representasi




kebaikkan adalah suatu sisi yang mudah untuk dinyatakan.Di sisi yang lain,kebenaran dari itu suatu yang amat sukar.

Kebenaran seolah merangkak dari tubir gaung dengan sangat perlahan.Proses yang memakan masa dan perlu punya keyakinan untuk itu.Ia dibebani oleh kejahatan yang melingkari dan duduk di atas pundaknya.Berat kebenaran itu mahu di bawa keluar dari fitrahnya.

Stokin yang bagus tidak akan dapat menyembunyikan kaki yang busuk.Satu masa ia pasti menyergap hidung.




75 comments:

adwafarahin said...

kebenaran mmg menyakitkan tp kite hrs terima sbb itu yg terbaik utk perbaik dri

nub said...

dan menggunakan kebaikan untuk menutup kejahatan takkan sesekali berjaya

Anisa Hang Tuah said...

stokin yang koyak tak mampu menutup busuknya kaki

april said...

well said ghost ! :)

kejahatan takkan kekal menang.

Mutiara Bernilai said...

suke!


sangat suke setiap satu perkataan dalam post ni,,

kerna lumrah, kebenaran itu selalu di terjah dengan rantaian kejahatan,,

delarocha said...

hipokrit tak kekal lama.
lama kelamaan kebenaran terserlah jua.

Johan 'Champ' Radzi said...

yg busuk ttp akan busuk juga.

Johan 'Champ' Radzi said...

yg busuk ttp akan busuk juga.

ghost writer said...

nub |kesementaraan,Nub.

Anisa Hang Tuah |lagi kuat baunya..haha!

april |pada akhirnya,tewas!

Mutiara Bernilai |perlu lebih bijak atasi kejahatan.

delarocha |tak kan mampu bertahan.

Johan 'Champ' Radzi |busuk itu seolah berbentuk fizikal.

Bella Bell said...

sepandai- pandai tupai melompat, akhirnya jtuh ke tanah juga :)

M. Faiz Syahmi said...

lain kali sental kaki betul-betul.

nub said...

deng. baru nak ajak pi.

haha

inspirasiizra said...

lebih busuk perangai jika biarkan kaki busuk dihidu orang ramai -

APi said...

kebenaran akan terbuka jua walau disimpan seberapa lama..

Amalina said...

"Stokin yang bagus tidak akan dapat menyembunyikan kaki yang busuk.Satu masa ia pasti menyergap hidung."

-merujuk pada kaki aku.

Cikli said...

kebenaran bukanlah topi kebanyakan pemimpin hari ini. malang sungguh.

Liyana Zahim said...

Stokin sy cume bharga seringgit.. Tp kaki sy wangi.. Hahaha..

dill said...

tidak selamanya yang wangi itu bisa menutupi yang busuk

dill.

Cikgu Jaja™ said...

dalam apa pon keadaan harus ada pertimbangan jiwa dan akal yg betul..

broken_nigina said...

dah gi cuci kaki.

~SaL IjOu~ said...

'kaki yg busuk'..disembur perfume habis sebotol pun xde maknanya,kan Ghost~ ;p

s a r said...

kebenaran yang pahit lebih baik dari berselindung dengan hati yang resah kan.

salam encik.

pembaris said...

rupa2nya ada stoking khas untuk naik kapal terbang..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

dimana mahu sembunyi lari satu masa nanti pasti akan di temui.

hai ghost,
bagaimana percutian kamu?
harap yang baik-baik saja ya. =)

BlogS of Hariyanto said...

tingkat kesukaran seseorang dalam bersikap baik dan menjunjung kebenaran, akan ditentukan bagaimana tingkat kedekatan dan ketakwaan-nya pada Allah SWT.
Semakin dekat dan takwa ia pada Allah, maka semakin mudah ia berbuat baik dan menjunjung kebenaran, demikian juga sebaliknya. bila semakin jauh dan semakin tidak bertakwa pada Allah, maka semakin sukar ia berbuat baik dan menjunjung kebenaran :)

Nadia said...

betul tu. kdg2 stokin baru tp sbb kaki, tpaksa la stokin disalahkan haha

Khry Hnry said...

setiap kali aku membaca, setiap kali itu urat saraf aku membengkak...well done ghost...hehe

chemay said...

orang sekarang banyak yang bertopengkan manusia.
tapi tetap akan terbongkar juga.
:)

buDAK keCIK said...

antara tanda dunia akhir zaman ialah suatu kebenaran dikatakan suatu kesalahan. dan sebaliknya suatu kesalahan dipuja-puja bagaikan ia adalah suatu kebenaran yg tulus!

tiada lg beza antara kebenaran dgn kesalahan.

nurHeart said...

"speak the truth even if your voice shakes"

boleh kah?

sugar2 kapas strawberry said...

marilah lakukan pengislahan diri

s.u.h.a said...

kebenaran jarang ada.

diana said...

tapi kejahatan tak perlu berterusan.. sampai satu masa seseorang tu akan berubah bisk...
mungkin saat itu kita perlu lupakan tentang masa lalu dia..

ghost writer said...

Bella Bell |siap ada pepatah lagi tuh.good,Bella.

M. Faiz Syahmi |kang melecet lak.haha!

nub |tapi lau nak gi lagi,no hal.

inspirasiizra |nampak sangat hidung tuh tak sensitif.haha

APi |sudah pasti.satu masa.

Amalina |ouh,Amalina.sori,aku tak tau. :)

Cikli |itu memang cukup jelas,Cikli.setuju.

Liyana Zahim |wah,itu sudah cukup bagus.boleh berjimat belanja beli stokin.

dill |segerakan dapatkan ubat utk yang busuk. :)

Cikgu Jaja™ |kita mungkin sudah cukup dewasa utk mempertimbangkannya.

ghost writer said...

broken_nigina |bereh deh!

~SaL IjOu~ |ada lah wangi sikit,tapi kejap jer lar.haha!

s a r |manusia akan berbuat apa saja dari menelan pahitnya kebenaran.

pembaris |ouh,aku pun baru tahu.

BlogS of Hariyanto |mekasih atas komen itu,sob.ia sangat mengingatkan kita.

Nadia |lagi bangang orang itu..haha!

Khry Hnry |Ouh,Khry.jangan sampai begitu. :)

chemay |kerna hanya manusia yg memahami manusia.

buDAK keCIK |nampaknya,ia semakin sebati dalam jiwa manusia.

nurHeart |boleh.no hal,Puan Nurheart. :)

ghost writer said...

sugar2 kapas strawberry |ya.marilah bersama-sama. :)

s.u.h.a |sekali ada,ramai yg tidak mengaku.

tehr said...

satu peribahasa moden yang bagus tu, gost
memang payah nak selindung kalau pasal bau ni
huhu

kay masingan said...

Ya, kejahatan tidak mungkin akan terus menang. Tetapi kebiasaan manusia, tidak sabar untuk melihat kebenaran, terlalu percaya atau taksub pda kejahatan yang nyata dimata..

blog-tips-kurus said...

Ada petua nak wangikan kaki, tapi nak tutup kejahatan-tiada..

Hansyirah Takezur said...

once stokin terbuka, maka terdedahlah rahsia kaki....

ctpayong said...

Bismillahirrahmanirrahim.

Kebaikan itu satu nilai. Kebenaran membawa nilai yang lain. Menutup kedengkelan dengan kebaikan juga wajar dinilai berasingan walau pun dilabelkan sebagai 'hipokrit'.

Keranan itu, baik dapat ganjarannya dan jahat pasti terima hukuman.

Khairul Antasha said...

kalau dah menyergap hidung barulah terserlah busuk ke tidak..

Pembunuh Tanpa Bayang said...

agak kesal bila laman kamu tidak bisa menerima kunjungan aku tanpa menglogin terlebih dahulu.

agak kukuh juga pertahanan di sini ya ?

Prince Halilintar said...

Jika itu adalah kebenaran nya pasti akan ketahui jugak satu hari nnt..

SYARIFF HAIKAL said...

hanya perlu menanti dgn sabar dan ramai yg tewas sebelum ianya terbongkar.

LadyBird said...

susah nak jadi org yang baik dalam pelbagai sisi.. kecuali hati bersih drp sifat celaan.. kdg2 kelakuan dah baik.. tp hati x ikhlas.. langsung kebaikkan itu x menjadi.. semua bergantung pd hati..

ORLANDO AHMAD said...

kaki yg cekam perlu diberi shiledtox

ghost writer said...

tehr |kebetulan ia menjadi peribahasa.haha

kay masingan |kejahatan punya aura yang sangat kuat.berlapis-lapis sebelum terlihatnya kebenaran.

blog-tips-kurus |cuba berlagak baik,mesti dapat sembunyikannya. :)

Hansyirah Takezur |kaki yg bagus,tetap perlukan stokin.

ctpayong |LAW 4.setiap yang diperbuat ada pulangannya.

Khairul Antasha |nak fikir pasal maruah pun dah terlewat.

Pembunuh Tanpa Bayang |kamu kan bayang,susup saja sih..hihi

Prince Halilintar |ia melalui proses yg sangat perlahan.

SYARIFF HAIKAL |harus ada pengorbanan.

LadyBird |susah nak seiringkan antara kebaikan dengan sifat halus hati(ikhlas).

ORLANDO AHMAD |dicium dulu utk tau tahap tekanan pada hidung.haha

bujal X said...

kaki saya bau limau kasturi bang.

diana said...

eh!komen akak ada kat spam rasanya..:p

grOundnUt said...

Salam sahabat lama...sudah lama aku tidak bertandang kat sini...maaflah, aku terlalu sibuk dengan urusan harian ku..^^

cik pha said...

kaki y busuk tak leh disembunyikan dari dihidu org laen hahaa

ghost writer said...

Pembunuh Tanpa Bayang |percutian yang aku habiskan dengan bersama family sepanjang masa.mekasih,PTB.

bujal X |tunggu apa lagi,jilat sikit lar.haha!

diana |betul tuh kak.ouh ya,pelik tadi dah check,kenapa boleh masuk spam.punya lah banyak komen yg masuk spam.

grOundnUt |takper,sahabat.aku memahami kesibukkan tuh.

cik pha |kadang kaki sendiri busuk tak terhidu.haha

faiz said...

kena terima hakikat kebenaran perlu ditegakkan..

Peah Glemer said...

kaki berbau busuk jika diperam

Bella Bell said...

hehe.. pepatah biasa je tu bro ghost.. :D

aleen aiden said...

kwn aku balik dari kelas terus on9 siang tadi.sampai lupa menanggalkan stokin terlebih dahulu.haih

KhaiRin said...

kejahatan = ibarat memgang pisau dan bersedia utk menikam diri sendiri

cik ciput said...

kadang2 aku rasa macam ada benda halus berbisik2 tepi telinga ni...erk!syaitan ke?

*aku rasa mcm dah komen entri ni tadi...mana pegi eh?

hanaahmad said...

kebenaran itu menyakitkan. hai ghost. maaf sibuk waktu ini. :)

HEROICzero said...

truth does hurt . aite ? =)

kedai buku perintis said...

masalah kaki berbau....
remdam kaki dengan ai suam yang bercampur limau nipis....

Mehmed - said...

kebenaran dalam diri? jawapannya mati.roh berat.lambet.


Aku baru bangun tidur..Ahaks!

Qaseh dalia adelia said...

kadang2 kebenaran itu mmg menyakitkan , seolah terhiris oleh sesuatu yang kita tidak mengerti tapi hidup dalam kebohongan menggandakan lagi kesakitan

hyz said...

akhirnya kebenaran akan terbuka.

ghostwriter said...

sehebat mane sgt lah kuasa manusia. camne nk tutup pun, kalo Allah nk tunjuk, terbuka juga ya...hamba yg lemah..=)

iKhRam said...

tetiba teringat satu dialog dari sebuah filem yang pernah saya tonton

kepercayaan perlu diusahakan

begitu jugaklah
KEBENARAN
perlu diusahakan.

Rain said...

asalnya stokin tu tak berbau,
akhir, dia yang paling busuk.

tempias.

basuh kaki kalu tak nak mimpi hantu - aku selalu dipesan begitu.

pemuzik jalanan said...

Kalau dah busuk tu busuk jugak. Yedak? Heh.

Gaphe said...

hampir sama dengan pepatah yang bilang, apa yang ditabur itu yang dituai.. sebusuk apapun perbuatan pasti akan ketahuan juga..
wah lama banget saya juga nggak mampir sini.. hehehe.. maaf ya Ghost, sibuk soalnya ^_^

Iwanski said...

carilah kebaikan yg sebenar..

s.u.h.a said...

aku tengah ketagih kebenaran.

ghost writer said...

faiz |ramai yg tidak sanggup.

Peah Glemer |ah,memang kerja bodoh kalau diperam.

Bella Bell |hihi.. :)

aleen aiden |tuh memang nak kena sembur pewangi tuh.

KhaiRin |kejahatan pada akhirnya akan memakan diri.

cik ciput |jangan terpedaya sudah..haha.ya aku sudah check dalam spam,tapi tiada.

hanaahmad |sebab tuh tak ramai yang boleh terima.its ok,Hana.

HEROICzero |in english,masih ok. :)

kedai buku perintis |nice tips.

Mehmed - |tapi sayang,tak dpt nak diceritakan dari alam ghaib.

ghost writer said...

Qaseh dalia adelia |semakin disembunyikan semakin memberatkan malah bisa memusnahkan.

hyz |pada akhirnya.lambat laun ia pasti.

ghostwriter |sebab tuh manusia diciptakan sebagai hamba.

iKhRam |bagi yang sentiasa berusaha,kebenaran adalah matlamat.

Rain |baiklah,aku akan basuh kaki aku.

pemuzik jalanan |namanya busuk takkan jadi wangi.daging busuk kena buang terus.

Gaphe |hebat pepatah itu,Phe.ya,aku juga sudah lama tidak mengunjungi kamu,Phe.

Iwanski |sudah tentu,sob.

s.u.h.a |kau pasti akan mendapatnya.

Anonymous said...

Nice blog, sweetie! Keep it up! By the way, why don't you make this blog a bit more social.


Maya Clark
dominos coupons