takut itu bagus



Berkata lah Constantine Cavafy menerusi puisi tentang 'kotamu' yang cuma menemui diri dalam tubuh diri yang terkurung di mana-mana pun dia pergi.Barangkali ketakutan.Hingga saja tiba saat makan,ditolak makanan itu ke sisi,tidak terjamah kerna takut teracun dari masakan sendiri.Dibayangkan juga seperti ini,tentang seorang pembina kota yang merobohkan binaan kotanya kerna takut sesat di dalamnya.Mitos ketakutan membuatkan setiap orang hilang arah,tidak berfikir dengan bagus dan sering mempelbagaikan imajinasinya begitu keterlaluan.


Ini bukan menjurus pada satu perasaan tidak normal atau phobia.Ia dilihat dari sudut yang berbeda.Ia seperti kedengaran begini,membunuh kerna saja takut dibunuh.Maka dilihat ketakutan ini merupakan satu rintisan kepada soal keberanian dalam diri kita.Ia pencetus kepada semangat untuk kelangsungan hidup.Rasa takut itu bagus.Rasa takut itu menyederhanakan rasa berani,dan rasa berani itu wujud kerna adanya ketakutan.


Agak rumit bukan..justru lebih mudah kalau keduanya saling seimbang.



81 comments:

cik pha said...

takut tu meng bagus kena seiring dan sejlan lah kene ada perasaan takut,kena gak ade perasaa berani,kalu terlebih takut nak wat pape pun tak leh kan? kalu terlebih berani,akhirnya akan tengglm dek "sombong" gak

catherine- said...

bisk!

Johan "Champ" Radzi said...

Takut akan kejahatan mebawa kuasa kebaikan, takutkan kebaikan mmenyemarakkan kejahatan.

Berani kerana benar, takut kerana salah.

nurAMALLINA said...

Setuju dengan Johan "Champ" Radzi :)

catherine- said...

ohh~ takut hidup diselubungi karma jahat.

huu~

ctpayong said...

perlu/wajib takut untuk terlalu berani/bangga dengan melakukan kejahatan.

cuma, jahat itu berbeza-beza antara satu insan dengan yg lain.

CassiaSiamea said...

aku belajar dari sains
reseptor mengesan sakit
sakit diproses jadi takut
rasanya tiada yang tidak taku dengan kesakitan..

tanpa takut kita lupakan sakit
tanpa sakit kita tak hargai kehidupan..

ukhti syikin said...

Takut pada yang sepatut Nya.... so, tak da lah nak buat bukan2.. tak ada nak fikir bukan2.. :p... takut itu perlu ada lebih2 kepada Allah....


enchik ghost... jika jumpa aku 907... jangan di kasari aku... :p , .. bunuh terus :p

Asrul "iLham" Sany said...

semua elemen perasaan penting...

yg paling PENTING adalah keseimbangannya.

s a r said...

encek ghost. hmm, mungkin saya baru di sini. dan baru perasan apa sahaja yang encek post, bahasanya lain macam sikit. sedap nak baca. walapun kadang2 otak saya lambat nak cerna. :D

yup, keduanya harus seimbang, dan kdang2, takut lebih baik dari terlebih berani. :)

Anisa Hang Tuah said...

perasaan takut yang membahagiakan

..


..

perondajaketbiru74 said...

takut kerana salah berani kerana benar tetibe plak hehe

diana said...

takut la pada pekara yang sepatutnya,..
takut pada yang tidak sepatutnya akan buat kita jadi penakut!

ghost writer said...

cik pha |sebab itu perlunya keseimbangan.

catherine- |Ryna!..

kalau kita berlaku jahat maka karmanya juga tidak baik.

Johan "Champ" Radzi |aku suka ayat kau tuh Joe.. :)

nurAMALLINA |setuju jugak..utk ayat yg pertama.

ctpayong |maka semakin semarak kejahatan kalau dibanggakan..

CassiaSiamea |ur completely my words..

ukhti syikin |907?apa tuh?

Asrul "iLham" Sany |diakui untuk itu.

s a r |kita mampu mengawalnya sar..

ouh ya..mekasih.

Anisa Hang Tuah |kau dah neutralkannya nisa..

perondajaketbiru74 |peribahasa yg selalu diguna pakai oleh kita..

Azlan Hasan said...

yup..takut tu memang bagus utk kita kerana ade sesetengah situasi yang berani hanya akan memakan diri..hehe

Regards,
-Strider-

Hunny said...

kebetulan sama pulak dengan tajuk entry saya:_http://nurhanisalwa.blogspot.com/2011/05/renung-sejenak-takut-itu-bagus.html
:)

Kepala Manchiss said...

takutkan mati. definis nya saja jadi beda mengikut penilaian dan pemahaman.

dill said...

setuju dengan tulisan kamu. pentingnya ketakutan itu untuk membelenggu keberanian hakiki dan juga pentingnya ketakutan untuk mengawal diri. cuma tak perlu memaksimakan ketakutan sehingga memakan diri sendiri.

dill.

Liyana Zahim said...

Takut dan berani tdk akn bersemayam di ats sngahsane yg sme..

Anonymous said...

susah nak seimbangkannya..

huh





pijahh

gabanMorka said...

takut itu evolusi untuk hidup

Isti said...

takut itu penyeimbang rasa berani yang kebablasan...

Fiqas said...

harus seimbangkan keduanya..


sangat sulit...

takut atau berani ? jangan ter over keduanya..

JIJI YU said...

adrenaline rush

maCy said...

macy malu dgn kamu bisk. terasa seperti bogel jiwa dihadapannya kamu.

seakan dibawa rasa jiwa saat ini.

Silent said...

trauma aku susah mahu hilang. tak boleh hilang.cuba hilangkan.tapi masih takut.masih trauma..haih*

ïêmå å¢klê§ said...

terutama kalau jumpa hantu..
jangan terlalu takut n jangan terlalu berani....
kang berani sangat kena kacau. takut sangat pun kena kacau... tah pape..

Gaphe said...

betull.. tidak ada berani jika tidak ada ketakutan..

hadapi, lakukan, karena keberanian mengalahkan ketakutan

Miscellaneous Smiles said...

jap, ak suka merumitkan keadaan dgn menakutkan org heheee~~

=D

Cikli said...

perlukah spek hitam untuk orang yang kecutkan warna kuning?

delarocha said...

ketakutan adakalanya membataskan segalanya. tiada yang baru, hanya memilih jalan selamat. play safe.

James Alexander said...

takut selalunya memberi kita perspektif yg berbeza...


dan keberanian bukan hanya mewajarkan sikap membabi buta...

faiz said...

btol tu..seimbang lagi bgus..xperlu terlalu tajut dan berani..kalo takut sgt susah nak maju..

Sofyan said...

adanya keberanian karena kita pernah merasakan takut...

nurHeart said...

paranoid..?

Bidadari Syurga said...

aku hanya toleh belakang... kalaulah dpt aku toreh semua yang pernah aku tinggalkan...? bukan kah bagus... dan berjalan di depan dengan senyum tanpa rasa gentar lagi.

lavender harum wangi said...

takut dengan diri sendiri. *sobs*

cik ciput said...

bnyk benda yg aku takutkn..dan yg paling aku takuti, mungkir janji dengan Tuhan.. =(

ghost writer said...

Azlan Hasan |bila terlalu berani mulut pun mula lancang.

Hunny |really..aku akan baca nanti.

Kepala Manchiss |kiasu dalam pemahaman cina.memahami kalau takut mati digambarkan dalam berapa cara.

dill |bagus penjelasan kamu dill.. :)

Liyana Zahim |jangan terlalu melihat pada perbedaan yana.

pijahh |susah kalau fikirkan susah.

gabanMorka |aku suka dengan perkataan evolusi. :)

Isti |bener ma'am..

Fiqas |sedang-sedang kata orang..

JIJI YU |peluh pun terembes keluar dgn laju.

ghost writer said...

maCy |iskh maCy,jangan kata begitu..aku yang tersipu malu.. :)

Silent |trauma adalah kesan menyemat sesuatu yg ngeri pernah berlaku di hadapan mata.takut berulang kembali.

ïêmå å¢klê§ |sebelum terlihat hantu.kalau sudah terlihat,nafas pun dah tersekat.hihi

Gaphe |harus bernai menghadapi ketakutan begitu..

Miscellaneous Smiles |momokmu pasti selalu tak jadi..haha

Cikli |haha..mungkin lepas nih yellow page akan bertukar menjadi blue page..

delarocha |takut mengambil peluang untuk hidup yang lebih baik..

James Alexander |setuju dengan kata-kata kau James.

faiz |nanti terpaku di tempat di mana kita berdiri sehingga merasakn terikat.

Sofyan |benarkan kata-kata Gaphe kang Sofyan..

ghost writer said...

nurHeart |begitular kesannya..

Bidadari Syurga |kau seolah bunuh perasan kau sendiri sebelum nih..

lavender harum wangi |wah lagi rumit..

cik ciput |siapa pun pasti ada rasa takut untuk itu..

Mehmed - said...

harap aku tak takut bila mahu berubah pada suatu yang indah.dan takut bila mahu berdosa.

juga mahu gelak. Ahaks!

pembaris said...

takut duit habis lepas seminggu dapat gaji

Bidadari Syurga said...

ya... kamu pandai... terpaksa.. untuk kebaikan...

Siti Nurhayati Dollah said...

Takut itu perlu, supaya kita tidak terlalu berani untuk buat kesilapan.

suha said...

misteri lagi (^_^)


oleh sebab itu, anda di entry ni :

http://suhasimplelife.blogspot.com/2011/07/blogger-yang-kakinya-cagu.html

ghost writer said...

Mehmed - |hey med,kau dah gelak dah pun..

pembaris |jadi,sediakan tabung sebelum duit habis..

Bidadari Syurga |terpaksa itu berbunyi pengorbanan kalich..

Siti Nurhayati Dollah |tapi kan yat,takde orang mengharap utk berbuat kesilapan..

suha |apa yang misteri suha?

tehr said...

ya la, ghost
takut sangat pun susah
berani sangat pun jumpa susah juga

asip محمد said...

takutlah nak komen.. hahaha.. ok sekarang sepatutnya ada berani kan?

vampire's lovex said...

aku taku kat labah labah...tapi xde la sampai fobia..xpe la tu kan kan kan? :P

kau takut apa ???

niena shopping2u said...

takut itu bagus tpi jgn melebihi takut pda Tuhan kte, Allah SWt

JARI YANG TERBARAI said...

takut tu bleh gak jadi benchmark dalam hidup ni

tieykah said...

Takot itu bagus.

Tapi ibu aku selalu pesan

Nak takot biar bertempat

beautiful_rose said...

keberanian juga wujud dalam ketakutan.dan kerana takut juga tercetusnya keberanian yang kadang kala keterlaluan.

~SaL IjOu~ said...

~Jika takut..jgn terlalu dibayangi ketakutan..& jika berani biarlah berani berpada..agar tidak pula memakan diri sendiri~

ya, perlu ada keseimbangan antara keduanya~ =)

Khairul Antasha said...

mcm aku bila ada rasa tkut tu mmg akan fikir segala kemungkinan tak baik sahaja..rs takut mengatasi rs berani..smpi skang..haihhhhhhh

Pyka Rahmat said...

itu hari aku ada kelas memandu, aku takut sangat. aku normal kan?

Cik Anita said...

jangan disangka orang yang kelihatan penuh keberanian itu tidak punya rasa takut yang barangkali lebih dari kita. :)

ghost writer said...

tehr |di antara keduanya..tidak beratkan pada satu saja perasaan.

asip محمد |kan dah ada komennya..haha

vampire's lovex |aku takut ngan vampire.haha

niena shopping2u |itulah yang semestinya..

JARI YANG TERBARAI |dari kita jer tuh.

tieykah |mak kamu kan orang lama..tentu dia lebih tau.

beautiful_rose |kadang ia jadi suatu yang tak disangka..ia dtg spontan.

~SaL IjOu~ |keduanya bisa memakan diri sendiri kalau dibiarkan keterlaluan.

Khairul Antasha |kena banyak practise barangkali..hihi

Pyka Rahmat |itu gemuruh pyka..

ghost writer said...

Cik Anita |mereka lebih bijak dengan hanya menunjukkan keberanian.ketakutan itu tetap ada.

Amiey White said...

Jujur : takut tapi pura2 berani . huh

My Little Diary said...

takut bila org yang aku sayang lari tinggalkan aku....

Starcapricorn said...

takut ketika berani dan berani ketika takut...sama tapi tak serupa...

nawal addina said...

kekdg takot itu membunuh ! -.-

ghostwriter said...

takut itu bagus kalo kena pada tempatnyer. yelaaa... takut tuk melakukan kesalahan. bukan takut antu!hoho

pemuzik jalanan said...

Takut? Aa berhati hati mungkin.

Encik MamaT said...

takut pada Allah....

kalau takut pada bayang sendiri... mulalah menakut-nakutkan orang lain dengan bayangan dan imajinasi sendiri.... bahkan lebih teruk lagi boleh mencetuskan kekocohan....

Seroja Jingga said...

aku ini tidak lah berani mana pun ghost. kerna da lagi yg PALING BESAR diatas sana yg harus aku takuti.subhanallah.

ah bnyk sungguh yg aku ketinggalan disini

Sca Ndx said...

betul. kalau berani sangat berlagak.
takut sangat dipijak.

AkuMuzikFilem said...

senjata makan tuan

buat sebelum orang buat kepada kita

berlagak kuat sebab takut dibuli

Just Call Me Bitt said...

yup kena balancing.. ;)

Fiq Vertigo said...

sayang... kalau nak seimbang tu....payah tau...kena buat osmosis.

hanaahmad said...

aku boleh jadi sedang-sedang.

ghost writer said...

Amiey White |usaha untuk cover pun boleh amiey..hihi

My Little Diary |ouh harap dia tidak tinggalkan kamu..

Starcapricorn |konsep sama,cuba selindungi perasaan sebenar.

nawal addina |yup,terlalu takut leh buat kita sesak nafas.haha

ghostwriter |nampaknya kita akan sentiasa beringat..

pemuzik jalanan |berhati-hati pun datang dr perasaan takut @ lebih mudah,risau.

Encik MamaT |ramai yang tidak takut pada tuhan bukan..

Seroja Jingga |belum ada yang kamu ketinggalan Lini.

Sca Ndx |biar di pertengahan saja lar..

AkuMuzikFilem |itu satu tindakan yang sangat bijak..

ghost writer said...

Just Call Me Bitt |mekasih Bitt..

Fiq Vertigo |iya lar Fiq..nanti dibuat osmosisnya.haha

hanaahmad |buat suatu yang selamat bagi keduanya.

i am S!L4H.. said...

takut buat kite sederhanakan rase berani? like....... =]

Gimi said...

takut itu bagus mengikut keadaan...takut melakukan dosa...

Silent said...

ya. trauma itu lekat. tidak hilang.

Wan85 said...

http://wanwidget.com
serius rumit aku nak baca nih, hehe

Jerry Ghazali said...

membunuh kerana takut dibunuh. aku fikir alasan itu boleh dipakai oleh defendan dalam mahkamah nanti.

~Kisah Hati~ said...

aku takut dengan diri sendiri...