sedang ikan terbang di udara



Kita mencipta ceritera dan dongeng untuk masa depan dari apa yang kita bayangkan dan alami.Proses kisah lama,punya kronologi yang bertaut dari satu sketsa kepada sketsa yang lain.Dalamnya ada harapan dari impian,dalamnya ada kenyataan dari khayalan,dalamnya ada kemanisan dari kepahitan,dalamnya ada ketenangan dari kemarahan.Di dalamnya pertimbangan dan pertentangan.


Dalamnya ada kemenangan dari kekalahan...


Dari sebuah dongeng kita dewasa dan mau menjadi sebahagaian darinya.Kita punya kebebasan untuk ketawa dan menangis.Dongeng menjadi benar saat kita mempercayai apa yang kita yakini.Dan aku percaya.



111 comments:

catherine- said...

bisk!

catherine- said...

1st?

catherine- said...

yeyyy~

catherine- said...

fuh fuh fuh~ lama ai tunggu saat2 indah ini

catherine- said...

hanya kita berdua

hanya kita berdua

>.<

catherine- said...

aku percaya saat untuk kita berdua pasti ada

catherine- said...

aku akan ingat itu---


cendol + terang bulan


:)

catherine- said...

ikan tu terbang sebab dia dh bosan berenang. sesekali kita teringin menjadi yang lain. seperti dalam mimpi.

jatuh dari tempat yang tinggi tapi tak mati.

catherine- said...

ada orang pernah berkata pada ku,

tuhan sengaja menemukan kita pada suatu hal yang salah -masalah demi masalah. kecewa sedih menangis terluka. benci marah.
sebab Dia nak buat hidup kita lebih menarik untuk dikenang.

catherine- said...

hahaha sangat excited menjadi orang terawal komen di sini.

k.bai!

:p~

delarocha said...

ingin lari dari kerutinan

Bidadari Syurga said...

1st nak cakap.... "comellah catherine wat camtu..."

erkkk.... "hurmmm.... kenapa amik masa yg lama....? mujur"

p/s: finally...

Muhd Aizie said...

Dah dengar lagu kisah dongeng dari stacy?

perondajaketbiru74 said...

dongeng mungkin juga cerita yg betul takde sapa yg tahu

JIJI YU said...

tapi terkadang realiti itu wujud dari bayangan dongeng yang diadaptasi..

Amiey White said...

Rin comel.

Berkhayal dan membuat impian . Amiey selalu buat itu .

dan sekarang sedang memasang impian dan berangan untuk menjadi isteri orang haha

kena kerja kuat ....

Isti said...

tapi kadang dongeng tidak seindah kenyataan... tp cukuplah sebagai penghibur diri

pemuzik jalanan said...

Cerita dongeng best apa.
Sebab ada happily ever after life.
Kan?

ïêmå å¢klê§ said...

yang penting, iema xsuka langsung cite dongeng dari indon..
mengarut nak mampus...

catherine- said...

amiey white.

me too!

nak jadi isteri yang setia.

ngee~

tieykah said...

Aku selalu yakin yang dongeng itu nyata

:)

Liyana Zahim said...

Krne dongeng boleh mcipta khayalan yg mjadi sbuah buku yg diingati.. Troskan bdongeng okeh!

Gayahspears said...

aku punya angan2 :) aku percaya bila ianya jadi nyata :)

Raihana Izzati said...

Ah comel btol Rin.

Sejarah mematangkan? Ye btol.

Tapi aku jenis yang tak berangan atau berimpian. sebab takut impian tu tak jadi.

dan, aku sangat berharap orang berhenti pandang aku macam budak-budak. tak suka.

bisk, semoga harini, esok dan the next days,is a good day for you #doa

Raihana Izzati said...

Asal aku baca dalam nada sedih=..=

*sepak kepala sendiri*

CassiaSiamea said...

gembira rin nampak...
hahaha..

dongeng
mungkin jadi benar jika kita percaya

mungkin kita juga jd dongeng kepada generasi hadapan...

Rain said...

hahahaha!

jujurnya bc takuk je aku dah ketawa.. serius kelakar bg rain..

EL MARIACHI said...

begitu eh ghost?aku sering menganggap kisah hidup aku ni seperti cerita klassik gitu...

S..U..D..@..I..S said...

aku tunggu angan2 akan jadi realiti..satu dua pun jadi

s a r said...

jangan dongeng sangat, nanti melayang. :D

nurHeart said...

sesekali melayan fikiran ke alam khayalan tak salah kan? tp kemudian jgn lupa kembali ke alam realiti..

dongeng yg saya suka - robot2 yg blawan demi kemakmuran alam sejagat, cer teka? hehehh..

ehh.. itu dongeng kah??

PK said...

Mustahil pada mata insan lain, tapi selagi kita percaya, dan ada keinginan, kita boleh buat.

peh, keterujaan nampaknya cat di atas..

James Alexander said...

mimpi atau dongeng memberi suatu sinar atau harapan bagi aku...


kerana realiti dimana tempat ku berpijak bukanlah satu tempat indah namun hanya penuh luka dan darah...

Johan "Champ" Radzi said...

Einstein kata,

"If you want your children to be smart, tell them fairy tales."

Baca entri kau menyedarkan aku tentang itu.

ctpayong said...

mencuba sesuatu yg baru tapi ada species ikan terbang cuma taklah tinggi sangat.

EZAN IDMA said...

bersyukur masih lagi hidup bertemankan cerita dongeng :)

belog amiyo said...

nak baca dalam nada apa neh? =__=

Nasz said...

Kita semua hidup dalam angan angan. Kerana kita manusia tak pernah puas, jadi itu wujudnya satu cabang jalan yang membawa kita ke masa hadapan dan ke arah sesuatu yang kita impikan. Kita belajar dari kesilapan dan bangkit dengan tujuan. Ahh alangkah senangnya jika jalan itu tiada rintangan.

cik pha said...

dongeng mungkin suatu khayalan sebuah mimpi y tak nyata..tapi itulah y kita percaya ia suatu y menarik..even kita taw ia DONGENG..

intan.maisarah said...

rin..
jangan curang plzz~!!


baca coretan ni kan bisk
bagi Mai seribu harapan tahu!

Encik MamaT said...

untuk menjadikan kenyataan.. perlu mengharungi semuanya... :> tanpa angan dan cita2... seolah kita tak punya matlamat hidup...

Asrul "iLham" Sany said...

tak ada yg mustahil kalau kita PERCAYA

p/s : Aku jadi 'hantu' untuk seketika je... ;D

Pena Marhaen said...

aku punya sejarah yang panjang dalam hidup yang singkat..

aku punya mimpi yang sekejap dalam lena sepanjang malam..

mungkinkah aku hadir hanya untuk merasa kecundang?

Starcapricorn said...

selalu membaca tampa nama mungkin kini aku sedikit teruja bila berkelana bersama di sini.

cik ciput said...

itulah kekuatan minda..yang kita percaya akan menjadi benar..

*aku juga yakin dongeng yang khayalanku akan menjadi benar satu hari nanti..hanya cepat atau lambat..

maCy said...

macy mengharapkan ada kisah dongeng benar yang boleh dihikayatkan buat tatapan anak macy nanti..

faiz said...

kdg2 dogeng tu hanya satu fantasi..

april said...

kadang-kadang sulit untuk mempercayai sesuatu,bimbang itu placebo semata-mata...

dan sulit apabila kamu tiada apa untuk dipercayakan,
seolah-olah tiada tali untuk memegangmu..

dan itu lah saya.

pembaris said...

dongen patut patut menjadi benar kalau ia lojik

tehr said...

sesekali aku layan juga kisah dongeng
cuba mahu membentuk keyakinan pada diri

Cikli said...

dongeng kadang-kadang kejam berbanding realiti. bergantung niat penglipur lara.

utusan malaysia pun considered dongeng

JARI YANG TERBARAI said...

dongeng itu indah, selalu merinduinya

Fiqas said...

aku suka cerita dongeng... hak hak hak..

kalaulah aku juga bisa masuk dalam cerita2 itu...

ghost writer said...

catherine- |

- haha..aku sukakan keghairahan itu.cendol & terang bulan.aku harap tawau tidak pernah kehabisan bekalan tuh.macam citer kartun,yang tidak boleh mati sekalipun sudah hancur bersepai..dongeng juga begitu..sentiasa hidup selama mana manusia masih mau mendengar.

tuhan masih adil bukan.

ghost writer said...

delarocha |sekali sekala itu bagus..

Bidadari Syurga |agar lebih tenang...hihi

Muhd Aizie |belum.nanti aku dengar.

perondajaketbiru74 |hanya mereka yang mengalaminya saja tau.

JIJI YU |mereka berusaha membawanya ke dunia realiti..sebagai teladan barangkali.

Amiey White |hey amiey..teruskan dengan impian tuh.

Isti |atau kenyataan yang tidak seindah dongengan.

pemuzik jalanan |kebiasaanya begitu..mesti ade hepi endingnya.

ïêmå å¢klê§ |itu cuma diambil dari dongengan barat..haha

catherine- |siapa bakal suaminya? :)

ghost writer said...

tieykah |kau bisa menciptanya juga tie..

Liyana Zahim |perlukan kekreatifan untuk itu yana..

Gayahspears |biar aku yang jadikannya nyata :)

Raihana Izzati |tapi kau masih tak rugi apa-apa zack..impian adalah suatu yang menghidupkan harapan kau..

CassiaSiamea |begitular rentetan dongeng..ia sentiasa dikisahkan dari satu generasi kepada generasi yg lain.

Rain |boleh aku tumpang ketawa rain..?haha!

EL MARIACHI |nampaknya kau memang berjiwa klasikal..

S..U..D..@..I..S |inshaAllah sudais.kau sekarang tengah menitinya.

s a r s |takper janji bebas...

nurHeart |itu masa depan.itu khayalan yang sudah melangkaui batas khayalan.

ghost writer said...

PK |kita mampu menjadikan ia satu benda yang nyata..

James Alexander |dunia nyata kita juga merupakan dunia dongeng dari sisi yang lain.cuma di sini ada perhitungan.

Johan "Champ" Radzi |aku suka apa yang einstein katakan..

ctpayong |pernah baca 'big fish'?

EZAN IDMA |kita sentiasa terhibur..

belog amiyo |dalam nada kau sedang merintih pun boleh bro..

Nasz |ah,alangkah hebatnya hidup kita kalau semuanya seindah khayalan..

cik pha |kerna ada antaranya yang menjadi sebahagian dari kita..

intan.maisarah |aku hepi baca. :).eh,apakah rin sudah berpunya..?wah!

Encik MamaT |kita akan hidup seperti orang yang cuma tau menyondol jer kerjanya..

ghost writer said...

Asrul "iLham" Sany |haha..harap kau jadi normal kembali bro..

Pena Marhaen |ouh tidak..kau hadir untuk punya peluang menang.

Starcapricorn |aku gembira membacanya gan...i hope so.

cik ciput |kuharap penantian itu berbaloi sebagaimana apa yg menjadi kepercayaan kamu.

maCy |ciptalah mulai sekarang...anak maCy akan menceritakannya semula.

faiz |ya tau..fantasi itu juga dongeng.dan ia sentiasa berkait.

april |ouh april..jangan biarkan itu menahan kepercayaanmu..

pembaris |dan kebanyakannya terbatas pada pemikiran.

tehr |mahal harganya sebuah dongeng..

Cikli |haha..bro Li,aku menyukainya.

ghost writer said...

JARI YANG TERBARAI |sangat indah sehingga kita tersenyum sehingga pagi esoknya..haha

Fiqas |eh,sapa kata kita tidak boleh masuk dalam cerita itu..kita boleh fiq..

Amalina said...

aku percaya apa yang kau tulis.

dayya dayyanna said...

boleh tak sejarah jadi dongeng? sbb semakin lama, hidup aku rasa begitu.

BonekadalamChermin said...

setiap khayalan itu umpama mimpi
perlu sedar dan bangun utk merealisasi...

manusia mencipta khayalan kerna ghairah melakar keindahan hidup.,

semoga kau sukses ghost



:)

Mehmed - said...

hidup ini proses untuk diproses.

Aku juga percaya.

Silent said...

dah banyak dongeng yang aku cipta


tapi satu pun belum menuju ke penamatnya( happy ending kan?)

Sang Cerpenis bercerita said...

wah ikan terbang..serem juga dong

Gaphe said...

Terkadang dongeng itu juga berasal dari kisah nyata juga kan bisk?..

semua kejadian memang akan terwujud jika kita percaya

Bella Bell said...

erkk?? banyak betul komen dari catherine- .. hehehe!!~


dongeng? ermmm... yang saya faham dongeng di sini ialah cerita khayalan samada drama yang di lakonkan di TV atau yang tertulis di dalam novel... :)


dan kadang2 kisah tu la yang menjadikan saya belajar erti hidup.. hehe!~



^^

lavender harum wangi said...

lulz~ aku enjoy baca entri tapi lagi enjoy baca komen. haha, mcm2~

kay masingan said...

kecil2 dulu selalu teringin mau jumpa puteri duyung..dongeng mempengaruhi diri. sekarang, aku ndak ingin jadi sebahagian dari dongeng, biar aku jadi sejarah yang nyata..:)

Jerry Ghazali said...

aku nak jadi aladdin. ada jin boleh mintak macam2. haha.

beautiful_rose said...

dari angan2 tercipta kisah dongeng.
dari angan2 dari angan2 dari angan2

dan aku percaya satu masa nanti angan2 pasti akan jadi kenyataan yang merubah cerita dongeng kepada kebenaran.

tapi seberapa pasti?





kita cuba dulu!

Fyqa said...

dongeng pon ada iktibar






;)

SYARIFF HAIKAL said...

KISAH DONGENG CIPTAAN DIRI..AK PGGL NYA IMAGINASI...YA DSANA ADA SEMUA KEBAIKAN..ADA KEMENANGAN..TP X SEMUANYA KTA AKAN KECAPI DLM REALITI..DAN KDG KALA IANYA MENYAKITKAN..

nawal addina said...

dongeng ? mitos ?

RedVixen said...

realisasikan dongeng dengan usaha :)

gabanMorka said...

dongeng juga kadang-kadang bikin susah nak terima realiti

~Kisah Hati~ said...

aku percaya dongeng itu bakal direalitikan... aku tunggu... pasti...

ghost writer said...

Amalina |ouch..mekasih utk itu.

dayya dayyanna |ya boleh saja dayya.

BonekadalamChermin |selama ini kita memang rasa ghairah pada kehidupan kita..

Mehmed - |exactly bro...

Silent |ouh dongeng kita bukan citer drama..

Sang Cerpenis bercerita |jangan sampai serem mba..

Gaphe |ya Phe..ia terhasil dalam apa jua bentuk..

Bella Bell |kita baca,lihat,rasa dan alami...

lavender harum wangi |mana-mana jer lavender..hihi

kay masingan |itu sudah menjadi keputusan hidup kamu kay...

Sofyan said...

Dogeng ada karena pernah ada,,,

ghost writer said...

Jerry Ghazali |aku mintak jadi kaya.perantaranya kau..haha

beautiful_rose |yeah azie...biar kita cuba dulu.ini mungkin jadi angan2 mat jenin moden yg apa saja boleh jadi..

Fyqa |thats right fyqa

SYARIFF HAIKAL |untuk yang menyakitkan itu aku tidak fikir begitu bro..khayalan adalah kawalan kita.

nawal addina |lebih kurang begitu,keduanya..

RedVixen |baru ada keberhasilannya ya kan...

gabanMorka |haha...kita takut sebenarnya.

~Kisah Hati~ |yakin lah dengan sepenuh hati KH..

Miscellaneous Smiles said...

aku amt suka kan ini..~~

dongeng mnjadikan aku kuat berangan..~~^^

nurAMALLINA said...

Cerita dongeng boleh buat kita berkhayal.

omgitswina said...

ya lah. aku juga suka imajinasi dtg pangeran tampan bawa kuda putih mcm dongeng-dongeng.. lol..
btw, baru tau km org malaysia.. :)

HEROICzero said...

kisah dongeng menjadi realiti.

jika ada,

ah. lucky bastard.

NARDtheNERD said...

dongeng itu selalunya indah....
satu dalam seribu mungkin...

:)

niena shopping2u said...

erm.. bla dongeng itu akan mnjadi realiti

suha said...

penuh dengan misteri (^_^)

Seroja Jingga said...

kitalah snow white..kita cnderella..kita lah dwaff..kitalah si tanggang barangkali..yeah semua dongengan itu adalah kita yg jadi nyata..dan aku tetap akan terus belajar

~SaL IjOu~ said...

Membesar dgn kisah dongeng..punya iktibar..punya pengajaran..~

toyolkiut said...

..ada sesal dalam indah nya kata2..

e. indah said...

ghost, cerita dongeng aku telah buat aku dewasa, tapi jiwa keanakan ini menhentak hentak mengatakan sakitnya bila pena hanya menulis dengan sendirinya ...




salam ghost, aku juga selalu kecarian kamu : ) pada waktu aku hilang ....terima kasih selalu setia singgah ...menghargainya ...

vampire's lovex said...

aku nak jadi mcm cndrella..

dongengan impian hampir smeua gadis...

white rose said...

dan aku percayainya juga...
cuma masanya belum tiba...

sedikit2 mahu menuju kearahnya...





ghost, hilangnya aku jangan ditanya...
hilangnya kamu, ramai yg kecewa...

Syakir Rahman said...

sgt stuju...kuasa minda itu sememangnya tidak dpt dkalahkan...

Mejuez said...

Dalaman diri adalah kemenangan untuk menepis kekalahan.. :)

tabah sabar dan berusaha pasti berjaya.. TERBAIk!

emieysandra said...

sllu berangan..smpai xsedar ia jdi nyata, betol. tp xsemua la..

berangan best, dulu bisk sllu bgtau sand suke termenung sb suke brangan, kan? klu xslh la, dh lme kn..

p/s : dulu TER-bhs kn diri emiey, bisk wt2 xknal ;p

ama said...

Setiap kali aku nak bagi komen dekat sini, aku fikir apa yang aku harus feedback pasal topik yang kau bincangkan.

Sampai sekarang aku susah nak fahamkan ayat ayat kau. heh

blog-tips-kurus said...

dongeng RAKSASA biruku itu betol tak? :-)

Mutiara Bernilai said...

kerna dengan mimpilah kita mencipta ruang dan momen indah dalam hidup kita,, meski tak menjadi di dunia realiti, namun rona indahnya dah pun berada dalam hati kita.. :)

tetap bahagia~

Mutiara Bernilai said...

100th yay!

hanaahmad said...

101. aku juga percaya, kisah dongeng itu umpama angan2 yang aku ulitkan waktu kecil Phan. :)

ammie said...

sesuatu yang kita yakini membuat ia tampak nyata, seperti keyakinan kita pada Tuhan yang kekuasaannya semakin terlihat nyata menembus jiwa-jiwa keruh menjadi bening, :)

ammie said...

sesuatu yang kita yakini membuat ia tampak nyata, seperti keyakinan kita pada Tuhan yang kekuasaannya semakin terlihat nyata menembus jiwa-jiwa keruh menjadi bening, :)

Pyka Rahmat said...

aku nak dongeng cinderella happy ever after betul jadi kat aku boleh? nak kasut tertinggal dekat halaman rumah bang ucie aku :/

dill said...

dongeng pelapik realiti. sebagai ubat sementara kesakitan hati

dill.

ghost writer said...

Miscellaneous Smiles |mau jadi apa pijah?hihi

nurAMALLINA |khayalkan saja..

omgitswina |pastikan pangeran itu tidak membunuh kuda putihnya..hihi

HEROICzero |haha..lucky bastard.

NARDtheNERD |kebanyakkan indah ned.

niena shopping2u |harus sabar dan usaha.. :)

suha |misteri itu yg diusaha utk diketahui.

Seroja Jingga |kita boleh saja menyelinap menjadi semua watak tersebut.

~SaL IjOu~ |sapa yang mencarinya akan temuinya..

toyolkiut |dan ia bagai menyembunyikan sesuatu.

Nveil said...

ini, kisah masa depan?

ghost writer said...

e. indah |bila minda dewasa maka sedikit demi sedikit sifat keanakan akan hilang.

vampire's lovex |kau sudah pun menjadi cinderella VL.

white rose |ah,kau saja yg beranggapan macam tuh.

Syakir Rahman |lebih ampuh dari senjata.

Mejuez |pasti akan lebih sukses kalau diusahakan dengan bijak.

emieysandra |ya aku ingat pasal tuh sand..dannnn ini akan kekal dgn nama sand.hihi

ama |kau membacanya sudah cukup.

blog-tips-kurus |haha..kalau yakin maka akan betul.

Mutiara Bernilai |aku juga percaya dongeng membawa kebahagian dalam sisi yg lain.

hanaahmad |sampai besar pun dongeng itu tidak berubah..

ghost writer said...

ammie |ya tuhan itu juga tidak terlihat tapi kita masih meyakininya.sedang kita mencipta dongeng.

Pyka Rahmat |haha..ko boleh olah lebih hebat dari itu pyka.

dill |untuk menghiburkan hati..

Nveil |bukan tapi kisah lampau yg dibawa ke depan.

Faezah Hannah Al Baj said...

betul lah tu.. sedangkan impian yg menjadi kenyataan dtgnya dari angan2..juga dr mimpi.. :)

salam ophan..lama tak menjenguk kamu

Hansyirah Takezur said...

ghost likes fairytales?? :P