di sebalik pagar hijau



Saat Joshua membuka matanya,hari telah beransur sore..agak sunyi dalam kamar kecil yang pengap itu.Kipas agak malas.Josh sedikit berpeluh dan terasa ada kebasahan di gebar yang menjadi alas belakangnya.Dia meraup mukanya kasar.Bangkit dan berjalan ke arah tingkap yang terbuka.Angin jugak agak malas.


Berapa hari ini Joshua agak malas untuk meneruskan jurnalnya.Bukanlah kerna dia harus bengkoh,baginya integriti sebegitu terlalu dipergunakan.Dia menghabiskan harinya dengan kekalutan yang dipaksakan dari hanya sebuah spekulasi kebimbangan.Tempiasnya pada jiwa-jiwa sepertinya yang perlukan suatu ruang untuk meringankan beban minda selama ini.Tapi saat berhadapan dengan protokol professi dia kalah dan mengalah.


Joshua seperti yang lain,seperti mereka-mereka yang punya keinginan untuk mendapatkan hak yang lebih terbuka,yang mahukan organisasi lebih berkesan dalam memberikan kehidupan lebih nyaman.Namun dalam masa yang sama dia akur akan perintah bahwa ikrar setianya sudah tertanam dalam jiwanya.Memberontak bukan jalan yang harus mindanya terima meski dia juga mencintai penentangan. 




*keamanan adalah  hadiah tuhan untuk kita harus hargai..sedang perjuangan adalah harapan dari tuhan.

84 comments:

Syakir Rahman said...

*keamanan adalah hadiah tuhan untuk kita harus hargai..sedang perjuangan adalah harapan dari tuhan.
(stuju)

Asrul "iLham" Sany said...

a piece by you? kagum

seperti pernah baca piece seperti ini masa aku gi kursus kat Jakarta dulu

;D

Freaky said...

sore, bengkoh.. ape maksud 2 perkataan ni ?

RepublicAku said...

aku faham....

dill said...

saye faham maksud ghost.

dill.

Far8 budak baik said...

kenape dy mesti mencari jalan
yg kekalutan tuuu..
ghost....
dah gile dah aku bace
post kau ni...
ahahahaha

juliam said...

alaaaaaaaaa. tak sempat nak first

hahaha

hai ghost

s.u.h.a said...

kadang kadang manusia memang pelik. yang aman tak dihargai.

Bidadari Syurga said...

kawan joshua ajak gi Bersih 2.0 ke? mmengeluh sambil memandang jendela itu merisaukan aku tahu...? seolah2 ada 2 persimpangan yg belum diputuskan...

p/s: selamat malam josh... aku tak tahu nak komen apa...

Johan "Champ" Radzi said...

"Men is born free, but everywhere he is in chains."

EL MARIACHI said...

Joshua?hehehe....lihat tempat kau berdiri Ghost...

AkuMuzikFilem said...

josh. ikut rasa hati

delarocha said...

tak semua perkara josh mampu ubah.

diana said...

ambik cuti je josh..
eh!!ambik cuti je bisk..
pi makan angin kat langkawi..
ekekkeke

faiz said...

mungkin penentangan tu bley bwk lebih kebahigian..kite pon xtau kan..

SYARIFF HAIKAL said...

AKU JUGA CINTAKAN PENENTANGAN..TP CARA KU X SPT MEREKA YG BERANI..BAGIKU BNYK YG AKAN TERSEKSA DGN CARA ITU DAN AK LANSUNG TIDAK SETUJU.."NAMUN HATI RELA BERJUANG , WALAU DGN CARA SENDIRI, DMI BGSA KU"

Syuxer said...

hidup mesti ikut undang2 dan protokol..jangan merempuhnya sampai tergadai apa yang dinikmati selama ni

Mawar Berduri said...

b.e.r.s.i.h.

Kepala Manchiss said...

bangun josh. kejutkan aku sekali. yakjuj makjuj belum pernah mahu tidur.

~Kisah Hati~ said...

keamanan harus dipelihara... :)

Pena Marhaen said...

aku juga pencinta keamanan namun adakalanya keamanan itu harus dimulai dengan penentangan..

namun setiaku masih pada keamanan.

ghost writer said...

Syakir Rahman |tunjuk ibu jari tangan kamu syakir...hihi

Asrul "iLham" Sany |aku reka sendiri jer nih...Mesti ko dapat ngorat cewe indon kan..hihi

Freaky |sore: petang/senja
bengkoh:kerja bermati-matian.

RepublicAku |bagus... :)

dill |sama bagus... :)

Far8 budak baik |jelas dia gambarkan keadaan terpaksa...hihi

juliam |hye julie...u ok?

s.u.h.a |itu naluri..kehendak.

Bidadari Syurga |bukan.tapi dia terpaksa bersiap sedia untuk itu.

selamat malam cik angel.

Johan "Champ" Radzi |dia akan usaha untuk lepaskannya.

ghost writer said...

EL MARIACHI |di tengah-tengah rupanya..hihi

AkuMuzikFilem |aku percaya pada akalku.

delarocha |sure..dia cuma ada hati yg berkata.

diana |tau tak kak diana.langkawi satunya tempat yg org suka pegi tapi saya belum pernah pegi.

faiz |mungkin..dan kemungkinan itu masih perlu dihadapi risikonya.

SYARIFF HAIKAL |melalui entry kau sendiri aku leh agak..

Syuxer |salah satu cara kalau mau selamat..

Mawar Berduri |sedikit tentang itu dan sedikit lagi tentang keje.

Kepala Manchiss |aku dah lama bangun..dan aku cuba tidur dgn lebih baik.

~Kisah Hati~ |oleh siapa dan untuk siapa?

Pena Marhaen |keamanan berganda dan keamanan yang lebih baik dari sedia ada..penambah baik binaan.

Bella Bell said...

errrr.. adakah pasal BERSIH yang tak berapa nak BERSIH tu?



^^

JIJI YU said...

integiriti yg seringkali dimanipulasi

intan.maisarah said...

keamanan adalah hadiah tuhan untuk kita harus hargai..sedang perjuangan adalah harapan dari tuhan.


kita punya akal
kita punya iman
kita punya pikiran
kita punya nafsu

terserah.

ghost writer said...

Bella Bell |sebahagian kecil darinya...

JIJI YU |kena berpada-pada dalam ikhlas..

intan.maisarah |kita punya prinsip...

James Alexander said...

in which ever that you choose, there is always collateral damage... and you can't avoid that..

Nazsabrina Iman Zulfikar said...

keamanan...dan kekacauan...is like ying and yang...they balanced each other...

btw..apa moment kamu di kampungku di keningau ghost?

kay masingan said...

BERSIH....
itu yang saya fikir bila baca tulisan mu kali ini ghost.

atau saya yang terlalu memikirkan BERSIH?

Liyana Zahim said...

Perjuangan seharusnye mjadi yg sulung di hati.. Keamanan itu tidak mutlak jika bukan jiwa yg aman.. Keamanan itu mengertikan zahir dan batin..

Cikli said...

joshua lantas menyauk baju kuningnya dan keluar rumah. sedikit garam tergenggam di tangannya.

S..U..D..@..I..S said...

tambah lg satu hr ini dlm sejarah 'bersih'

Faezah Hannah Al Baj said...

berjuang selagi mampu..xsama dgn berjuang selagi 'mahu'..teruskan berjuang josh :)

Sang Cerpenis bercerita said...

met pagi sobat

Sofyan said...

jadi apa hikmah yang terkandung dari kejadian Josh ini Mas hehehe....(maaf gak faham nih)

Khairul Antasha said...

keamanan adalah hadiah tuhan untuk kita harus hargai..sedang perjuangan adalah harapan dari tuhan<---suka ayat ni..

ghost, selamat pagi..

Kakzakie said...

Perjuangan mencari sebuah keamanan belum selesai namun tergendala disebabkan halangan yg tidak dapat di elak.... Tidak mudah utk berjuang jika terikat sana sini....

vampire's lovex said...

bersyukur apa ada nya...

ghost writer said...

James Alexander |aku tau tapi aku masih boleh pertahankan pendirian aku.

Nazsabrina Iman Zulfikar |kursus selama 2 bulan di sektor pertanian keningau,dan x-fiance orang sana.

kay masingan |benar kay.tapi ia cuma sebahagian darinya.

Liyana Zahim |bagus kata-kata kamu liyana..ouh ya,maaf sebab tak mampu utk komen di blog kamu,setiap kali enter pasti lappy aku jadi start window semula..tak tau kenapa..

Cikli |pasti ada kepedihan...

S..U..D..@..I..S |harap ia cuma sejarah 'bakalan'.

Faezah Hannah Al Baj |perjuangan itu harus terus ada.

Sang Cerpenis bercerita |selamat pagi mba fanny.

Sofyan |harus punya ketetapan prinsip yang kuat..

Khairul Antasha |selamat pagi khairul..

Kakzakie |suatu yg harus dilakukan terlebih dahulu adalah dengan melepaskan diri dari kekangan.

Pyka Rahmat said...

bahasa kau terlalu tinggi bagi aku. bengkoh tu apa?

toyolkiut said...

lama x nmpk Joshua, sibuk benar ia ye..

TK slalu tbayangkn Joshua ni mcm Hang Tuah.. emm.. klau la ia ada sikit ragam Jebat..

Miscellaneous Smiles said...

pengap tu apa.?



pss, aku suka perang2 baru ganas..heheee =PP

EZAN IDMA said...

menghargai keamanan :)

Rain said...

1-betol ke basah peluh tu? he...


2-dalam seminggu ini, setiap helaan nfas aku, sarat dgn bimbang... mcm2 di kotak akal.

3-peperangan memusnahkan, bukan penyelesaian.

kekerasan bukan 1 cara, 1 paksaan yang membencikan.

Azlan Hasan said...

bersyukur lah dengan keamanan yang kita nikmati..memperjuangkan sesuatu tidak semestinya menggugat keamanan..

Regards,
-Strider-

tehr said...

mereka sedang berlawanan sekarang
tapi bukan seperti lawan bola yang tamat bila wisel akhir berbunyi

Aliza Zeke said...

isu bersih ker nie?


pergi bercuti lah bisk..

buDAK keCIK said...

tp jika memberontak bakal beri kesan negatif, berdiam diri lg baik mungkin... selagi jiwa kita tak terseksa kerana kita juga ada hak utk bersuara!

cik ciput said...

kadang-kadang aku juga ada rasa ingin memberontak..bila semua tak berlaku mengikut perancangan ku..rebel..

JONY AL BUAYAK said...

gua suka hidup aman, cuma ade je parasit yg mengacau, ceh haktui

ishiko said...

kadang-kadang protest itu juga perlu kan ^^

Silent said...

pemberontakan itu seni...wahahhaaa

tieykah said...

Keamanan penting sejajar dengan perjuangan

nurHeart said...

human desire.. antara keinginan dan keperluan

ghost writer said...

Pyka Rahmat |bengkoh itu hal kerja mati-matian..

toyolkiut |dia ada dua-dua watak sekali..hihi

Miscellaneous Smiles |pengap tuh macam hangat dalam badan..haba panas yg lembab.

EZAN IDMA |semestinya...

Rain |kau agak-agak basah oleh aper..hihi

kau simpan dulu bimbang kau dan bernafas dengan tenang.

Azlan Hasan |itu cara yang betul...

tehr |aku pun fikir mesti ada tambahan masa bila kelihatan macam terikat dengan seri jer.

Aliza Zeke |bukan isu bersih..isu aman.nak cuti camner,cuti dibekukan.

buDAK keCIK |kalau tahap kita nih takkan terseksa kalau tak join pun..

cik ciput |so,tunggu apa lagi..lepaskan rebelmu.

ghost writer said...

JONY AL BUAYAK |bunuh parasit tuh dengan segera..takper.

ishiko |perlu..tak kata tak perlu.

Silent |ko memang pandai dalam seni..hihi

tieykah |baru perjuangan menjadi tenang..

nurHeart |ada yang gabungkan sekali.

Hansyirah Takezur said...

post peristiwa yang sangat tesirat.. hebat! haha...

aku kena belajar dengan kamu untuk menyampaikan sesuatu dalam bentuk tersirat... =.=''

dayya said...

Satira yang indah. Perlaksanaan diari yang minimal.

ghost writer said...

Hansyirah Takezur |setiap orang mampu lakukannya..termasuk kamu hansyirah.

dayya |ouh sayang selasih..aku ucapkan mekasih.

ABU said...

aku pun nak hidup aman untuk aku, dan anak2 jenerasi akan dtng..:D

ps:tadi dah BERSIHkan bilik..hehe

hanaahmad said...

bersyukurlah sekurang-kurangnya kita di sini masih aman tidak seperti di luar sana. dah BERSIH hati dari segala keKOTORan? aku otw. :)

Gimi said...

ak fhm...

pada fikiran ak perkara itu tidak susah tetapi ada pihak yg menyusahkan

Jerry Ghazali said...

akun bersihkan penat lelah jer pagi tadi. penat balik keje.

belog|amiyo said...

keamanan memang penting untuk memudahkan perjalanan ke alam yang kekal.

NARDtheNERD said...

matlamat tak meghalalkan cara bukan?..

kita bukan dididik untuk memberontak sebegitu rupa.. takkan nak melenyapkan keamanan yang sudah lebih 50 tahun itu kerana dia...

rafiq said...

perjuangan memperjuangkan hak agama yang dikehendakiNya.. semata2 agama.. bukan kuasa, kerajaan, mahu pun harta..

manusia tertipu..

A.s.t.i.n.a said...

walaupun saya tidak menyokong kerajaan, saya juga tidak menyokong pemberontakan! mari kita mengundi..

tuan ghost sila minta emel tuan.. saya ingin menjemput ke blog..

dygastina@gmail.com

Noah Syakirin said...

haha. akal. ya akal. tapi terkadang, hati kata lain, akal kata lain. kalau ikut kata hati berpandu akal itu yang terbaik

Siti Nurhayati Dollah said...

Penentangan itu perlu dengan cara lebih bijak dan matang :)

~SaL IjOu~ said...

risau sekali keamanan itu akan hilang..betul2 hilang~

ghost writer said...

ABU |kau berhak bro..

hanaahmad |mereka suka berada di luar...take care hana.

Gimi |ada seorang blogger kata..mereka paranoid.

Jerry Ghazali |sapa nak bagi kita makan ye dak..

belog|amiyo |kita belum menjangka keamanan kita di sana..

NARDtheNERD |kita dididik dengan diplomasi..maybe.

rafiq |aku tak boleh kata tentang nawaitu..aku cuma boleh kata tntg realiti.

A.s.t.i.n.a |kamu cikgu bukan dayang astina..

done!

Noah Syakirin |perlu guna akal untuk fikir mana yang didulukan..

Siti Nurhayati Dollah |mereka sudah berfikir sematangnya..

~SaL IjOu~ |jangan bimbang..ia cuma sekejap.

alif haris said...

bodoh lah sesiapa yg tidak menghargai kemanan yg telah dianugerahkan oleh Allah itu kan ^^

Niena Pengembara Ilahi said...

:) bersihkan hati dari segala kekooran :D

iKhRam said...

Kalau la manusia tau betapa mahalnya harga sebuah keamanan.. nescaya berfikir utk berkatak tidak setuju pun tidak akan terdetik..

ïêmå å¢klê§ said...

memberontak bukan jalan terbaek....
duduk berbincang jela...

syahira ariff said...

bersiri ker?

aleen aiden said...

heh~
somehow aku dpt relate en3 nih dgn isu semasa yg hot baru2 nih.

Isti said...

"keamanan adalah hadiah tuhan untuk kita harus hargai..sedang perjuangan adalah harapan dari tuhan." nice quote..

ghost writer said...

alif haris |bukan bodoh cuma belum sedar..

Niena Pengembara Ilahi |meskipun tak serata bersihnya.

iKhRam |mereka mengharap akan ada lebih keamanan dari itu.,

ïêmå å¢klê§ |kita kan puas sudah dengan diplomasi..

syahira ariff |kalau bersiri pasti kamu sdh lama ketinggalan..hihi

aleen aiden |barangkali lar ada sedikit..hihi

Isti |mekasih puan isti...

ukhti syikin said...

Luruskan niat.. :)

kerna aku telah "melihat" dengan mataku sendiri.. bukan di balik media.. aku terus berdiri dan bersama mereka :)

Panglima Muda said...

aku terpanggil kesini..........

Encik Psychopath said...

kesetiaan kepada raja dan negara. keluhuran perlembagaan. kedaulatan undang-undang.

itu yang kita selalu ikrarkan. jika joshua mengikrarkan perkara yg sama,josh perlu memegang kepada kata-kata.

Gayahspears said...

semangat jelas kelihatan di sini :)