka main tanah, malangnya aku tanam pokok tak berapa nak hidup =p

*tanahairku, malaysia =)

a.samad jaafar said...

aku sedih sbb gagal 'menangkap' mesej n3 ni tapi aku akui kehebatan lu..aku lembab dlm bab ini sori bro...harap lama kelamaan aku semakin pandai..

bloghok said...

barangkali

ghost writer said...

nur hafizah |nanti aku try gi sana.

diana |pengebom berani mati jer yang suka2 nak mati,kak Diana.

cik ciput |tanam tapi taknak jaga,camner nak hidup.

a.samad jaafar |takper,mencuba memahami pun dah cukup bagus sekalipun gagal memahami.

bloghok |barangkali lah..(kena tambah lah di hujungnya)

buDAK keCIK said...

tp bila sombong menguasai diri, jalan pun mcm x jejak tanah...

hei, ak perempuan yg berunsurkan tanah :)

FaizalSulaiman said...

penuh makna!

pernah tengok short film 'lumpur'?

cari di youtube.

konsepnya sama mcm 'tanah & air'

ghost writer said...

buDAK keCIK |aku api..aku bakar tanah.

FaizalSulaiman |karang aku nak tengok,Fai.

s.u.h.a said...

tanah pon dah malu nak terima manusia.

lavender harum wangi said...

tanah yang sudah agak kontang airnya. mohon katak jalankan tugas, panggil hujan secukupnya. hihi

JIJI YU said...

mmg kita kurang amat dalam kesatuan

A.s.t.i.n.a said...

lama ditinggalkan..
baktria sudah semakin merebak disini...
antibiotik akan disembur segera..

topik tida kaitan..

ghost writer said...

s.u.h.a |manusia yang tak tahu malu.haha

lavender harum wangi |Lavender,katak seekor tak cukup.ko kena panggil banyak2.haha

JIJI YU |tak macam bangsa lain kan,Ji.itulah kita.

A.s.t.i.n.a |haha..silalah sembur,Astina.

Titisan Hujan said...

speechless
=.=''


tetibe rs entry ni berat..neuron2 plu aktif.tersirat.

aleen aiden said...

orlando xhabis2 nak mengingatkan kita bahawa dia adalah penggali kubur yang setia.dan bila dia ungkit lagi pasal ini,aku serta merta teringat kata2 dia,dia adalah penggali kubur yg xpakai spender.

ok,censored pula aku rasa.



tapi ghost,entry nih sangat deep! :)

iKhRam said...

macam mana la rupanya kalau tanah yg binasa..

apapun teringat tema masa pengajaran subjek bahasa melayu zaman sekolah dulu2..

berbaik dengan tanah, ganjaran pasti ada..

maksudnya, kene la bercucuk tanam lepas ni..

huhuhu

Asrul "iLham" Sany said...

semuanya kena bergabung menjadi satu...

sebelum manusia2 lain ber'bulu' melihat 'kejadian2' itu.

;D

Qaseh dalia adelia said...

asal kita pun dari tanah ..
akhir kita dalam tanah ..
huhe

Aulia ♛ said...

manusia diciptain dr tanah dan kembali ke tanah .
air itu komponen kehidupan yg paling penting kan .
itulah tanah air:D

Iwanski said...

dimanakah menghilang... diriku sendiri...??

ranie esem said...

itu fotonya asli? *merinding*

shameel Iskandar said...

Di Tanah air.
Kita sering besatu.
Bersatu untuk tidak bersatu.

shameel Iskandar said...

Di Tanah air.
Kita sering besatu.
Bersatu untuk tidak bersatu.

april said...

cantik ghost,susunkatanya..

btw,kenapa macet aliran udaramu ?
bersihkan lah..
:)

Inspirationalefeks said...

masakan pokok bergoyang sendiri kan ?

nurHeart said...

nicely written, with very deep meaning of coz ye :)

Monster Globalisasi said...

jarang bersatu atas dasar politik dan ego..

tieykah said...

tanah air kita jarang bersatu kerana fikir mereka dua jirim itu mempunyai zarah yang berbeda

s a r said...

'tanahair kita jarang bersatu' sangat bermakna encik. :)

Sang Cerpenis bercerita said...

wah keren keren

beautiful_rose said...

kemusnahan negara di tangan sendiri.

RepublicAku said...

kita masih terkeliru siapa tanah dan siapa air...

Amalina said...

aku suka gambar tu.

^baju kurung^ said...

masalahnya kita semua tanah, tapi still x brsatu.
hai ghost!

Cikli said...

tahu bila diri tidak diperlukan.

ghost writer said...

Titisan Hujan |takdenya berat,TH. :)

aleen aiden |haha!dia kemamaian sebenarnya.

iKhRam |begitu juga dengan negara,perlu berbudi pada negara.

Asrul "iLham" Sany |seriously,sekarang sudah pun berbulu.

Qaseh dalia adelia |mana tempat kita nak berbudi lagi..

Aulia ♛ |air itu kita.dan kita adalah rakyat.

Iwanski |barangkali di tanah yang lain..

ranie esem |ia seolah asli bukan..hihi

shameel Iskandar |bersatu untuk kepentingan sendiri.

april |aku dalam proses pembersihan,sahabatku.

ghost writer said...

Inspirationalefeks |pokok bernyawa tapi lebih suka berdiam diri.pasti ada yg mengoyangnya.

nurHeart |thanks,Nurheart.

Monster Globalisasi |itulah sebabnya.

tieykah |padahal saling bergabung..

s a r |haruslah dimaknakan lagi..

Sang Cerpenis bercerita |photonya keren,Mba.

beautiful_rose |kita fikir kita berkuasa.

RepublicAku |aku pun sudah mula keliru..haha

Amalina |nikmatinya,Amalina.

^baju kurung^ |jenis tanah yang lain2 kot.pengasingan lagiiii..adeh.

hye,BK.

Cikli |sedar masa sendiri..

FIFIEY LYCHEE MARATION said...

nikmat dengan adanya air dan tanah. tapi di tanahair, manusia seakan tidak bisa bersatu. Alasan? Sifat dan sikap yang berbeza dengan berkeinginan mengikut rentak dan gaya sendiri. Itulah manusia punya jiwa dan akal, lebih beraksi.

ghost writer said...

FIFIEY LYCHEE MARATION |alasan itu sangat kokoh.

nub said...

orang cina selalunya percaya pada unsur2 begini. katanya fengshui lah ong lah...

tapi mmg ada betulnya apa yang dipikiaq depa tu...

faiz said...

malaysia tanah air ku..heheh

SYARIFF HAIKAL said...

WOW!...MEREKA ITU SUKA BERDENGKI2...

ghost writer said...

nub |betul tapi tak semestinya diamalkan..ye dak.

faiz |jerit sama2; "1! Malaysia!!!"haha.

SYARIFF HAIKAL |opkos,bro.

Travis said...

psir jerlus...?

Kellyeuee said...

kemusnahan negara di tangan sendiri.